Welke motor om mee te beginnen?

Zeitgeist

Rookie
28 dec 2019
13
1
Hallo!

Ik ben recent begonnen met mijn motor rijbewijs en ben me alvast aan het oriënteren op de markt voor de aanschaf van mijn eerste motor.

De bedoeling is om naast plezierritten de motor ook te gebruiken voor woon/werk verkeer, waardoor ik dus eigenlijk op zoek ben naar de combinatie sportief/comfortabel. Ik kwam zelf al op de zrx1100 en de xjr1300 uit. Ik hoop door middel van dit topic nog wat namen aan mijn research lijstje te kunnen toevoegen!

Tot slot is het mischien handig om te vermelden dat ik bijna 2 meter ben.

Edit: stom, helemaal vergeten. Budget is max 5k, liefst wat minder.
 
Voor woon werk zou ik een motor met kuip nemen.
FJR1300 bijvoorbeeld.
 
Inderdaad de FJR,de ideale combinatie van sportief en comfortabel,ook de lange mensch kan er goed op zitten.
Alternatief een BMW GS,ideale motor voor lange personen,of voor een beginnend motorrijder misschien verstandiger keuze een DL650.
 
BMW R1200RT. Niet té zwaar, gemoedelijk motorkarakter, goede bescherming voor alle weersomstandigheden. Veel keuze voor relatief weinig centen.
 
Ik zou voor een oranje gaan. Ja, de zwarte en rode zijn sneller, maar de oranje zijn meestal wat geschikter als beginners motor. En ik kan het weten, ik had eerst een zwarte en daarna een groene, maar de oranje bevalt gewoon het best.
 
Ik zou voor een oranje gaan. Ja, de zwarte en rode zijn sneller, maar de oranje zijn meestal wat geschikter als beginners motor. En ik kan het weten, ik had eerst een zwarte en daarna een groene, maar de oranje bevalt gewoon het best.
Zeker op Koningsdag 🤪
 
Zware fietsen allemaal. Niet dat dit een probleem is wat betreft vermogen / koppel maar wanneer je daarmee begint wil je waarschijnlijk daarna nooit meer iets met minder koppel. Je beperkt daarmee toekomstige keuzes.

En als je veel ww moet rijden dan is z'n 1000+ (vaak dus geldt niet voor elke fiets) minder zuinig en vreet de achterbanden op. Dat kan gaan aantikken afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt.

Los daarvan lekker kopen wat je wilt. Anders ben je nog niet blij.
Succes met de zoektocht!
 
Zware fietsen allemaal. Niet dat dit een probleem is wat betreft vermogen / koppel maar wanneer je daarmee begint wil je waarschijnlijk daarna nooit meer iets met minder koppel. Je beperkt daarmee toekomstige keuzes.

En als je veel ww moet rijden dan is z'n 1000+ (vaak dus geldt niet voor elke fiets) minder zuinig en vreet de achterbanden op. Dat kan gaan aantikken afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt.

Los daarvan lekker kopen wat je wilt. Anders ben je nog niet blij.
Succes met de zoektocht!
Ik heb van alles door elkaar gehad zelfs van 200+ naar 12pk gegaan,dus dat je na een zware nooit meer wat anders wil is zeker
niet altijd zo.:)
 
Maar jij bent de ts niet. :)

Er staat ook " waarschijnlijk" in mijn bericht.

Van minder naar meer is vaak prima wennen. Van meer naar minder is dat vaak niet.

En als de ts besluit dat hij er geen boodschap aan heeft dan heeft hij er ieder geval over nagedacht en dan is dat toch prima?

Vandaar mijn laatste zin.
 
Met je bijna 2mtr zit je op een ZRX denk ik niet prettig,wel ver binnen budget en een erg fijne motor
 
Voor woon werk zou ik een motor met kuip nemen.
FJR1300 bijvoorbeeld.

Snap ik. Collega van mij rijdt zo'n 1. Enige puntje voor mij persoonlijk is dat ik hem totaal niet mooi vind, maar dan ook echt totaal niet :P. Hij oogt als een soort vliegdekschip.

BMW R1200RT. Niet té zwaar, gemoedelijk motorkarakter, goede bescherming voor alle weersomstandigheden. Veel keuze voor relatief weinig centen.

Thanks voor de suggestie, zal eens kijken!

Maar jij bent de ts niet. :)

Er staat ook " waarschijnlijk" in mijn bericht.

Van minder naar meer is vaak prima wennen. Van meer naar minder is dat vaak niet.

En als de ts besluit dat hij er geen boodschap aan heeft dan heeft hij er ieder geval over nagedacht en dan is dat toch prima?

Vandaar mijn laatste zin.

Het gaat mij persoonlijk niet zozeer om vermogen hoor. Ik ben best een leek op het gebied van motorfietsen, dus het is vooral spec tegenover elkaar zetten en dan kijken wat je mooi vindt (puur esthetisch). Dan trekken de naked muscle bikes mij toch wel.

Met je bijna 2mtr zit je op een ZRX denk ik niet prettig,wel ver binnen budget en een erg fijne motor

Ik lees het hierboven dus ook al over de XJR1300 helaas.. zou wel balen zijn, dat zijn toch wel de 2 motoren waar ik nu voornamelijk over twijfel..

Wat is trouwens gebruikelijk voor wat betreft het testen van motoren? Ik zie dat je op een site als motoshare een motor kunt huren, echter staan niet alle modellen er op en zeker ook niet altijd in de buurt. Hoe gebruikelijk is het dat je bij een lokale dealer een motor gaat testen zonder je ook meteen 100% concrete interesse hebt in zo'n motor? Nogmaals, ik ben behoorlijk nieuw in dit wereldje :)
 
Snap ik. Collega van mij rijdt zo'n 1. Enige puntje voor mij persoonlijk is dat ik hem totaal niet mooi vind, maar dan ook echt totaal niet :P. Hij oogt als een soort vliegdekschip.



Thanks voor de suggestie, zal eens kijken!



Het gaat mij persoonlijk niet zozeer om vermogen hoor. Ik ben best een leek op het gebied van motorfietsen, dus het is vooral spec tegenover elkaar zetten en dan kijken wat je mooi vindt (puur esthetisch). Dan trekken de naked muscle bikes mij toch wel.



Ik lees het hierboven dus ook al over de XJR1300 helaas.. zou wel balen zijn, dat zijn toch wel de 2 motoren waar ik nu voornamelijk over twijfel..

Wat is trouwens gebruikelijk voor wat betreft het testen van motoren? Ik zie dat je op een site als motoshare een motor kunt huren, echter staan niet alle modellen er op en zeker ook niet altijd in de buurt. Hoe gebruikelijk is het dat je bij een lokale dealer een motor gaat testen zonder je ook meteen 100% concrete interesse hebt in zo'n motor? Nogmaals, ik ben behoorlijk nieuw in dit wereldje :)
Waar woon je ? Je zou gewoon al is kunnen "proefzitten" mijne komt w.s t.k
 
Dat je geen 100% interesse heb weet een dealer ook niet,proefrijden voordat je iets koopt is normaal,je moet er immers
achter zien te komen of het wat voor je is.Laat je niet afschrikken door dat men zegt dat een XJR laag is,het is gewoon een grote motor
en dat lage word voor een deel gecompenseerd door het vrij brede zadel,maar ga gewoon een keer proefrijden op een XJR
dan weet je snel genoeg of die niet te laag voor je is.
 
Het gaat mij persoonlijk niet zozeer om vermogen hoor. Ik ben best een leek op het gebied van motorfietsen, dus het is vooral spec tegenover elkaar zetten en dan kijken wat je mooi vindt (puur esthetisch). Dan trekken de naked muscle bikes mij toch wel.
Je wil de motor inzetten voor plezierritten en ook woon/werk. Esthetiek is geen beste raadgever. Vooral bij veel woon/werk is functioneel en ergonomie (en veiligheid) veel belangrijker. En wat zijn de plezierritjes? Rondje rond de kerk of langere toertochten?
 
Dat je geen 100% interesse heb weet een dealer ook niet,proefrijden voordat je iets koopt is normaal,je moet er immers
achter zien te komen of het wat voor je is.Laat je niet afschrikken door dat men zegt dat een XJR laag is,het is gewoon een grote motor
en dat lage word voor een deel gecompenseerd door het vrij brede zadel,maar ga gewoon een keer proefrijden op een XJR
dan weet je snel genoeg of die niet te laag voor je is.
Tja dan ging ik toch niet met een XJR rijden,vergeleken met een ZRX toch een beetje een loden deur 😉
 
Snap ik. Collega van mij rijdt zo'n 1. Enige puntje voor mij persoonlijk is dat ik hem totaal niet mooi vind, maar dan ook echt totaal niet :P. Hij oogt als een soort vliegdekschip.


Smaken verschillen ;)

Een mooie naked? Dan zou ik voor een Triumph speed Triple gaan, maar er zijn ook hele volksstammen die dat een lelijke motor vinden...
 
Waar woon je ? Je zou gewoon al is kunnen "proefzitten" mijne komt w.s t.k

Ik woon in de omgeving Enschede.

Wellicht zoiets?
Honda CBF 1000 F ABS (2010) 20.000KM!
€ 4.999,00

Comfortabele motor met combined abs systeem.

thx zal eens kijken!

Dat je geen 100% interesse heb weet een dealer ook niet,proefrijden voordat je iets koopt is normaal,je moet er immers
achter zien te komen of het wat voor je is.Laat je niet afschrikken door dat men zegt dat een XJR laag is,het is gewoon een grote motor
en dat lage word voor een deel gecompenseerd door het vrij brede zadel,maar ga gewoon een keer proefrijden op een XJR
dan weet je snel genoeg of die niet te laag voor je is.

De xjr staat op de shortlist voor een proefrit inderdaad!

Je wil de motor inzetten voor plezierritten en ook woon/werk. Esthetiek is geen beste raadgever. Vooral bij veel woon/werk is functioneel en ergonomie (en veiligheid) veel belangrijker. En wat zijn de plezierritjes? Rondje rond de kerk of langere toertochten?

Het gaat voornamelijk om wat meer lokale ritjes. Verder eens met wat je zegt hoor, maar het oog wil ook wat natuurlijk. ;)

Tja dan ging ik toch niet met een XJR rijden,vergeleken met een ZRX toch een beetje een loden deur 😉

Wat bedoel je met een loden deur? Logge motor?

WhatsApp Image 2019-12-31 at 12.35.46.jpeg


Een kennis van mij tipte mij gisteren over bovenstaande motor. De huidige eigenaar heeft hem via via gekregen, maar wil hem eigenlijk van de hand doen. Heeft 8000km gelopen en ziet er als nieuw uit, zelfs nog 2 nieuwe banden eronder. Helaas weet hij (kennis van mij) niet wat voor type het precies is, hij wist alleen dat het bouwjaar 2005 was en dat het een 600cc is. Op de flank zie ik dat het een Bandit is, maar ik weet niet welke. Hij wilde er 1800 euro voor hebben.

Is er iemand die het bovenstaande model herkent en er wat over kan zeggen? Hoe verhoudt deze motor zich met bijv. de ZRX1000 en de XJR1300? Is dit is een mooie motor?
 
Een Suzuki Bandit bestaat in 600/650 en 1200/1250 afhankelijk van bouwjaren,allen als naked en met tophalf kuip geleverd.
Ook een Honda CB1300 is er met en zonder tophalf,en valt in dezelfde categorie als de XJR en ZRX.
Een Suzuki GSX 1400 is er ook nog.
Een te lage zit kan makkelijk opgelost worden door het zadel te laten verhogen,dat is vrij goedkoop.
 
Een Suzuki Bandit bestaat in 600/650 en 1200/1250 afhankelijk van bouwjaren,allen als naked en met tophalf kuip geleverd.
Ook een Honda CB1300 is er met en zonder tophalf,en valt in dezelfde categorie als de XJR en ZRX.
Een Suzuki GSX 1400 is er ook nog.
Een te lage zit kan makkelijk opgelost worden door het zadel te laten verhogen,dat is vrij goedkoop.

Kun jij op basis van bovenstaande foto zien welke Bandit dit precies is? Ik zou er graag wat meer over lezen maar ik weet dus niet welk type het is.
 
De eerste type's waren 600/1200,later is dat 650/1250 geworden.
Vanaf welk jaar weet ik niet,moet je even google gebruiken.
De N is naked,de S heeft een tophalf kuip,dit is dus een S.
Verder zijn N en S technisch gelijk.
Ik denk wel dat hier een Bandit topic op het forum is waar meer info zal te vinden zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan