Als je sleutelen net zo leuk vindt als rijden, lijkt een Ducati me geen probleem... Maar een Italiaanse motor koop je niet omdat ze zo lekker goedkoop zijn, denk ik.
Maar zonder gekheid, met een werkplaatshandboek en dit forum zou je met elke motor een heel eind moeten komen. In het Haynes boek van mijn Div staat vaak ook uitgelegd hoe je zonder speciaal gereedschap bepaald onderhoud kunt uitvoeren. Of hoe je zelf speciaal dat gereedschap kunt maken. Erg waardevolle informatie.
Je kan als 1 model je voorkeur heeft natuurlijk ook eens in een topic voor dat merk / type motor eens je vraag stellen.
Wel, kost is niet echt een issue omdat een hobby wat mag kosten (binnen de perken uiteraard). Het is niet de bedoelin dat ik mijn dagelijks woon-werk paard onderhoud (dat is nu een firmawagen), maar echt een vrijetijdsmachine. Dus ik ben niet op zoek naar motoren die goedkoop zijn in onderhoud, maar eerder naar motoren waar het leuk aan werken is.
Wat ik hier al uit geleerd heb (en met wat opzoekingswerk uit andere fora) :
Ducati luchtgekoelde 2 klepper blokken zijn makkelijk om aan te werken, vragen niet veel speciaal gereedschap, alleen wat meer tijd en wat meer geld om ze te onderhouden (riem elke 10k, kleppen elke 5k, koppeling rapper versleten, zo'n dingen).
Honda's en japanse motoren in het algemeen hebben over het algemeen één of twee zwakke plekken (NAKS en spanningsregelaar blijkbaar voor honda fireblades), maar eens dat geregeld is zijn ze superbetrouwbaar en makkelijk aan te werken (alhoewel kleppen stellen bij een viercylinder met vier kleppen per cylinder en twee nokkenassen een tijdrovende bezigheid kan zijn, weet ik uit ervaring).
Wat ik nog niet gehoord/gevonden heb : wat met de wategekoelde vierklepsblokken van ducati? Zie ook het ander onderwerp over de levensduur van de lagers van een 748.
Mijn alle-merken dealer (gespecialiseerd in tweedehands sportieve motoren) weigert nog een ducati ST op te nemen in zijn gamma wegens te moeilijk en te tijdrovend om aan te werken i.v.m. japanse motoren. Hij zweert jap.
Hoe zit het dan met de iets oudere motoren, genre ZXR-750 van kawa of de eerste fireblades uit 92, vergeleken met de ducati's 851/888 en 750SS? Aan te raden uit technisch oogpunt?
Het lijkt hier stilaan een ducati vs honda debat te worden, maar als andere merken aangeraden worden, geen probleem hoor. Wat met Aprilia? Is de RSV Mille makkelijk om aan te werken? BMW 1200 RS? Nog sportieve motoren waar het fijn aan werken is?
Ik weet dat ik nogal open vragen stel, maar wat ik eigenlijk zoek is het volgende : een motor met wat leeftijd die kan uitgroeien tot een klassieker, mits uitstekende zorg van mezelf. Ik wil binnen 15 jaar kunnen zeggen : kijk eens naar mijn puntgave .......! Dat heb ik zelf onderhouden.
Alvast bedankt voor de vele reacties!