Zijn er misschien mensen die al aftermarket xenon in hun motor ingebouwd hebben? Ik wilde graag horen wat jullie mening/ervaring hierover is. Ik heb zelf in mijn auto ook zo'n setje en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Nooit problemen mee gehad. Is dat op de motor anders en mag het eigenlijk wel?
En grootlicht heb je 's nachts niet meer nodigAls je nog meer wilt weten stuur je me maar een mailtje off-list.
Hmmzz.. laat me eens weten als je die Xenon werkend heb gekregen in die Duc. Ben toch wel benieuwd
Betreft een Monster, met van origine een H4 lamp erin. Ik heb de koplamp wel omgebouwd naar helder glas, da's wel een vereiste IMHO. Wat heb jij er voor één?
Ik heb inmiddels een 15.000 km probleemloos met mijn bi-xenon lamp in mijn Vmax rondgereden, en die is nou niet bepaald trillingsvrij.
Gewoon doen!
Ik hoorde op de radio dat Xenon verboden is om later in te bouwen bij auto's.
Dit omdat er dan geen automatische niveauregeling in zit en teveel verblind.
Bij motoren zal dit dus ook wel verboden worden.
Het voorstel is volgend jaar van kracht.
Jammer, want ik zat er ook serieus naar te kijken...
Ik heb laatst hier een topic gelezen over aftermarketspul. Eerlijk gezegd heb ik er niet zo goed gevoel bij. In, volgens mij de laatste, moto73 stond een stukje over Xenon op een motor. Fabrikanten geloven er niet veel in. Omdat een motor veel meer trillingen heeft dan een auto, kunnen de fabrikanten geen levensduur garanderen.
Cor.
En wat vinden de automobilisten als je ze tegemoet komt, of valt het mee?
Cor.
Een typisch geval van de klok en de klepel.
Bij auto's waarbij af fabriek xenon is gemonteerd, dienen deze te zijn uitgerust met automatische hoogteregeling in combinatie met een koplampreinigingsinstallatie. Bij auto's waarbij achteraf xenon is ingebouwd, geldt dit niet. Het lichtbeeld (maar dat geldt voor alle soorten lampen) mag alleen niet verblinden!
Ik denk dat er bedoelt wordt dat het blok van een V-Max niet echt trillingsvrij is...
Dat was inderdaad wel de strekking van mijn opmerking.
Wat de automobilisten vinden weet ik niet: Meestal rijd ik tegemoetkomende bestuurders iets te snel voorbij om tot een goed gesprek met ze te komen. Ik heb de bundel redelijk laag afgesteld, het lichtbeeld is prima (geprojecteerd op een muurtje), echter door het 'glazen glas' (?) wel ietwat verstrooiing.
Ik heb nog niet gehad dat tegemoetkomende automobilisten met hun lichten seinen, dus overdag zal de factor 'verblinding' redelijk meevallen. 's Nachts is een ander verhaal, want dan valt de hoeveelheid licht weldegelijk op. Nu rijd ik zelf slechts hoogst uitzonderlijk als het donker is, dus dat neem ik graag op de koop toe.
Ik weet dat de eigenaar van Westcoast motors in Alkmaar, pas Xenon in zijn Electra glide heeft gebouwd. Ik heb erop mogen rijden, maar dat was met daglicht, dus heb geen ervaring hoe het zicht is in het donker.Ik denk dat er bedoelt wordt dat het blok van een V-Max niet echt trillingsvrij is...
Ik weet dat de eigenaar van Westcoast motors in Alkmaar, pas Xenon in zijn Electra glide heeft gebouwd. Ik heb erop mogen rijden, maar dat was met daglicht, dus heb geen ervaring hoe het zicht is in het donker.
en hoeveel kost zo'n setje ongeveer??
Hmm er zijn dus voor en tegens. Ik heb in mn vorige auto ook xenon zelf ingebouwd en in de huidige ook. Tot zover geen problemen mee gehad. Ben toch van plan als ik me motor heb ook daar xenon in te bouwen. Als je eenmaal xenon bent gewend wil je niet anders. Welke fitting wordt doorgaand gebruikt bij motoren? H4 of H7 of H1?