Welke 300CC tot 500CC motorfiets als beginner?

aldindubo

Rookie
21 nov 2016
23
0
Eindelijk is het mij gelukt om mij ouder te overtuigen dat ik wél normaal op een motorfiets zal rijden en nu hebben zij er geen bezwaar meer tegen. Je kunt het vergelijken met de arme jongen die na jaren proberen het somehow flikt uit de friendzone te komen (zelf geen ervaring mee).

Ik ben geen snelheidsduivel en hoge snelheden doen mij weinig. Ik ben meer een persoon van het motorrijden zelf. Om die reden hoef ik geen 1000CC-motor, maar ook geen 600CC-motor.

Mijn doel is om ooit een MV Agusta Brutale 675 te hebben, maar ik wil geen €7000,- neerleggen voor mijn eerste motorfiets. Ik zou tijdelijk kunnen leven met een KTM 390 Duke. Daarnaast heb ik gezien dat er een Honda CBR300R, Kawasaki Ninja 300 en Yamaha YZF-R3 ook in de buurt komen, maar die zijn allemaal minder sterk en hun uiterlijk vind ik zeer onaantrekkelijk.

Zijn er nog andere voorstellen die in de buurt van een KTM 390 Duke komen?
 
gezien je in 1990 geboren bent ga ik er vanuit dat je een volledig A rijbewijs hebt. Er is zoveel mogelijk. cb500 er-5 gs500 als je tweedehands kijkt. De 300's die je nu opnoemt zijn sport modellen. Je kan ook kijken naar nakeds of lichte chopper zoals rebel. Ligt eraan wat je er mee wil doen.
 
Honda CB500 voor een prikkie op de kop tikken? Of ben je gebonden aan een A2 rijbewijs? Een Suzuki GS500 is ook overal te krijgen voor nog iets minder geld zelfs. Allebei hartstikke leuke en leerzame fietsen, gemoedelijk en toch als je het gas open draait goed voor een leuk sprintje.
 
Volgens reacties in het topic Waarde vermindering motor ben je niet goed bij je hoofd als je een nieuwe motor koopt.

Ik vind dat iedereen dat lekker zelf mag weten, maar als je niet aan A2 gebonden bent heb je wel veel meer keuze in gebruikte motoren die prima rijden en net wat meer vermogen hebben om lekker met het verkeer mee te komen en een keer vlot in te halen zonder het blok helemaal uit te wringen. Hoewel dat natuurlijk ook zo z'n charmes heeft 8-)

Ik zou zeggen beperk je niet tot 300 of 500 cc. Genoeg 660 of 660 cc (b.v. de Yamaha XT660 of "oude" MT-03) ééncilinders die geen zo veel vermogen hebben maar wel heel leuk rijden. En een 600 of 750 met 100 pk of zo zou ik ook niet uitvlakken. Je hoeft niet alle pk's te gebruiken, voordeel van wat meer cilinderinhoud is dat er bij lagere en midden toeren vaak wat meer paarden thuis zijn.

Verder heb je nog het verschil in één, twee, drie en viercilinder motoren. En in de naked, sport, allroad, chopper enz modellen.

Succes met je zoektocht :)

ps, welkom op motor-forum!
 
Laatst bewerkt:
Gewoon niet te veel naar uiterlijk kijken maar een degelijke motorfiets kopen om het te leren. Ook cilinderinhoud zou ik me niet te veel op vastpinnen, als je een leuke 600 tegenkomt moet je die niet laten staan omdat je jezelf hebt voorgenomen niet zwaarder als 500 te gaan.
Enkele leuke beginnersfietsen zijn bijvoorbeeld:
- Suzuki gs 500
- Kawasaki er-5
- Honda Transalp

En zo zijn er nog wel een hele resem...
 
Hier ook een GS500 voorstander. Heb hem om een reden nog naast de Kawasaki in de schuur staan..

Maar kijk ook eens verder naar wat meer inhoud. De grens trekken bij precies 500 cc is opzich niet nodig. Je hebt vaak 600 cc blokken die minder vermogen leveren dan een 500 cc blok. Meer cilinderinhoud is niet altijd meer vermogen. Mijn 600cc blokje heeft bijvoorbeeld meer vermogen dan de 1 liter waar mijn vader op rondtoert. Aangezien jij wat meer opzoek bent naar een "luie" motor, waar je gewoon lekker mee kan touren zou ik juist eerder op zoek gaan naar iets met weinig vermogen voor de inhoud. Die hebben vaak onderin meer vermogen beschikbaar wat hele andere rijeigenschappen heeft dan een "jankertje" met weinig cc's en veel vermogen.
 
Ik wilde graag schakellui (kunnen) rijden, dan is iets meer cc's wel fijn. Probeer testrondje te rijden op een paar modellen om gevoel te krijgen :)
 
Ik snap je hele redenering niet. Je kunt vol vermogen, maar gaat jezelf nu allerlei voorwaarden opleggen. Ga lekker proefrijden op allerlei verschillende motoren. Die KTM 390 nodigt waarschijnlijk meer uit tot hard knallen dan een Honda CBF 600 oid.
 
Kan je nu al vertellen dat je een 300-500cc motor al binnen een aantal maanden wilt verkopen. :') Helemaal omdat die motoren die je aangeeft wel gewoon sportief zijn. Koop gewoon een 600cc. :+
 
Als je echt een nieuwe wilt zou ik je adviseren eens te kijken naar de Honda cb500r. Relaxte zithouding, snel genoeg en heel mooi.
 
Veel meningen en niets mis mee.
We hebben eigenlijk allemaal wel gelijk.
Heb zelf ook A rijbewijs en mag onbeperkt.
Heb dikke fietsen gereden maar ben sinds afgelopen zomer wel erg content met mijn 300cc veredelde brommer. (Z300)
Waarom?
Heb niet zoveel vermogen met deze 300cc, maar de verhouding pk's staan tot rijklaar gewicht netjes in verhouding.
Ben rap eerder weg bij het stoplicht dan een gemiddelde gezinsauto en apparaat heeft een top van krap 170.
Dijkjes en bochtenwerk is de fiets op 1 oor leggen.
Met een dikke 1000 is dat meer werken door de toch meer kilo's aan boord.
Kortom: ik begrijp heel goed waarom mensen met een onbeperkt A rijbewijs bewust kiezen voor een lichtere motorfiets.
Want ben er ene van. :W
Moet ik er wel bij zeggen dat ik een mooi weer rijder ben geworden.
Dus als ik weer om bepaalde redenen verder zou moeten rijden via de snelweg door weer en wind dan zou ik zekers weer kiezen voor een dikke toerfiets.
Die benne ook heerlijk maar toch voor een iets andere doelgroep dan waar ik in zit.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde graag schakellui (kunnen) rijden, dan is iets meer cc's wel fijn. Probeer testrondje te rijden op een paar modellen om gevoel te krijgen :)

Waarom wil je dan nog schakelen ? :?

Je wilt sportief en schakellui kunnen rijden; als je toch gaat proefrijden probeer dan ook eens een gebruikte Yamaha XP-500. Eerst rijden, dan oordelen.

Ze zijn nu nog iets boven jouw budget maar je zou ook een elektrische motor kunnen nemen, dat rijdt heel schakelui en gaat als de brandweer.
 
Aangezien je droommotor een Brutale is, gaat je voorkeur wss uit naar een naked.
Ook zou ik met een A rijbewijs verder kijken dan max 500cc

Zoals bv
Suzuki Bandit
Yamaha Diversion
Yamaha Fazer

Houdt je nog wat geld over voor onderhoud, evt schade of om sneller de MV aan te schaffen...
 
En wat te denken van een Honda CB seven fifty :-) betrouwbaar, rijdt heerlijk, leuke looks ...en geen racekanon .
 
Ahh weer een "hoi,-mijn-eerste-post-is-een-incomplete-vraag-naar-de-bekende-weg,-en-ga-hier-nooit-meer-op-reageren." TopicStarter :+
 
Ik snap je hele redenering niet. Je kunt vol vermogen, maar gaat jezelf nu allerlei voorwaarden opleggen. Ga lekker proefrijden op allerlei verschillende motoren. Die KTM 390 nodigt waarschijnlijk meer uit tot hard knallen dan een Honda CBF 600 oid.

Ik snapte ook haast geen woord van zijn betoog, laat staan de strekking. Hoewel (hard!) knallen mij ook helemaal niets zegt (laatst had iemand in een ander topic het over "in een auto stappen en knallen maar" - raadselachtig).
 
Laatst bewerkt:
Dit topic kan traditioneel niet zonder de volgende opmerkingen:

Neem een rooie die zijn sneller.
Een Hayabusa is voor jou de perfecte motor.

Bij deze
 
Aangezien je droommotor een Brutale is, gaat je voorkeur wss uit naar een naked.
Ook zou ik met een A rijbewijs verder kijken dan max 500cc

Zoals bv
Suzuki Bandit
Yamaha Diversion
Yamaha Fazer

Houdt je nog wat geld over voor onderhoud, evt schade of om sneller de MV aan te schaffen...
Dit is volgens mij het juiste antwoord. Gewoon simpele praktische motoren.
 
Dit is volgens mij het juiste antwoord. Gewoon simpele praktische motoren.

Waarschijnlijk niet. Het enige dat ik uit het verhaal van TS kon opmaken, is dat hij een "spannende" motor wil. En dat kan ik wel weer begrijpen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan