Welke draaddikte ?

sopi

Die hard MF'er
2 jun 2009
287
0
Voor een project ga ik van een enkele H4 lamp naar een dubbele H4 lamp. Omdat de bestaande koplamp bedrading waarschijnlijk onderbemeten is zal ik dit doen via 2 maak-relais.

Relais 1 voor het dimlicht
(86) - van bestaande dimlichtbedrading
(30) - van accu
(85) - naar aarde
(87) - naar beide H4-pootjes dimlicht

Relais 2 voor het grootlicht
(86) van bestaande grootlicht bedrading
(30) van accu
(85) naar aarde
(87) naar beide H4-pootjes grootlicht

Als ik uit ga van I=P/U kom ik voor;
dimlicht op I=55/12 = 4,5*2 = 9A
grootlicht op I=60/12 = 5*2 = 10A

Nou weet ik dat een draaiende motor meer levert als 12v maar dan zal de stroomsterkte ook afnemen. Een slechte accu zal minder leveren als 12v en dan zal de stroomsterkte toenemen.

Kan ik op basis van deze gegevens (reken met 10V-15V) veilig uitgaan van de volgende draaddiktes

(86) is bestaand en hoef ik niets aan te doen, dient alleen voor het schakelen van het relais (lage stroomsterkte)
(30) 1 mm2 volgens rda is dit voldoende voor een nominale stroomsterkte van 16,5A
(85) 1 mm2 moet immers niet zo dikte zijn als (30) zo ook de aarde van de nieuwe H4 stekkers
(87) 0,75 mm2 volgens rda is dit voldoende voor een nominale stroomstrekte van 14A

Ik weet dat de afstanden eigenlijk ook een variabele zijn in het bepalen van de draaddiktes maar (dit is een aanname) dit is te verwaarloze over de korte afstanden bij een motor.

extra info
(30) zal ook van een zekering voorzien moeten worden, 10A zal niet toereikend zijn dus moet ik kiezen voor 15A. (86) zal gewoon via de bestaande 10A zekering lopen.

Nadeel zal zijn dat op (30) ten alle tijde spanning zal staan, ik twijfel nog of ik (30) vanaf een contact-geschakelde punt zal trekken (contactslot bijvoorbeeld)

Graag jullie input over het geheel.
 
Ik bedoel inderdaad de massa draad van het relais, die kan toch 1,5mm2 zijn.

Dus als ik het goed begrepen heb;
(86) zijn bestaande draden dus doe ik niets aan (signaaldraad/stuurdraad)
(30) voeding van de beide relais 2,5mm2
(85) massa/aarde van de beide relais 1,5mm2 (beide een eigen draad, niet doorverbonden)
(87) voeding naar H4 lampjes 2,5mm2

ps Is het makkelijker om advies te geven als ik er een tekening bij maak?


Ja, het is prima zo. Neem alles maar 2.5, dan is (bijna) iedereen tevreden, en is het in ieder geval dik genoeg. Eventueel de aanvoerdraad vanaf de accu nog iets dikker, omdat die het langst is en daar toch de dubbele stroom doorheen gaat.
Hoe dun het draadje eventueel zou kunnen is een leuke discussie, maar heeft verder niet zo veel zin. Het gaat tenslotte niet om de bedrading van een maanraket waarbij iedere gram gewicht telt :)
 
Of iedereen tevreden is of niet is niet mijn doel. Ik wil het gewoon netjes en veilig doen. Dan kan ik inderdaad gewoon hele dikke draadjes nemen maar dat is het ook niet, ik moet namelijk ook nog rekening houden met de max dikte van de schuifstekkers van de H4 koplampstekker
Dus ik was/ben op zoek naar een draaddikte die voldoende dik is voor het werk en ook nog een kleine reserve capaciteit heeft.
 
Behalve de H4 stekkers zijn er genoeg draden te leggen, en daar kan je zelf de juiste maat stekkers aanzetten. Voor 2.5 mm2 neem je de blauwe stekkertjes. Omdat je waarschijnlijk de draden buiten de kabelboom om gaat leggen is het ook wel verstandig om de draden wat dikker te nemen, die beschadigen dan minder snel. Wat dat betreft heeft Willem1940 ook wel een punt. Ik denk dat die 2.5 mm2 ook wel in een H4 stekker past, en zo niet dan is daar ook wel weer een oplossing voor.
 
Laatst bewerkt:
Of iedereen tevreden is of niet is niet mijn doel. Ik wil het gewoon netjes en veilig doen. Dan kan ik inderdaad gewoon hele dikke draadjes nemen maar dat is het ook niet, ik moet namelijk ook nog rekening houden met de max dikte van de schuifstekkers van de H4 koplampstekker
Dus ik was/ben op zoek naar een draaddikte die voldoende dik is voor het werk en ook nog een kleine reserve capaciteit heeft.
Ik las al tamelijk wat verhalen over ingestorte gebouwen als uitvloeisel van zulke redeneertrant.

Moderne windmolens .... ook al zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Die H4 stekkers kunnen max 2,5mm2 hebben dus dat is geen probleem, ik wil niet met knijpstekkers werken maar alles netjes solderen. Ik ga geen kabel buitenom leggen maar netjes integreren (waar dat kan) in de huidige kabelboom, dat betekent dus opnieuw inpakken van de huidige kabelboom. Kabels die een nieuwe route krijgen ga ik in een isolatiekous stoppen.

Allen bedankt voor de adviezen en/of waarschuwingen.
 
Die H4 stekkers kunnen max 2,5mm2 hebben dus dat is geen probleem, ik wil niet met knijpstekkers werken maar alles netjes solderen. Ik ga geen kabel buitenom leggen maar netjes integreren (waar dat kan) in de huidige kabelboom, dat betekent dus opnieuw inpakken van de huidige kabelboom. Kabels die een nieuwe route krijgen ga ik in een isolatiekous stoppen.

Allen bedankt voor de adviezen en/of waarschuwingen.
FYI: krimpverbindingen zijn veel betrouwbaarder dan soldeerverbindingen in een kabelboom. Gesoldeerde draden breken altijd op een gegeven moment, en dan net op de grens tussen hard (soldeer) en zacht. Bij een goede krimpverbinding wordt ook de isolatie vastgeknepen, zodat de buig-krachten worden ontlast.
De trillingen, van welk voertuig dan ook, zijn gewoon (veel) te belastend voor een gesoldeerde verbinding. Mijn (gratis) advies: niet doen; gebruik toch krimpstekkers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan