Speedphreax
MF veteraan
- 21 mrt 2003
- 4.486
- 49
Deze keerring is uit mijn Honda CB350 Twin uit 1971 met centrifugaal filter. Het verleden van de motor was bij revisie verder onduidelijk maar dit soort effecten vond ik overal in het blok.
Dit is de enige reden om minerale olie te gebruiken in oude motoren. Te zien is de oude sludge die onder in de keerring ligt. Dit zie je vaak als hij lang op minerale olie heeft gereden omdat daar geen reinigende/wassende toevoegingen in zitten. Dan blijft het vuil zitten en bezinkt het op allerlei plekken in je motorblok. Als je vervolgens overschakelt naar synthetische olie dan komt het vuil los en kan hij gaan lekken of eventueel zelfs stuklopen.
Dit is de enige reden om minerale olie te gebruiken in oude motoren. Te zien is de oude sludge die onder in de keerring ligt. Dit zie je vaak als hij lang op minerale olie heeft gereden omdat daar geen reinigende/wassende toevoegingen in zitten. Dan blijft het vuil zitten en bezinkt het op allerlei plekken in je motorblok. Als je vervolgens overschakelt naar synthetische olie dan komt het vuil los en kan hij gaan lekken of eventueel zelfs stuklopen.