XJ/FJ 600/900 topic

Oh ja hoor,ik tuf zo heel wat km,s af,en kan mijn hapje en drank mooi meenemen voor onderweg,
radio heb ik en de nodige verwarming dus mij hoor je niet klagen.;)
 
En hoe storingsgevoelig is al dat spul? Heeft 't ding zwakke plekken?
Nee niet echt,er zijn lieden die er meer dan een miljoen km,s mee gereden hebben zonder revisie,
mijne heeft 112000 gelopen er rijd nog als een nieuwe,ding draait ook geen toeren,max is 5500.
 
Nee niet echt,er zijn lieden die er meer dan een miljoen km,s mee gereden hebben zonder revisie,
mijne heeft 112000 gelopen er rijd nog als een nieuwe.
Groot blok, weinig belasting-ding? (en electra-zooi, zijn rubbers/pakkingen idd zo duur, kan je er zelf aan sleutelfrutten blah..)
Sorry ben wat uit m'n doen vanaaf.
 
Groot blok, weinig belasting-ding? (en electra-zooi, zijn rubbers/pakkingen idd zo duur, kan je er zelf aan sleutelfrutten blah..)
Sorry ben wat uit m'n doen vanaaf.
Nee prijzen zijn niet hoger dan bij andere motoren,elektronische storingen heb ik nog niet gehad,
ik doe alles zelf,maar ja ben dan ook motorfiets monteur geweest.
 
Zijn er typen goudvleugels die je beter kan vermijden? Of evt zwakke plekken?
Nee ze zijn allemaal wel goed,zwakke plek is bij de 1500 de versnellingsbak ,die schijnt kapot te kunnen gaan,
maar dat komt voornamelijk als je er een hak/teen schakeling op zet met floorboards.
 
Ik kijk net op MP maar ze zijn er niet meer voor 1200 in rijdend ding..? zijn ze meer waard geworden laatste 10 jaar?
 
Cardanolie; dat is me ontraden door een yamaha dealer en de monteur waar ik zo'n 25 jaar kom. Voor mn magna zou het nix uitmaken maar de yam krijgt gewoon minerale hypoid. Is nog goedkoperder ook.
 
Cardanolie; dat is me ontraden door een yamaha dealer en de monteur waar ik zo'n 25 jaar kom. Voor mn magna zou het nix uitmaken maar de yam krijgt gewoon minerale hypoid. Is nog goedkoperder ook.
Tja ze kunnen zoveel ontraden,ik zie niet in waarom een Magna wel en een XJ900 geen synthetisch olie zou mogen hebben,
synthetische staat ook bij sommige oliefabrikanten in de lijst als bruikbaar voor de XJ900.
Dat mineraal goedkoper is dat is zo maar daarmee is sammie zijn lekkage probleem niet mee opgelost.
 
Ik weet het verder ook niet en vind het ook niet zo boeiend voor een bedrag van een paar euri.
 
Daar een XJ900 niets van bronzen bussen in z,n cardan heeft zitten is de enigste reden die ik kan verzinnen waarom
je geen synthetische olie in het cardan zou moeten doen dat de keerringen er niet tegen zouden kunnen.
 
Ik zit even vast. Ik wil mijn achterwiel loshalen zodat ik de band kan vervangen. Nu krijg ik het niet voor elkaar om de as er uit te krijgen. Ik heb de bout van de as links er af gedraaid, de remklauw losgehaald, de borgschroef rechts eruit gehaald en de klep iets open geforceerd met een schroevendraaier, de vering links losgehaald (want die zit op de cardan, anders gaat de cardan straks niet mee). Niks lijkt nog echt vast te zitten maar de as gaat slechts een halve centimeter naar rechts en dan gaat hij niet verder. Vergeet ik nog iets? Met een schroevendraaier rechts door de as heen kan ik de as wel rond draaien (met de losse steun van de remklauw). Dat gaat niet helemaal soepel maar het gaat wel.

Ik ben er nu een tijd mee bezig geweest en ik heb het maar opgegeven. Als ik hier niet duidelijker wordt zet ik alles vast en rijd ik naar de garage.
 
Spuit beide zijden eens in met imal oid en morgen weer voelen..
Als je een drevel zet op de as(denk om de draad) en met een hamer voorzichtig tikt?
 
Ik zit even vast. Ik wil mijn achterwiel loshalen zodat ik de band kan vervangen. Nu krijg ik het niet voor elkaar om de as er uit te krijgen. Ik heb de bout van de as links er af gedraaid, de remklauw losgehaald, de borgschroef rechts eruit gehaald en de klep iets open geforceerd met een schroevendraaier, de vering links losgehaald (want die zit op de cardan, anders gaat de cardan straks niet mee). Niks lijkt nog echt vast te zitten maar de as gaat slechts een halve centimeter naar rechts en dan gaat hij niet verder. Vergeet ik nog iets? Met een schroevendraaier rechts door de as heen kan ik de as wel rond draaien (met de losse steun van de remklauw). Dat gaat niet helemaal soepel maar het gaat wel.

Ik ben er nu een tijd mee bezig geweest en ik heb het maar opgegeven. Als ik hier niet duidelijker wordt zet ik alles vast en rijd ik naar de garage.
Best kans dat er roest op de as zelf zit en dan heb je een probleem,bruut geweld is dan de enigste oplossing,kijk alleen uit
dat je de draad niet beschadigd of platslaat anders word je probleem nog groter,je zou eerst een roestoplosser in het gat van de as kunnen spuiten.
 
Als je op de kop van de as gaat tikken of slaan zet dan eerst de moer er op zodat je het schroefdraad en/of de as niet beschadigt.
 
Door tikken heb ik al geprobeerd, en uiteraard met kunststof om schade te voorkomen. Ik zal hem eens inspuiten, goed ondersteunen en later nog een keer proberen. Ik heb nog niet alles terug geschroefd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan