Sleurhut94
MF'er
- 2 jan 2024
- 156
- 454
Hallo Allemaal,
Nieuw op het forum, ik ben Joost uit het mooie Twente. Normaal gesproken geen echte liefhebber van japanse motoren maar dit was aan apart geval. Heb deze Suzuki al een jaar of 4 in een garagebox staan, ooit gekregen als 'betaling' voor een klus. Wel op voorwaarde dat het geen caferacer ombouw ging worden, daar zijn er al teveel aan ten onder gegaan. Deze winter hem maar eens voor de dag gehaald, heb een jaar of 3 geleden de carburateurs al eens schoongemaakt en het minimale gedaan om hem in ieder geval lopend te krijgen, motorisch klonk die gezond. mooie kandidaat voor een opknapproject. De suzuki voorzien van een accu en na wat prutsen met de brandstofvoorziening kwam die weer tot leven. Met wat tape de compleet versleten schakelpook weer wat aan elkaar gemaakt en het stuk van de garagebox naar mijn huis gereden. blijkbaar de verste afstand wat die sinds 2008 af had gelegd.
en daarna direct begonnen met de demontage,
En dan vind je uiteraard al vrij snel waarom die destijds stil is gezet, de elektra is weinig origineel aan. altijd fijn als je kroonsteentjes vind.
Bleek al snel dat we het hier niet gingen redden met een 'opknapproject' maar dat dit een volledige restauratie ging worden. ach we hebben de hele winter.... eenmaal gestript begonnen met het vervangen van de as waar de schakelpook op loopt, deze was zo ingevreten dat die er los aanhing. Nieuwe as gedraaid en eraan gelast
De voetsteunen voor de passagier waren ook mooi uitgeslagen, de gaten dichtgelast en nieuwe gaten in geboord.
Het frame was daarna klaar voor de coater, heb helaas een vrij krappe schuur waar dit alles moet gebeuren dus dit leek me een ideale optie. in de tussentijd de voorvork erbij gepakt. ook weer niet best, veel roest vlak boven de keerring en een afgebroken spatbord bevestigingspunt. Een vork uit een gs750 opgescharreld en deze opgefrist
op vrijdag nog rap even richting enschede om het frame op te halen
en dan kunnen de balhoofdlagers erin
en de vork verder erin
de achterbrug voorzien van nieuwe lagers en deze ook terug gezet. Helaas bleken de originele schokbrekers niet echt te redden. Gelukkig via marktplaats een paar marzocchi schokbrekers kunnen krijgen in de juiste lengte, vind ze erg goed passen bij dit model. Helaas waren de bevestigingsogen opgeboord naar 15mm. De originele silentblocks zijn achtelijk duur, kwam erachter dat de achterbrugrubbers van een puch monza brommer dezelfde maten hebben alleen een stuk breder, voor een paar euro 4 van die rubbers besteld en deze op maat gedraaid op een draaibankje.
Direct ook een paar rvs pennen gemaakt voor de voetsteunen.
en eenmaal in de juiste kleur gespoten en na wat gepuzzel met vulringen krijg je dan dit
ook alvast begonnen met de remmerij loshalen, hopelijk is de hoofdrempomp nog te redden.....
Word vervolgd....
Nieuw op het forum, ik ben Joost uit het mooie Twente. Normaal gesproken geen echte liefhebber van japanse motoren maar dit was aan apart geval. Heb deze Suzuki al een jaar of 4 in een garagebox staan, ooit gekregen als 'betaling' voor een klus. Wel op voorwaarde dat het geen caferacer ombouw ging worden, daar zijn er al teveel aan ten onder gegaan. Deze winter hem maar eens voor de dag gehaald, heb een jaar of 3 geleden de carburateurs al eens schoongemaakt en het minimale gedaan om hem in ieder geval lopend te krijgen, motorisch klonk die gezond. mooie kandidaat voor een opknapproject. De suzuki voorzien van een accu en na wat prutsen met de brandstofvoorziening kwam die weer tot leven. Met wat tape de compleet versleten schakelpook weer wat aan elkaar gemaakt en het stuk van de garagebox naar mijn huis gereden. blijkbaar de verste afstand wat die sinds 2008 af had gelegd.
en daarna direct begonnen met de demontage,
En dan vind je uiteraard al vrij snel waarom die destijds stil is gezet, de elektra is weinig origineel aan. altijd fijn als je kroonsteentjes vind.
Bleek al snel dat we het hier niet gingen redden met een 'opknapproject' maar dat dit een volledige restauratie ging worden. ach we hebben de hele winter.... eenmaal gestript begonnen met het vervangen van de as waar de schakelpook op loopt, deze was zo ingevreten dat die er los aanhing. Nieuwe as gedraaid en eraan gelast
De voetsteunen voor de passagier waren ook mooi uitgeslagen, de gaten dichtgelast en nieuwe gaten in geboord.
Het frame was daarna klaar voor de coater, heb helaas een vrij krappe schuur waar dit alles moet gebeuren dus dit leek me een ideale optie. in de tussentijd de voorvork erbij gepakt. ook weer niet best, veel roest vlak boven de keerring en een afgebroken spatbord bevestigingspunt. Een vork uit een gs750 opgescharreld en deze opgefrist
op vrijdag nog rap even richting enschede om het frame op te halen
en dan kunnen de balhoofdlagers erin
en de vork verder erin
de achterbrug voorzien van nieuwe lagers en deze ook terug gezet. Helaas bleken de originele schokbrekers niet echt te redden. Gelukkig via marktplaats een paar marzocchi schokbrekers kunnen krijgen in de juiste lengte, vind ze erg goed passen bij dit model. Helaas waren de bevestigingsogen opgeboord naar 15mm. De originele silentblocks zijn achtelijk duur, kwam erachter dat de achterbrugrubbers van een puch monza brommer dezelfde maten hebben alleen een stuk breder, voor een paar euro 4 van die rubbers besteld en deze op maat gedraaid op een draaibankje.
Direct ook een paar rvs pennen gemaakt voor de voetsteunen.
ook alvast begonnen met de remmerij loshalen, hopelijk is de hoofdrempomp nog te redden.....
Word vervolgd....