Welke electra los halen bij lassen aan een motor

zurp11

Die hard MF'er
18 nov 2006
955
0
Heiloo
Hallo,

Er moet wat gelast worden aan het subframe van mijn motor.

Nu wil ik graag weten of er bepaalde electa elementen helemaal moet verwijderd of dat het los halen van de accu volstaat.

Graag hoor ik wat jullie altijd doen.

Bedankt,

Zurp.
 
Accu los en ook belangrijk, de massaklem zo dicht mogelijk bij de lasplek zetten. Heb er eens 1 gezien die laste aan de achterbrug en had de klem op het hoofdframe, achterbruglagers na het laswerk naar de kloten |(
 
Laatst bewerkt:
Moet zelf eerlijk bekennen dat ik bij lassen aan koekblikken de accu nog nooit heb losgemaakt en dat het altijd is goedgegaan. Echter heb ik ooit eens gehoord van iemand dat het 1 keer bij hem is mis gegaan. Dus eigenlijk is het beter de accu even los te koppelen. (onderbroken stroomkring) en dan moet het altijd goed gaan.
 
Minpool van de accu en gevoelige electronica (CDI's, ECU's, etc) loshalen. En zoals rambabbel al zegt, de massaklem dicht bij de lasplek vastklemmen en er op letten dat er geen lasvoltages door lagers heengaan. :)
 
Dank voor alle reacties.

Ik zal naast de accu ook de CDI en dergelijke zwarte kastjes los koppelen.

Was even bang dat er misschien ook eventuele (verstopte) massa draden van het frame afgehaald moesten worden. Maar door alles los te koppelen is dat natuurlijk niet nodig.

Groeten,
Zurp.
 
Ikzelf vergeet het meestal om de accu los te halen en tot nu toe is het nog nooit mis gegaan (ff afkloppen), wel zet ik de massaklem zo dicht mogelijk bij het te lassen onderdeel.
Meestal is het zo van "ff dat stukkie vastlassen" en achteraf "O ja, de accu :$ "
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan