Welke papieren op weg meenemen?

Martell:
http://www.postbus51.nl/html/postbu...oc=06BR2004G827.pdf&doc_name=06BR2004G827.pdf
(link naar folder waarin staat in welke situaties het rijbewijs is toegestaan ter identificatie).

quote uit de folder:
UW RIJBEWIJS IS NIET ALTIJD EEN GELDIG IDENTITEITSBEWIJS
Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties
waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u
zich er niet mee identificeren. Bijvoorbeeld bij de belasting, bij het in dienst
treden bij een werkgever en bij het aanvragen van een uitkering. Op het
rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en de verblijfsstatus.
In deze gevallen hebt u een paspoort, identiteitskaart of vreemdelingendocument
nodig.
 
Laatst bewerkt:
Helder.

Het verschil bij het rbw zit hem dus in:

1. Wanneer je niet de Nederlandse nationaliteit hebt (al dan niet in combinatie met een andere nationaliteit).

2. In situaties waarbij nationaliteit en verblijfstatus van belang zijn. In deze situaties geldt een rbw niet als geldig identifitatiemiddel.

Martell kan rustig slapen vanavond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helder.

Het verschil bij het rbw zit hem dus in:

1. Wanneer je niet de Nederlandse nationaliteit hebt (al dan niet in combinatie met een andere nationaliteit).

2. In situaties waarbij nationaliteit en verblijfstatus van belang zijn. In deze situaties geldt een rbw niet als geldig identifitatiemiddel.

Martell kan rustig slapen vanavond.
Gezien het nog lang geen avond is:
Punt 1 klopt geloof ik niet helemaal. Als je twee nationaliteiten hebt, waaronder de Nederlandse, voldoet het rijbewijs ook (behalve in situaties als genoemd in punt 2).

Welterusten vast!
 
Laatst bewerkt:
Zelfs tijdens mijn vakantie in de states gebruikte ik overal mijn RBW als photo ID en ook dat vonden ze overal prima :+

:X Zelfs heb papieren gevalletje?

Bij mij maar enkele keren gelukt. Eén keer was op het vliegveld en ik gaf m'n RBW (was het eerste en makkelijkste wat ik zo kon pakken) maar ze vond het toch makkelijker om het paspoort te zien.
 
Ook bij de bank is mijn RBW gewoon geldig als legitimatie (pas nog gedaan). Sterker mijn RBW is nog nooit ergens geweigerd in NL wanneer ik mezelf moest identificeren. Zou ook wel belachelijk zijn als je een boete kreeg omdat je je RBW bij hebt en niet je paspoort.

Zelfs tijdens mijn vakantie in de states gebruikte ik overal mijn RBW als photo ID en ook dat vonden ze overal prima :+


Ik werk op een amerikaanse kazerne in Nederland. Was ik een keer mijn ID-card vergeten die ik van het werk uit krijg om daar binnen te komen. Dan moeten ze je dus bij de poort inschrijven. Mijn RBW werd geweigerd omdat dat in the States geen geldig legitimatiebewijs zou zijn, kon alleen met een paspoort of een identiteitskaart, die ik dus nooit bij me heb :?
 
Laatst bewerkt:
hoe kom je daar aan?
ik betaal ook geen wegenbelasting maar ik heb nog nooit een vrijstelling gezien hoor?

ding is gewoon 27 jaar oud dus belasting betalen hoeft niet.

:^ Nooit van gehoord :) (maar dat zegt ook niet veel)

Maar wat ik dus meeneem:
- Kopie kenteken bewijs deel 1 en 2
- Kopie verzekeringsbewijs
(bij auto: Kopie keuringsrapport)

Altijd in m'n portemonnee:
- Rijbewijs
- ID kaart (voor als je bezopen op de fiets zit en voor in het buitenland)
- Ziekenfonds pasje + Europese versie
- ALTIJD wat cash geld voor als de pin het niet doet....laatst weer bij de Total....sputter sputter...en pin lag er uit. 15 euro peut erin en weg wezen :)

Deel 3/overschijvingsbewijs ligt thuis.
Er stond op mijn eerste groene kaart: "Leg dit bewijs op een veilige plaats bij uw kenteken bewijs, en dus niet in de auto" .... Daar heb ik meerdere keren mee voorkomen dat ik een boete kreeg omdat ik kopieën bij me heb. De huidige staat het niet meer op helaas, maar ook daar heb ik nog nooit een boete mee gekregen.

Overigens markeer ik alle kopieën duidelijk als kopie door het er met een marker op te schrijven aan alle kanten. Dit op aanraden van een agent, die de eerste keer dacht dat het om vervalsingen ging en er moeite mee had om te zien of het neppers waren of niet (goede scanner/printer)
 
Helder.

Het verschil bij het rbw zit hem dus in:

1. Wanneer je niet de Nederlandse nationaliteit hebt (al dan niet in combinatie met een andere nationaliteit).

2. In situaties waarbij nationaliteit en verblijfstatus van belang zijn. In deze situaties geldt een rbw niet als geldig identifitatiemiddel.

Martell kan rustig slapen vanavond.
*D Mooi.
Vandaar dat ik melde dat de politie het wel prima vindt en er andere instanties zijn die het minder prima vinden ;).
 
Maar wat ik dus meeneem:
- Kopie kenteken bewijs deel 1 en 2
- Kopie verzekeringsbewijs
(bij auto: Kopie keuringsrapport)
Een kopie van je kentekenbewijs is in principe niet rechtsgeldig. Je KAN er dus een bekeuring voor krijgen. Keuringsraport hoef je tegenwoordig niet meer bij je te hebben. Rij je taxi en vervoer je klanten op het moment van de controle, moet je deze overigens wel weer bij je hebben.
Verzekering is niet verplicht maar wel verstandig om deze bij je te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan