[XR600] ratel in de kop + kleplichter werkt half

laten zitten zo'n ringetje kost maar €0,25 :+

Dokter ik heb een spijker ingeslikt...... geen nood meneer een nieuwe heeft u voor een paar centen... ;-)

Losse metalen delen die vrij door het blok kunnen zwerven gaan vroeger of later iets beschadigen. Waarschijnlijk zijn de kosten dan hoger dan 0,25.....

Er uit halen is het devies.
Ik heb voor zulk soort gevallen een gereedschappie aangeschaft: het is een schroevedraaierhandvat met een dunne zwanehals er aan van een cm of 35 en aan het einde een magneetje. Werkt (bijna) altijd. Tenzij het koper of RVS betreft; dan wordt het echt peuteren.....
 
Dokter ik heb een spijker ingeslikt...... geen nood meneer een nieuwe heeft u voor een paar centen... ;-)
De reactie van XR Hans zag ik ook echt als een grapje :-)
Dat blok gaat niet draaien voordat dat ringetje eruit is natuurlijk!
 
Goed, we zijn weer een eeuw verder en heb eindelijk weer tijd gehad om hiermee aan de gang te gaan.

Wat bleek: de spanner van de distributie ketting!!
Grrrr... :(

Doordat die spanner overleden is, is de kleptiming versprongen en zo kon het zijn dat mijn uitlaatklep is kromgeslagen. De ratel die ik hoorde was de nokkenas die op een vastzittende uitlaatklep tikte... Logisch ook dat de kleplichter het ook niet goed meer deed.

Dus: nieuwe spanner, nieuwe klep + klepzetel en sinds deze week rijden we weer :]

Ohja, het bewuste ringetje heb ik teruggevonden tussen één van de koelribben :X
 
goh... dit is al het zoveelste topic wat ik lees met een versprongen distributieketting...

en ik maar een howto maken waarin staat hoe je dit soort dingen kunt voorkomen... |(
 
Nieuw vraagje:

Ik heb tot 2x toe de kleppen gesteld maar ik hoor toch nog een tikje uit de kop komen.

Nu komt het: als ik de kleplichter héél ietsje bedien terwijl de motor draait, wordt het tikje minder.

Mijn conclusie is: de rechter uitlaatklep heeft teveel speling. Het zou kunnen dat ik niet goed heb gemeten omdat de kleplichter me genept heeft...

Is deze conclusie juist?
Deze week maar eens opnieuw kijken... (ja, niet te hard werken he! :) )
 
als je zeker wilt zijn dat het je handmatige kleplichter niet is moet je de kabel gewoon even loskoppelen.

Als het zo is dat de kleplichter invloed had met stellen stond je kabel te strak...best riskant want daardoor kan je uitlaatklep ook open blijven staan wat verbrande klep tot gevolg kan hebben, plus allemaal bijkomstige slijtage daarboven.
 
Vandaag opnieuw gesteld en inderdaad, de uitlaatklep had teveel speling!
De kabel helemaal loshalen was inderdaad de oplossing.

Thanks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan