xenon verlichting

honda_mbx80_driver

Die hard MF'er
28 sep 2008
387
0
Zevenaar
hallo,

Ik wil graag BI xenon verlichting aan schaffen voor de motor.

Maar nu heb ik een paar vragen
Ik heb geen schakelaar om de verlichting te bedienen, dit doet een relais maar zou die de aanloop stroom van een xenon lamp kunnen hebben?
Xenon verlichting is dat moeilijk te plaatsen?

alvast bedankt,
 
Dit hebben we bij mijn collega d.m.v. een tijdrelais geregeld (gsx650f).

Als je contact aan zet, of start, dan duurt het 20 sec voordat het relais doorschakeld en licht aan gaat.

(instelbaar van 0-60sec)

Xenon vind het niet leuk om op te starten en dan een spanningsdip te krijgen.

Kijk even b.v bij conrad voor een 12V tijdrelais/magneeetschakelaar.

Als je een klein beetje handig bent, is plaatsen niet moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Het mooie bij mijn motor is dat de verlichting pas aan gaat nadat ik de motor heb gestart.
Dus een relais merkt dat de motor loopt en en dan gaat die pas schakelen.
Alleen zou dit relais die piekstroom aan kunnen die xenon nodig heeft om op te starten.
 
Laatst bewerkt:
Ooh, dat is helemaal mooi, dan zou ik met je standaard relais dat nu je verlichting schakeld, een ander relais schakelen, die een gezekerde voeding schakeld (voor je ballast) vanaf de accu.

Dan hou je de originele schakeling intact en veilig.
 
Ik had er eigenlijk bij moeten zetten wat voor lamp er nu inzit nu zit er een BA20D 35/35watt lamp in.
Dus zo'n brommer lamp, en de motor is een yamaha ybr125.
Dus het normale stroom verbruikt maakt niks uit, alleen bij het opstarten van de xenon gaat er een piekstroom lopen en ik was benieuwd of dat relais daar wel tegen kan.
 
Dan zou ik het advies van Pommie volgen.

Je kúnt gokken dat je huidige relais het kan hebben, dat gaat misschien een tijdje nog goed ook. Maar als het fout gaat, is het ook écht foute boel..... Ik heb ook niet de indruk dat Yammie z'n beste spullen op een YBR125 heeft geplakt.....
 
Dan ga ik wel eerst opzoek na een sterker relais als die er zijn.
Dat is het makkelijkst dan hoef ik voor de rest niet veel aanpassingen te doen.

Dat hoeft niet, je kunt via je bestaande tijdgestuurde relais naar het relais van de Xenon schakelen. Dan laat je alles wat er zit intact en kun je later de hele zwik zo weer verwijderen.
 
Ik heb Pilot Xenon met een kastje erbij waarmee je de verlichting in kan schakelen, dit schijnt speciaal voor oudere motoren te zijn zonder vaste lichtschakelaar...

precies. die xenon met hi/lo bediening trekt de stroom recht uit de accu, en heeft dus zelf een goed gedimensioneerd relais. de lichtschakelaars bedienen dan alleen dat relais, en de magneet voor groot licht (al dan niet via jouw eerdere relais).

( je hebt dan wel een hoop draden en kastjes weg te werken..... -O- )
 
Terug
Bovenaan Onderaan