Wie heeft ervaring met Boa Grabit

Frederiko

Die hard MF'er
20 jul 2003
591
0
Arnhem
Kwam onderstaand tooltje op het internet tegen. Hoor graag de ervaring van anderen hierover. Nadeel vind ik, dat hij pas te gebruiken is bij schroeven vanaf 5 mm. Opzicht lijkt het mij wel een handig stukje gereedschap. Zit ook levenslange garantie op.
http://www.boa-uk.com/boa_grabit.html
full
 
Ik vind het er eng uitzien, lijkt op iets "medisch" uit een griezelfilm ofzo; wel denk ik dat het dingetje zelf alles overleeft (zoiets als een geïnverteerde waterpomptang).

Deze is zeker alleen bedoeld voor links-om (tegen de klok in)?
 
Zelfde ding, ander merk Ik heb zelf geen ervaring met die grabit, wel met de X-out, die alleen bedoelt is voor schroeven. Dat ding werkt soms goed, maar vaak ook niet (als de schroeven te vast zitten; of als je niet goed in de richting van de schroef zit, boort hij gewoon de kop eraf, wat voor mij bijna net zo handig is. (Je kan er alleen geen dolgedraaide schroeven mee verwijderen).
 
Zelfde ding, ander merk Ik heb zelf geen ervaring met die grabit, wel met de X-out, die alleen bedoelt is voor schroeven. Dat ding werkt soms goed, maar vaak ook niet (als de schroeven te vast zitten; of als je niet goed in de richting van de schroef zit, boort hij gewoon de kop eraf, wat voor mij bijna net zo handig is. (Je kan er alleen geen dolgedraaide schroeven mee verwijderen).

Dat is exact dezelfde inderdaad. Ik heb die uit de startpost, en het doosje en die 2 dingen zijn exact hetzelfde.
 
We noemen dit een linkse tap. Is bedoeld voor afgebroken schroefdraad einden.

Mijn ervaring is: werkt als wel als het afgebroken eind los of redelijk los is.

Zit het afgbroken stuk vastgerot dan draai je met de linkse tap het blinde stuk nog vaster en breekt de tap.

Een betere manier is. Boor een gat niet groter dan de helft van de diameter van de afgebr. bout sla er een torx bit in.

Dit lukt bijna altijd. Gebruik geen inbus of ster.!!!

Lukt het ook niet met de torx, dan blijft uitboren over. Boor exact in het centrum niet groter dan de kern van de bout. Zodanig dat de oude schroefdraad van de bout in het gat achterblijft.

N.B. gebruik wel een kwaliteits torxje. Een goedkope gamma bit breekt en die boor je niet meer uit zonder een kobalt of tinanium boortje.
Tap het gat opnieuw op en je houd een redelijk draadgat over. Monteer de nieuwe bout met blauwe locktite (243) en je hebt geen probleem meer.

Boor je scheef of te groot zul je een maat groter moeten tappen. In 90% van de gevallen lukt dit.


N.B. Gebruik wel een kwaliteits torxje. Eentje van de "Gamma" breekt af en die boor je alleen nog maar met een duur Kobalt of Titanium boortje uit.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden :) Ik denk dat tooltje nog niet zo bekend is. Vandaag 2 bitjes besteld, bij Provak. Was in de aanbieding daaro :)

Wat heb jij er voor betaald dan? ik toen geloof ik iets van 20 euro :?

We noemen dit een linkse tap.

Nee... Lijkt er wel een beetje op maar is niet te vergelijken :N Kijk anders de animaties op de site maar eens...
 
Hmm die dingen hebben wij ook verkocht en ik moet zeggen dat we weining positieve reactie's gehad hebben.
Prijs bij de particuliere handel ligt best hoog, bij ons was de prijs onder de 20 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan