Welke bandenspanning rij jij?

Welke bandenspanning rij jij?

  • Zoals de fabrikant aangeeft

    Stemmen: 55 52,4%
  • Hoger

    Stemmen: 30 28,6%
  • Lager

    Stemmen: 15 14,3%
  • Ik check nooit de bandenspanning ..

    Stemmen: 5 4,8%

  • Totaal aantal stemmers
    105
  • Opiniepeiling gesloten .
Mt09 SP,
Eigen droog gewicht bestuurder 83 kilo.
Op papier 2.9 en 2.5. Bridgestone s21

Ik rijd uiteindelijk met 2.6 en 2.4.
Achterband is dan net even wat flexibeler, en dat vind ik zeer prettig rijden... Voorband is ook puur op gevoel. Die vond ik met 2.4 goed matchen met achter.
De eventuele extra slijtage, neem ik voor lief.
 
Tiger 1050 met Pirelli Angel GT
2.5/2.8 omdat de bandenfabrikant dit aangeeft.
Goed slijtage beeld en deze banden geven veel vertrouwen.
 
ik rij met deze
 

Bijlagen

  • IMG_20200308_121653.jpg
    IMG_20200308_121653.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 43
eendert welke band 2.3V an 2.2A.
rijd alleen puur voor de fun in de ardennen op weekdagen, met een verre van gezapige tempo O-)
 
Jouw poll is incorrect.
Je hebt het over de fabrikant. Welke fabrikant?
Die van de motor, of die van de motorband?
Voor goed advies moet je bij de bandenfabrikant kijken naar de desbetreffende band op jouw motorfiets. Dat kan iets heel anders zijn dan de motorfietsfabrikant toentertijd in zijn instructieboekje heeft gezet.
 
Gemiddeld zijn ze wat hoger geworden.
Het merendeel van de (volwassen) straatmotoren heeft nu het advies van 2.5 Bar aan de voorkant en 2.9 Bar aan de achterkant.
Ok, ik meende dat al toen ik een tijdje geleden de motorfiets na winterstalling weer opgepompt heb. Moest het nl weer opzoeken.

De spanningen die jij opgeeft heb ik ook aangehouden,.... ;)
 
’99 HD FXDX flink aangepast, 2 bar voor en 2 bar achter.

Sneller warm, meer grip
 
De CB1000R met Bridgestone
BATTLAX T31 VOORBAND: 120/ 70 17 58W ACHTERBAND: 180/ 55 17 73W

voor 2,8
achter 3,0

Dat is wat op mijn manometer af te lezen was toen er nieuwe banden op gezet waren door de garage, dit heb ik aangehouden. Wat het werkelijk is weet ik niet.

Op de Harlie, ehm....weet ik eigenlijk niet, ze zijn nog niet leeg en bovenin zit sowieso altijd wel genoeg.
 
1.4 zodra de offroad begint en op de weg terug, staat hij vaak nog steeds op de 1.4 _O- _O-
(was in mijn circuit tijd wel anders, maar het is maar op straat 8-))
 
De CB1000R met Bridgestone
BATTLAX T31 VOORBAND: 120/ 70 17 58W ACHTERBAND: 180/ 55 17 73W

voor 2,8
achter 3,0

Dat is wat op mijn manometer af te lezen was toen er nieuwe banden op gezet waren door de garage, dit heb ik aangehouden. Wat het werkelijk is weet ik niet.

Op de Harlie, ehm....weet ik eigenlijk niet, ze zijn nog niet leeg en bovenin zit sowieso altijd wel genoeg.
2x te hoog. Gecallibreerde manometer? Maar misschien weeg je wel 150 kilo en rij je alleen maar vol in zes over de snelweg. Dan heeft de monteur dat goed ingeschat. :+
 
Laatst bewerkt:
Rij zelf Michelin Road 5 GT. Ook volgens de motorfabrikant 2.5 voor 2.9 achter.
De oude set had lager (achter liep zelfs langzaam leeg) en misschien moet ik wel toegeven dat ik dat lekkerder vond ..
 
Altijd 0.3 bar hoger dan voorgeschreven, ik ben een stuk zwaarder dan gemiddeld. Voor mij op die manier ook merkbaar minder cupping.
 
Motor: Suzuki GSX F 750 (2004).
Voorband: Michelin Road 5 (120/70ZR17) = 2,7 bar.
Achterband: Michelin Road 5 (150/70ZR17) = 3,0 bar.

Vrij hoog die bandendrukken bij mij. Net als @Mike Schenk ben ik niet de lichtste. Maar ook als ik ooit terug mijn streefgewicht haal (85kg), wordt het nog respectievelijk 2,5 en 2,8 bar.

Gewoon omdat ik daar bij deze motor en banden het beste gevoel bij heb.
Meer dan voldoende grip, stabiel, en merkbaar zuiniger dan wanneer ik achteraan 2,2 bar zet zoals mij al geadviseerd werd (buiten MF).

Ik rijd rijbewijslegale snelheden, maar ga graag vrij goed door in de bochten, en dat gaat goed met mijn bandendruk.

Maar ook heel lang geleden, op circuit Zandvoort reed ik met deze bandendrukken (op Michelin Pilot Road 4 toen), en ik miest er niet op inboeten :t

Edit: geen idee wat het instructieboekje voorschrijft ...
 
Ja, maar de ene motor weegt 100 kg meer dan de andere, en als daar nog een duopassagier van 100 kg bij komt, zou dat dan allemaal goed zijn met die 2,9 bar?
juist daarom zijn de opgegeven bandenspanningen zo hoog : die is veilig in alle omstandigheden.
er is dus geen reden om die hoge spanningen aan te houden als je nooit zo rond rijdt.
mijn mening uiteraard O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan