Winterproject, Suzuki GS550D restauratie

Sleurhut94

MF'er
2 jan 2024
156
454
Hallo Allemaal,

Nieuw op het forum, ik ben Joost uit het mooie Twente. Normaal gesproken geen echte liefhebber van japanse motoren maar dit was aan apart geval. Heb deze Suzuki al een jaar of 4 in een garagebox staan, ooit gekregen als 'betaling' voor een klus. Wel op voorwaarde dat het geen caferacer ombouw ging worden, daar zijn er al teveel aan ten onder gegaan. Deze winter hem maar eens voor de dag gehaald, heb een jaar of 3 geleden de carburateurs al eens schoongemaakt en het minimale gedaan om hem in ieder geval lopend te krijgen, motorisch klonk die gezond. mooie kandidaat voor een opknapproject. De suzuki voorzien van een accu en na wat prutsen met de brandstofvoorziening kwam die weer tot leven. Met wat tape de compleet versleten schakelpook weer wat aan elkaar gemaakt en het stuk van de garagebox naar mijn huis gereden. blijkbaar de verste afstand wat die sinds 2008 af had gelegd.

IMG20231008165148.jpg

en daarna direct begonnen met de demontage,
IMG20231008165155.jpg
IMG20231028184845.jpg

En dan vind je uiteraard al vrij snel waarom die destijds stil is gezet, de elektra is weinig origineel aan. altijd fijn als je kroonsteentjes vind.
IMG20231030202913.jpg
IMG20231030205049.jpg
IMG20231030211448.jpg
IMG20231030213658.jpg

Bleek al snel dat we het hier niet gingen redden met een 'opknapproject' maar dat dit een volledige restauratie ging worden. ach we hebben de hele winter.... eenmaal gestript begonnen met het vervangen van de as waar de schakelpook op loopt, deze was zo ingevreten dat die er los aanhing. Nieuwe as gedraaid en eraan gelast
IMG20231115193039.jpg
IMG20231118134724.jpg
IMG20231118134745.jpg

De voetsteunen voor de passagier waren ook mooi uitgeslagen, de gaten dichtgelast en nieuwe gaten in geboord.

Het frame was daarna klaar voor de coater, heb helaas een vrij krappe schuur waar dit alles moet gebeuren dus dit leek me een ideale optie. in de tussentijd de voorvork erbij gepakt. ook weer niet best, veel roest vlak boven de keerring en een afgebroken spatbord bevestigingspunt. Een vork uit een gs750 opgescharreld en deze opgefrist
IMG20231208164120.jpg
IMG20231210215844.jpg

op vrijdag nog rap even richting enschede om het frame op te halen
IMG20231215181145.jpg
IMG20231215181856.jpg

en dan kunnen de balhoofdlagers erin
IMG20231216183001.jpg
IMG20231216182958.jpg

en de vork verder erin
IMG20231217212052.jpg

de achterbrug voorzien van nieuwe lagers en deze ook terug gezet. Helaas bleken de originele schokbrekers niet echt te redden. Gelukkig via marktplaats een paar marzocchi schokbrekers kunnen krijgen in de juiste lengte, vind ze erg goed passen bij dit model. Helaas waren de bevestigingsogen opgeboord naar 15mm. De originele silentblocks zijn achtelijk duur, kwam erachter dat de achterbrugrubbers van een puch monza brommer dezelfde maten hebben alleen een stuk breder, voor een paar euro 4 van die rubbers besteld en deze op maat gedraaid op een draaibankje.

Direct ook een paar rvs pennen gemaakt voor de voetsteunen.
IMG20231129084056.jpg
en eenmaal in de juiste kleur gespoten en na wat gepuzzel met vulringen krijg je dan dit
IMG20231221222448.jpg
IMG20240102222034.jpg
IMG20240102222115.jpg

ook alvast begonnen met de remmerij loshalen, hopelijk is de hoofdrempomp nog te redden.....
IMG20231211214434.jpg
IMG20231211204905.jpg

Word vervolgd....
 
Bedankt voor de reacties! Ja het zit mooi eenvoudig in elkaar, best veel delen blijken onderling ook uitwisselbaar.

Heb wel een klein 'probleem'. Na het verwijderen van de banden bleek onder het velglint toch wat meer roest te zitten als wat je wil zien. Nu twijfel ik behoorlijk om ze opnieuw te spaken en dan te laten richten. Ergens ook zonde omdat de velgen zelf nog erg netjes zijn en de spaken ook niet heel erg verkeerd. Heb niet gemeten hoeveel dikteafname dit is maar vooral rond de spaak is het net best,

roest.jpg

roest 2.jpg


iemand hier ervaring mee of dit nog veilig te gebruiken is of word het gewoon 2 nieuwe velgjes met spaken? De achtervelg is vele malen beter. ook wel iets roest maar verwaarloosbaar.
 
Nee twijfelde er zelf ook aan, mij wat te link om dit te repareren. Morgen kijken bij een van marktplaats die er wat had liggen, hopelijk is het t juiste model.

Inmiddels een begin kunnen maken aan remmerij, klauwtjes uit elkaar gehaald. Viel me eigenlijk nog mee hoe makkelijk het ging, geeneens echt veel schade of oxidatie. 1 zuigertje is helaas t chroom van gaan bladderen dus moest even een andere bij komen maar zou eenvoudig te vinden zijn toch voor een suuz? Nou mooi niet, het is dus een remsysteem van het merk 'aisin asco' en werkelijk alles is gemaakt voor een nissin remsysteem. Op afmetingen 2 setjes zuiger + dichtingen besteld, helaas past dat dus niet omdat de zuigertjes 3mm te lang zijn....

IMG20231126162914.jpg

IMG20240111221205.jpg

das niet wat.. alvast de handel maar gestraald en gespoten in de hoop nog wat te vinden
IMG20240106131659.jpg

Naamloos4.jpg

Na een avondje klikken ineens een verzamelsite gevonden van sloperijen waar zowaar 1 linkse klauw op werd aangeboden, in de hoop dat t zuigertje goed was die maar besteld. Wat gelukkig het geval was. deze eruit gehaald en in de warmte van de keuken de hele handel samengebouwd. De afdichtringen passen gelukkig wel uit de zuiger setjes dus deze direct vervangen
IMG20240111205121.jpg

IMG20240111205129.jpg



IMG20240111221459.jpg

IMG20240111221520.jpg

De hoofdremcilinder ook direct ontlakt en bekeken of t redbaar was, boring lijkt me prima voor nog een rondje. helaas is der ooit een mee gevallen dus het randje waar de 0 ring inzit om op het reservoir af te dichten is iets naar binnen gevouwen. Voorzichtig de handel iets verwarmd en terug gedrukt.
IMG20240106155412.jpg

aardig in de richting.... blijkt er een heel klein scheurtje in te zitten.
IMG20240107151048.jpg

uit voorzorg een ring gedraaid die strak om de opstaande rand heengaat en deze erop gelijmt met een soort epoxy. waarschijnlijk gebeurd er niks met t scheurtje maar toch
reservoir 2.jpg

reservoir.jpg

de bestelde revisieset blijkt niet te passen, is een 14mm revisieset voor de gt380 en afgeleiden, zou moeten passen maar helaas.. dit is een 5/8e pomp. 15.8mm dus. afgezien van de rubbers was t binnenwerk goed dus zoek er wel 2 nieuwe cupjes bij. word vervolgd
 
Gaat lekker vooruit en ik vind het altijd bewonderingswaardig als iemand zijn eigen oplossing(en) maakt ipv koopt. Ik volg :t
Ja bedankt, had verwacht dat er meer te krijgen was voor dit type, nog geen echte grote aftermarket voor. Loopt best mooi vlot door, nu zijn de eerste foto's ook al wel van oktober hoor.
 
Probeer eerst deze wel te redden of er een te parasiteren van een andere Suzuki. Iets meer vertrouwen in als die chinezen.
 
Grote kans dat je dan het hendel tegen het stuur aan krijgt bij hard knijpen op deze motor, gewoon 5/8 houden.
 
Dat geloof ik nu weer niet twee zuiger in twee remklauwen op een 5/8 rempomp dat zal wel weinig slag geven op het hendel
Een Brembo P08 heeft ongeveer de zelfde maat zuigers er in zitten al is dat dan in slechts één klauw als je daar een 16mm pomp op zet is er maar weinig slag en hart knijpen om te kunnen remmen .
zet je daar in tegen een 13mm pomp krijg je de hendel nog steeds niet tegen het stuur maar het knijpen is een flink stuk minder en remmen een flink stuk harder omdat je meer druk op de blokken kan zetten .
14mm is hier een goede keuze
 
Je kan geloven wat je wilt. :) Jij hebt ervaring met Brembo's, ik heb praktijkervaring met deze oude Suzuki remmen. 5/8 werkt goed met de dubbele enkelzuiger voorremremklauwen, de 14 mm pomp met één remklauw. Er zit vrij veel flex in de remklauwen zelf en de rubber leidingen.
 
Wie zeg dat ik geen ervaring heb met deze remmen al moet ik toegeven dat ik pas 45 jaar en net nog geen miljoen kilometers gereden hebt met vrijwel alle Japanse en Italiaanse merken en ook nog wat Engels .
Ja er zit vee flex in die remklauwen dat klopt maar het idee erachter stamt nog uit de tijd dat trommelremmen nog veel gebruikt werden met de daarbij horende hard knijpen in je rem om te kunnen remmen .
Maar goed het is de keus van de eigenaar waar die voor gaat .
 
Er zit vrij veel flex in de remklauwen zelf en de rubber leidingen.
Zal toch nieuwe remslangen moeten kopen, wat er nu opzit is nog origineel uit 1978. Gek genoeg zijn de 2 slangen richting de klauwen in een eigenlijk prima staat en is die van het t stukje naar de pomp compleet vergaan en brokkelt het rubber eraf. Misschien ooit al eens vervangen. De vervangers wat er nu opkomen zullen ook wel van het type staalflex oid zijn. Wil het voor nu proberen met de 16mm pomp, heb wel een 14mm liggen van een gs550l enkele schijf. t proberen waard als de resultaten tegenvallen.
 
Zal toch nieuwe remslangen moeten kopen, wat er nu opzit is nog origineel uit 1978. Gek genoeg zijn de 2 slangen richting de klauwen in een eigenlijk prima staat en is die van het t stukje naar de pomp compleet vergaan en brokkelt het rubber eraf. Misschien ooit al eens vervangen. De vervangers wat er nu opkomen zullen ook wel van het type staalflex oid zijn. Wil het voor nu proberen met de 16mm pomp, heb wel een 14mm liggen van een gs550l enkele schijf. t proberen waard als de resultaten tegenvallen.
Er staat een fabricagedatum op remslangen dus je kan kijken of die nieuwer zijn, maar staalflex is altijd een fijne upgrade bij die oude remmen.
 
Inmiddels weer wat verder, een goed voorwiel vinden bleek best lastig. Gelukkig reageerde er iemand op mijn zoekadvertentie via mp die mogelijk wat had liggen, het was dan wel van een GT380 maar dat moet gewoon passen. Is voorzien van 1 schijf maar der zit als t goed is een extra set draad onder t zwarte kapje. op vrijdagavond de n36 afgereden en het wiel opgehaald. Was even een gok omdat ook deze met een gemonteerde band kwam en je het dus niet te zien of deze ook niet net zo rot was...
IMG20240114171311.jpg

stukken melkkan gebruikt om de velg te beschermen.
IMG20240114173123.jpg

gelukkig is deze zga volledig gespaard gebleven
IMG20240114173157.jpg

Afgezien van de spaken eigenlijk een best prima set samen, Heb er 2 avondjes met wat groene flesjes en een baal staalwol aan besteed met dit als resultaat:
IMG20240116213535.jpg

IMG20240118221659.jpg

IMG20240118221728.jpg

Zo goed als t kan geprobeerd de achternaaf van binnen schoon te maken. knap lastig met gemonteerde spaken. Moet de set nog wel poetsen met belgom, echt strak en nieuw gaat het niet worden. Maar dat is ook zeker niet het doel, de bedoeling is er een leuke toonbare eerlijke klassieker van te maken om lekker mee te rijden. Omdat er nog wel behoorlijk wat roest in de achtervelg aanwezig was beide velgbedden ontroest en eerst in de roestomvormer gezet, daarna zwarte verf.
IMG20240120154611.jpg

IMG20240120154643.jpg

IMG20240120154647.jpg

gisteren weer wat tijd gehad om 4 nieuwe lagers erin te tikken. kwam ik er achter dat der dus blijkbaar 3 lagers gebruikt zijn op de achteras
IMG20240122213041.jpg

in de tandwieldrager zit nog een lager, uiteraard goed kapot... de vorige boer heeft hem nog volgedrukt met vet maar ook dat mocht niet baten. Gelukkig is het een gangbare maat dus vandaag direct een lager laten komen en vervangen, de vetkeerring in 30.5mm binnendia was praktisch onvindbaar. Oude goed bekeken en lijkt me niet vreselijk oud, mooi terug erin getikt.
IMG20240123210339.jpg

Tandwiel kon er ook weer op, bleek toch wel behoorlijk versleten... zal dat van een gs550l hetzelfde zijn? dat ligt nog onder tuintafel....
IMG20240122213349.jpg

Kiek an, precies hetzelfde. allebei 50 tanden. Lijkt erop dat deze set heel weinig gelopen heeft, vrijwel geen slijtage op voor en achtertandwiel. ketting bestellen hebben we t weer mooi goedkoop in orde :9~8-)
IMG20240123210328.jpg

t beste montagemateriaal bij elkaar gezocht. vorige eigenaar was duidelijk fan van de bahco, zelden zoveel moeren met afgeronde kanten gezien als op deze motor.
IMG20240123210357.jpg

IMG20240123220646.jpg

begint erop te lijken. Volgende week eens kijken of iemand er 2 banden op kan drukken met uitbalanceren, komen BT46's op in de standaard maten. Het hoofdremcilinder revisie probleem is ook opgelost, blijkbaar had een yamaha rd350 dezelfde cilinder en daar was wel een revisieset voor te vinden (na goed zoeken.. en te duur eigenlijk). Nu nog de o ring zien te vinden voor het reservoir. is een 57mm buitendiameter ring, moet wel epdm zijn oid anders vreet de remvloeistof hem aan.
 

Bijlagen

  • IMG20240116213535.jpg
    IMG20240116213535.jpg
    519,8 KB · Weergaven: 0
Ziet er allemaal heel mooi uit.

Die vetkeerrring lijkt op het eerste gezicht veel op die ik in mijn GT750 heb. Die is bij Marcel Vlaanderen nog gewoon te koop.

Welkom

Je zou het bij hem kunnen vragen mocht je alsnog de behoefte voelen om deze te vervangen
 
IMG20240126174819.jpg

De bandjes laten monteren en balanceren, echt vrolijk werden ze er niet van dat de banden zelf aangeleverde werden. Volgende keer zelf maar eens uitvogelen of ik een motorwiel aan een normaal balanceerapparaat kan bevestigen.
IMG20240126175032.jpg

voor de Bridgestone bt46 gekozen omdat er niet vreselijk veel keus is in deze maten, het vinden van 'tubetype' banden was helemaal een uitdaging, nu is de achterband volgens bridgestone wel geschikt om zowel tube als tubeless te worden gebruikt en de voorband niet. Kon er weinig verschil aan ontdekken eigenlijk van binnen, waar je soms leest dat het zeer onverstandig is om een binnenband in een tubeless te stoppen ivm warmteafdracht. las ik ergens anders weer dat t geen kwaad kan... Heb de gok maar genomen. Volgens de bandentoko was elke tubeless ook geschikt voor een binnenband. T zal wel loslopen...

De remschijven voor de dag gehaald, alles nog mooi op de originele maat. Het remoppervlak afgeplakt, hart gestraald en in de hittebestendige zwarte verf gezet. nu moest dat afgebakken worden voor een uur op 180 graden, om dat nou in de oven te gaan doen is ook weer zoiets. Een oud gourmetstel werkte prima, bakplaat eraf en hij kan direct op het rekje boven de gloeispiraal.
1707336261563.gif

Nog even een uur gezocht naar nummertje 11, een blikken plaatje met opstaande rand... had er 1 gevonden maar de 2e was pleite. Later de foto's teruggekeken en die ontbrak al voor de boel uit elkaar ging. Handig die foto's
IMG20240128140929.jpg

Boutjes mooi schoongemaakt, de beste uit 2 sets uitgezocht en met loctite en borgplaatjes de schijven gemonteerd
IMG20240207190246.jpg

De remklauwen voorzien van nieuwe remblokken en gemonteerd, moet de bevestigingsbouten nog vervangen die waren nog niet binnen van csmnl. Echt veel chroom zat er niet meer op.

Het achterwiel kon er nog niet in, eerst moest de ankerplaat van de achterrem wat opgeknapt worden. Van buiten met belgom opgepoetst en de remsleutel opnieuw uitgeshimt, Er ontbrak een metalen ring waardoor er veel speling op zat. Had geen ring met een binnenmaat van 15mm dus er zelf een gedraaid. Nog getwijfeld de remschoenen te vervangen maar die waren nog dusdanig goed in de voering dat t nog mooi kan zitten, ook al eens vervangen door EBC.
IMG20240129223327.jpg

IMG20240129223318.jpg

spulletje van de achteras bij elkaar gezocht, ook weer van 2 de beste samengesteld. afstandsbus waar de vetkeerring op afdicht had een loopspoor en wat roestpitten, van de gs550l as de bus gebruikt, ook deze had wat loopsporen. gelukkig kun je hem gewoon omdraaien, even opgepoetst met korrel 1000 en je hebt weer een vers afdichtoppervlak.
IMG20240131221840.jpg

En als je dat dan samenvoegd heb je dit,
IMG20240131223917.jpg

voetrem kon er weer aan, helaas t chroom van t pedaaltje beroerd. Die van de gs550l had een andere hoek en montage. voor nu het oppervlak zwart gespoten. Op te lijstje van te zoeken delen.
IMG20240207190408.jpg

IMG20240207190418.jpg

De revisieset van de rd350 in de hoofdremcilinder gezet en deze afgemonteerd, de remlichtschakelaar was afgebroken. Deze van de koppelingsgreep gehaald uit de 550l bak. Waarom zit hier eigenlijk een schakelaar op de koppelingshendel? werking is wel andersom, draadjes intern omgesoldeerd.
IMG20240207191839.jpg

IMG20240207191708.jpg

De remslangen aan de remklauwen gemonteerd, moet nog wel wennen aan het wat dunnere uiterlijk van de zwarte rvs slangen.
IMG20240207190255.jpg

IMG20240207190241.jpg

IMG20240207190635.jpg

IMG20240207190629.jpg

Nu ontbrak de afdekkap die voor het t stukje gaat en hier ook eigenlijk geheel niet meer aan gedacht tot die van de 550l voor de dag kwam. Twijfel nog deze te monteren, weet niet of het er nou beter uitziet met zo'n kap over de kroonplaat of zonder. Die van dit model 550 blijkt aardig lastig te vinden in goede staat.

Denk dat het stuur er nog aankan en dat die dan even richting de garagebox moet om ruimte te maken het motorblok aan te pakken. De schuur is eigenlijk wat onderbemeten...
 

Bijlagen

  • IMG20240207191850.jpg
    IMG20240207191850.jpg
    294,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240207190241.jpg
    IMG20240207190241.jpg
    361,7 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan