XJ/FJ 600/900 topic

Primair 2,7 ohm bij 20 graden C, max 10% afwijking.
secundair 13,2 Kohm bij 20 graden C, max 20% afwijking
vonkafstand moet 6mm kunnen halen

Bougie doppen moeten een weerstand van 5kohm hebben, dus als jij 23Kohm meet, meet je goed.

Die barst in de bobine (aan de onderkant waarschijnlijk) gaat met name bij vochtige omstandigheden problemen veroorzaken.

Origineel 2e hands wordt al moeilijk, veel zijn er al gebarsten. Heb er genoeg verkocht, maar ben door de voorraad heen.

Pickup spoelen, (mocht je die ook na willen meten) 120 ohm
 
Je zou eens op kunnen zoeken wat de gangbare weerstand is van suzuki bobines, als dat niet minder dan 2,7 ohm primair dan zou je deze eens kunnen proberen :
Helaas geeft deze geen elektrische specs op.

Elektrisch gezien kan dit ook :
Maar als dit exact dezelfde zijn als die origineel op die honda's zaten zou ik die niet nemen, ik weet uit ervaring dat de Honda Bol dórs op bobines van een XJ 900 beter liepen dan op de originele bobines.

Wat je ook kiest, primair mogen ze niet minder weerstand dan de originele, anders loop je het risico dat je CDI het loodje legt.
 
Mooi, zou een weerstandje tussen cdi en spoel niet de oplossing kunnen zijn?
Het is een xj900, maar dat zal de pret verder niet drukken toch?
 
Mooi, zou een weerstandje tussen cdi en spoel niet de oplossing kunnen zijn?
Het is een xj900, maar dat zal de pret verder niet drukken toch?

Een weerstand ertussen moet je proberen te vermijden. Dat moet lukken.

Een xj600 en een XJ900 verschillen niet zo heel veel, buiten blok etc. De hele remmentroep is bijv exact gelijk.
 
Primair 2,7 ohm bij 20 graden C, max 10% afwijking.
secundair 13,2 Kohm bij 20 graden C, max 20% afwijking
vonkafstand moet 6mm kunnen halen

Bougie doppen moeten een weerstand van 5kohm hebben, dus als jij 23Kohm meet, meet je goed.

Die barst in de bobine (aan de onderkant waarschijnlijk) gaat met name bij vochtige omstandigheden problemen veroorzaken.

Origineel 2e hands wordt al moeilijk, veel zijn er al gebarsten. Heb er genoeg verkocht, maar ben door de voorraad heen.

Pickup spoelen, (mocht je die ook na willen meten) 120 ohm

Ik heb net de pick ups door gemeten (aan de stekker onder het zadel) met een (zeer) warme motor. Ik kreeg de volgende waardes: 158( tussen zwart en grijs), 151(tussen zwart en oranje) en 310(tussen oranje en grijs) . Kan ik hier iets uit concluderen? (Mijn " twijfelen" bij vermogensvraag probleem is met nieuwe bobines nog niet verdwenen....;(;(
 
RG-gamma,

weet jij toevallig wat het verschil is in de kabelboom van beide blokken?
Ik wil nu eerst met het radian blok gaan rijden en het xj600 blok intussen gaan reviseren.
Graag zou ik voor nu dus even snel mijn kabelboom aanpassen zodat ik tijdelijk met het radian blok kan rijden.
Voor het xj600 blok maak ik tegen die tijd dan een compleet nieuwe nette boom.

Groeten Daan
Beetje late reactie,nee dat weet ik niet,dan zou de elektrische schema,s op moeten zoeken,zullen wel ergens online te vinden zijn.
 
Hebben jullie een favoriete olie wat jullie in de oudere xj900's mikken?
Ja slaolie 🤪 ,gewoon een goede half syntheet er in mikken,Castrol power RS,Motul 5100 bijvoorbeeld.
Voor goedkope Castrol Oliewereld.nl
 
Laatst bewerkt:
Hier zit er motul 5100 in de xj, bevalt uitstekend qua schakelen en koppelen. Verbruik nihil.
 
Dank, ik de versn. bakken en prim. kast van de jawa's/enfield mik ik techno mineraal (koppelingen gedragen zich er goed op) maar dat lijkt me voor deze motor minder wenselijk..
Binnenkort maar eens een oliewissel plus filter doen,en misschien eens hefbrug op een zonnige dag naar buiten rossen en eens een blik werpen op de transmissiedempers.. (clonk bij het wegrijden)
 
Ok, hieronder is een flinke lap tekst opgeschreven….

Het gaat om een motor van een vriendin. Ze had een goedkoop vervoersmiddel nodig voor haar werk. Ze werkt in de (schuld)hulpverlening aan dakloze gezinnen in Amsterdam waarmee parkeren altijd een probleem is. Met de motor kon ze “goedkoop” naar Amsterdam en parkeren was gratis. Toen werd ze zwanger. De motor is gestald, tot 3 weken geleden. 3 weken geleden is de motor naar mij toegekomen. Bij aanschaf van de motor kreeg ze er veel extra spullen bij. Onder andere een 2tal sets carburateurs, een extra tank, wielen etc. Ik heb de 2e set carburateurs helemaal uit elkaar gehaald, allemaal 1 voor 1 in de ultrasoon reiniger, nieuwe vlotternaalden, nieuwe rubbers etc. alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Deze nieuwe set is toen op de plank gelegd, want de motor reed met de oude set carburateurs en ze had hem elke dag nodig. Totdat ze zwanger werd en niet meer wilde/durfde te rijden. De motor heeft dus bijna 2 jaar stilgestaan, de schoongemaakte set heeft minstens net zo lang op de plank gelegen.

Wat is er 2 jaar geleden gebeurd:

Ik heb de motor een once-over gegeven:

  • Nieuwe bougie doppen
  • Nieuwe bougies
  • Benzine kraantje gereviseerd
  • Carburateurs gesynchroniseerd (ondanks de belabberde staat)
  • Achterrem gemaakt,
  • Hier en daar een lampje vervangen etc.
  • Motor liep, maar niet 100%.
En toen, ergens begin dit jaar vroeg ze of ik wilde helpen, de motor moest maar weer eens de weg op. Geen probleem, motor opgehaald, hier geparkeerd en begonnen met:
  • Oude Carburateurs verwijderd, nieuwe (schone) set gemonteerd en afgesteld (synchroon en ook de mengsel schroefjes), Deze schroefjes staan nu op 3 hele omwentelingen uit, dat is halve omwenteling meer dan “volgens het boek”.
  • Bougies schoongemaakt (waren nieuw gemonteerd kort voor de motor weggezet werd) .
  • Bobines vervangen (Dank JPi:})
  • Stekker verbindingen schoongemaakt (hier en daar een spoortje van oxidatie).
  • Brandstof vervangen (de tank was leeggelopen via een lekkende kraan en de overloopjes van de oude carbs).
  • Motorolie vervangen (oa om uit te sluiten dat deze met benzine was verontreinigd en gewoon omdat totaal onduidelijk was wanneer dat gedaan was).
  • Rubberen montage tuutjes tussen cilinderkop en carburateur vervangen (oude waren gescheurd, bij 1 was zelfs het hele oogje afgebroken).

Wat neem ik nu precies waar:

De motor loopt mooi stationair, alle cilinders doen mee. Start als een nieuwe motor*D. Rustig door de wijk rijdend loopt het prima, geen problemen. Dan de N weg op. Daar begint het gedoe, rond de 80 km’/u begint de motor als het ware te schommelen… (BMW’mensen noemen dit mogelijk KFR) De vermogens afgifte gaat op en neer… het lijkt dat hij wel wil, maar dat het elke keer net niet lukt…. Ik meende dit gedrag te herkennen uit een rit met een auto waarbij ik de bougiekabels vervangen had, maar 1 dop een gietfoutje had en ging doorslaan (de vonk ging door de dop naar de cilinder kop ipv de bougie in) waardoor de auto bij vermogens vraag ging protesteren. Dit leidde ook tot het zoeken in de richting van de bobines/ontsteking. (en het vinden van de gekke meetwaardes/scheur)

Een paar dingen die het beeld dat dit aan de carburateurs zou liggen verstoren zijn: Voordat ik de bobines van JPi heb gemonteerd ik de bougiekabels had ingepakt (met flexibele isolerende huls) om uit te sluiten dat de genoemde doorslag zou gaan plaatsvinden. Toen ik dit had gemonteerd, ging de motor als een trein!! (ja… precies hoe dan!?). Maar dit was maar van korte duur, want toen ik deze flexibele huls wilde fatsoeneren en daarna weer ging rijden was het probleem weer terug (dan kan je de moed echt van je schoenzolen schrapen|(|(|(!)

Wat ook een leuke toevoeging is, als ik dus zeg, 90 rijd (in het gebied waar de problemen zijn), en dan de choke een heeeeeel klein beetje open (met de draaihandel op het stuur) schiet hij vooruit en is het probleem weg….. dat is weer een enorme hint naar de carburateurs. Het mengsel is te arm, door de choke verrijkt het…. En daar heb je de grootste hint naar de oorzaak….:?:?:?

Waar ik zelf aan denk:
  • Toch vervuiling in de carburateurs (Zoals JPi ook aangeeft).
  • Kapotte bougie(s)
  • Kapotte bougiedop(pen)
  • Klepspeling?
  • Pickup coils (gemeten met warme motor rond de 155 ohm).
  • Kapotte carburateur onderdelen (membraan, as speling, versleten naalden)
  • Nok as ketting ?
  • Schiet mij maar lek….?
Hopelijk hebben jullie als specialisten :} :} (vergeleken met mijn persoontje…) nog wat leuke ideeën.
 
Raar dat de bobine ook een rol lijkt te spelen?
Heb je de oude bougies nog(onwaarschijnlijk maar je weet nooit) en heb je op valse lucht gecontroleerd?
Verder ben ik geen specialist over deze dingen en zal me verder koest houden..
 
Raar dat de bobine ook een rol lijkt te spelen?
Heb je de oude bougies nog(onwaarschijnlijk maar je weet nooit) en heb je op valse lucht gecontroleerd?
Verder ben ik geen specialist over deze dingen en zal me verder koest houden..

Hallo Sammie, alle hulp is welkom:t. Ik kan (en wil) niet lukraak onderdelen gaan kopen en bestellen omdat het misschien een rol kan spelen. valse lucht heb ik getest met de oude rubbers erop. dat gaf een heeeeel klein beetje effect bij de inlaat tuut met het gebroken oog. na het vervangen niet meer opnieuw getest. Maaaar omdat het dus onveranderd is, nadat de rubbers vervangen zijn.... zegt mijn onderbuik dat het daar niet inzit.
Met JPi nog van gedachten gewisseld, en daar kwamen 2 opties uit: CDI en een verstopte uitlaat. waarbij de CDI niet heel waarschijnlijk klinkt, ook omdat de motor wel gewoon goed rijdt. de uitlaat verstopping kan.... maar er het is een aftermarket uitlaat van het stillere type en de collector is geen "box" maar een simpele buis.

Vanmiddag ga ik nog een paar dingen proberen:
- Stukje rijden zonder luchtfilter-> waarom? -> als het mengel (te) arm is, zou het nu nog armer moeten worden en het probleem verergeren.
- inlek test herhalen
- ik heb nog wat (zgan) bougie doppen liggen, deze een wisselen
- pick up spoelen doormeten met koude motor.

Nog een brainfart. ik zou eens een compressie test kunnen doen. gewoon omdat het kan en... omdat het mogelijk wat informatie verstrekt over de staat van kleppen en omgeving.
 
Laatst bewerkt:
Probeer anders eens een stuk met de kraan op 'pri' te rijden..misschien dat er iets is met vacuumdinges of doorstroom.
Zit er misschien nog oude benzine in?
 
Nouja.. ook de carbs kwamen nog even ter sprake ;)
Uitlaat lijkt met een aftermarket dan niet het probleem tenzij er ergens iets rammelt binnenin.
 
Probeer anders eens een stuk met de kraan op 'pri' te rijden..misschien dat er iets is met vacuumdinges of doorstroom.
Zit er misschien nog oude benzine in?
Ai, doe je zo je best alles op te schrijven en toch vergeet je dan dingen... Ik rijd nu met de kraan op RES, er zit een complete vulling verse benzine in (15 liter ofzo) Op pri kan ik nog proberen.

Nu ik dit schrijf komt er nog een leuke naar boven, wat als de nieuwe vlotternaalden nu eens een andere lengte hebben dan de oude (geen idee of ik daar ooit achterkom) maar dan krijg je ook een verstoring van het mengsel... dan zijn alle kanalen schoon, alle onderdelen in tip top conditie alleen de vlotterhoogte is dan verkeerd.

is er iemand die toevallig de hoogte afstelling weet? (dan bedoel ik de methode met de carburateurs op de werkbank, onderste boven waarbij je de hoogte tussen het pakkingvlak en de vlotter meet...?)
 
Kan dit ook komen door slechte synchronisatie?
dat zou kunnen, die kan ik ook nog eens nakijken. (ligt niet in lijn der verwachtingen, carbs gemonteerd, afgesteld (incl. synchronisatie) -> probleem.
rubbers vervangen, niet op nieuw aan de synchroonmeter gehangen -> probleem (nogsteeds).
als het dan aan de synchronisatie zou liggen, zou je kunnen beredeneren dat de oude rubbers lekte, dit met afstellen stationair gecompenseerd wordt en dan nu met de nieuwe (dichtere) rubbers toch weer voorkomt... ik ga het uitsluiten!
Todo lijst:
- pick ups meten bij koude motor
- motor opwarmen
- valse lucht testen
- synchroon afstellen
- test rijden
- wel of geen oplossing.
- bij geen oplossing:
- bougie doppen wisselen (1 voor 1), elke keer een stukje rijden tussen door
- bij geen soelaas
- carburateurs verwijderen en daar induiken.
(ik ken mezelf, ik zou het liefste nu de doppen wisselen, afstellen, carburateurs verwijderen en open maken schoonmaken als nodig en dan alles tegelijk weer monteren en me dan afvragen waarom ik nu opeens achteruit rijdt... Wat ik wil zeggen... 1 ding te gelijk... dan testen... dan weer 1 ander ding en dan testen....)
 
Goed net een uurtje kunnen besteden aan de motor. Wat heb ik gedaan:
- Pickups doorgemeten bij koude motor 110 ohm elk. Lijkt me goed, maar hoor graag of dat klopt, bij hete motor was het 150 ohm.​
- Bougies verwisselt-> geen resultaat.​
- Bougie doppen. Verwisselt -> geen resultaat​
- Vacuüm lek gezocht door met rem reiniger op de inlaat rubbers te sproeien, geen resultaat​
- Compressie test gedaan​
Test gedaan met alle bougies er uit, gas open en daar kwamen de volgende waardes uit(van cil1 naar 4) 8, 8, 7,5 en 6,8.. daar zou je iets kunnen vermoeden... Maar merkte ook dat het aandraaien van de meter de resultaten beïnvloeden. (De 7,5 was eerst een 5 maar even aandraaien (motor was nog gloeiend heet au...auw...auw...) Gaf direct verbetering.

Goed. Toen de beslissing genomen. Carbs er af. En de vlotterbakken open. Daar werd Sinterklaas niet bepaald vrolijk van.

Rommel in 2 van de 4. Ondanks het schoonmaken. Ik vermoed dat ze niet helemaal droog weggelegd zijn en in de twee jaar dat ze gelegen hebben de benzine hebben laten verdampen. Met dit residu als resultaat. En daarna is er mogelijk nog rommel in gekomen via de slang. .

Inmiddels alles weer schoongemaakt en doorblazen met lucht....

Straks weer monteren.


IMG_20200402_152934.jpgIMG_20200402_152941.jpgIMG_20200402_135227.jpgIMG_20200402_152955.jpgIMG_20200402_162735.jpg
IMG_20200402_152934.jpg
IMG_20200402_152941.jpg
IMG_20200402_135227.jpg
IMG_20200402_152955.jpg
IMG_20200402_162735.jpg
meter na enige tijd, foto ter illustratie van het gereedschap.
 

Bijlagen

  • IMG_20200402_152934.jpg
    IMG_20200402_152934.jpg
    819,9 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20200402_152941.jpg
    IMG_20200402_152941.jpg
    611,5 KB · Weergaven: 3
  • IMG_20200402_152936.jpg
    IMG_20200402_152936.jpg
    811,3 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20200402_152955.jpg
    IMG_20200402_152955.jpg
    862,7 KB · Weergaven: 3
  • IMG_20200402_152948.jpg
    IMG_20200402_152948.jpg
    788,4 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan