Xmax 250 met of 250i - wat zijn de verschillen?

dirkskep

Rookie
17 mrt 2022
10
6
Antwerpen
Ik overweeg om voor kleinere trajecten een Xmax 250 aan te schaffen... Laag budget dus ik kijk naar de eerste generaties...
Op mijn lijstje heb ik voor dezelfde prijs een 250 met 45000km of een 250i met 60000km...

Maar wat zijn nu de grote verschillen tussen de "250" en de "250i"?
Anders gezegd, wat heeft de injectie aan de Xmax 250i verbetert (tenminste we hopen altijd dat een nieuwe versie beter is)?
Heel waarschijnlijk een schonere motor (emissienormen)?
Maar zijn de verschillen al rjjdend zo merkbaar? (want verschillen zitten vaak tussen de oren)
Bij het zoeken naar de informatie las ik er dankzij Google translate op een ander forum dat de injectie versie het verbruik met één liter op 100km doet dalen... Dat lijkt mij een enorm verschil op een 250cc eenpitter... Kan er iemand dit hier bevestigen?
Het is natuurlijk best mogelijk want Markie22 schreef hier dat de carburator versie vlotter rijdt dan de injectie (wat dus makkelijk een meerverbruik kan uitleggen)

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
 
Ja, de injectie zal wat zuiniger zijn,
Maar als je niet zoveel rijdt zou ik kijken naar de staat van onderhoud van beide, kijken, met carburateur lijkt me dat onder gunstige omstandig heden wat betreft temperatuur en vochtigheid hij wat harder kan lopen,
Maar bij ongunstige omstandigheden het verbruik verder omhoog gaat.
Zo ken ik iemand met een piaggio fly brommer met carburateur die soms 70km/u haalt terwijl bromscooters met injectie wel zuiniger zijn maar 45km/u wel genoeg vinden.
 
Ik heb niet direct wat over het verbruik, één liter verschil op 100 km lijkt me inderdaad heel veel, dat is eigenlijk meer dan 30% besparing (want de 250i lijkt rond de 3 a 3,5l/100 te verbruiken) waardoor je veel later pas terug hoeft vol te tanken...
In ben ook naar scooters aan het kijken en gezien we in belgië wat belastingen onder 250cc besparen is dat ook de hoogste cylinderinhoud waar ik momenteel naar kijk... Xmax 250 stond ook op mijn lijst mar dat is veranderd toen ik thuis het woord scooter heb laten vallen... Mijn eerste scooter zal dus een 125 worden zodat mevrouw er met haar B-rijbewijs ook mee kan rijden...
Ik denk dat ik vooral naar gebruiksgemak ga kijken grotere actieradius is dus altijd meegenomen!
Wat de Xmax 250 betreft... Ik vind niet direct officiële verbruiksgegevens maar carburator versie heeft blijkbaar 14.5 kW en
20.8 Nm koppel terwijl de eerste injectiemodellen 15.3 kW vermogen met een koppel van 21.3 Nm.
Het iets hogere koppel kan een lager verbruik betekenen maar ik denk niet dat dat een 30% besparing kan meebrengen...
Verder inderdaad zoals zuuinig zegt, de staat van het voertuig lijkt me belangrijker dat het verschil in verbruik als je weinig rijdt...
Zelfde budget... kijk ook naar staat banden, remmerij etc... Kan direct ook een hoopje euros schelen...
Hou er wel rekening mee dat je misschien meer km gaat rijden dan je denkt... De kans is groot dat je veel sneller de scooter gaat nemen dan je motor... Ik ken nl een motorrijder die van zodra hij scooter is beginnen rijden uiteindelijk zijn motor verkocht heeft (was wel een grotere Burgman dus wat lomper in de stad maar zeker ook op zijn gemak voor lange snelweg trajecten)...
 
zuunig & djeeke, bedankt voor de reacties!

Ik heb wat gevonden, geen officiële cijfers dus eveneens beïnvloedt door rijstijl enz maar toch... De injectie eerste generatie lijkt toch ongeveer 1l/100 km minder te verbruiken... Hier zie ik een 2005 Xmax250 vermeld die 4,7l/100 (21,3 km/l) verbruikt terwijl gemiddeld de eerste generatie injectie (tot 2010 dacht ik) daar 3,6l/100 (28 km/l) lijkt te verbruiken. Dat heeft dus toch zijn invloed op de actieradius ;-)

Maar inderdaad, onderhoud en staat zijn belangrijker voor een eerste scooter!
 
Ik heb niet direct wat over het verbruik, één liter verschil op 100 km lijkt me inderdaad heel veel, dat is eigenlijk meer dan 30% besparing (want de 250i lijkt rond de 3 a 3,5l/100 te verbruiken) waardoor je veel later pas terug hoeft vol te tanken...
In ben ook naar scooters aan het kijken en gezien we in belgië wat belastingen onder 250cc besparen is dat ook de hoogste cylinderinhoud waar ik momenteel naar kijk... (...)
Dat is waar. Onder 251cc is een motorfiets in BE vrijgesteld van verkeersbelasting.
Maar voor alles daarboven geldt een vast bedrag van 60€/jaar Tarief motorfietsen
Niet direct een bedrag om over te vallen lijkt me.
 
Niet direct een bedrag om over te vallen lijkt me.
Ik weet wat ik voor mijn DR-BIG750 betaal hoor Peter...
Ik wil trouwens geen debatten starten of bitter klinken maar de hoofdreden waarom ik naar 15 jaar oude scooters kijk is budget.
(Ieder heeft zijn potje waar ie het mee moet doen en mijn energieafrekening heeft mijn potje meer dan leeggeschept.)
Dus als ik dit voor jou onbelangrijk bedrag kan vermijden doe ik het graag...
 
Je kan ook verbruik ook vinden bij www.spritmonitor.de
Van Verschillende jaren, met carburateur met iemand die alleen in de zomer rijdt valt het verbruik mee.
Meest rijden ze ongeveer 4,4 liter per 100 km
En met injectie 3,6 of 3,7 liter per 100km.
Ik had vroeger een auto ford taunus 1300 1972 met carburateur die liep op korte stukken
1 op 9 a 1 op 10 ook in de winter maar in de zomer lange afstanden 1 op 13
Ik denk dat het verbruik in de zomer met de xmax 250 caburateur meevalt.
En in de winter tegenvalt.
 
Je kan ook verbruik ook vinden bij www.spritmonitor.de
Van Verschillende jaren, met carburateur met iemand die alleen in de zomer rijdt valt het verbruik mee.
Meest rijden ze ongeveer 4,4 liter per 100 km
En met injectie 3,6 of 3,7 liter per 100km.
Ik had vroeger een auto ford taunus 1300 1972 met carburateur die liep op korte stukken
1 op 9 a 1 op 10 ook in de winter maar in de zomer lange afstanden 1 op 13
Ik denk dat het verbruik in de zomer met de xmax 250 caburateur meevalt.
En in de winter tegenvalt.
Ik vind eerlijk gezegd 4,4l/100km en 3,6-3,7l/100km aan de hoge kant voor een 250.
Ik zou eerder iets van 3,0-3,3 verwachten.
Mijn Beverly 300 ie zit nu gemiddeld na 13000km gereden op 3,15l/100km. Dat is een 300 met injectie (vandaar die ie).
Er zit een zomer-winter trend op: zomer eerder rond 3,0, winter eerder rond 3,3.

Maar als ik er de spritmonitor op raadpleeg zou het gemiddelde voor een 300 ie op 4,04 liggen.
Ik heb met de BV nu 53 keer getankt en het hoogste verbruik in één tankbeurt tot nu was 3,7 en ik rij stevig door met de Beverly.
Je moet er toch al wat voor doen om boven de 4 te geraken, zou ik denken.
 
(...)
Ik had vroeger een auto ford taunus 1300 1972 met carburateur (...)
Een Ford Taunus 1300 uit 1972, daar reden er in mijn jeugd miljoenen van rond.

Zelf heb ik nog een tweetal jaar met een Ford Taunus 17m uit 1967 rondgereden.
Was 20 jaar oud toen ik hem kreeg van een grootnonkel die op zijn 85 besloten had om te stoppen met autorijden. Luxe: ik verdiende nog geen geld maar ik had al een auto.

Het was een grijze tweedeurs, precies zoals op de foto hieronder.
Die oude Ford reed best aangenaam maar kwam duidelijk tekort op autowegen en daarom vervangen door een tweedehands Renault Fuego GTX 2.0 litres.

Ford_Taunus_17M.jpg
 
Bedankt alen in elk geval... De vraagstelling heeft zichzelf vlot opgelost, beide Xmaxen zijn verkocht... De carburator versie was snel weg en de injectie net voor ik afspraak kon regelen om te gaan kijken... Nieuw lijstje maken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan