Welk oplosmiddel/reinigingsmiddel

klaas0639

Rookie
Donateur
23 okt 2018
4
3
Noord Nederland
Een paar jaar geleden kocht ik een oud maar mooi klein draaibankje en wil het nu restaureren. Toen ik het kocht was het al bedekt met een jaren oude laag olie, veten aangekoekt vuil. Ik heb het bankje nu bijna geheel gedemonteerd en met poetslappen het meeste vuil verwijderd. Om het verder schoon te krijgen wil ik het in een bad met oplosmiddel/reinigingsmiddel borstelen.. Mooiste zou zijn om een reinigingsmiddel te hebben dat behalve de resten olie en vet ook het anorganisch vuil verwijderd zonder de verf en metaal aan te tasten natuurlijk (staal, brons en ZAMAK, een legering van zink, aluminium,magnesium en koper).
Is er iemand op dit forum die me een advies kan geven?

mvg
Klaas
 
dasty is agressief en ontvet als de beste alleen vreet het metalen en lak aan . Zoals gezegd naspoelen is een must.
De zwarte variant is een stuk milder. Gebruik zelf geen Dasty meer maar lampenolie oid .
 
Er zijn een hoop schoonmaakmiddelen die niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn, of nog erger die verkeerd gebruikt worden, en dasty is er zo een van..
Dasty mag je niet opspuiten en dan weglopen, want waar het ook op is, je ziet na verloop van tijd de druipers...maar in principe gebruik ik het overal voor, maakt me niet uit , gebruik het zelfs na sleutelen om mijn handen schoon te maken, maar voor alles geldt, opspuiten en wegpoetsen als het kan met water, anders met een doek
 
Oops, niet netjes van mij. Ik ben de topicstarter en heb verzuimt te laten weten dat ik veel van jullie vele reacties heb opgestoken. Excuses daarvoor.

Ik heb op basis van jullie input mijn oud draaibankje gereinigd met petroleum en nagereinigd met heet water en vervolgens gedroogd met een foehn. Over het resultaat ben ik heel tevreden. Dat nareinigen met heet water bleek een goede aanvulling.
Dank jullie wel.

met groet,
Klaas
 
Terug
Bovenaan Onderaan