Windruis

StarWing

Die hard MF'er
9 okt 2004
282
7
BE / Erpe-Mere
Hallo,

Ik heb veel last van windruis op m'n fazer. Ik ben momenteel een aantal zaken aan het nakijken waarmee ik dit kan verminderen.
Als ik een tijdje gereden heb, heb ik stampende hoofdpijn, niet leuk meer.

Momenteel zit er een double bubble ruit op, was zo geleverd. Als ik mij onder het rijden rechtzet is het gebulder veel minder. Hieruit leidt ik af dat dit scherm de wind rechtstreeks op m'n helm katapulteerd.

Ik kom tot de volgende oplossingen
-originele lagere ruit monteren en hopen dat de windstroom onder m'n helm komt
-hogere tourruit monteren en hopen dat de windstroom boven mijn helm passeerd
-oordoppen aanschaffen. Dit zal een moeilijke worden om perfect passende te vinden.

Heeft er iemande dezelfde problemen gehad en verholpen, al dan niet met een FZS 600 '02 ?
Helm is trouwens een Arai Condor.

Bedankt
 
oordoppen zou ik iig aanschaffen, kunnen ook op maat gemaakt worden.
En als het niet veel mag kosten gewoon zelf doen met siliconenkit op purschuim O-)
 
Inderdaad op maat gemaakte oordoppen regelen. Verder denk dat je zoals je zelf al aangeeft met verschillende ruitjes moet experimenteren.

De minst moeilijke oplossing is beginngen met oordoppen. Genoeg oordoppenboeren die je daarbij kunnen helpen. Hoewel ik niet weet hoe dat in .be geregeld is.
 
Oordoppen scheelt al 90%. Ik rij persoonlijk zelfs als ik alleen maar in de stad rij, al niet meer zonder oordoppen. Gewoon omdat het nagenoeg elk hinderlijk geluid reduceert tot weinig of geen hoorbaar geluid, terwijl je het verkeer nog prima kan horen (ambulances e.d.). En dan heb ik slechts de simpele universe oordoppen van Alpine (moto-fit als ik het goed heb).

En qua ruitjes is de enige echte goede (maar niet zo mooie) oplossing dit soort windgeleiders:

ZohptclHcgL.jpeg


Bij Suzuki als optie te verkrijgen, maar volgens mij ook los aan te schaffen. Hierdoor wordt de wind beter geleid zonder dat er een onderdruk (waardoor turbulentie ontstaat) voorkomen wordt.
 
Ik zou zeggen, begin met oordoppen. Had hetzelfde als jij, na een flink dagje rijden koppijn. Sinds ik oordoppen heb geen last meer van. Gewoon universele oordoppen die Didiot al noemde, o.a. bij Safe en Motoport te krijgen :)
 
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, ook met een Fazer 600 '02, maar dan met de standaard ruit. De standaard ruit heeft weinig effect, geen last van turbulentie, want je zit in principe gewoon vol in de wind. :) Ik heb positieve geluiden gehoord over de MRA vario touring ruit voor de fazer. Ziet er ongeveer zo uit als op het plaatje van didiot. Dat ruitje kost wel zo'n 100 euro dacht ik.

Ik heb Apine oordopen (otoplastieken) op maat laten maken maar ben er niet echt tevreden over. Zonder helm zijn ze prima, maar met helm op sluiten ze niet goed meer af. Dat komt doordat ze geluid gaan 'lekken' zodra mijn oren door de helm worden platgedrukt. Ik ga alpine maandag even bellen, misschien dat ze er nog iets aan kunnen doen.

In de tussentijd gebruik ik gewoon die schuimrubber achtige oordopjes van de bouwmarkt, en die bevallen eigenlijk prima. Ja, je hoort minder omgevingsgeluiden, maar die hoorde ik met de Apline oordopjes met snelheden van 100+ op de snelweg ook al niet.
 
Mij is ooit verteld dat je na 20min snelweg zonder oordoppen al blijvende gehoorschade kan oplopen. Ik heb maar een korte tijd zonder oordoppen gereden maar werd er helemaal gek van. Rij al meer dan een jaar met van die std. Alpine doppies maar erg lekker zitten ze niet, komt er maar niet van om er een paar op maat te laten maken.

Ik heb wel in de tussentijd een soort kraag uit England gekocht want ik merkte als ik 'm hand schuin voor m'n helm hield en ongeveer ter hoogte van de onderkant dat de ruis/gebulder veel minder werd. Door deze kraag laat je dus de helm beter aansluiten aan je hoofd en kan de wind er gewoon langs.

zal zo ff de site erin editen als ik 'm gevonden heb.

edit, al gevonden http://www.proline-sports.co.uk/acatalog/UK_Wind_jammer_21.html
 
Oordoppen scheelt al 90%. Ik rij persoonlijk zelfs als ik alleen maar in de stad rij, al niet meer zonder oordoppen. Gewoon omdat het nagenoeg elk hinderlijk geluid reduceert tot weinig of geen hoorbaar geluid, terwijl je het verkeer nog prima kan horen (ambulances e.d.). En dan heb ik slechts de simpele universe oordoppen van Alpine (moto-fit als ik het goed heb).

En qua ruitjes is de enige echte goede (maar niet zo mooie) oplossing dit soort windgeleiders:

(Afbeelding)

Bij Suzuki als optie te verkrijgen, maar volgens mij ook los aan te schaffen. Hierdoor wordt de wind beter geleid zonder dat er een onderdruk (waardoor turbulentie ontstaat) voorkomen wordt.


mwah,dan maar oorpijn



maarrr ik rij altijd met doppen
 
Mij is ooit verteld dat je na 20min snelweg zonder oordoppen al blijvende gehoorschade kan oplopen.
Na 20 min al ? Dan ben ik nu dus zo doof als een kwartel .
_O-
Maar om even ontopic te blijven , kuipruitjes geven bijna altijd turbulentie . Zelfs de badkuip van een BMW RT die geprezen wordt als een van de beste geeft turbulentie . Het is niet alleen het geluid wat irritant is , ook je hoofd wordt heen en weer geslingerd door de wind . Mede daarom rij ik het liefst zonder (kuip)ruit .
 
O ja er is trouwens ook een groot verschil tussen de verschillende merken en typen helmen . Het loont de moeite om eens een test hierover van een motorblad te lezen , of hier een topic starten met een pol "wat is de stilste helm"
 
zoals al gezegt, eerst oordoppen.
En als je een ander ruitje wilt zoek een winkel waar je kan proefrijden met andere ruitjes. Bij MDI dacht ik dat dat kan.
 
Na 20 min al ? Dan ben ik nu dus zo doof als een kwartel .
_O-
Maar om even ontopic te blijven , kuipruitjes geven bijna altijd turbulentie . Zelfs de badkuip van een BMW RT die geprezen wordt als een van de beste geeft turbulentie . Het is niet alleen het geluid wat irritant is , ook je hoofd wordt heen en weer geslingerd door de wind . Mede daarom rij ik het liefst zonder (kuip)ruit .


Van die RT: dat klopt B| B|

Verder, voor oordoppen kun je terecht bij Alpine, Earmo, en Hans Anders,
(en nog wel een stel winkels)

Maar... aan je verhaal te horen heb je echt last van turbulentie.
Dus met alleen oordoppen kom je er niet.
Ik zou gaan voor de lagere ruit. Maar als je kunt proefrijden met een andere ruit, dan kun natuurlijk uitproberen wat het beste is.
 
Ik moet zeggen dat ik exact hetzelfde probleem heb als TS. De herrie is echt om schlemiel van te worden, zelfs MET oordoppen.
Als je je nek uitrekt en je helm rechthoud heb je nauwelijks last van herrie, zeg maar verwaarloosbaar. Maar als ik m'n hoofd kantel geeft het echt een tering herrie.
M'n helm is een schuberth concept helm en de motor een bandit 600 s.

Ik zit er steeds harder over te denken om de hele kuip eraf te halen, op de lesmotor had ik daar niet of iig veel minder last van.
 
Oordoppen is een MUST. Daarna nog een MRA vario touring en je bent klaar......
 
bij langere afstanden werd ik na tijdje ook wel gek van dat geruis op snelweg.

nu al tijdje oordoppen (op maat) kan nu gewoon achter mekaar blijven rijden zonder me te gaan irriteren aan geluiden. (of door irritatie van oordoppen, zitten prima)
 
Na 20 min al ? Dan ben ik nu dus zo doof als een kwartel .
_O-
Maar om even ontopic te blijven , kuipruitjes geven bijna altijd turbulentie . Zelfs de badkuip van een BMW RT die geprezen wordt als een van de beste geeft turbulentie . Het is niet alleen het geluid wat irritant is , ook je hoofd wordt heen en weer geslingerd door de wind . Mede daarom rij ik het liefst zonder (kuip)ruit .

Nee hoor! Jij denkt alles nog prima te kunnen horen :)

Maar doe voor de gein maar eens een geluidstest bij een hoortoestel speciaalzaak. Ik denk dat je daar wel van schrik :Y

Doof worden is een geleidelijk proces. Op een dag zal je omgeving gaan klagen dat ze alles twee keer moeten herhalen voor iets aan komt. En dat de TV steeds harder en harder staat... En jijzelf hebt nergens last van :) Omdat je denkt nog alles te kunnen horen :)

Dat is nou eenmaal hoe het gaat met doofheid (enne, het komt bij mij in de familie veelvuldig voor. Dus heb er behoorlijk wat ervaring mee -O- )
 
Ik heb een Schuberth S1 en zonder oordoppen is 100+ geen pretje op de Fazer (2000). Maar dat is het volgens mij op geen enkele motor.

Oordoppen is voor mij dan ook een must. Ik heb bouwmarkt dopjes gebruikt, van die gele wegwerp dingen, die sluiten iets te goed af en daardoor hoor je echt niets meer en ze zitten niet zo prettig.

Die alpine dingen van 20+ euro zijn wel goed maar de meest prettige oplossing vind ik mijn oordopjes van Shure: de S2. Kun je meteen leuk muziek of radio luisteren, heel fijn.

De fazers zijn gelijk, maar de mensen niet. Wat bij de een gebulder oplevert blijkt bij de ander geen enkel probleem te zijn.

Stap 1: koop oordopjes, al is het maar bouwmarkt spul en probeer het nog eens.
Stap 2: HEY! OORDOPJES opschieten! ben je doof? ;)
Stap 3: kijk naar een verhoogde kuipruit. Dat is duur. Er schijnen zaken te zijn die 'm er op zetten om proef te rijden om te kijken of het bevalt.
 
Ik heb ook een aantal fazers versleten en had ook altijd last van de windruis. Zelfs met doppen in. Standaard ruit of double bouble maakte niet zoveel verschil. Het 2002 model was wel wat stiller als het eerste model fazer.

Nu rijd ik met een fz6 (naked) Als helm heb ik een schuberth S1 en de op maar gemaakte doppen heb ik verruild voor groene kneedbare doppen van de hema. De ideale cobinatie want ik heb nu zero last vn windruis. Alleen jammer dat m'n oren van de afgelopen 12 jaar motorrijden zo erg beschadigd zijn dat ik 's nachts nu altijd een piep hoor '( '(
 
vandaag toevallig mn schuberth s1 opgehaalt, het lijkt net of ik in een grote auto zit met de ramen dicht zo stil is de helm. Al zijn oordoppen nog steeds geen overbodige luxe.
 
Arai staat voor lawaai... Wat zeg je ARAI STAAT VOOR LAWAAI!

Ik heb ook een Arai, zit geweldig maar boven de 80 km/h zijn oordoppen een must
 
Hallo,

Ik heb veel last van windruis op m'n fazer. Ik ben momenteel een aantal zaken aan het nakijken waarmee ik dit kan verminderen.
Als ik een tijdje gereden heb, heb ik stampende hoofdpijn, niet leuk meer.

Momenteel zit er een double bubble ruit op, was zo geleverd. Als ik mij onder het rijden rechtzet is het gebulder veel minder. Hieruit leidt ik af dat dit scherm de wind rechtstreeks op m'n helm katapulteerd.

Ik kom tot de volgende oplossingen
-originele lagere ruit monteren en hopen dat de windstroom onder m'n helm komt
-hogere tourruit monteren en hopen dat de windstroom boven mijn helm passeerd
-oordoppen aanschaffen. Dit zal een moeilijke worden om perfect passende te vinden.

Heeft er iemande dezelfde problemen gehad en verholpen, al dan niet met een FZS 600 '02 ?
Helm is trouwens een Arai Condor.

Bedankt

Het is idd de wind die juist door die bubble nog meer op je helm komt,en er dan aan de onderkant omheen slaat en het gebulder veroorzaakt.
de kunst is om de wind om of over je helm heen te geleiden,dat is dus ook afhankelijk van hoe lang je bent.
Een vario screen van MRA schijnt goed de wind over je helm heen te geleiden,
maar je moet het wel mooi van aanzien vinden.
Ik heb na veel geprobeer bij MRA een originele ruit laten maken, maar dan een
stuk hoger,waardoor de wind meer om de helm heen gaat, omdat bij mij een bubble (race screen)de hoek weer te steil wordt en dan dat juist weer herrie veroorzaakt.(ik heb een sprint ST en ben 1.76)
Ik heb geen vario screen omdat ik die spoiler geen pan vind op een sportmotor.
Je kan ook bij MRA informeren,ze hebben een wereldservice en een heleboel ervaring.
Succes ermee.
 
Bedankt voor de vele reacties :)

Gelukkig werk ik in een fabriek waar we zulke doppen hebben. Uit ervaring weet ik dat deze doppen (van die gele kneedbare, Bilson) mij na een tijd beginnen irriteren. ik ga iig eens een paar van die doppen aanpassen en proefrijden. Indien het beter is, laat ik een stel op maat maken.

Ik ga ook eens proberen van een origineel ruitje te scoren om te testen (iemand ??)

Thx
StarWing
 
Hoi, ik ken het probleem van bulderende wind ook. Om mijn XJ 900F daverde het ook dat het niet mooi meer was. UIteindelijk heb ik een lagere ruit gecombineerd met zo´n extra spoilerschermpje van MV Verholen. Het voordeel van deze schermpjes is dat je door middel van een dubbel elleboogscharnier het in alle mogelijk hoeken kunt stellen. Wel een beetje werk, maar de perfecte oplossing. Met een beetje speurwerk via Google kom je wel op hun site terecht. Ik zou daar zeker eens kijken als ik jou was. greetz
 
ik heb zelf een NOLAN helm en natuurlijk heb ik ook wel windgeruis maar zelfs bij 140 km/u ervaar ik dit verre van hinderlijk.

mischien dat mijn verhoogd kuipruitje op mijn bandit ook helpt
 
Terug
Bovenaan Onderaan