Welke brandstof..

euro 95, 91 als ik in Duitsland ben. Het is al duur zat, k ga zeker nog ff lekker extra betalen voor iets wat totaal niet te merken is. Als je normaal rijdt blijft je motor ook wel schoon hoor. Laatst carbs er nog afgehaald. inlaatkleppen waren bijna helemaal schoon.
 
Een vriend van mij rijdt op een mengel van diesel en slaolie. Niet met
de motor maar met zijn VW busje. Werkt prima, en ja het ruikt naar een
friet/patatkraam als je er achter staat.
Ik zelf rijdt altijd op Euro 95, en af en toe een paar tankjes V Power
voor de inwendige schoonmaak.
 
Een vriend van mij rijdt op een mengel van diesel en slaolie. Niet met
de motor maar met zijn VW busje. Werkt prima, en ja het ruikt naar een
friet/patatkraam als je er achter staat.
Ik zelf rijdt altijd op Euro 95, en af en toe een paar tankjes V Power
voor de inwendige schoonmaak.
Inwendige schoonmaak ??? Serieus,leg eens uit... :?
 
Laatst bewerkt:
Ik tank gewoon 95 in m'n R6 met een specifiek vermogen van 200 PK per liter en een rood gebied dat begint bij de 15.500 RPM :)
Ja, waarom niet? Tank alleen 97/98 als de fabrikant het uitdrukkelijk voorschrijft. Enige verschil is dat 95 makkelijker (dwz: eerder) ontbrandt; sommige motoren zijn dusdanig getuned dat ze zo laat mogelijk vonken, d.w.z als de zuiger zo dicht mogelijk tegen 't bovenste punt staat. Dat is immers meer efficient (je kan niet vonken OP het bovenste punt omdat het tijd kost het mengsel te verbranden). Als je in zo'n motor 95 of 91 mikt dan zorgt de compressie van de motor dat de brandstof al ontsteekt voordat de bougie dat doet (pingelen, is schadelijk!). Als je echter 98 in een 95 motor gooit dan schiet je er niks mee op omdat de motor toch de ontsteking hier niet op aanpast. Zonde van je geld dus, bovendien zitten er allerlei "klop-vast" additieven in 97/98 waar je niet op zit te wachten.
Het zijn trouwens vooral gekietelde versies van oudere motor-ontwerpen (zoals mijn Buell b.v.) die nog baat hebben bij 97 of 98, de slimme Jappen hebben allang bedacht hoe je met 95 prima uit de voeten kan in hoog-vermogende motors door optimale vormgeving van de zuigerbodem / verbrandingskamer en inlaat, en de nodige electronica natuurlijk.

Ik weet niet wat V-power is (toen ik nog in NL woonde had je Shell Pura, een "schoon" 95 alternatief, tsss). Shell verkoopt hier in Engeland iets dat "Optimax" heet ("developed with Ferrari", haha!), is RON 100 benzine met allemaal miraculeuze toevoegsels. Gooide het wel es in mijn Buell maar geen verschil. Met de huidige benzine-prijzen ga ik gewoon voor 95.
 
Ik weet niet wat V-power is (toen ik nog in NL woonde had je Shell Pura, een "schoon" 95 alternatief, tsss). Shell verkoopt hier in Engeland iets dat "Optimax" heet ("developed with Ferrari", haha!), is RON 100 benzine met allemaal miraculeuze toevoegsels. Gooide het wel es in mijn Buell maar geen verschil. Met de huidige benzine-prijzen ga ik gewoon voor 95.

Dat ferrarispul is Vpower :)
 
ik zie hier een aantal gs'ers die ook wel eens 91 tanken.

Die van mij loopt het soepelst op 98, ik merk het verschil tussen 95 en 98 zelfs.

(waarom noemt iedereen dat euro 98? bij ons heet dat super 98 zonder loodvervanger)
 
Terug
Bovenaan Onderaan