Welke benzine??

Hingking

MF'er
19 mrt 2003
43
0
Leuven
Hallo,

Ik heb net een Diversion aangeschaft. De vorige eigenaar gooide er altijd super 98 in. Hij zei dat ik dat erin moest blijven doen en geen super 95 moest gebruiken omdat ik anders problemen krijg.

Is dat waar en hoe zit dat precies??

Thx
 
Ik heb nog niet echt veel verstand van al die zaken. Wat is pingelen waar iedereen het over heeft??

En is iedereen het er over eens dat ik gewoon 95 kan proberen of zijn er mensen die dat echt afraden?
 
ik heb ook een diversion. lekker shell pura erin> vervuild de motor veel minder, en is nog van een hoger octaangetal dan super 98. hij gaat echt niet pingelen hoor..... en het is nog goed voor het milieu....

Dat is alleen bij Shell het geval. De kwaliteit benzine die Shell claimt met z`n Pura, is zelfs van mindere kwaliteit dan normale benzine van BP. Als je goed wil zijn voor het milieu kan je beter altijd bij BP tanken. (een vriend van mij werkt op het lab van Total, die onderzoekt onder andere brandstoffen van de concurent)
Zelf vind ik het grote oplichting; geef er een naam aan, zeg dat het beter is, en vraag er meer geld voor, terwijl de maatstaven die ze gebruiken alleen van toepassing zijn op de Shell brandstoflijn...
 
Ik heb nog niet echt veel verstand van al die zaken. Wat is pingelen waar iedereen het over heeft??

En is iedereen het er over eens dat ik gewoon 95 kan proberen of zijn er mensen die dat echt afraden?
Pingelen wordt veroorzaakt door het spontaan ontbranden van het benzine/luchtmengsel in de cilinder (dus voordat de bougie een vonk afgeeft).
Dat wordt veroorzaakt door de kompressie. De cilinder is dan nog niet helemaal op de maximale hoogte en de ontsteking werkt dan eigenlijk tegen de draairichting van de cilinder in. Allerlei krachten die niet lekker op je krukas werken. Een hoger octaangehalte ontbrandt minder snel sponaan.

Zelf ga ik niet af op de termen super of normaal, maar let ik gewoon op het octaangehalte. In nederland is normale benzine 95 en super 98, in het buitenland zijn deze getallen vaak lager. (bv Duitsland, normal 91 super 95). In je instructieboekje van de motor staat hoeveel octaangehalte je minimaal moet hebben. Houdt je je daaraan, dan gaat het goed.
 
ik heb ook een diversion. lekker shell pura erin> vervuild de motor veel minder, en is nog van een hoger octaangetal dan super 98. hij gaat echt niet pingelen hoor..... en het is nog goed voor het milieu....
Natuurlijk gaattie niet pingelen. Hoe hoger 't octaan, hoe minder pingelgevoelig.

Juist Bij euro91 't meeste kans op. ;)


Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig heil zie in dat pura-spul. Ik wil wel eens harde bewijzen zien over de millieuvriendelijkheid enzo. ;) Alleen omdat ze 't een slimme naam hebben gegeven & bepaalde elementen minimaal erin hebben zitten, vinnik niet voldoende iig. :P


Ik vinnut eigenlijk hetzelde verschil als coca-cola & eigenwinkelmerk-spul. Allebei ongezond & helpt nauwelijks tegen de dorst. Datgene wat je eenmaal 'n tijd gewend bent vind je 't lekkerste. En hoe duurder hoe beter, geldt hooguit voor image/marketing. :P
 
Op zondag 13 april 2003 23:12 schreef Hingking het volgende:
Tja, euro 95 is toch super benzine, niet?
Ik ben hier net wat in het boekje aan het lezen en daar staat bij Kraftstoff: bleifreies Normalbenzin ??

Of vergis ik mij nu?

Nog sterker: bleifreies Normalbenzin is nu alleen nog maar verkrijgbaar in Duitsland en heeft een octaangetal van 91. Dus Euro95 is helemaal geen probleem!
Bij twijfel zou je bijv 3 à 5 liter Euro95 in je (bijna) lege tank kunnen gooien. Loopt ie daar toch minder op (wat ik absoluut niet geloof), dan tank je 'm alsnog vol met 98.

En die Pura? Tja, persoonlijk heb ik 't niet zo op Shell. Ik leun tegen de mening van Habayusa aan: ze bedotten de boel glashard in hun voordeel. Zo werd onlangs ook bekend (TV-programma: kassa, dacht ik) dat hun volsynthetische motorolie een minerale(!) olie vol met dopes bleek te zijn. Shell gaf dit uiteindelijk toe, met als reden dat de dopes in minerale olie beter oplosten dan in in een volsyntheet. Ik bedoel maar... verguld voor goud verkopen?
Pura en milieu? Zolang de staat flink vangt aan het milieu, maak ik er een bocht omheen (zolang het kan). Maar ja, wie ben ik?

Suc6.

Edit: V6 Dude leest net de mening van Roestendoenze en geeft deze de hand ;)
 
waarom eigenlijk op benzine bezuinigen? die paar rotcenten verschil maakt mij nix uit. er moet gewoon goed spul in! maar ja....that's me.....superplus 98 of Pura.


Waarom ? We spekken de staatskas toch al genoeg met z'n allen ? En bovendien, zo slechts is Euro95 nou ook weer niet... kom op zeg. Kan je beter eens in de zoveel tijd een flesje Forte-I in je tank pleuren en ff flink toeren draaien.

Nu we 't er toch over hebben... kent iemand een alternatief voor Forte-I ?

Bye
*edgar*
 
Terug
Bovenaan Onderaan