XJR1300: ervaringen met vervangen uitlaat e.d.?

wammes

MF'er
30 mrt 2003
45
0
groningen
Zijn er andere XJR1300 rijders die ervaring hebben met het vervangen van de uitlaten. Heb n.l. het idee dat de originele dempers het vermogen behoorlijk knijpen, maar heb nog geen mooie vervangingsdempers gezien en vervangen vanaf de bochten lijkt met ook een dure optie? Ook zou ik graag de ervaringen willen horen over K&N filters en Dynojet. Heb zelf een XJR1300SP uit de vorige eeuw (1999) Alvast bedankt. :]
 
Sorry ben geen andere XJR rijder, maar jou vraag is ook meer algemeen. *D

Uitlaten, K&N en Dynojet, het heeft altijd zin om je motor goed af te laten stellen in het land waar je de motor het meest gebruikte (type goedkeuring enzo is in ieder land weer anders) in de USA bijvoorbeeld daar zijn ze nog strenger (geknepen dus) |(

Maar daar kan je dus iets aandoen, de lucht die de motor aan moet zuigen moet je optimaliseren met de K&N filter (betere lucht door voer) en Dynojet voor de carburateurs, een betere vermenging van meer benzine en lucht.

En dan moet die meer verbrande zooi ook nog beter afgevoerd worden met een goede uitlaat en daar zijn Akrapovic en Bos uitlaten het best in.

En ja dit alles kost veel geld, maar dat is voor ieder voertuig, hoe meer PK je hebt, hoe meer geld hij kost en ook na de "anabole steroiden" kuur kost het je meer geld, denk maar aan meer benzine verbruik en meer slijtage aan ketting en banden.
 
Ik heb van de orginele uitlaten de binnenpijpjes weg laten halen. Ook omdat ik geen mooie, bij een naked passende, megaphone uitlaat kon vinden. Hiermee was al 7 pk gewonnen. :)
Verder zitten er K&N stage III filters op en grotere sproeiers. Geen dyno jet dus. Die schijnen sneller te slijten. Uiteindelijk kwam ik op 120 pk en 120 Nm uit.
Als het je dus niet uitmaakt om wat aan je orginele uitlaten te doen, is dit een relatief goedkope oplossing. Alleen zal niet iedereen dat willen.
 
Ben op een duitse site ook al iets tegen gekomen over het uitboren van uitlaten, maar vraag me af: als je de binnenste pijpjes eruit boort, gaat de hele binnendemper dan mee :? en hoog oplopende pijpen is voor mij geen optie, heb n.l. ook vaak en duopassagier, deze zal de benen dan ook hoger moeten zetten en dat is juist de reden waarom ik een paar jaar geleden mijn ZX7R weggedaan heb
 
Beste Wammes,

Ik rijd een 1300 uit 2001, en ik heb de binneste pijpjes eruit gehaald.
Heel erg simpel om dat te doen, en het scheeld ook nog in vermogen.
Zo'n 7 pk.

En geeft ook nog een mooi geluid.

Als je nog meer wilt weten ga dan naar deze site: http://autos.groups.yahoo.com/group/xjrowners/

Hier kan je van alles vinden over de XJR.

Cu,

Marcel })
 
Beste Wammes,

Ik rijd een 1300 uit 2001, en ik heb de binneste pijpjes eruit gehaald.
Heel erg simpel om dat te doen, en het scheeld ook nog in vermogen.
Zo'n 7 pk.

En geeft ook nog een mooi geluid.

Als je nog meer wilt weten ga dan naar deze site: http://autos.groups.yahoo.com/group/xjrowners/

Hier kan je van alles vinden over de XJR.

Cu,

Marcel })
Je bent daarna niet nog op een testbank geweest om je carbs af te stellen?
 
Dank jullie voor de reacties, ik ga dus binnenkort
K&N filters (stage III) plaatsen
grote sproeiers (Dynojet of overmaats)
uitlaten (laten) uitboren
testrun op Dynojetbank

ben benieuwd wat het resultaat is, 8-)
 
En ja dit alles kost veel geld, maar dat is voor ieder voertuig, hoe meer PK je hebt, hoe meer geld hij kost en ook na de "anabole steroiden" kuur kost het je meer geld, denk maar aan meer benzine verbruik en meer slijtage aan ketting en banden.

Dat hoeft niet hoor, een originele motor is raar geknepen ivm milieu eisen enzo.

Je hebt best goeie kans dat ie met een goeie pijp en na correcte afstelling minder peut erdoor jaagt als origineel.

Het verschil tussen 100 en 120 pk kost je geen meetbare ketting en banden slijtage, tenminste als je niet continue vol op de stuit gaat.
 
Dat hoeft niet hoor, een originele motor is raar geknepen ivm milieu eisen enzo.

Je hebt best goeie kans dat ie met een goeie pijp en na correcte afstelling minder peut erdoor jaagt als origineel.

Het verschil tussen 100 en 120 pk kost je geen meetbare ketting en banden slijtage, tenminste als je niet continue vol op de stuit gaat.

Hé Bral® je zegt het zelf al, een goeie pijp die kost toch al gauw 800 pleuro ;)
En je kan het mij niet wijs maken dat je na zo'n anabole steroiden kuur niet af en toe je spieren laat zien en dat doe je sneller dan je denkt :} :}
Wel heel gaaf zo'n snelle dikkert :9~
 
Hé Bral® je zegt het zelf al, een goeie pijp die kost toch al gauw 800 pleuro ;)
En je kan het mij niet wijs maken dat je na zo'n anabole steroiden kuur niet af en toe je spieren laat zien en dat doe je sneller dan je denkt :} :}
Wel heel gaaf zo'n snelle dikkert :9~
Misschien kost een goeie pijp wel 800 euro, maar ik heb al 7 pk gewonnen met het weghalen van m'n binnenpijpjes. Das toch snel verdient. :)
 
Klopt die 7 pk is snel verdient.
En op nieuw afstellen hoeft soms niet eens.
Bij mij in ieder geval niet.
Alles was ok.

En dat voor alleen maar een klein uurtje knutselen.
Als je dan ook nog tailrisers monteerd, stuurd ie ook nog beter.

Cu,

Marcel })
 
Heeeee daar,

Let wel, als je het middenpijpje eruit sloopt krijg je wel een 'plof' geluid als je je gas los laat. Ik vind de pijpjes van Duse er veel mooier uit zien, inclusief een gave sound.

Zie ook de foto...
0


Binnenkort trouwens on-line: www.xjrownersnederland.nl voor alle Yamaha XJR rijders.

De groeten,
Raymond.
 
Laatst bewerkt:
Heeeee daar,

Let wel, als je het middenpijpje eruit sloopt krijg je wel een 'plof' geluid als je je gas los laat. Ik vind de pijpjes van Duse er veel mooier uit zien, inclusief een gave sound.

Zie ook de foto...(Afbeelding)

Binnenkort trouwens on-line: www.xjrownersnederland.nl voor alle Yamaha XJR rijders.

De groeten,
Raymond.

Ziet er wel mooi uit, maar wat kosten ze, hoe zit het met de PK's en waar zijn ze te koop? :?
 
Bij Zweirad-Krause in Dortmund hebben ze een setje voor de XJR 1200 en 1300 dat tussen de 122 - 130 pk oplevert. Is een komplete set met allerhande aanpassingen. Prijs inclusief montage is € 690.-- . Veel dus!

Om een 1200 echt naar een 1300 te "brengen" kost daar inclusief alles € 1300.--, maar dan heb je wel 133 (!!) pk..............

www.zweiradkrause.de

Zo'n Düse kitje scheelt 10 pk. Kun je volgens mij ook zijn site ergens lezen.

*****************

nou zeker weten doe ik het niet maar op de grafiek van duse die bij de papieren zitten gaven ze 123 pk op aan het achterwiel/krukas ? dacht ik .(ik ben niet zo technisch) maar volgens de motorzaak heeft ie 129 pk .
mij maakt het niet uit ,ik weet in ieder geval dat ie aardig snel is .
zeker als je zeg maar 140 rijdt en je geeft er gas bij dan springt ie naar voren lijkt het wel.

****************
 
Bij Zweirad-Krause in Dortmund hebben ze een setje voor de XJR 1200 en 1300 dat tussen de 122 - 130 pk oplevert. Is een komplete set met allerhande aanpassingen. Prijs inclusief montage is € 690.-- . Veel dus!

Om een 1200 echt naar een 1300 te "brengen" kost daar inclusief alles € 1300.--, maar dan heb je wel 133 (!!) pk..............

www.zweiradkrause.de

Zo'n Düse kitje scheelt 10 pk. Kun je volgens mij ook zijn site ergens lezen.

*****************

nou zeker weten doe ik het niet maar op de grafiek van duse die bij de papieren zitten gaven ze 123 pk op aan het achterwiel/krukas ? dacht ik .(ik ben niet zo technisch) maar volgens de motorzaak heeft ie 129 pk .
mij maakt het niet uit ,ik weet in ieder geval dat ie aardig snel is .
zeker als je zeg maar 140 rijdt en je geeft er gas bij dan springt ie naar voren lijkt het wel.

****************


heb de site bekeken, mooi maar wel duur, 'k ga volgende week de pijpjes er maar eens uit boren, kan altijd later nog andere uitlaten of zo'n setje van Duse kopen.

wammes :]
 
Heb je al naar de rubberen spruitstukken gekeken?
Ik had een officiele nederlandse xjr1200 en bij het verwijderen van de carbs bleek de doorlaat in de spruitstukken maar 22mm te zijn.
je kunt deze vervangen door de spruitstukken van een fj1200, maar ik geloof dat ze 30 euro/st kosten,
ikzelf heb de rubbers toen groter gemaakt totdat ik metaal tegenkwam .
het voordeel van hier ophouden met groter maken( ze waren nog maar 1mm te klein)
was dat ze dus wel alle vier even groot waren .
Echt, ik kende mijn xjr niet meer terug na monteren van deze grotere spruitstukken en hij ging zo op het gas op het achterwiel.( met orginele uitlaten)
Dus even checken hoe het met de xjr1300 gesteld is wat deze delen betreft
 
En???????

Al de pijpjes eruit gehaald........
Ben benieuwd wat je er van vindt.

Cu,

Marcel })

wou er deze week zelf aan beginnen, maar zondag j.l. kwam een vriend van mij langs met meer technische kennis, hoe wil ze er netjes voor me uithalen en kijken of hij een soort db-killers kan maken van die pijpjes (zodat je ze er later in kunt zetten (handig?)). Maar dit weekend wordt het in elk geval niet, moet met de "familie op pad". hoop op volgend weekend, zal de resultaten wel even doorgeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan