Xaus tekent bij BMW

Revz

MF veteraan
23 mei 2003
6.180
34
Er gingen al wat geruchten rond maar de kogel is door de kerk: Ruben Xaus heeft getekend bij BMW om volgend jaar met de nieuwe BMW S1000RR aan het WK Superbike deel te nemen.
Klik hier voor vorige pagina. (Foto(22116, Xaus tekent bij BMW)
Peter Mueller, Ruben Xaus en Berti Hauser
Sinds zijn uitstapje naar de MotoGP klasse heeft Ruben Xaus niet meer op fabrieksmachines gereden. De Ducati 1098 waar hij dit jaar voor het Sterilgarda team mee rijdt komt dicht in de buurt maar is geen officiële fabrieksmachine.

Volgend jaar rijdt de Spanjaard - die in zijn WK Superbike carrière 34 podiums waaronder 10 overwinningen heeft behaald - eindelijk weer op een fabrieksmachine maar zal dan tevens een ontwikkelingsrol op zich moeten nemen want hij zal aan de start komen met debutant BMW.

"Sinds wij hebben laten weten dat we in 2009 aan het kampioenschap zouden deelnemen werd er veel gespeculeerd en was men geïnteresseerd in onze machine en rijders. Iedereen heeft al wat informatie gehad over onze nieuwe S1000 RR motor en vandaag kunnen we een van de rijders voor volgende jaar onthullen," vertelde Peter Mueller van BMW.

"Ruben is een sterke en strijdlustige rijder, vol met enthousiasme en passie voor racen. Dit pas precies bij onze filosofie en samen zullen we deze nieuwe uitdaging aan gaan. We weten dat het WK Superbike een zware en competitieve klasse is, maar we gaan er niet aan deelnemen voor het deelnemen: we willen deelnemen omdat we willen winnen. We beginnen natuurlijk met ene gloednieuwe motor maar samen met Ruben geloven we dat we snel vooruitgang kunnen boeken en misschien ook nog wel kunnen verassen."

Xaus doet al sinds 1998 mee in de wereld van het WK Superbike, eerst in de Supersport klasse maar vanaf 2001 op de fabrieks Ducati als teamgenoot van Troy Bayliss en Ben Bostrom. In 2004 en 2005 was Xaus actief in de MotoGP maar dat was geen succes waarna hij in 2006 weer terugkeerde naar het WK Superbike.

"Toen ik de mensen van BMW ontmoette was ik erg onder de indruk van hun toewijding, hun passie voor racen en hun ideeën over de toekomst.," vertelde Xaus. "We hebben gepraat over hoe het er met het WSBK project voor stond en ik realiseerde me meteen dat ik er deel van uit wilde maken. Je krijgt niet vaak de kans om aan een compleet nieuw project te beginnen en ik kijk echt uit naar deze uitdaging. Het zal ongetwijfeld zwaar worden om met ene nieuwe machine te racen maar ik geloof dat BMW me een goede motor en goede steun zal geven, dat is alles wat ik van ze wil."

Bron: Racesport.nl, de snelste motorsportwebsite van Nederland
 
BMW bevestigt gesprekken met Corser

Nadat eerder het contract met Ruben Xaus door BMW werd bevestigd zijn er overal volop speculaties over de tweede coureur en een naam die veel word genoemd is die van Yamaha rijder Troy Corser.

Eind vorige maand werd bekend dat Ruben Xaus een contract had getekend met de fabrikant uit het Duitse Beieren. Toen al dook de naam van Troy Corser op als tweede rijder en dat zou, gezien de ervaring van de Australiër, geen slechte keuze zijn.

Peter Meuller, vice directeur van de ontwikkelingsafdeling van BMW, bevestigt nu de gesprekken met de tweevoudig wereldkampioen.

"Wij zijn nieuw in dit kampioenschap en hebben dus weinig ervaring, het spreekt voor zich dat je dan het beste kunt beginnen met coureurs die deze ervaring wel hebben en een van die coureurs is Troy Corser, maar we praten ook met andere coureurs," aldus Mueller.

Overigens liet Meuller ook nog weten dat de ontwikkelde motor niet nog dit seizoen zal worden ingezet met een wildcard in welk kampioenschap dan ook, pas bij de bandentesten voor het komende seizoen zal de nieuwe machine officieel in actie komen. Ook bevestigde hij gesprekken met diverse teams in het Superstock kampioenschap, maar contracten zijn er nog niet gesloten.
 
Volgens de geruchten hadden ze Neukirchner graag gewild als duitser zijnde, maar die is er niet ingetrapt (gelukkig), hij gaat net lekker nu, stom om dan over te stappen naar een compleet nieuw team!
Dan lijkt Troy toch iets meer kans te hebben die ouwe rot is bij Yamaha wel uitgerangeerd dus word denk ik ook een van zen laatste seizoenen misschien dat ie voor 2 jaartjes gaat en dan tabee :W :W

(Max en Troy in Assen)
IMGP1041b.jpg

IMGP0748.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan