Welke motor maakte de grootste indruk op je?

Husky250

Die hard MF'er
23 mei 2009
608
14
Er is al een topic over de motoren die je ooit bereden/bezeten hebt.
Dat kan in sommige gevallen een leuke waslijst op leveren.

Wat mij zou interesseren is te horen (lezen) welke straat motor, die je ooit bereed, de meeste indruk op je maakte.

In mijn geval is dat een Norton Commando Combat 750 uit 1972, die ook nog eens flink gekieteld was met speciale onderdelen.

Het was mijn eerste "zware" motor en het apparaat was voor die tijd bloedsnel maar ook behoorlijk gevoelig voor onderhoud.
Het blok is ik weet niet hoeveel keer uit elkaar geweest en wekelijks moest je wel het e.e.a aanpassen of bijstellen.
Echter kwam ik er altijd mee thuis, omdat de techniek vrij eenvoudig was.

Met ijzerdraad, een gevonde blikje paté en een reep van een binnenband, repareerde ik ooit een beschadigde ontsteking toen ik onderweg naar Spanje een steen op mijn carter kreeg.

Ik heb er bijna 80.000 km mee gejakkerd, ben er enkele malen mee naar Spanje gereden (non-stop 16 uur), waar ik nu nog steeds woon.

Ook door deze motor kwam ik aan mijn eerste baan na de diensttijd.

Heb de motor in 1977 verkocht toe ie eindelijk perfect was.

Kom op met jullie verhalen ;)
 
Laatst bewerkt:
Laverda 1000 uit 1977! Het ding reed alles voorbij, behalve benzinestations. }) Volgens de RDW is het kenteken nog steeds actief, maar waar die rondrijd??? En wie er dan op zit???
 
Mijn Fj1100, had dat ding een week voor vertrek gekocht als goedkope brommer op mijn stage in Frankrijk.

Kruissnelheid 160
Alles en iedereen voorbij in de Pyreneeën
Bagage mogelijkheden ohne ende.
In 1 dag 1500 km zonder een centje pijn
Super zuinig

GSX-R 750W
Eerste zware motor na twee GS500E's
Man, wat een monster vond ik dat toen.
 
De eerste motor die op mij een onuitwisbare indruk achterliet, heb ik nooit gereden. Sterker nog, het was niet eens een echte. In mijn jeugd flanste ik veel van die Airfix modelletjes in elkaar, ik had zo een beetje alles wat in WO2 rondvloog al gebouwd, en op zaterdag brandde mijn zakgeld alweer in mijn zak. Daar er niets nieuws was op vliegtuig gebied, besloot ik om dan maar een motortje te gaan bouwen. Het werd een Honda CB450 Black Bomber. Al tijdens het bouwen werd ik door het motorvirus gegrepen en besloot ik: ik ga later, als ik groot ben, ook motor rijden. Ik was 12 jaar en moest dus nog even wachten. Op mijn 16e kwam de tussen oplossing in de vorm van een heuse Kreidler Florett die ik kreeg van mijn oom.


De volgende motor die een diepe indruk maakte was de Suzuki T500 van Peter, een vriendje van mijn zus. Peter werkte bij een winkel in hengelsportartikelen, maar hij had wel een zilvergrijze T500, een tweecilinder tweetakt. Als het 6 uur was en de winkel was gesloten, ging ik als het even kon kijken hoe Peter vertrok. Hij trapte de T500 aan (stoer!) reed het kleine straatje uit, draaide de geasfalteerde Hagedoornweg op en dan ging het gas open. Dat geluid.......
Ik besloot dat ooit ook zo een ding zou kopen. Een kleine 10 jaar geleden heb ik dat dan uiteindelijk gedaan, een T500 uit 1974. Toen ik na zo veel jaren weer eens naast de motor stond, bleek hij helemaal niet zo groot en indrukwekkend (meer) te zijn. Wat nog wel als een huis overeind stond was dat massieve tweecilinder blok.

Mijn eerste ritje op een "echte" motor was op die van een vriend van mij die koerier was. Na lang zeuren kreeg ik hem zo ver dat ik een stukje mocht rijden op zijn Kawasaki. Een 1-cilinder Z200. Man, wat een beest van een motor was dat zeg!

Daarna heb ik nog heel veel motoren gereden. Veel van die motoren hebben op een of andere manier indruk op mij gemaakt. Toen ik voor het eerst op de CBR1000F van een vriend van mij reed (130 pk, wat moet je daar nu mee?) was ik verkocht en niet veel later stond er een Suzuki GSX1100F met 136 pk in de schuur. Na een CBR1000F en een CBR600F kwam er een Ducati 900SS. De helft van het vermogen, maar een heerlijke fiets. Na nog twee Ducati's (een 916 en een 996) staat er nu uiteindelijk een FireBlade 954 in de schuur, ook best een indrukwekkend apparaat met 150 pk. Toen ik begon met motor rijden, in 1980, durfde ik niet eens te dromen dat er ooit zulke motoren gebouwd zouden worden. Mijn eerste motor, een Yamaha RD250 uit 1975 (staat nu weer gerestaureerd in de schuur) maakte destijds net zo veel indruk op mij als de Blade. Ik vind het dan ook moeilijk, om maar niet te zeggen onmogelijk, om te zeggen zelke motor de diepste indruk op mij heeft gemaakt. Ik kan alleen zeggen dat ik van elke motor die ik heb gehad, en bijna elke motor waarmee ik heb gereden, heb genoten. En dat allemaal dankzij een 1:12 modelletje van een CB450.
 
Laatst bewerkt:
Husky heeft zijn motor gerepareerd met pate, hij vond nm, zegtie, een blikje pate precies op het moment dat zijn
motor stuk was. Die mazzel heb ik zelf trouwens nooit. Ik vind ze ook wel hoor, maar nooit precies als mijn motor stuk is.
 
Laatst bewerkt:
Husky heeft zijn motor gerepareerd met pate, hij vond nm, zegtie, een blikje pate precies op het moment dat zijn
motor stuk was. Die mazzel heb ik zelf trouwens nooit. Ik vind ze ook wel hoor, maar nooit precies als mijn motor stuk is.
wtf? :')

Ben ik de enige die hier geen kloot van begrijpt?

Wat is Pate?
Het smeermiddel Pate?

pate-eind-resultaat_320_240_70_c1.jpg
 
Lees de OP nog maar eens door, daarin beschrijft TS hoe hij zijn motor aan de praat hield met wat hij op dat moment om zich heen vond, waaronder een blikje pate. Ik snapte het eerst ook niet hoor.
 
heb nog niet op zoveel verschillende gereden, maar de honda vfr1200X crosstourer.

Bergen koppel, en met de automatische bak echt een feest om op te rijden. 300 kg gooi en smijt je mee alsof het je stationsfiets is. heerlijke brommer! de vfr1200f heb ik toen ook op gereden, en heeft 172 pk... maar daar merkte ik weinig van, en deze motor voelde stukken zwaarder aan en lang niet zo snel als de specs deden vermoeden..
 
Geen idee meer welk merk motor het was.
Ik weet alleen nog maar dat het een 300cc 2-takt crossmotor was.
De enige instructies die ik mee kreeg was gas geven en koppeling los laten.

Die eerste 100 meter op het achterwiel dwars door een hek en eindigend in een sloot waren bepalend voor de rest van mijn motor carrière. *D
 
Grootste indruk? Een Honda CR500, als 15 jarig jochie met enkel wat ervaring op Puch's en een Kreidler :') :P
Daarna volgt wel de Yamaha FS1 (op motorkenteken) van een vriend van me. Volledig aangepast (o.a. watergekoeld), ~130 km/h en we komen nu heel dicht bij de 140 km/h in de buurt... Ik ben z'n 'testpiloot' elke keer nadat er wat is veranderd. 270 km/h op mijn GSX-R is minder eng dan dat :') Ik vind het geweldig hoeveel vermogen er uit zo'n klein blokje geperst kan worden.
 
Ook ik was het meeste onder de indruk van mijn eerste echte motor. Nadat ik in het immer drukke Winschoten mijn motorrijbewijs haalde op een vespa motorscooter. Ik kocht daarna van een kennis een heuse AJS 650 cc. Deze motor was door de vorige eigenaar voorzien van clipons en daardoor bijkans onbestuurbaar geworden. Dat maakte de sensatie alleen maar groter.
 
Als jochie twee ervaringen die me altijd bij zijn gebleven. Als eerste het geluid van twee Laverda's die even langs de kant van de weg stonden. Ik vond het prachtig en stond als aan de grond genageld.
Als tweede, een paar jaar later, het geluid en het massieve uiterlijk van een paar Münch TT1200's bij een dealer.
Later reed ik een keer achterop mee op een Mach 3, de accelleratie van dat ding was voor mij ongelooflijk.

Tja, dan is de keus niet zo moeilijk, je wil ooit zelf een motor, al duurde het best lang voor ik mezelf dat gunde en er de tijd voor had.
 
Laatst bewerkt:
Ducati 1098R uit de world superbikes. Wat een geluid! en wat een schitterend apparaat.

EDIT; Oh, je moet er zelf op gereden hebben.

Geen idee, "snelste" motoren waar ik tot nu toe op gereden heb is Speed Triple 1050 en Monster 1100. Heb geen interesse in Superbikes voor straatgebruik. Deze motoren waren al overpowered voor op straat :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan