Welke gearing op een sm?

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.925
57
Onder een steen
Met welke gearing rijden de sm'ers hier?
Ik rij zelf met 16-42, maar dat is me te lang. Met name op de baan kom ik problemen tegen. De 1e versnelling is te kort voor bocht en de 2e is weer te lang waardoor ik bij het uitaccelereren laag in de toeren zit.

Mijn voortandwiel gaat zeker weten vervangen worden een 15-tands, maar wat zou achter het beste zijn? 45 of 48?
De baan waarop gereden wordt is Pottendijk.

Graag jullie mening :)
 
tsja, daar denk ik ook over.

Heb me motor gekocht met 16/40, dat was idd wel erg lang ja
Rij nu rond met 15/40, weet dat dat ook niet erg kort is, maar dit was effe makkelijk te doen, anders wordt me ketting te kort.
Wil eigenlijk naar 15/43, lijkt me wel mooi, misschien 45, 48 lijkt me een beetje veel van het goede.
En ik moet een beetje schipperen, want wil ook wel eens gewoon op straat rijden.
 
Je moet wel onderscheid maken tussen gearing voor op straat en gearing voor op een circuit zoals Emmen. Op Emmen heb je hele korte gearing nodig, dat rijdt weer niet lekker op straat...
 
Op straat bevalt 16-42 mij prima, maar ik wil toch meer op de baan gaan rijden i.p.v op de openbare weg :)
 
Je moet wel onderscheid maken tussen gearing voor op straat en gearing voor op een circuit zoals Emmen. Op Emmen heb je hele korte gearing nodig, dat rijdt weer niet lekker op straat...

Jij rijdt nu met 16-48 en dat is voor op straat lekker
 
ik reed op mijn 620 met 16-40 op de weg. De top lag dan op 180km/h. Als ik op een circuit ging rijden dan verving ik het voortandwiel door 15 tands.
op mijn 520 ligt 14-43 ik denk dat hij zo ongeveer 160km/h loopt (6 bak)
Op de baan heb ik min 6 over en soms kom ik ook niet in zijn 5. Dus hij mog nog korter.
Ik zou een 620 zeker niet te kort gearen omdat hij het vooral van zijn kracht onderin moet hebben (bovenin is toch niemand thuis, zeker niet t.o.v. een 520)
 
da's wel kort, meer enduro werk.

mijn YZ 426 doet 16-40. Prima voor pottendijk dankzij de close-ratio. Gebruik voornamelijk de 1 dus.

Voor enduro is die van Nico te lang gegeard. Als ik hem was deed ik 15-48 terrein en 16-48 SM.

Op vrijdag 16 januari 2004 22:24 schreef v.d.v. het volgende:
ik reed op mijn 620 met 16-40 op de weg. De top lag dan op 180km/h. Als ik op een circuit ging rijden dan verving ik het voortandwiel door 15 tands.
op mijn 520 ligt 14-43 ik denk dat hij zo ongeveer 160km/h loopt (6 bak)
Op de baan heb ik min 6 over en soms kom ik ook niet in zijn 5. Dus hij mog nog korter.
Ik zou een 620 zeker niet te kort gearen omdat hij het vooral van zijn kracht onderin moet hebben (bovenin is toch niemand thuis, zeker niet t.o.v. een 520)

Nico heeft een 600 en die gaat ook bovenin lekker door :]

Op vrijdag 16 januari 2004 21:39 schreef GuZ het volgende:jullie willen persé wheelies in zijn 5 op het gas maken he? ;)

Nee. Gewoon altijd vol een bocht uit kunnen knallen :]

Topsnelheid is niet nodig op een SM (als je tenminste de luxe hebt van een andere motor voor normaal gebruik)
 
Laatst bewerkt:
Met m'n 525 rijd ik nu met 14/45, een beetje aan de lichte kant maar het bevalt me wel.

Verder denk ik dat je de kettingwielverhoudingen tussen verschillende type/merken motoren niet echt kunt vergelijken omdat er veel verschillende versnellingsbakken zijn.(Bij 1 krukasomwenteling in een bepaalde versnelling zal het voortandwiel bij de ene motor meer of minder verdraaien dan bij een andere motor)
 
Laatst bewerkt:
Met m'n 525 rijd ik nu met 14/45, een beetje aan de lichte kant maar het bevalt me wel.

Verder denk ik dat je de kettingwielverhoudingen tussen verschillende type/merken motoren niet echt kunt vergelijken omdat er veel verschillende versnellingsbakken zijn.(Bij 1 krukasomwenteling in een bepaalde versnelling zal het voortandwiel bij de ene motor meer of minder verdraaien dan bij een andere motor)
:^
Ik rijd met 14/43 en dat is meestal al te lang, volgens mij is jou gearing zo gek nog niet
 
Ben gisteren nog even op Pottendijk geweest om te kijken en vragen wat de rijders voor afstelling hebben.
Een aantal mensen hadden hun Husky 610 op 14-48 staan.

Ik denk dat ik eerst maar 15-45 probeer.
 
Ben gisteren nog even op Pottendijk geweest om te kijken en vragen wat de rijders voor afstelling hebben.
Een aantal mensen hadden hun Husky 610 op 14-48 staan.

Ik denk dat ik eerst maar 15-45 probeer.
heb jij een husky dan?

zelfs aan mijn gearing heb je niks, sinds 2003 hebben de LC4's een andere primaire gearing.
 
Ben gisteren nog even op Pottendijk geweest om te kijken en vragen wat de rijders voor afstelling hebben.
Een aantal mensen hadden hun Husky 610 op 14-48 staan.

Ik denk dat ik eerst maar 15-45 probeer.

Waren er nog veel rijders? Was mij te koud, heb maar off-road ritje gedaan.
 
heb jij een husky dan?

zelfs aan mijn gearing heb je niks, sinds 2003 hebben de LC4's een andere primaire gearing.

Zo'n Husky zit toch meer in de buurt van mijn machine dan een 525 of een crf.

Speedfreaks heeft ook een 620. Ben wel benieuwd naar zijn gearing.

Op maandag 19 januari 2004 12:49 schreef Priller het volgende:Waren er nog veel rijders? Was mij te koud, heb maar off-road ritje gedaan.

Ongeveer 15 man. Maar ze de meesten klaagden dat ze de banden niet warm kregen.
 
Maar ze de meesten klaagden dat ze de banden niet warm kregen.
reden zeker met maxxis bandjes... :+
duurde wel voor even voor ik achter grip had, na een stuk sturen was achter toch behoorlijk op temp.

Maar de weave bij hogere snelheden blijf ik hinderlijk vinden, deze bandjes krijgen bij mij geen vervolg....
 
Terug
Bovenaan Onderaan