Welke motor zoek ik

Vergeleken met een XJ600 met hetzelfde vermogen is het een monster. Die 250 2T enduro's lopen echt fel. Niet dat het oncontroleerbaar is, maar wel vermoeiend om lekker mee te touren.
 
Vergeleken met een XJ600 met hetzelfde vermogen is het een monster. Die 250 2T enduro's lopen echt fel. Niet dat het oncontroleerbaar is, maar wel vermoeiend om lekker mee te touren.
Ja toermotoren zijn dat zeker niet,ik heb zelf een CR500 2takt gehad met kenteken,daar was niet normaal mee te rijden,
die wou maar 1 ding en dat was volgas,maar 2takten zijn niet te vergelijken met een 4takt wegmotor,een MT09 mag voor
iemand die overstapt van een VFR aanvoelen als een agressievere motor maar dat is het zelfde als van een MT09 overstappen
op een MT10.
 
Laatst bewerkt:
Ja toermotoren zijn dat zeker niet,ik heb zelf een CR500 2takt gehad met kenteken,daar was niet normaal mee te rijden,
die wou maar 1 ding en dat was volgas,maar 2takten zijn niet te vergelijken met een 4takt wegmotor.
Dus er zit wel verschil in agressiviteit van motoren...?

De 520 EXC 4T was hetzelfde verhaal, ook een agressief tering ding als je er mee wilde touren.
 
Dus er zit wel verschil in agressiviteit van motoren...?

De 520 EXC 4T was hetzelfde verhaal, ook een agressief tering ding als je er mee wilde touren.
Als het om wedstrijd motoren gaat wel,straatmotoren zijn niet zo,daar zorgen fabrikanten wel voor,deze
zijn door iedereen te rijden,de scherpe randjes in de vermogensafgifte worden daar uitgehaald,maar enige zelfbeheersing is altijd wenselijk,
maar dat is met een VFR ook zo,ik ken iemand die het niet meer kan navertellen ,die reed agressief met z,n VFR en dat was
te extreem en dat ging dus een keer goed mis.
 
Laatst bewerkt:
Oke dus een KTM 990 is even fel op het gas als een GSXF 650? Zitten allebei in de 90-100 pk range, wegen vergelijkbaar...
Mmm ook niet. Tuurlijk is er gewoon mee te rijden, maar er zit echt verschil in de agressie kwa karakters.
 
Oke dus een KTM 990 is even fel op het gas als een GSXF 650? Zitten allebei in de 90-100 pk range, wegen vergelijkbaar...
Mmm ook niet. Tuurlijk is er gewoon mee te rijden, maar er zit echt verschil in de agressie kwa karakters.
Niet in agressie maar in je gevoel,een twin voelt nu eenmaal anders aan dan een 4 cilinder,
maar trap een GSXF op z,n staart dan gaat die echt wel van z,n plek af.
Maar het ligt allemaal aan je zelf,ook een 990 verrast je niet als je normaal doet,ik vond het zelfs een heel plezierige toerfiets,
ik heb op zo,n beetje alles aan wegmotor gereden wat aan aantal cilinders en cilinderinhoud te koop is,en niet 1 vond ik zo agressief dat er niet
mee te rijden viel,maar ben dan ook zelf geen agressieve rijder,maar iemand die z,n verstand gebruikt(voor zover aanwezig).
 
Laatst bewerkt:
_O- _O-

Ik doe ook af en toe heel sportief rijden op mijn bobber... (en dat gaat gevoelsmatig heel erg hard *O*)

Maar in mijn beleving is een MT09 toch echt wel een hele sportieve motor... een VFR kan ook sportief zijn, maar is veel minder 'agressief'
Het enige agressieve is de eerste gasreactie, vind je dat te spannend (wen je aan hoor) kan je hem altijd nog op Map B zetten.
Maar het ging om het sturen...en dat is zoveel minder looiig met zijn 171 kg drooggewicht terwijl het toch een 850 is.
 
Oke dus een KTM 990 is even fel op het gas als een GSXF 650? Zitten allebei in de 90-100 pk range, wegen vergelijkbaar...
Mmm ook niet. Tuurlijk is er gewoon mee te rijden, maar er zit echt verschil in de agressie kwa karakters.
Een KTM 990 vind ik ook aan de agressieve kant… op zulk soort motoren moet ik mezelf altijd meer inhouden dan op mijn VFR
 
De KTM SM-T 990 die ik had was compleet origineel niet een mini rotonde over te krijgen, dan lag je er gewoon af.
Dat werd na een progressief gashendel, een tandje meer vooraan, open dempers en bijpassende mapping een stuk beter.
 
Het enige agressieve is de eerste gasreactie, vind je dat te spannend (wen je aan hoor) kan je hem altijd nog op Map B zetten.
Maar het ging om het sturen...en dat is zoveel minder looiig met zijn 171 kg drooggewicht terwijl het toch een 850 is.
Heeft niks te maken met het te spannend vinden… gaat om het karakter van een motor. Yamaha heeft de MT lijn bewust dat karakter meegegeven, ook als je kijkt naar de looks. VFR is inderdaad een stuk zwaarder en minder lichtvoetig in het sturen, maar heeft dan ook een heel ander karakter (en mijn inziens loopt een VFR ook serieus hard)
 
De KTM SM-T 990 die ik had was compleet origineel niet een mini rotonde over te krijgen, dan lag je er gewoon af.
Dat werd na een progressief gashendel, een tandje meer vooraan, open dempers en bijpassende mapping een stuk beter.
Probeer een, originele eerste generatie, Moto Morini corsaro 1200 eens 🤗
 
Enigste wat me verraste bij een VFR was toen ik voor het eerst op een V-TEC reed ,de aan uit reactie als de V-TEC er in komt,
maar dat was meer een onaangename verassing.
 
De KTM SM-T 990 die ik had was compleet origineel niet een mini rotonde over te krijgen, dan lag je er gewoon af.
Dat werd na een progressief gashendel, een tandje meer vooraan, open dempers en bijpassende mapping een stuk beter.
Neefje van mij heeft ook een 990 smt (als eerste motor ook nog eens), en als we samen rijden, zie je dat hij het op lagere snelheden en in de stad lastig heeft om een beetje fatsoenlijk te rijden. Terwijl zijn vrouw (cb600 hornet) en ik (vfr), nergens moeite mee hebben. Als we tempo maken, dan valt dat wel weg. Grappig detail is dat hij mijn VFR niks vind, en ik zijn 990 ook niet fijn vind. Over smaak valt niet te twisten
 
Neefje van mij heeft ook een 990 smt (als eerste motor ook nog eens), en als we samen rijden, zie je dat hij het op lagere snelheden en in de stad lastig heeft om een beetje fatsoenlijk te rijden. Terwijl zijn vrouw (cb600 hornet) en ik (vfr), nergens moeite mee hebben. Als we tempo maken, dan valt dat wel weg. Grappig detail is dat hij mijn VFR niks vind, en ik zijn 990 ook niet fijn vind. Over smaak valt niet te twisten
Had ik met mijn Ducati streetfighter ook,ding bokte heel irritant bij lage toeren,kwam door de milieu eisen,het apparaat stond
veel te arm onderin .
 
Heeft niks te maken met het te spannend vinden… gaat om het karakter van een motor. Yamaha heeft de MT lijn bewust dat karakter meegegeven, ook als je kijkt naar de looks. VFR is inderdaad een stuk zwaarder en minder lichtvoetig in het sturen, maar heeft dan ook een heel ander karakter (en mijn inziens loopt een VFR ook serieus hard)
De MT is ook veel leuker als de Sprint ST 1050 die hij vervangt bij mij :Y Maar ik gebruik hem gewoon voor woon-werk, boodschapjes etc, lekker lichtvoetig, veel koppel en fijne zitpositie. Daarnaast heb ik er ook mee op Zandvoort geknald en zondag 250 km getoerd, doet die allemaal.

Een kennis van me gaat dan weer serieus hard rond met een VFR bij Youngtimer Racing.

Niet alles is zomaar in een hokje te plaatsen. ;)
 
Had ik met mijn Ducati streetfighter ook,ding bokte heel irritant bij lage toeren,kwam door de milieu eisen,het apparaat stond
veel te arm onderin .
Ik heb ook een opgevoerde Ducati 900 SuperSport uit 1993 met flatslides en een aluminium vliegwiel, die kan je amper onder de 4000 rpm rijden. _O-
 
De MT is ook veel leuker als de Sprint ST 1050 die hij vervangt bij mij :Y Maar ik gebruik hem gewoon voor woon-werk, boodschapjes etc, lekker lichtvoetig, veel koppel en fijne zitpositie. Daarnaast heb ik er ook mee op Zandvoort geknald en zondag 250 km getoerd, doet die allemaal.

Een kennis van me gaat dan weer serieus hard rond met een VFR bij Youngtimer Racing.

Niet alles is zomaar in een hokje te plaatsen. ;)
Je kan zelf natuurlijk vaak ook veel verbeteren met bijvoorbeeld de afstelling van de vering,of andere schokbreker.
En natuurlijk ook aan de man die er op zit,ooit bij de voorjaarstraining op Assen voorbij gereden door een gewone standaard GSX1100,
en niet zo,n beetje ook,maar ja daar zat de Nederlands kampioen 500cc op.
 
...

Niet alles is zomaar in een hokje te plaatsen. ;)
Klopt, gelukkig niet, anders zouden we een hele saaie hobby gaan krijgen... :]

En als je het trouwens hebt over agressief, dat zit bij m'n VFR juist rond de 6k rpm als de VTEC zijn ding gaat doen. Bij de nieuwere VFR's is dat veel 'smoother' geworden, maar bij deze eerste generatie is dat wel een belevenis, als die er opeens in komt. (met de proefrit destijds had ik wel een soort van schrikmomentje, toen 'ineens' de voorkant omhoog kwam toen die boven de 6k rpm kwam)
 
Dat kun je wel stellen.
Het ding is de eerste keren, en af en toe nog steeds, heel intimiderend en kan je flink verrassen.
Ermee voluit acceleren iedere keer weer een avontuurlijk genot.:]
Hoe zijn ze eigenlijk technisch,nog een beetje betrouwbaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan