Welke motor voor mijn wensen?

Een Aprilia Futura? Wel het blok van de Falco en relaxter zithouding. ( Oké dit is eigenbelang, ik wil de mijne in de verkoop zetten, want ik rijdt juist wel op de Falco)
Leuk filmpje,wel in kikkerbillentaal,maar het lachen zegt genoeg, ;)
 
Dit model nog niet echt tegengekomen eerlijk gezegd. Vraag me wel af of ik niet minder zwaar moet gaan rijden. Dan bedoel ik zowel qua cc/pk als daadwerkelijke gewicht van de motor. Dat vond ik bij de Falco allebei teveel. Ik heb een kort proefritje gemaakt op een Himalayan. Die zijn op papier ook rond de 200kg, maar voelde niet zo zwaar. Waarschijnlijk omdat het zwaartepunt laag zit.

Laag zwaartepunt helpt zeker,licht gewicht nog meer,en gecombineerd nog meer,daarom hou ik zo van 2takten.🥰:Y
Maar om bij 4 takten te blijven misschien eens naar Ducati kijken,een Monster bv,laag gewicht en bij de wat meer cc modellen vermogen zat,of
de Hypermotard,dat is ook een leuke fiets,of de Aprilia Dorsoduro modellen.
 
Laatst bewerkt:
En zo kan je nog een hele rij verzinnen,koop gewoon wat je leuk vind,je heb er zelf al genoeg aangegeven die
aan je wensen zouden voldoen.
Toer en ook off road kunnen dan is de Transalp of DL650 een prima keuze,goedkoop zou je
een F650 kunnen overwegen,rijd lekker en bospaadje pikken kan er ook mee.
Een vriend van mij heeft zowel de DL650 als Transalp gehad,is met beide door diverse landen in Europa gereden,
ook off road,zelf gaf hij de voorkeur aan de Transalp,wil je wat meer power dan is de DL1000 ook niet verkeert ,
of de BMW GS modellen,ik heb zelf op al deze motoren gereden en zou zelf een GS kiezen,rijd toch wel erg lekker,
het is niet voor niets al jaren de best verkochte all road motor.Varadero rijd ook goed maar met volle tank voelt
hij topzwaar aan,niet fijn als je moet manoeuvreren.
Dit misschien een leuke? Heeft iig bewezen onderhoud gehad de laatste jaren. Niet te zwaar en hiermee kan je volgens mij prima (licht) offroad.
 
Dit misschien een leuke? Heeft iig bewezen onderhoud gehad de laatste jaren. Niet te zwaar en hiermee kan je volgens mij prima (licht) offroad.
Zal best een leuke zijn maar is een 25kw uitvoering,denk niet dat je daar op zit te wachten?
 
Zal best een leuke zijn maar is een 25kw uitvoering,denk niet dat je daar op zit te wachten?
Maakt me denk ik niet zoveel uit. Hoeft van mij allemaal niet zo snel. Liefst rijd ik op binnenwegen, beetje touren en om me heen kijken. Verwacht iig weinig snelweg te rijden. Denk er dus wel over na om ooit mss eens een weekendje weg te gaan, bv richting Duitsland of België met lichte bepakking. Dan is het meer gewenst dat je ook stukken snelweg kan pakken.

TDM900 is ook een leuke fiets,lekker wendbaar en met 82pk vermogen zat.
Ook naar gekeken ja. Zeker een kanshebber.

Of zoiets,mooie binnenwegploffer,
Werd eerder genoemd, en leuke motoren, alleen vallen deze eigenlijk net buiten budget 😔
 
Laatst bewerkt:
Zoveel reacties, zoveel meningen. Kiezen moet je uiteindelijk zelf.
Klopt, maar zelf te weinig ervaring om goed te kunnen bepalen wat een goede keuze kan zijn. Sommige motoren zitten binnen budget maar hebben hoge km-standen. Voor sommige motoren geen enkel probleem en kunnen nog prima jaren mee. Een ander zit mogelijk al op zijn einde bij dat soort standen. Misschien zitten er nog motoren tussen die je van bepaalde bouwjaren beter niet kunt kopen, en andere juist weer wel.

Kan misschien iets meer richting kan geven in wat ik zoek zodat de vijver waar ik in moet vissen wat kleiner wordt;

Gevoelsmatig lijkt een Royal Enfield Himalayan me echt een leuke motor. Nog rond de 200KG, maar blijkbaar dus erg laag middelpunt waardoor die niet zwaar aanvoelt. Niet te krachtig (misschien ietsje te langzaam, maar voor mij goed genoeg). Je kan er nog een keer mee op onverhard. Plek voor bagage. Onderhoud (olie verversen etc.) lijk ik met 2 linkerhanden zelfs nog te kunnen (veel Youtube filmpjes beschikbaar) en de onderdelen hiervoor zijn goedkoop. Alleen heb je dit model niet voor onder de 5000,-... Misschien een 2008 model, maar volgens mij is een 2019+ model wel aan te raden.

Dusss iets vergelijkbaars zou het dan moeten worden denk ik. Als ik door de lijst ga dan zie ik wel een aantal gelijkenissen met de Transalp en F650GS. De Imperiale 400 heb ik ook heel lang op mijn lijstje gehad, misschien toch eens proefrijden. De Vstrom komt ook vaak voorbij en lijkt veel punten af te strepen. Maar iets aan die motor vind ik te degelijk / geen karakter / saai (lastig uit te leggen).
 
Zelf zou ik een betrouwbaar gebleken Japanner kopen,vroeger was Enfield een en al ellende,zo erg dat ze zelfs in India het niet hoefde,
tegenwoordig schijnt het mee te vallen,een DL650 en Transalp zijn V twins,dus niet echt karakterloos,maar als je meer karakter wil dan
zou een Ducati of Moto Guzzi een betere keus zijn dan een Enfield.
Overigens op je vraag welk bouwjaar niet te kopen,ga er in het algemeen maar vanuit dat de eerste bouwjaren minder betrouwbaar zijn dan de latere waar de meeste kinderziektes uit gemodificeerd zijn.
 
Dit topic nog een keer activeren. Inmiddels een paar maanden geleden mijn motor verkocht. Weer eens door alle reacties gelopen en de modellen opgezocht als occasion. Ik vrees dat ik een hele slechte tijd heb gekozen om iets nieuws te kopen want alle modellen die hier worden genoemd zitten inmiddels wel (ruim) boven de 4000,-... Ik zit nu te denken aan 2 scenarios:
1. een betrouwbare motor tot 2000,- zodat ik iig dit seizoen nog een beetje kan rijden. Dan maar oud bouwjaar / hoge km-stand.
2. een motor tot 4000,- waar ik wat langer plezier van kan hebben en een tijdje mee kan.

Aanvulling op bovenstaande wensen (retro looks, rechtop/licht sportief, niet perse een 1000cc +) ben ik ook wel gecharmeerd van de Royal Enfield Himalayan. Met het idee dat ik hier ook een keer een tripje mee kan maken en uitstapje naar onverhard (niet crossen). Andere modellen die hiermee voorbij komen zijn een Triumph Tiger, Honda Transalp, etc.. Gezien het budget dan wel een oudje, maar niet perse erg.
Ik zou voor een oudere Transalp gaan. De 600 Cc versie beginnen nu een beetje cult te worden.
 
Een motor waar je veel plezier aan beleeft kan soms uit onverwachte hoek komen.
Ik heb al van alles gereden en sinds kort heb ik een VFR van 2002 die voor mij het makkelijkst rijdt van alles wat ik gehad heb. Een goede tweede was mijn California 18 jaar geleden.
Heel verschillend maar dikke schik.
 
Ok, nog één keer mijn topic up-en. Ik lijk er wel over uit dat het een all-road / adventure moet gaan worden. Een motor met spaakwielen vind ik wel wat hebben. Of het verstandig is (met name het schoonmaken) is een ander verhaal... Ik kom dan uit op de volgende modellen:
- Royal Enfield Himalayan
- Honda Transalp
- Honda Africa Twin
- Benelli TRK 502 X

Maar ligt het aan mij of zijn motor occasions net zo in waarde gestegen als auto's? Bv een Africa Twin uit 1992 met 85K moet nog 3000,- opleveren. Voor een Transalp hetzelfde verhaal. Model vanaf bj 2000 kost minimaal 2500,-. En dan is nog maar de vraag in welke staat ie is, veelal zie ik roestvorming op de foto's en/of moet er vaak wel wat aan gebeuren.

P.s. liefst geef ik niet meer uit dan ong 3000,-. Daarmee vallen de Himalayan en TRK 502 eigenlijk al af... Maar het gaat me qua het lijstje meer om het type motor.
 
Laatst bewerkt:
Ok, nog één keer mijn topic up-en. Ik lijk er wel over uit dat het een all-road / adventure moet gaan worden. Een motor met spaakwielen vind ik wel wat hebben. Of het verstandig is (met name het schoonmaken) is een ander verhaal... Ik kom dan uit op de volgende modellen:
- Royal Enfield Himalayan
- Honda Transalp
- Honda Africa Twin
- Benelli TRK 502 X

Maar ligt het aan mij of zijn motor occasions net zo in waarde gestegen als auto's? Bv een Africa Twin uit 1992 met 85K moet nog 3000,- opleveren. Voor een Transalp hetzelfde verhaal. Model vanaf bj 2000 kost minimaal 2500,-. En dan is nog maar de vraag in welke staat ie is, veelal zie ik roestvorming op de foto's en/of moet er vaak wel wat aan gebeuren.

P.s. liefst geef ik niet meer uit dan ong 3000,-. Daarmee vallen de Himalayan en TRK 502 eigenlijk al af... Maar het gaat me qua het lijstje meer om het type motor.
Ja, ik zie bizarre prijzen gevraagd worden voor Honda's XL500 en hoger. Transalps zijn wel heel degelijke motoren en ik vind eigenlijk de oer-modellen van 600 cc mooier als de latere modellen. Maar dat is mijn persoonlijke mening en kan je verwaarlozen als advies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan