Nee, het is de voorloper daarvan.
GPz900R - 1000RX - ZX10 - ZZR1100
Allemaal gebaseerd op hetzelfde blok.
In de jaren '90 stond ik voor de keuze: GPZ900R of GPZ100RX. De 1000RX is 'n bruut ding, zo'n 10 pk meer dan de toch al behoorlijke 115 van de 900R. Toch heb ik voor de 900R gekozen, mede op advies van m'n toenmalige dealer. Hij had beiden staan, hij reed zelf op een 900 en een andere verkoper op de 1000. De 1000 stuurt een stuk nerveuzer dan de 900, het is echt een sportmachine daar waar de 900R meer "sport-tour" is. Ik heb zelf de 900 gebruikt voor woon-werkverkeer: Eindhoven-Tilburg v.v. en Eindhoven-Apeldoorn v.v. Destijds heb ik er verhoogde clipons en een verhoogd ruitje op gezet. Heerlijke fiets en met 105.000 km ingeruild
Kortom, ik wil je niet iets opdringen maar als je een 1000RX overweegt waarom dan ook niet even naar een 900R gekeken/op gereden?