Welke cruiser?

ventje57

MF'er
1 mei 2010
133
0
Rotterdam
Hallo,
Ik wil eind deze maand mijn BMW K75RT inruilen voor een cruiser. Ik heb ooit een Kawa 454 LTD gehad en vind dit toch lekker rijden.
De Kawa vond ik te licht en een te hoge toeren motor.
Ik twijfel tussen de volgende:
Honda 750 Shadow
Honda 500 Shadow
Suzuki 750 Intruder
Yamaha 750 Virago.

Allemaal ouwetjes, maar daar kan je zelf iets aan sleutelen. De nieuwe motoren bestaan alleen maar uit printplaatjes en computersoftware :-(

Voornaamste gebruik is woon/werk stad 5 km per rit en weekenden 70-80 km toeren.
Ook de winter rij ik door.

Nu heb ik gehoord dat de Intruder een vrij lange voorvoork heeft en dus flink werken is in de bochten. Lijkt mij voor stadsritten niet zo lekker.
De 750 Shadow vind ik heel mooi (bijna Harley, vooral het geluid) maar schijnt vrij log te zijn.
Virago heb ik al eens op gereden en zit en rijd lekker.
Shadow 500 is misschien beter in de stad, maar hoe is dit buiten de stad?
Ik weet dat proefrijden het beste is, maar willen jullie je ervaringen meedelen?
 
Oh ja, ik rij ook wel eens snel ergens naar toe dus snelweg met een kruissnelheid van ong. 140 km moet haalbaar zijn.
 
Even zonder dollen, die motoren die je opnoemt zijn daar niet voor geschikt. je zit rechtop en vol in de wind dus als je 5 min. 140 rijd ben je het al goed zat. :+
 
Je zou een Honda VT1100 kunnen overwegen met een klein windschermpje om de wind van je borst te houden.

Of een,
Kawasaki vulcan 1500.
Suzuki Intruder 1400
Yamaha 1300 royal star
Yamaha 1600 wild star

Dan kom je meer in de buurt maar cruisers zijn gemaakt om te cruisen en niet om met 140-150 over de snelweg te knallen. ;)
 
Het is ook niet de bedoeling om vaak over de snelweg te knallen, maar heel af en toe moet ik ergens heen en dan is het wel makkelijk om ff snel over de weg te knallen.
Ik weet dat de meeste daar niet voor geschikt zijn. Ik ben dat snelle gedoe zat en wil lekker op mijn gemakkie toeren. Dus als ik het goed begrijp is 120-140 het max.
Maar dat is best te doen als ik ff van rotterdam naar Den Haag moet.
Verder vind ik het t leukste om binnenweggetjes te pakken.
Maar de types die ik opnoem zijn daar dus wel voor geschikt?
Mijn budget is ca. € 1500 met inruil van mijn BMW.
Daar moet toch wel iets voor te krijgen zijn, van 1984-1990?
 
Daar is wel wat voor te krijgen maar verwacht er niet te veel van natuurlijk. ;)

De meeste cruisers zijn prima geschikt voor de binnenwegen hoeveel verwacht je voor de bmw terug te krijgen?
 
Ja, incl de BMW. Heb ff niet zoveel geld. ik zie op Inet veel Virago's vanaf 1982 tot 1985 voor nog geen 900,00. Maar wat heb je dan voor dat geld.
Shadows wordt inderdaad veel meer.
Maar Virago lijkt mij ook een fijne cruiser. hij zit in ieder geval wel goed voor mij. Ik weet alleen niet hoe die op een lekkere toertocht is en hoe het onderhoud etc. is.
 
Misschien moet je eens contact opnemen met doggy1966 die heeft een Virago 920 te koop heb ik begrepen.

full
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar ik vind dat digitale dashboard afschuwelijk. Kwestie van smeek.
Ik heb de volgende gezien, maar moet even kijken naar de marktwaarde. Als die ong. overeenkomt gaat het wel. Is de marktwaarde een stuk hoger, dan is er iets niet goed.
http://kortelandmotoren.nl/assortiment/moshop.php (link lukt niet). Het is de Intruder en de Shadow 750 van €999,00. En de Shadow 500.
Virago's zie ik van 1982-1985 tussen de € 500 en € 900. Dus daar is keuze zat.
De intruder vind ik mooi slank en dan met dat mooie blok wat overheerst. De Shadow vind ik een beetje een Harley en de Virago lijkt mij makkelijk in obderhoud.
 
Ik denk dat het onderhoud van de shadow en de virago niet zo veel verschilt. Ga op allebei eens rijden om te zien welke jou het best bevalt en zoek dan een mooi exemplaar die een beetje in goede staat verkeert.
 
Hey, ik rijd zelf een intruder vs800, praktisch het zelfde als een vs750. Dat van flink werken in de bochten herken ik totaal niet eigenlijk. Vind hem prima de bocht om gaan en geen enkel probleem in de stad. (woon in delft, centrum kleine straatjes gaat prima)
Je budget is wel wat klein, maar er is wel wat te krijgen voor dat geld. Verwacht echter geen volledig probleemloze motor met puntgaaf chroomwerk e.d. maar je kan natuurlijk geluk hebben.

Wat betreft shadow 750: log/bijna harley? Het model vanaf 1991 is inderdaad wat logger. Heb er eens een proefrit op gemaakt, komt moeilijker de bocht door dan een vs800 maar dat went ook wel denk ik. Vind het overigens wel een erg mooie motor.
Maar denk dat je dat model niet gaat vinden binnen jouw budget. Denk dat je dan eerder aan het oudere model komt. Die vind ik er dan weer een stuk minder log uit zien (en al helemaal niet bijna harley) en lijkt me eigenlijk best prima de bocht door gaan en ook prima voor in de stad. (maar dat is speculeren, heb r nooit op gereden)

EDIT: heb die shadow van 999 op mp gezien, maar dat is dan ook gelijk de goedkoopste shadow die op mp staat... weet niet of ik me daar aan zou wagen. Zelfde geld voor die intruder overigens. Met een budget van 1500 zou ik bij deze motoren toch ook wel wat dichter tegen die 1500 aan gaan zitten, dan zit je toch een stukje boven de aller goedkoopste 'brikken'. Maar proefrit maken kanmoet altijd. Dan weet je wss gelijk waarom ze zo goedkoop zijn en kun je beslissen of je de gok waagt.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Bedankt voor de input. Ik ga, zodra mijn salaris en bonus er is ff kijken. Rond de 23e van de maand.
Het is best een moeilijke keus.
De Virago lijkt mij fijn voor woon/werk, de Intruder vind ik gewoon prachtig om te zien, de Shadow vind ik het uitlaatgeluid en uitstraling als een Harley mooi.
Ik ga wel proefrijden. Jullie zien nog wel.
 
Ik heb inmiddels een lijst met 12motoren (alle 3 de types) samengesteld en ga volgende week het land in. In de Randstad en andere grote steden liggen de prijzen hoger (omdat ze toch wel verkocht worden). Kan beter in Brabant of Gelderland kijken heb ik gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan