Volgens mij is er in het techniekdeel via de zoekfunctie wel een topic te vinden over aankoop van een tweedehands motor.
Voor het overige, wat zoek je
Zoek je een goed lopende en rijdend exemplaar of wil je zelf nog wat sleutelen ?
Maakt namelijk heel veel uit in je zoektocht naar een volgende motor.
Zoek je een goedlopend exemplaar moet het blok sowieso goed klinken, het gas soepel oppakken als je gas geeft. Moet je een proefrit (mogen) maken. Want remmen moeten goed werken, geen lekkage voorvorkpoten, wielen geen spelling vertonen, etc. Verder proefrit zonder oordoppen onder je helm, want je moet eventuele rare onverklaarbare geluiden kunnen waarnemen. Wind en regen zal je gezien je mooie ritten in de Balkan duidelijk kunnen scheiden van "vreemde brikgeluiden". Ik ga er vanuit dat je met je motorervaring best kan zien of een fiets fysieke schade heeft, veel roest, gare uitlaten en dergelijke, want dan moet je goed gaan nadenken (zie ook volgende stukje tekst).
Wil en kan je sleutelen dan is maar net wat je zelf denkt aan te kunnen.
Zelf vind ik het heel belangrijk dat een motor waar ik niet te veel aan wil sleutelen moet beschikken over werkende elektra (heeft ook te maken dat ik weinig kaas van elektra weet
). Remmenrevisie of lekke voorpoten of roest wegwerken, buddy opnieuw moeten laten bekleden, verse banden is (door mij) allemaal wel te doen (maar hou wel rekening met de kosten van zoiets ! ). Bedenk dat een goedkoop brik waar je nog het nodige geld in moet steken, soms duurder uitvalt dan een goedlopende motor die qua aanschaf duurder lijkt
Hiermee dus een aantal punten die je zelf voordat je zelfs maar op zoek gaat moet afwegen.
Uit ervaring de volgende gegevens: een set verse banden met montage, reken op 200 tot 250 Euro, buddy van een vers dekje laten voorzien van 80 tot hoe gek wil je het hebben (borduurwerk, extra kleurtjes dan loopt de prijs veel verder op
), paar resivieset voor de remmen kijk dan niet vreemd op als je daar 40 of 50 Euro voor neer moet leggen. Een set remleidingen (vaak bij oude fietsen zijn deze nog nooit vervangen) bedraagt meer dan 100 Euro. Of bij een gare uitlaat zie maar eens wat te vinden en als het nog nieuwe leverbaar blijkt te zijn kan het meer kosten dan de aanschaf van de fiets waar die voor bedoeld is
.
Heel kort samengevat, weet goed wat je doet !
Hoop je hiermee op weg geholpen te hebben met het maken van keuzes.