Welke 300CC tot 500CC motorfiets als beginner?

Ik was al jouw reacties aan het onderzoeken, helaas vind ik geen van jouw reacties interessant.

Als je al mijn vereisten in beschouwing neemt, kom je tot een Rob Geus-meme. Dat die show op sbs6 wordt uitgezonden is eigenlijk toeval, want ik vind rtl eigenlijk wat te veel, maar als hij op de publieke omroep zou zijn uitgezonden dan zou ik hem misschien ook wel overwegen.

Bedankt voor je reacties.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil een motor die iets met mij doet. BMW's, sommige KTM's, MV Agusta's, Ducati's en sommige Yamaha's zijn de enigen die dat doen. De door jullie genoemde Honda zal ongetwijfeld erg fijn rijden, maar ik voel mij niet goed op een motor die ik niet mooi vind.

Ik heb verder gekeken en ik ben tot de conclusie gekomen dat de volgende motoren interessant voor mij zijn:

- KTM DUke 390 met weinig kilometers: echter heeft deze wat problemen, met name de zwakkere velgen en de overige bekende problemen vind ik zorgwekkend. Daarnaast schijnt het een hele slechte file-motor te zijn en aangezien ik van plan ben de motor voor woon- en werkverkeer te gebruiken (ook in wintertijd), heb ik er mijn twijfels over. Verder schijnen de onderhoudskosten erg hoog te zijn;

- Yamaha R6 uit 2006 met ongeveer 20K op de teller: dit vind ik een erg mooie motor, alleen ben ik totaal geen liefhebber van motoren met kuipen / fairings, met andere woorden de sportbike-look. Daarnaast vind ik de zithouding een minpunt. Ook heb ik mijn twijfels over de grote hoeveelheid pk's dat de motor heeft, zowel met betrekking tot de veiligheid in zeer barre weersomstandigheden en ook doordat de meeste koppel pas hoog in de toeren beschikbaar wordt. Qua snelheid hoeft het voor mij niet verder dan 160 kilometers per uur, maar het is fijn te weten dat de mogelijkheid tot veel sneller wel mogelijk is.

- Eigenlijk ben ik het meest verliefd op het vorige model van de MT-03. De looks vind ik perfect, hij schijnt compact te zijn, veel koppel te hebben in de lage toeren, heel fijn te rijden en ze zijn erg betaalbaar. Het enige waar ik mee zit is de bekende klacht van te weinig vermogen. 160 kilometer per uur zal hij tegen het eind met enige moeite wel halen, maar daar stopt het dan ook. Zoals hierboven vermeld hoef ik niet harder te gaan, maar op momenten waarop ik dat wel nodig zal hebben ontbreekt het.

Ik heb gisteren een stuk of 6 motorzaken bezocht in omgeving Arnhem, maar geen van allen hadden alle drie, dan wel één van de bovengenoemde motoren.



:?
 
Yamaha R6 uit 2006 met ongeveer 20K op de teller: dit vind ik een erg mooie motor, alleen ben ik totaal geen liefhebber van motoren met kuipen / fairings, met andere woorden de sportbike-look. Daarnaast vind ik de zithouding een minpunt. Ook heb ik mijn twijfels over de grote hoeveelheid pk's dat de motor heeft, zowel met betrekking tot de veiligheid in zeer barre weersomstandigheden en ook doordat de meeste koppel pas hoog in de toeren beschikbaar wordt. Qua snelheid hoeft het voor mij niet verder dan 160 kilometers per uur, maar het is fijn te weten dat de mogelijkheid tot veel sneller wel mogelijk is.
Je vind dit een erg mooie motor maar bent toch geen fan van kuipen?? :?

Verder is een R6 poeslief onderin de toeren dus dat ie pas later in de toeren een bak vermogen heeft is niet erg, eerder positief als je een rustige woon/werk motor wil..

Qua snelheid hoeft het niet zo hard te gaan zeg je, maar houd er ook rekening mee dat zwaardere 2/4 cilinder motoren vaak een stuk fijner zijn op de snelweg dan lichtere (1 cilinder) motoren. En ook als je in de winter wil doorrijden is een kuip juist erg fijn zodat niet steeds volop in de koude wind zit (helemaal op de snelweg).


Dus als ik jou was zou ik nog is goed kijken van wat je echt wil (Duke 390, R6 en MT-03 zijn in mijn ogen geen woon/werk motoren) en zet je idealen op een tweede plek. Het is je eerste motor, de perfecte motor kan later altijd nog nadat je wat ervaring en kennis hebt opgedaan. ;)
 
Ja, elk normaal denkend mens kan begrijpen dat men iets, waarvan men normalerwijs geen fan van is, mooi kan vinden. Hier lijkt dat echter niet normaal, maar dat komt ongetwijfeld doordat het wordt gezegd door een buitenstaander die nog maar net lid is en doordat de azijnpissers hun werk moeten doen om populair en cool over te komen.

Wat zijn volgens jou wel woon- en werkverkeermotoren?
 
Ja, elk normaal denkend mens kan begrijpen dat men iets, waarvan men normalerwijs geen fan van is, mooi kan vinden. Hier lijkt dat echter niet normaal, maar dat komt ongetwijfeld doordat het wordt gezegd door een buitenstaander die nog maar net lid is en doordat de azijnpissers hun werk moeten doen om populair en cool over te komen.

Wat zijn volgens jou wel woon- en werkverkeermotoren?



Komt door je manier van schrijven denk ik, het komt allemaal erg verwarrend over.


Woon/werk motoren zijn er in veel soorten en maten, modellen waar ik aan denk zijn:

Honda VFR
Yamaha Fazer
Kawasaki ER-6
Suzuki SV 650
Suzuki Bandit 600
BMW f800
 
Komt door je manier van schrijven denk ik, het komt allemaal erg verwarrend over.


Woon/werk motoren zijn er in veel soorten en maten, modellen waar ik aan denk zijn:

Honda VFR
Yamaha Fazer
Kawasaki ER-6
Suzuki SV 650
Suzuki Bandit 600
BMW f800
:^

Als je de motor voor woon/werk verkeer wil gebruiken moet je de motor ook als een stuk gereedschap zien naar mijn mening. Heb zelf voordat ik een auto had woon/werk gedaan op de motor, dan ben je toch maar al te blij dat er soms een kuip opzit voor regen/wind of dat je comfortabel 130 kan rijden op de snelweg zonder dat de motor als een gek trilt of bijna uit mekaar spat vanwege de hoge toerentallen.
Nu ik een auto heb heb ik die behoefte minder want bij slecht slecht of koud weer pak ik gewoon de auto (ook een reden waarom ik nu mijn Fazer te koop heb staan).

Voor mijn Fazer heb ook ook nog een NTV en TransAlp gehad. Allemaal niet echt sexy motoren maar wel ontzettend praktisch en comfortabel. Iets wat je zeker gaat waarderen als je elke dag weer op de motor stapt.
 
Zoals hierboven ook gezegd, kijk eens naar de allroads:

Bmw f700/f800
Honda Africa twin
Honda transalp
Kawa versys
Suzuki v-strom

En ik ben vast nog wel wat vergeten
 
Ja, elk normaal denkend mens kan begrijpen dat men iets, waarvan men normalerwijs geen fan van is, mooi kan vinden. Hier lijkt dat echter niet normaal, maar dat komt ongetwijfeld doordat het wordt gezegd door een buitenstaander die nog maar net lid is en doordat de azijnpissers hun werk moeten doen om populair en cool over te komen.
Dat komt doordat je nogal tegenstrijdig praat over modellen en je eis mbt het vermogen/cc's.

Dat je een geen '13-in-één-dozijn' motor wil.. kan ik begrijpen. En dat je alleen iets wil kopen wat je echt mooi vind snapt iedereen ook wel.

Maar het is je eerste motor en bovendien ben je van plan dagelijks, weer of geen weer, ermee te gaan rijden. Je gaat er tzt vanzelf achter komen, maar het esthetische aspect van een motor is dan echt van ondergeschikt belang. Je moet er immers ook mee door de regen, pekel etc..

Ik zou zeggen, zet je principes heel iets opzij en begin met een betaalbare bike welke weliswaar niet je droommotor is, maar wel een waar je enigszins comfortabel mee kan rijden. Dan kun je naar een jaar oid beter bepalen wat je belangrijk vind.

Je geeft aan je niet prettig te voelen bij iets wat je niet mooi vind.. hou dan qua budget rekening met de aanschaf van kleding. 'Mooie' merkkleding waarin je het hele jaar warm en droog blijft is niet bepaald goedkoop.
 
Je vraagt advies.
Je krijgt advies.
Het advies is anders dan jouw wensen/eisen.
Dan veranderen je je wensen/eisen, maar je houdt ook vast aan je vorige wensen/eisen.

Daarna ga je spannend doen over het waarom je je eisen niet wil vertellen.
Ten slotte ga je lopen zeiken tegen forumleden die advies geven (wat dus niet overeenkomt met jouw steeds wisselende wensen/eisen) of duidelijk maken dat je niet te volgen bent.

Waarom kom je hier eigenlijk advies vragen?


Succes met de aankoop van wat voor motor dan ook :W
 
Zo de indruk heb ik dat je redelijk rechtop wilt zitten. (is fijn over het verkeer heen kijken)
Top snelheid is van minder belang.
Je wilt er dagelijks op rijden, dus ook door de file. (dus licht/wendbaar en geen goldwing)

Waarom niet een goedkopere motor kopen?
Wat sleutel en rijervaring op doen en dan je ideale partner kopen.

Rijd zelf op een Suzuki XF650.
1 pitter, optrekken 2de versnelling stoplicht geen probleem.
Neemt niet al teveel ruimte in het schuurtje.
Moeders achterop, geen probleem. (alhoewel ze niet al teveel meer mag aankomen.....)
Zelf sleutelen is goedkoop, leerzaam, leuk, makkelijk.
En als je'm aan gort rijd haal je voor minder dan 2k een andere.
Nou is die 1 pitter nogal vermoeind op lange ritten vanwege de trillingen.
V-strom is meen ik 2 pitter, opvolger ervan.
Lijkt me nou echt een werkmotor. Betrouwbaar, degelijk, kun je gerust op gezien worden.

Alleen de looks is zeer persoonlijk. Maar laat dat niet de hoofdreden zijn.
Ik vind zo'n belachlijik dure sportwagen mooi om te zien.
Maar weet nu al dat ik me er gruwelijk aan ga ergeren als ik'm bij elke drempel erover moet tillen, geen krat bier in kwijt kan, me oma er niet in of weer uit krijg, het kinderzitje er niet in past.
Of vertaalt naar een motor:
niet comfortabel op lange afstanden, geen ruimte om wat op te bergen, vrouwtje nooit mee kan, niet avontuurlijk een weekendje weg met een tent.
Je bent jong dus de kans is groot dat je dat vroeg of laat wel eens wilt proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal erover nadenken.

In de tussentijd: welke van de drie door mij genoemde motoren zou jij kiezen voor woon- en werkverkeer en daarbij in gedachten houdend om ook af en toe voor de lol op de motor te gaan rijden?
 
Was de vraag aan mij?!

Pff, denk dat iedereen hier wel op meer motoren heeft gereden dan ik. (lesmotor en wat ik nu heb)

Evengoed effe je rijtje bekeken:
-Yamaha R6, scheurmonster door de zithouding niet prettig bij lage snelheden en/of lange ritten. Lijkt me niet zo geschikt om eens een bospaadje te pikken. Veel plastik... Valt voor mij af.

- KTM 390 Duke, kleine motor waardoor je er een beetje opgevouwen op zit, kleine tank en bereik (~220km?), wel lekker ligt/wendbaar. Hoog toeren motortje, Bijna 35kW maar beduidend lager koppel dan waar ik nu op rij. Denk dat'ie wat moeite zal hebben bij sprintjes, bergen, verkeerde versnelling. Mhoa, niet erg onder de indruk.

- Yamaha MT-03, ietjes naar voren zithouding maar lijkt niet al te erg, aardig wat koppel onderin :) , Iets groter tankje dan KTM denk zo'n (280km bereik), zie dat de nieuwere versie 2-cylinder is wat minder trillingen geeft dan de oudere types. Als ik moest kiezen werd het deze! Zie dat'ie ook naked is wat jij aantrekkelijk vind. (Vind het minder wanneer de koude wind in m'n bek blaast maar ieder zijn ding.)

Maar nogmaals ik heb mijn fiets pas 2 jaar, 3000-4000km/jaar for de fun. Rij ook wel eens in de winter, vind zo'n klein schermpje dan hemels. Had de lesmotor niet.
Kan niets zeggen over degelijkheid, onderhoud, rijeigenschappen.
 
Maar pik ga eerst maar je pasje halen en lekker zelf proefrijden op alles wat jij interessant vindt en maak dan gewoon zelf je beslissing.

Jou vraag is te "relatief" om een goed antwoord op te kunnen geven.

Succes ieder geval.
 
Kleding heb ik al, alles van Alpinestars en alles is tevens gore-tex. Mijn helm is een Schuberth.

Budget is max. €4K en ik ben van plan om er twee/drie jaar op te rijden, totdat ik kan overstappen naar een Brutale 675.

Waarschijnlijk komt het inderdaad gewoon uit op het zelf kiezen van de motor, uiteraard na de proefritten.
 
Wat ik nog kan toevoegen:
Kijk op internet en op dit forum naar veel voorkomende problemen met een bepaalde fiets.
Zag toevallig dit langs komen.
Ktm Duke 390 Electronica

Dus "problem (jouw motor)" of "error (jouw motor)".
Er zal altijd wel wat zijn bij elke fiets maar de kosten van reparatie en de tijd die daar in gaat zitten kan het plezier in je aankoop aardig vergallen.
Zoals 2 weken levertijd op een of andere module/onderdeel en dan nog 1 weken voordat het erin zit.
Nog los van de beperking die jezelf gaat opleggen.
"durf niet hier of daar naartoe want stel dat'ie het begeeft"
 
Terug
Bovenaan Onderaan