Wind door de haren

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Ik had nog even gewacht met het slopen van mijn snorscooters.
Maar nu gaat het 1 januari dan gebeuren, ook daar een helm op.

Maar ik heb niet altijd zin in een helm en ondanks dat ik nu van
die waardeloze (dure) HJC helm af ben is de schade al gedaan.
Duurkoop is dan niet altijd goeie-koop en nu heb ik voor een derde
van de prijs, een betere.
In ieder geval (echt) veel minder herrie aan de kop.
Het testen met kuipen, schermpjes bleek, dat alles meer herrie gaf,
dan gewoon naked. Ondanks het gemis van gehoorbescherming was
het geraas om het hoofd prima te doen. Oke, je moet niet de grenzen
op zoeken maar dan kan je altijd nog iets naar wens op je oren zetten.
Het is een keuze geen must.

Maar ik had nog een oude liefde ergens in het achterhoofd en die
date is er nooit gekomen. Maar opeens was die gedachte er weer.
BMW heeft namelijk ooit een hele goede helm gemaakt. Zelfs met
ruitenwissertjes erop en jaha.....wielen er onder.
Jullie raden het waarschijnlijk al en ondanks alle grappen en grollen
die de ronde doen op het wijde web, blijft de C1 een mooi stukje
techniek.
Ondanks het gemis van gehoorbescherming was
het geraas om het hoofd prima te doen. Oke, je moet niet de grenzen
op zoeken maar dan kan je altijd nog iets naar wens op je oren zetten.
Het is een keuze immers geen must.

Eigenlijk valt deze voiture nu onder SnorMotor omdat je daar nog wel
zonder helm mee rond mag rijden.
Dit weekeinde dus maar eens een afspraak gemaakt voor een testrit
en ik ben nog verder helemaal om.
Er zal en moet zo'n ding aan het assortiment toegevoegd worden.
Want mijn kop staat niet altijd naar helm of airco gekoelde aquarium.
Gehoopt dat een cabrio die problemen zou doen wegnemen ,
bleek een illusie.

Dus Snormotor of Motorcabrio? Ik vind zo'n apparaat prima plaats hebben
dus al het andere spul in de garage. Omdat je soms gewoon simpel eens
wat anders wilt :t
 
Laatst bewerkt:
Klopt.
Scheelt niet veel in PK (maar 3) ook niet in top.
Maar zou op 0-50 km/h, 2 seconden schelen,
dat is best wel veel.
Kost je wel 10% brandstof extra.
Ze zijn al wel 22 jaar oud, dus is het even zien wat
mijn pad kruist.
 
Yep, een van de 'duurste' van NL.
Bijna de nieuwprijs aftikken ;-)
Is ook bijna 'nog' nieuw.
Wel heel mooi ding.
Maar dan durf ik er de straat bijna niet meer mee op.
 
Die dingen worden tegenwoordig ook meer als collectors item gezien. Zal waarschijnlijk bij een verzamelaar in de garage verdwijnen en misschien af en toe eens rijden. Best jammer want het was weer eens keer wat anders. Volgens mij bestaan er Chinese klonen van.
 
Je hebt Adiva als kloon, maar ik denk dat je daar wel een helm op moet want het dakje kan je ook inklappen en is meer tegen de zon, meen ik.
 
Ik vrees dat BMW als enige een lobby had die sterk genoeg was om te regelen dat er geen helmplicht was op een C1. Dat en natuurlijk de sterke kooi-constructie van de C1. Helaas! Dan zul je een trike moeten kopen om de wind in de haren te voelen.
 
Mijn neef is er zo gek op, dat hij er nog eentje nieuw in het krat heeft zitten, die hij niet wil verkopen.

Geen helmplicht, maar in B werd zijn zoon toch beboet omdat hij geen handschoenen droeg , ofschoon ook de handen binnen de kooi blijven… de status van de C1 is dus nog steeds twijfelachtig.

Ik kreeg lang geleden er eentje mee van de BMW(auto)garage tijdens een onderhoudsbeurt , maar ik vond het , als motorrijder, een griezelig, topzwaar en wiebelend, tergend traag ding…
 
Bij de basis lag ook niet het idee van een motorfiets.
Het stond ook niet in de showroom van de BMW motoren maar van de
BMW auto's.
Duitsers met een 'oud' autorijbewijs mochten zo op een 125cc stappen.
Daarom waren de eerste ook 125cc. Dat werd geen succes.
(Ietsje) later bleek vanuit andere hoeken (zal wel mede Italie en Frankrijk
zijn geweest,waar er toch wel wat animo was. Dat het een handig en leuk ding
is maar wel wat laag met z'n PKtjes.
Daarna kwam de 175cc, die BMW de 200 doopte ivm de hoop op meer
verkopen. Verder dan 33000 plus een beetje is het totaal niet gekomen.

Het rijdt wat wiebelig in de bochten maar verder tuft zo'n ding aardig voort.
Grote voordeel vind ik dat je geen helm op hoeft in NL en het stukjes meer
veiligheid heeft in bepaalde situaties. Even snel uitwijken is niet iets waar het
beestje optimaal in is. Maar ja, gooi een dikke Goldwing bij lagere snelheden
maar eens even om iets heen.

Ik heb het vanaf het begin (2000) al een ontzettend mooi ding gevonden.
Maar dat vind ik de Honda DN-01 ook en daar zijn de meningen ook
flink over verdeeld. Trouwens over Honda gesproken die had zo'n soort
voertuig genaamd de Cabina al in de jaren 80.
Maar als zoveel van die 'dakjes' was het hoofdzakelijk niet om het hoofd
te beschermen tegen verkeersonveiligheid maar meer een bescherming tegen
de elementen.
 
Nou, nu een tijdje aan het rondknorren geweest op zo'n apparaat.
Het is een 125cc geworden uit 2000 met weinig kmtertjes.

Wat rijdt het geweldig.
Wat je aan acceleratie etc mist krijg je aan wind door de haren terug.
Het is niet te vergelijken met iets anders en dat moet je ook niet willen.
Heerlijk zonder helm en zonder de nadelen van de volle wind in het gelaat.
ook groot voordeel.
Dat ie wat minder stabiel is maakt het rijden ook weer anders leuk.

Jammer dat er vaak zo negatief over gesproken is, blijkbaar door personen
die er zelfs nooit mee gereden hebben.
Dat het niet ieders smaak is, is prima.
Maar het vrije gevoel is er zeker niet minder om en wordt elke km leuker.

____
(:])
 
Mooi toch! En je hebt ook nog een collectors item te pakken. Geniet van de wind door je haren. BMW heeft in ieder het lef gehad om met iets bijzonders te komen terwijl ze toch moeten weten dat de gemiddelde motorrijder oerconservatief is.
 
Ieder zijn meug , uiteraard .

Ik zie mijn neef , die erbij zweert , soms op de Antwerpse Ring meesjokken tussen de auto’s in de file , want zijn vehikel is te wankel en te breed om te filteren .

Behalve dus de (geen) helmvoordelen , zie ik er echt de lol niet van in … en ik heb er indertijd een dag mee gereden..😎.

Zie echter mijn eerste zin …én je rijdt met een exclusiviteit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een BMW GS (hetgeen ik ook heb). 😜
 
Laatst bewerkt:
Ieder zijn meug , uiteraard .

Ik zie mijn neef , die erbij zweert , soms op de Antwerpse Ring meesjokken tussen de auto’s in de file , want zijn vehikel is te wankel en te breed om te filteren .

Behalve dus de (geen) helmvoordelen , zie ik er echt de lol niet van in … en ik heb er indertijd een dag mee gereden..😎.

Zie echter mijn eerste zin …én je rijdt met een exclusiviteit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een BMW GS (hetgeen ik ook heb). 😜

Ze zijn wel breed idd, 1026 mm. Mijn NMAX 155 is 740 mm breed, mijn Kawa ER6N is 770 mm breed. Dat maakt tussen de files door makkelijker dan zo'n met C1. Helemaal met mijn NMAX 155. Niet breed, weegt maar 127 kg en een draaicirkel ter grootte van een euromunt. :P
 
Klopt, op dat (file) gebied heeft de C1 een nadeel.
Immers met je 125cc (175cc) sta je ook niet relaxed naast een personenauto.
Begrijp ook de keuze als dat veel in reistijd zou schelen.
Maar achter een auto hangend is de kans op 'te snel' rijden ook minder.

Daarbij heb ik de luxe van de keuze ;-)
 
Ik heb ze ook altijd leuk gevonden en geen helmdraagplicht vind ik een enorm voordeel. Jammer dat BMW er niet mee is doorgegaan maar daar verkochten ze niet goed genoeg voor helaas.
 
Ach, in de zomer heb je behoefte aan een hoofddeksel tegen de brandende zon en in de winter tegen de koude… een goede helm voelt niet oncomfortabel aan en biedt ook voormelde beschutting.
Om daarvoor nu een erg dure, hoge, brede, labiele en trage scooter te kopen… pffffff.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht is dat ook de reden waarom het met de C1 niets geworden is. het concept biedt voordelen maar wij, de potentiële klanten, vonden die niet opwegen tegen de nadelen.
 
Hij was ook niet bedoeld voor normale motorrijders (bestaan die eigenlijk?). Hij was bedoeld voor mensen die normaal met de auto gingen en dus dat droog zitten zouden missen en ook hun kapsel niet in de war willen hebben. Om maar niet te spreken over dat gedoe met een motorpak. Dat heb je allemaal niet nodig in een veiligheidskooi. Geen idee of een C1 labiel is tov een gewone scooter met kleine wieltjes? Maar, om dezelfde reden, wordt de Twizy ook geen succes.

Je moet als fabrikant af en toe wel wat proberen. Misschien wordt de Opel Rocks-e wel een succes? Ook een soort minimale vervoersbehoefte.

De ongemakken van een helm zijn de laatste jaren overigens een heel stuk minder geworden met bv. pinlock maar ik kan me goed herinneren hoe zeer ik die krengen vervloekte als ik weer eens niets kon zien in de regen. Als ik dan het vizier open deed had ik het zelfde probleem met mijn bril. Wat dat betreft zijn we tegenwoordig wel verwend maar tijdens de introductie van de C1 bestond pinlock nog niet.
 
Je eerste zin : nope, mensen die vrijwillig erg veel geld uitgeven om met onbestaand comfort het gevaarlijkste wegvervoermiddel te benutten, om verwaaid, doorzweet of bevroren op hun bestemming te komen, al dan niet met vliegjes tussen de tanden (als ze vriendelijk van aard zijn ), kan je bezwaarlijk “normaal” noemen :+.

Ik ben dus al bijna 30 jaar vrolijk hoogst ABnormaal ... :Y
 
De ongemakken van een helm zijn de laatste jaren overigens een heel stuk minder geworden met bv. pinlock maar ik kan me goed herinneren hoe zeer ik die krengen vervloekte als ik weer eens niets kon zien in de regen. Als ik dan het vizier open deed had ik het zelfde probleem met mijn bril. Wat dat betreft zijn we tegenwoordig wel verwend maar tijdens de introductie van de C1 bestond pinlock nog niet.

Pinlock bestaat sinds 1994, de C1 kwam in 2000 op de markt. Dat jij Pinlock nog niet kende, is wat anders. :)
Ik haalde mijn rijbewijs in 2000 en ik weet nog dat je voor Pinlock gaatjes moest boren in je vizier. Vond ik niets, dus ik kocht 'Fogcity', een klevend ruitje, wat je dus enkel aan de binnenkant van je vizier plakte. Werkte zeer goed.

Nu leveren ze Pinlock standaard voor helmen. Op mijn Shoei Neotec II zit het ook standaard. Enige nadeel van Pinlock is dat je in het donker het ghosting-effect krijgt, maar daar is goed mee te leven.
 
Mijn eerste dubbelvizier helm was een Uvex Boss, allereerste type. Dat zal ca. 30 jaar geleden zijn en ik vond dat al heel wat. Besloeg minder snel maar als het eenmaal tussen de vizieren zat was het echt einde oefening. Fogscreen heb ik ook wel eens gehad. En in mijn Shoei van heel lang geleden had ik zo'n neuskapje om te voorkomen dat de adem naar boven ging. Hielp geen barst. Pinlock hoorde ik (als ik me goed herinner) pas zo'n 15 jaar geleden voor het eerst van. Toen begonnen ook de eerste helmen te komen met pinlock gaatjes.
Ik heb het tegenwoordig zelfs in mijn jethelm. Geweldig!

Nu nog een helm met anti-geluid.... Hoef ik niet telkens met mijn doppen te klooien.
 
Vroeger (jaren 80-90) deden helmen gewoon wat ze moesten doen.
Had ik mijn Centurion maar nooit weggedaan ;-(
Tegenwoordig wordt er van allerlei rotzooi aan en in geplakt.
Zitten ze vol met gaten en is de geluiddemping nihil.
Bij bv die dure HJC meuk waar gehoorschade dan snel op de loer ligt.
Vroeger had je amper oordoppen nodig bij 90km/h.
Ik ga er nu maar zelf een maken waarbij er gewoon gehoorbescherming
kappen aan de binnen zijde in komen.
Als de 'markt' dan geen fatsoenlijk spul kan maken!

Voordeel van de BMW C1 is dat je een zonnedakje hebt en een voorruit.
Geen probleem met de zon in de zomer.
Geen probleem met te veel koude wind.
Daarbij is de voorruit verwarmd ;-)
Maar je houdt nog genoeg turbulentie (zonder de heftige herrie) over voor
een 'motor' of 'cabrio' gevoel.
Voor mij nog wel te veel, daarom lekker oorkappen op.

De C1 was eigenlijk als familie motor/scooter gedacht.
Waar iemand met 16 mee kon beginnen en waar opa ook nog mee
uit de voeten kan (nou ja, redelijk fitte opa).
Daarbij kun je bij ons in de buurt al amper het gas van een 125cc vol open
draaien, laat staan .......
Maar ja, wat meer vermogen was wel fijn geweest.
Maar nu wel het voordeel van een laag verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dan toch met mijn kop tegen de aardkorst beuk, dan liever met een top-Shoei, aan welk type dozijnen ingenieurs hebben gewerkt en die alle mogelijke tests heeft doorstaan, dan met iemands huisvlijt op mijn kanis … hoe goedbedoeld ook.

Die zachte en doeltreffende oordoppen neem ik er dan wel bij… :Y
 
Laatst bewerkt:
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik rijd niet veel en zeker niet hard.
Oordoppen red ik niet meer en de voordelen van een oude helm doen het nu
ook niet meer.
(Tinnitus is a bitch).

Gezien de vele testen ed is het verschil tussen een dure en een gewone helm in
het gewone verkeer ook niet super hoog.
Kan ik immers ook beter in de C1 (of auto) blijven rijden.
Maar een rit met oorkappen in dat apparaat gaf mij het idee voor
een voor mij betere helm.

Zelf had ik al een oude Schuberth C3 dicht geplakt.
Scheelde een hoop, maar nog niet voldoende.
Dan is het stoppen met mijn oldtimer of zelf een helm maken.
Kies ik daar liever voor, aangezien er ook goedgekeurde
pothelmpjes zijn.
De basis blijft de Schuberth, maar daar monteer ik de zijkanten
van een vliegdekschip-helm op.
Onder de helm kan ik dan gewoon gehoorkappen dragen.

Gaat de veiligheid er tov een originele Schuberth er wat op achteruit,
zeker!
Zal die helm minder veilig zijn dan een potje, zeker niet.
Tja en zonder helm op een elektrische fiets is ook gevaarlijk,
vooral omdat de meesten denken met 35 een rotonde op te kunnen knallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan