XJ/FJ 600/900 topic

Ik gebruik een (zeer) fijnmazig filtertje in de brandstof lijn. En bij een aftap (10 liter) door de reserve stand kwam er niks mee(gelukkig!!)
Kijk daar ook mee uit,zeer fijnmazig lijkt mooi maar kan tot te weinig brandstof lijden,merkbaar bij hogere snelheden.
 
Als je de carburateurs er toch af hebt haal dan alles uit elkaar en maak dat allemaal schoon. Bij motoren die stil gestaan hebben zit het vuil in de carburateurs op de meest gekke plekken. Heb al eens meegemaakt dat de stationair sproeiers schoon waren en de mengbuizen half dicht zaten. Meestal is dat andersom. Als alles weer in elkaar zit druk dan de schuiven met de hand omhoog en vergelijk of ze allemaal in hetzelfde tempo weer naar beneden komen. Als daar duidelijk verschil in zit zal er wel een membraam lekken.


Als je de tank er af hebt zuig dan eens aan de vacuumslang en kijk of er een volle straal benzine uit de andere slang komt. Gebruik voor de opvang bijv een oude fles waar wasbenzine in gezeten heeft. (mooi doorzichtig).
 
Morgen verder. Net met de fiets van Heemskerk naar hoofddorp gereden. Koek is wel even op nu (fiets meestal niet verder dan de supermarkt).
 
Nou, hij doet het. Synchroniseren hielp, dat had ik nog niet gedaan na het vervangen van de inlaat rubbers.
Wel een heel eind met de motor moeten lopen.... Tank leeg....
Net volgegooid met E5 98 en een stukje gereden. Als een zonnetje. (Voor een motor 35 jaar oud!!! ) Bedankt voor het meedenken!
 
Al enige jaren geleden heb ik een XJ900F van een kennis overgenomen. Heeft bij mij een jaar of 5 in de schuur gestaan, nooit echt tijd voor gehad om het projectje op te pakken. Nu wel, dus wil ik proberen om de xj weer op de weg te krijgen. Toentertijd wou de kennis er vanaf omdat er een probleem met de elektronica was. En dat klopt wel, er is van alles aan elkaar geplakt, gekrimpt en gerotzooid. Ook heeft hij er een ander blok onder gezet omdat het originele blok niet goed liep (>200K gelopen).

Volgens de papieren en het framenummer is de XJ900F van 1988, een 58L model. Het blok is een 4BB, de carburateurs weet ik niet, maar zijn Mikuni's met de choke aan de linker stuurhendel. Originele kleur is niet meer te zien, 't is nu egaal zwart. Frame en tank zijn in redelijke staat, in ieder geval niet doorgerot.

In eerste instantie wil ik nu kijken of ik het blok -enigzins- aan de praat kan krijgen, als dat lukt wil ik er wel wat meer in investeren. Daarvoor eerste de MF how-to voor het starten van een motor die lang heeft stilgestaan gevolgd: klein beetje olie in de cilinders, krukas handmatig ronddraaien. Klein brandstoftankje direct op de carbs aangesloten, maar de motor start nog niet. Als ik de bougies eruit haal zit er nog wat olie op, dus daar moet ik nog wat mee. De losse bougie (cil 1) vonkt wel gewoon als ik 'm los in de bougiedop doe.

In de tussentijd wil ik de carburateurs nakijken en schoonmaken. Nu staat er in dit topic (zo'n beetje alles teruggelezen) en de MF how-to's heel veel info. Daarnaast op youtube 3 video's gevonden waarin vergelijkbare (?) carbs uit elkaar gehaald worden:

Nu mijn eigenlijke vraag, na deze wat lange introductie: zijn er nog -handige- dingen om te bekijken voordat ik de carbs uit elkaar haal? Tot hoever moeten ze uit elkaar en welke onderdelen moeten eigenlijk altijd vervangen worden?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou revisie setjes proberen op de kop te tikken. Alles wat normaal gezien 'vergaat' in je carburateur moet daar in zitten.
En de enige juiste manier is helemaal uit elkaar. Dus helemaal strippen, eventueel documenteren voor jezelf of een goede handleiding er bij waarmee je ze weer netjes in elkaar krijgt.
 
Zijn de carbs voor 58L en 4BB gelijk? Aangezien ik niet weet of ze met het blok gedoneerd zijn.
Ik kom revisie-sets met verschillende inhoud (meer of minder inhoud) tegen, oa bij Roukema:

Iemand hier ervaring mee?


900carbs1.jpeg
900carbs2.jpeg




Ondertussen nog even een tankje aan de benzineslang gehangen, er komt dan benzine uit de twee grotere breather-hoses (tussen carb 1&2 en 3&4). Dat duidt er op dat de vlotters niet goed afsluiten? Bij het losdraaien van de aftapschroeven komt er geen brandstof uit de vlotterbak van carb 3.
Een drietal schroeven heeft nog wat liefde nodig om los te komen, daarna gaat ie uit elkaar.
 
De carbs moet je echt op je gemakje uit elkaar halen. De bodies in de ultrasoon reiniger en de losse onderdelen waar geen kunststof of rubber aan of om zit ook. Ringen zitten vaak, maar niet altijd in revisie setjes. Zelf heb ik voor de revisie van de carburateurs van die vriendin van me ook gebruik gemaakt van epmd(is dat de juiste spelling) ringen uit een setje van 1,60 van de technisch unie. De "officiële" waren niet gegarandeerd bestand tegen E10 en daarbij stervens duur.
Ik heb ook de messing verbinding (nu messing, originele is van kunststof) tussen 2 en 3 vervangen.
Het is een geduldige klusje maar levert zoveel plezier op als je alles in elkaar hebt en het gewoon werkt.
 
Heb je misschien de maten van de ringen? Of een linkje / artikelnummer van de TU?
Die messing verbinding ook daar gekocht?

Het is inderdaad de bedoeling om de boel goed aan te pakken. De heren in de drietal filmpjes die ik eerder linkte halen écht alles los, tot aan de vlinderkleppen aan toe. Dat lijkt me een beetje overkill?
 
Heb je misschien de maten van de ringen? Of een linkje / artikelnummer van de TU?
Die messing verbinding ook daar gekocht?

Het is inderdaad de bedoeling om de boel goed aan te pakken. De heren in de drietal filmpjes die ik eerder linkte halen écht alles los, tot aan de vlinderkleppen aan toe. Dat lijkt me een beetje overkill?
Ik kwam onlangs nog het zakje tegen. Dus ik denk het wel. Even zoeken zo. Messing busje bij roukama gekocht.
Ik ben zelf nooit aan het loshalen van de kleppen begonnen. Maar dat had meer te maken met dat die vaak vast zitten met verbogen schroeven, ik durfde het gewoon niet aan en zag er ook niet veel toegevoegde waarde in. Wel heb ik regelmatig bij Conrad hele bakken met schroefjes gekocht (imbussen) en daarmee de carburateurs een update gegeven. Wbt de schroefjes. Vooral ook super handig als je dan alles af hebt en carburateur nummer 3 toch iets zweet op de pakking ... Een binnen zes kant aandraaien lukt dan wel... Een jis schroef een stuk lastiger. Vlotter naalden en de busjes wel vervangen, maar nog nooit aan de afstelling van de vlotters hoeven komen.
En die mebranen bovenop... Voorzichtig mee omgaan.
 
Ik denk een van deze twee...
 

Bijlagen

  • Screenshot_2020-05-01-14-18-07-196_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2020-05-01-14-18-07-196_com.android.chrome.jpg
    134,6 KB · Weergaven: 4
  • Screenshot_2020-05-01-14-20-06-269_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2020-05-01-14-20-06-269_com.android.chrome.jpg
    134,5 KB · Weergaven: 4
Ik denk een van deze twee...
Dit is wat ik in de garage vond. 14* ringen. Verschillende maten en eigenlijk alleen 1 maat gebruikt, die de carburateurs onderling verbinden. Maar zelfs dan, als je 8 zakjes koopt ben je goedkoper uit dan wanneer je 1 originele probeert te scoren
 

Bijlagen

  • IMG_20200501_142810.jpg
    IMG_20200501_142810.jpg
    791,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20200501_142804.jpg
    IMG_20200501_142804.jpg
    745,3 KB · Weergaven: 4
bij die eerste afbeelding staat het woord sanitair op de foto. water is ook het enige waarvoor hij geschikt is volgens de verpakking.
lijkt me beter op zoek te gaan naar iets van viton ofzo, wat overal tegenkan.
 
bij die eerste afbeelding staat het woord sanitair op de foto. water is ook het enige waarvoor hij geschikt is volgens de verpakking.
lijkt me beter op zoek te gaan naar iets van viton ofzo, wat overal tegenkan.

Ook het woord "beer" staat op de foto. Maar je mag ze echt ook buiten de dierentuin gebruiken(althans dat hoop ik echt van harte);) Ze zitten er 2 jaar in, als het mis gaat weet ik in elk geval waar het aan ligt, en gaat de motor direct naar Artis!
_O-

Mogelijk zit hier wat tussen:
 
tja , pas reageerde iemand dat hij T- stukjes bij de carburateur had dichtgeplakt met lijm en dit vaker deed, ook voor klanten, die jongen werd nogal afgebrand
dat hij dat deed. als het dan gaat lekken is het brandstof boven een heet motorblok en uitlaat , dus er is iets voor te zeggen om voor een geschikte materiaal keuze te gaan.

om het nog wat preciezer te verwoorden, die ringen komen van www.debeer-sanitair.nl vandaan. Voor hun is er geen enkele reden om ringen te verkopen die wel geschikt zijn voor gebruik in zonlicht en bij vorst, zoals op de verpakking staat.

img_20200501_142810-jpg.1494622


Vaak zijn originele onderdelen inderdaad heel erg duur, maar wat voor de een duur is , is voor de ander even slikken maar niet 3 weken hoeven wachten
tot er iets geleverd word van de andere kant vd wereld, Als het al komt.

De setjes van Tourmax zijn in sommige gevallen erg summier, let er op dat je altijd de juiste afbeelding krijgt te zien bij een webshop en niet 1 foto van een reparatieset die ze overal voor gebruiken.
 
_O- _O- _O- afgebrand....zegt ie en dan... Uitlaat en hete onderdelen... Hij maakt hem gewoon.
 
Wat ik dan altijd mis, maar goed wie ben ik?

Zeggen dat iets niet de juiste keuze is, kan (letterlijk) iedereen.

Zeggen dat iets niet de juiste keuze is omdat* is al een hogere klasse.

Zeggen dat iets niet de juiste keuze is omdat en dit en dat inclusief onderbouwing en aandragen juiste product is uiterst zeldzaam.


Vaak komen er wel "omdats" of zelfs verwijzen naar iets alternatiefs, vaak pas na aandringen of een flame war van hier tot sintjuttemus


*) Omdat uitleggen op een manier die a) klopt en b) begrijpelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de input! Gistermiddag de carburateurs uit elkaar gehaald, het is wel duidelijk dat dit echt noodzakelijk was... Zie de foto's.

Vandaag de losse onderdelen verder schoonmaken en revisiesetjes bestellen. Als ik de boel handmatig schoonmaak en met perslucht doorblaas, is het dan schoon genoeg of levert ultrasoon (laten reinigen) nog winst op?



900carbs3.jpeg

900carbs4.jpeg



900carbs5.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan