Wie heeft er startproblemen...(gehad)

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Dit topic ben ik zo maar eens gestart, daar ik zelf in het verleden veel problemen heb gekregen met het starten van bromscooters. In het begin was er niets aan de hand en dan na zo'n 10.000 km begonnen ze moeilijk te doen. Met kick of elektrisch maakte geen verschil.

Ook zie en hoor ik dat bij veel bromscooters om me heen, dat ze dat doen(slecht starten).

Hoe liggen de ervaringen bij jullie? met de motorscooters. Ik denk dat viertakten hier minder last van hebben, of toch niet?

Heb wel nogal veel gelezen over startproblemen met de oudere type's burgman 400.
Vandaar mijn vraag.

Bedankt voor de antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank,

op jouw vraag rijst natuurlijk de vraag wat voor inderhoud deed je in die 10.000 km ?

Meestal komen startproblemen door het niet plegen van onderhoud.

Slechte accu verbindingen
Bougies die wel eens aan vervanging toe zijn. (gaat veel harder bij tweetakts)
Filters die niet vervangen worden (of alleen ff uitgeschud)
 
aan ootje: ze zijn altijd goed onderhouden geweest en de bougies hielp hier niets aan.
Ook werden ze veel gebruikt.

Misschien even aanvullen: Het gaat me nu dus puur om de "eventuele" startproblemen met de motorscooters.
 
Ja, ik heb startproblemen gehad; meermaals zelfs.

Ik rijd dus een 250 cc viertakt en die wilde ineens heel slecht starten na bijvoorbeeld het tanken. Als ie koud was was er niets aan de hand, dan startte het motortje perfect maar warm was ie bijna niet aan de gang te krijgen.

Dat bleek uiteindelijk na lang zoeken te liggen aan een vervuilde/ versleten vlotternaald.
Als je de motor stilzet loopt er daarlangs blijkbaar benzine de inlaat in en als je even later probeert te starten verzuip je de motor. Als je langer wacht (dus ook als ie weer koud is) is die benzine verdampt en heb je nergens last van....

Het was slechts een kwestie van schoonmaken; toen het een tijd later weer voorkwam had ik mijn trucjes al klaar. Het schijnt met de witte benzine te maken te kunnen hebben die ik altijd tank...
 
Tmax alleen startproblemen als het onder 0 is geweest 'snachts. In 2008 nu 2x gehad, ook al gebruik ik hem 7 dagen per week. Nu 1 keer per week 'snachts aan de druppellader en nergens last meer van!
 
Als mijn (2001) T Max een week of zo heeft stilgestaan kan het voorkomen dat ik de accu zowat leeg moet starten om hem aan de praat te krijgen.
Ik heb hier al eerder een item over gemaakt. Daar kwamen handige en bruikbare tips uit.
Contact aanzetten tot benzinepomp is uitgerateld, contact af, daarna weer aan en starten maar.
In de winter rijdt ik niet en hang ik de accu gewoon 5 maanden aan de druppellader. Na deze periode start hij vrij snel . T Max is voor dit euvel een aantal malen bij de werkplaats geweest (garantie) echter zonder resultaat.
 
bougiedoppen worden haast nooit vervangen maar kunnen een/de boosdoener zijn , weerstand meten en je weet het, bij 2takten slaan ze wel eens door ,dan heb je een probleem, of de weerstand is te groot, slechte vonk, vette bougies..


groet
Stress
 
Ik rijd dus een 250 cc viertakt en die wilde ineens heel slecht starten na bijvoorbeeld het tanken. Als ie koud was was er niets aan de hand, dan startte het motortje perfect maar warm was ie bijna niet aan de gang te krijgen.

Dat bleek uiteindelijk na lang zoeken te liggen aan een vervuilde/ versleten vlotternaald.
Als je de motor stilzet loopt er daarlangs blijkbaar benzine de inlaat in en als je even later probeert te starten verzuip je de motor. Als je langer wacht (dus ook als ie weer koud is) is die benzine verdampt en heb je nergens last van....

Zeer herkenbaar: dat heb ik nu ook, koud loopt 'ie met één kickje, warm moet ik me soms eindeloos kicken; dat ligt dus aan de vlotternaald aha.
Is dat gemakkelijk zelf te doen [vervangen of cleanen] zonder dat ik de olieregulator [2takt] opnieuw moet in/afstellen?
 
... dat ligt dus aan de vlotternaald aha....
Bij mijn scooter lag het toen aan de vlotternaald, er kan ook een andere oorzaak zijn; daarvoor kun je het best de zoekfunctie proberen.
Is dat gemakkelijk zelf te doen [vervangen of cleanen] zonder dat ik de olieregulator [2takt] opnieuw moet in/afstellen?
Olieregulator zou ik echt niet durven zeggen....
Bij mijn scooter haalde ik in eerste instantie de hele carburateur er uit, dat is best lastig omdat ie goed verstopt zit en er naast de gaskabels en benzineslang ook koelvloeistofslangen aan zitten; alles moet ook weer goed in elkaar...

Later maakte ik de klemmen op de inlaat en het "spruitstuk" los en verdraaide ik de hele carburateur zonder verder iets los te maken zodat ik er van onderaf bij kon... Dat scheelde een hoop werk.

Wat nog een tip kan zijn; ik haalde de bout uit de veer/ demper unit en met het wiel helemaal ingeveerd op een steun heb je dan meer ruimte boven het blok.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn scooter lag het toen aan de vlotternaald, er kan ook een andere oorzaak zijn; daarvoor kun je het best de zoekfunctie proberen.

Dat had ik ook al gedaan; is geplaatst bij technische problemen.
Ik kreeg daar [gelukkig] best veel reacties maar er worden zo veel mogelijkheden aangedragen dat ik door de bomen het bos niet meer zag, maar dat van die vlotternaald 'voelt' bij mij als de spijker op z'n kop.

Bij mij is de carburateur [die heeft zelfs een voorverwarmingselement] ook moeilijk bereikbaar; ik verstuikte zowat m'n pols van de week...
 
.... dat van die vlotternaald 'voelt' bij mij als de spijker op z'n kop...
Dan is het te hopen dat dit het is...

Bij mij was schoonmaken genoeg, er zit een rubber puntje aan de vlotternaald en daar zat blijkbaar aanslag op; ook de zitting kun je reinigen.

Als je een nieuwe vlotternaald zoekt is het goed te weten dat er ongelooflijk veel soorten en modellen zijn; ook al noteer je alle gegevens die je kunt vinden dan kan het nog zijn dat dit niet genoeg is, neem hem dus mee als je ervoor op pad gaat.

De bevestiging is simpel, met het vlotterbakje verwijderd kun je zo de as van de vlotters doorduwen waarna de naald tevoorschijn komt; wees wel voorzichtig en maak alles vooraf goed schoon.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan