Welke Castrol olie in mijn Yamaha R1 2008?

Randy#178

Die hard MF'er
13 jun 2011
496
41
Yerseke
Ik denk dat de titel wel duidelijk is..

Wat adviseren jullie? Ik heb in het verleden ook wel een koppelings problemen gehad (niet goed vrijkomen) en ik denk zelf dat het ook met olie te maken heeft gehad. Dit is over gegaan met andere olie.

Na diverse forums te hebben gelezen zie ik door de bomen het bos niet meer dus vandaar mijn vraag :P
 
Yamaha adviseert Yamalube. (= zelfde als Motul)
Voor racen gebruik ik 10w50 volsyntheet
Werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
Volgens Yamaha 10W30 of 20W40; zie pagina 8-1
http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2007/lit-11626-20-53_r1_1309.pdf

Dan voor je Castrol;
Je kunt Power RS Racing nemen of Power 1 Racing.
Zijn dezelfde producten; benaming is verschillend omdat de eerste voor de Europese markt is en de tweede voor de UK maar het is dezelfde olie. Beide soorten zijn gewoon in NL verkrijgbaar.. Wel van beide de Racing variant nemen; dat is een volledig synthetische olie. De gewone Power1 of Power RS zijn semi syntheet.

Echter; de Power RS Racing is er alleen in 5W40 en 10W50. De laatste is te dik.
De Power1 Racing is er wel in 10W30.

Power RS;
Castrol - Datablad & VIB Zoek

Power 1 (UK);
Castrol - PDS & MSDS Search

Beide volledige synthetische oliën zijn JASO MA2;
Getest/goedgekeurd voor motoren met natte plaatkoppeling. Zou dus geen problemen mogen geven. Mocht jij een slippende koppeling ervaren zou je voor een Semi syntheet kunnen gaan (de niet-racing variant) deze hebben alleen in tegenstelling tot een vol syntheet een wat kortere levensduur omdat deze eerder verzuurt.

Als ik jou was zou ik geen 10W50 gebruiken; is dikker dan word aanbevolen.
Onze zomers zijn niet zo heet dat je deze viscositeit nodig hebt.
Daarbij smeert een dikkere olie minder omdat deze langzamer verpompt word vanwege de dikte. Olie druk is hoger en wellicht rijd je fiets met een wat heter blok door de dikke olie; maar als je regelmatig in de wat hogere toeren rijd zou ik geen dikke olie plaatsen maar juist een wat dunnere omdat deze beter smeert.. Dikkere olie word doorgaans toegepast bij motoren met een wat hoger olie verbruik.


:W
 
Laatst bewerkt:
Yamaha adviseert Yamalube. (= zelfde als Motul)
Voor racen gebruik ik 10w50 volsyntheet
Werkt perfect.

Dat is dus niet zo slim.
Juist op het circuit waar je hoog in de toeren rijd wil je smering hebben.
In jouw geval heb je dus een olie welke meer weerstand bied, langzamer rondgepompt word en moeilijker door de oil galleries gaat. Daarnaast zijn de toleranties van de huidige motoren zeer klein. Best kans dat die dikke olie moeite heeft om langs je zuiger veren te komen en niet in staat is om de juiste smering aan te brengen in de cilinderwand maar in plaats daarvan in je verbrandings kamer kan komen..
 
Motul 300V, in de viscositeit die de fabrikant voorschrijft. Zou niet weten waarom je een andere viscositeit zou willen gebruiken dan voorgeschreven...
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus niet zo slim.
Juist op het circuit waar je hoog in de toeren rijd wil je smering hebben.
In jouw geval heb je dus een olie welke meer weerstand bied, langzamer rondgepompt word en moeilijker door de oil galleries gaat. Daarnaast zijn de toleranties van de huidige motoren zeer klein. Best kans dat die dikke olie moeite heeft om langs je zuiger veren te komen en niet in staat is om de juiste smering aan te brengen in de cilinderwand maar in plaats daarvan in je verbrandings kamer kan komen..

Hier ontgaat mij de logica,komt niet langs de zuigerveren,maar wel in de verbrandingskamer?die zich boven de zuigerveren bevind :?

Of het gaat ineens langs de klepseals?

Dikkere olie word doorgaans toegepast bij motoren met een wat hoger olie verbruik.


:W

Hoger olieverbruik maakt zich meestal kenbaar door verbranden,van olie, in de verbrandings kamers.(zie het rijdend rookgordijn :P )
Maar volgens jou is dit nu net wat dikkere olie zou doen.

Spreekt zich nogal tegen :')
 
Laatst bewerkt:
Hier ontgaat mij de logica,komt niet langs de zuigerveren,maar wel in de verbrandingskamer?die zich boven de zuigerveren bevind :?

Of het gaat ineens langs de klepseals?Hoger olieverbruik maakt zich meestal kenbaar door verbranden,van olie, in de verbrandings kamers.(zie het rijdend rookgordijn :P )
Maar volgens jou is dit nu net wat dikkere olie zou doen.

Spreekt zich nogal tegen :')

Las het even terug; typte 2 verhalen door mekaar.. klein ipad schermpje :')
Wat ik bedoelde te zeggen is dat een dikkere olie minder makkelijk langs je veren komt wat goed is voor oudere motoren met een hoger olie verbruik vaak door slijtage aan de zuigerveren, cilinderwand whatever. Daar is het goed. Bij moderne motoren zitten vrij dunne zuigerveren met weinig tolerantie welke maar onder weinig spanning staan. Gebruik je een te dikke olie dan bestaat de kans dat de zuigerveren niet in staat zijn de dikkere olie goed van de cilinderwand te schrapen en dat hier dus een restant achterblijft/ophoopt welke zich dan langs de zuigerveren in de verbrandingskamer kan werken..

Dat is wat ik bedoelde ;)

daarnaast heb je met de dikkere olie het probleem dat deze langzamer verpompbaar is en hierdoor meer warmte krijgt te verduren; loopt je blok waarschijnlijk warmer wat je niet wilt tijdens circuit races. Met te dunne olie kun je weer het probleem hebben dat er teweinig oliedruk is en je hierdoor smering te kort komt, krijg je meer frictie/slijtage en dus ook meer hitte. Daarom dus van belang dat je de juiste dikte neemt.. Dunnere olie vloeit sneller en voert de hitte dan oomk sneller af. En het afvieren van warmte is ook een belangrijke taak van de motorolie..


Overigens Jammer dat Castrol niet in hun productbladen vermeld wat het ZDDP in Zinc is want dat is naast de juiste dikte ook interessant; kan het zo 123 niet vinden iig.
 
Laatst bewerkt:
Motul 300V, in de viscositeit die de fabrikant voorschrijft. Zou niet weten waarom je een andere viscositeit zou willen gebruiken dan voorgeschreven...

Omdat de viscositeit snel terugloopt. Een W40 is misschien na 30 minuten al een W30 in viscositeit.

Ik heb goede ervaring met W50 oliën in de RN12/19.
 
Dat snel terug lopen valt wel mee. De dikte welke voldoet aan SAE30/40/50 etc is gemeten bij 100 graden. Op het circuit kan misschien de olie iets warmer lopen. Maar dan kom je nog lang niet bij het punt dat de addetieven die in de olie zitten (die ervoor zorgen dat de olie zijn juiste viscositeit behoud afbreken. Dan moet je de olie richting de 150 graden jagen en dat red je niet.

Met de juiste dikte olie i.c.m. juiste druk en koeling krijg je de olie echt niet zo snel heet gestookt dat je perse een dikkere olie moet hebben..


Als voorbeeldje;
een NASCAR Sprint Cup, ok, is wel anders dan een motorfietsblok, toegegeven, maar dit is dus een V8, 5.7 liter, 865pk (op superspeedway beperkt op 445pk) en die loopt ook gewoon op 10W30 en draait ook pakweg 9000 rpm. En die gasten racen aan 1 stuk voor 3-5 uur..
 
Laatst bewerkt:
En hoelang gaat zo'n motorblok mee?
1000 mijl, dan zijn ze aan baklappen en al meerdere malen gereviseerd, dit kun je absoluut niet vergelijken met deze situatie.
 
Laatst bewerkt:
Dat snel terug lopen valt wel mee. De dikte welke voldoet aan SAE30/40/50 etc is gemeten bij 100 graden. Op het circuit kan misschien de olie iets warmer lopen. Maar dan kom je nog lang niet bij het punt dat de addetieven die in de olie zitten (die ervoor zorgen dat de olie zijn juiste viscositeit behoud afbreken. Dan moet je de olie richting de 150 graden jagen en dat red je niet.

De temperaturen lopen veel hoger op tussen de draaiende delen! Wanneer dit niet zo zijn zou je beter minerale olie kunnen gebruiken vanwege de betere smeereigenschappen. Je gebruikt juist de volsyntheet voor betere bescherming bij hogere temperaturen.

Het teruglopen van viscositeit valt genoeg over te vinden...
 
hmpf. ok. nou. misschien heb ik het aan het verkeerde eind.. dat ken goed wezen.

maar dan nog is het niet slim om die dikkere olie erin te laten zitten als je hem ook gewoon voor je woon werk verkeer gebruikt. Dat die dikkere olie het beter kan doen op het circuit omdat de boel dan flink rood gestookt word zou wel kunnen, dat verhaal met die dunner wordende viscositeit bij hoge temperatuur klopt gedeeltelijk, maar als je gewoon (zeker met deze wintertijd) met je R1 naar je werk gaat met 100km op de snelweg en een olie temp die niet boven de 80 graden uit komt vanwege de kou lijkt het mij echt not-done om dan met een te dikke olie te rijden...

Het zou dan beter zijn om te wisselen van olie voor circuit/straat gebruik.
Maar ik gok dat het meerendeel dat niet doet..

Hoe dan ook;
Yamaha handleiding zegt dus 10W30, en als tweede keus 20W40.
Dikker dan die laatste zou ik er niet in mikken voor normaal gebruik.
Ga je 1,2.. 3x per jaar naar het circuit lijkt het me onzinnig om daar die dikkere olie constant voor in het blok te laten zitten. Kun je beter voor het circuit je olie verversen dat je iig met verse olie op je circuit rond rijd...
 
Laatst bewerkt:
hmpf. ok. nou. misschien heb ik het aan het verkeerde eind.. dat ken goed wezen.

Het zou dan beter zijn om te wisselen van olie voor circuit/straat gebruik.
Maar ik gok dat het meerendeel dat niet doet..

...

In deze rubriek rijdt geen hond met dezelfde motor zowel op het circuit als op de openbare weg.
 
Omdat de viscositeit snel terugloopt. Een W40 is misschien na 30 minuten al een W30 in viscositeit.

Ik heb goede ervaring met W50 oliën in de RN12/19.

En dat ga je dan compenseren met een olie die dan het eerste half uur(?) te dik is? En je hebt slechte ervaringen met de voorgeschreven viscositeit?

In deze rubriek rijdt geen hond met dezelfde motor zowel op het circuit als op de openbare weg.

In deze rubriek rijdt ook geen hond met getunede WK-blokken die 2K toeren meer draaien dan standaard. 99,9% rijdt gewoon met een standaard blok. En waarom zou dat die sessie van 20/30 minuten niet prima gaan op de voorgeschreven olie? Ik heb het tegendeel nog niet bewezen gezien.
 
En dat ga je dan compenseren met een olie die dan het eerste half uur(?) te dik is? En je hebt slechte ervaringen met de voorgeschreven viscositeit?

In deze rubriek rijdt ook geen hond met getunede WK-blokken die 2K toeren meer draaien dan standaard. 99,9% rijdt gewoon met een standaard blok. En waarom zou dat die sessie van 20/30 minuten niet prima gaan op de voorgeschreven olie? Ik heb het tegendeel nog niet bewezen gezien.

Ik heb geen ervaring met de voorgeschreven viscositeit. Dit komt ook omdat er fabrikanten zijn die niet de geadviseerde viscositeit leveren, alleen maar w40 of dikker.

Je mag de geadviseerde olie en onderhoudsinterval aanhouden, geen probleem. Ik denk alleen dat de belasting van de motor iets zwaarder is op het circuit dan op de openbare weg.

Wanneer de fabrikant een (dikkere) w40 voor de zomer adviseert, zouden ze dan voor circuit gebruik dunner adviseren?
 
:Op het circuit heb je uiteraard hogere belasting; je bent immers constant hoogtoerig aan het accelereren. Ze adviseren niet voor de zomer een SAE40; ze adviseren een multigrade olie op basis van de omgevingstemperatuur. Voor de warmere landen waar het ook niet zo koud is dus een 20W40. Tijdens de wintermaanden hier zou een 20W niet aan te raden zijn

Mooiste zou zijn om te bepalen of je nu het beste met een SAE 30/40/50 zou moeten racing door middel van een drukmeter en temperatuur meter. Dan kun je mooi zien of de olie te heet word en dus dunner word waardoor de druk zal dalen, of dat het precies goed blijft of dat met de SAE50 de olie druk erg hoog ligt omdat deze te dik blijkt te zijn en er misschien weinig temperatuur verschil zit met de SAE40 bijv.

Enige manier om dat uit te zoeken is om op een mooie dag een X aantal rondjes de olie te wisselen. Zou nog wel eens een mooi experiment kunnen zijn. Wel opgelet op de cst waardes van de olie, want een 10w30 van merk x kan bij merk y wel een andere cst hebben en dus een andere dikte. Nou zijn daar wel richtlijnen voor maar dat is een minimaal en macimaal dus daar tussenin is te varieren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan