what 2 buy

gelukkig is het aantal pk's ook heel belangrijk :')
een vtr zit zo rond de 100pk, maar ook 100nm koppel
topsnelheid is niet zo bijzonder hoog voor een 1000cc nee (240 +/- )
alleen de beleving van het bak koppel onder je kont, die krijg je nooit met zo'n 636
(of elke andere vergelijkbare 4cilinder)

Bak koppel? Dat lees ik wel vaker over 2cils.
Mijn Z1000SX heeft 138pk en 110 Nm koppel. 60% van dat koppel komt al vrij bij rond de 3500 toeren.
Het wordt misschien tijd dat we die vaste regel, dat een 2cilinder altijd meer koppel levert dan een 4cil, een beetje naar de prullenbak verwijzen.
 
Ik heb gisteren trouwens nog op een zx6r uit 2001 gereden deze had een km stand van 37d...
En deze motor had 2 lekker voorvork keeringen. en daardoor zijn ook de remblokken voor doorweekt..

wat zou zou een motor nog mogen kosten ?
de eigenaar zelf wilde er minimaal 2000 euro voor hebben is dat redelijk of moet er nog meer van de prijs af ? ook had de motor nog een nieuwe voorband nodig. Achterband was al nieuw
 
Bak koppel? Dat lees ik wel vaker over 2cils.
Mijn Z1000SX heeft 138pk en 110 Nm koppel. 60% van dat koppel komt al vrij bij rond de 3500 toeren.
Het wordt misschien tijd dat we die vaste regel, dat een 2cilinder altijd meer koppel levert dan een 4cil, een beetje naar de prullenbak verwijzen.
dat klopt, een beetje moderne motor heeft inderdaad evenveel, aldanniet meer koppel tot zijn beschikking

alleen bij de 4cilinders is de beleving heel anders
als je goed leest heb ik het dan ook over de beleving van het koppel wat je hebt, niet de hoeveelheid koppel
 
Ja man, want de ene gaat van 'WHAAAAAP' en de andere is zo van "WHIEEEEE'' :Y
 
Laatst bewerkt:
dat klopt, een beetje moderne motor heeft inderdaad evenveel, aldanniet meer koppel tot zijn beschikking
alleen bij de 4cilinders is de beleving heel anders
als je goed leest heb ik het dan ook over de beleving van het koppel wat je hebt, niet de hoeveelheid koppel

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik me daar bij moet voorstellen, "beleving van het koppel".
Een motor heeft trekkracht bij bepaalde toerentallen of niet, zo simpel is het. Dat de gemiddelde tweecil het na 8000 toeren voor gezien houdt heeft m.i. niets met die "beleving" te maken, of bedoel je dat misschien toch? De vergelijking tussen een 636, die het in verhouding meer van hogere toerentallen moet hebben en een 1000cc is m.i. ook niet helemaal reëel.

Maar misschien bedoel je het geluid? Dat zou ik nog kunnen begrijpen.
 
daar heb je helemaal gelijk in...

Ik probeer momenteel zoveel mogenlijk proefritjes te maken om te kijken welke motor het meeste bij mij past.

En waarom ik liever kies voor een 600 ipv 900 of 1000

als je een 600 door trekt ben je niet meteen je rijbewijs kwijt... en een blade of een zx9 rij je meteen al dik boven de 120 in ze eerste versnelling..
Dat heb je toch zelf in de hand? Een beetje moderne 600 loopt ook over 120 in z'n 1
 
Maar misschien bedoel je het geluid? Dat zou ik nog kunnen begrijpen.
Hoe kan je dat uitleggen... het loopt bullig zeg maar. Uitleggen met een woord die niet eens in de Van Dale voorkomt :+ Een twin is lekker van onderuit te rijden. Mijn Blackbird heeft 124Nm bij 7200 toeren en pk's meer dan over, toch kan hij me niet echt bekoren. Gisteren heb ik op een appie RSV1000 Mille R gereden, ongeveer 90Nm op het achterwiel bij 8000 toeren. Veel minder dan de Blackbird, maar ik reed met een veel grotere smile op de motor. Het is idd. de ervaring van geluid, trillingen, bokken, hamerslagen aan de onderkant van je handen, etc. Heeeeeeeerlijk! De volgende wordt echt weer een twin, no question about it.
 
Fazer 1000? Goedkoop te krijgen, goede tourfiets, lekker bochtenwerk,relatief zuunig, 4cil..? Misschien iets te tour?
 
Hoe kan je dat uitleggen... het loopt bullig zeg maar. Uitleggen met een woord die niet eens in de Van Dale voorkomt :+ Een twin is lekker van onderuit te rijden. Mijn Blackbird heeft 124Nm bij 7200 toeren en pk's meer dan over, toch kan hij me niet echt bekoren. Gisteren heb ik op een appie RSV1000 Mille R gereden, ongeveer 90Nm op het achterwiel bij 8000 toeren. Veel minder dan de Blackbird, maar ik reed met een veel grotere smile op de motor. Het is idd. de ervaring van geluid, trillingen, bokken, hamerslagen aan de onderkant van je handen, etc. Heeeeeeeerlijk! De volgende wordt echt weer een twin, no question about it.

Hmm.... dan heb je het over zoiets ongrijpbaars als "karakter" van het blok/motor. Dat is m.i. iets anders dan "beleving van het koppel".
Dat is een kwestie van smaak en daar moet je niet over twisten. Ik vind bv. dat turbine-achtige, dat soepele van een 4cil weer erg lekker. Geen drama, maar gewoon moeiteloos doortrekken van onderuit. Meerdere 2cil's geprobeerd, maar ik krijg daar geen bijzonder gevoel bij, dat rommelige lopen in lage toeren. Gelukkig verschillen smaken.
 
Hoe kan je dat uitleggen... het loopt bullig zeg maar. Uitleggen met een woord die niet eens in de Van Dale voorkomt :+ Een twin is lekker van onderuit te rijden. Mijn Blackbird heeft 124Nm bij 7200 toeren en pk's meer dan over, toch kan hij me niet echt bekoren. Gisteren heb ik op een appie RSV1000 Mille R gereden, ongeveer 90Nm op het achterwiel bij 8000 toeren. Veel minder dan de Blackbird, maar ik reed met een veel grotere smile op de motor. Het is idd. de ervaring van geluid, trillingen, bokken, hamerslagen aan de onderkant van je handen, etc. Heeeeeeeerlijk! De volgende wordt echt weer een twin, no question about it.

Wat noem jij onderuit? Meeste dikke twins moet je toch redelijk op toeren houden hoor, onder de 3,5-4d toeren heb je niets te zoeken....
 
Hoe kan je dat uitleggen... het loopt bullig zeg maar. Uitleggen met een woord die niet eens in de Van Dale voorkomt :+ Een twin is lekker van onderuit te rijden. Mijn Blackbird heeft 124Nm bij 7200 toeren en pk's meer dan over, toch kan hij me niet echt bekoren. Gisteren heb ik op een appie RSV1000 Mille R gereden, ongeveer 90Nm op het achterwiel bij 8000 toeren. Veel minder dan de Blackbird, maar ik reed met een veel grotere smile op de motor. Het is idd. de ervaring van geluid, trillingen, bokken, hamerslagen aan de onderkant van je handen, etc. Heeeeeeeerlijk! De volgende wordt echt weer een twin, no question about it.
mijn vorige motor was een FZR1000
geen power tot 6000rpm daarna schop in de kont en lange armen
mijn huidige blackbird begint al veel eerder te trekken, is absoluut veel sterker, maar heeft geen schop in de kont
Ik vind het veel fijner rijden, maar ik snap dat het minder "spannend" aanvoeld.
Maar vergis je niet, de blackbird is geen saaie fiets hoor.
Alleen niks voor TS als hij 1:18 verbruik zoekt met een matige topsnelheid ;)

Als je dat karakter wil in een sportieve fiets waar je toch enigszinds comfortabel op kunt toeren: ZX9R

Hmm.... dan heb je het over zoiets ongrijpbaars als "karakter" van het blok/motor. Dat is m.i. iets anders dan "beleving van het koppel".
Dat is een kwestie van smaak en daar moet je niet over twisten. Ik vind bv. dat turbine-achtige, dat soepele van een 4cil weer erg lekker. Geen drama, maar gewoon moeiteloos doortrekken van onderuit. Meerdere 2cil's geprobeerd, maar ik krijg daar geen bijzonder gevoel bij, dat rommelige lopen in lage toeren. Gelukkig verschillen smaken.
Hier kan ik me ook wel bij aansluiten
Ik heb gereden op diverse 2-cil (lijn, boxer) maar vind het soepele van mijn huidige 'bird toch fijner (voor woon-werk)
Dat geld overigens niet voor alle 4-cil hoor, maar deze weet tenminste wel (constant en door) te trekken vanaf 3000 rpm
Als het puur om plezier gaat, gaat er voor mij niks boven het lompe karakter van een flinke één-cil off-road
 
Laatst bewerkt:
large


Interesse? ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan