redrider013
MF veteraan
3,5 maand geleden heb ik mijn XR stuk gereden
Het verhaal heeft hier al even gestaan, dus vele kennen het al, maar na de server-crash is het weer verloren gegaan. vandaar dat ik het nog maar eens post.
na 30.000km gereden te hebben gereden (artikeltje 5 rijstijl) met mijn HRC-XR650R op slechts 1 olie(+filter) wissel (jaja ik weet het... Ik volg mijn eigen goede adviezen niet op) kreeg ik een vastloper op de linkerbaan van de snelweg.
Gelukkig had mijn linkerhand een bliksemreflex en ben ik rustig naar de vluchtstrook gerold, maar ik had al meteen door dat het goed fout was.
Na een middagje demonteren was de conclusie: mijn big-end lager had het begeven.
de drijfstang stond wat scheef op de krukas, blauw aangelopen
Het blok vol gruis en puin, etc. etc.
Dus nadat ik mijzelf voor de kop geslagen had, en belooft had voortaan keurig mijn onderhoud zou plegen, ben ik aan de wederopbouw begonnen.
dat moest volgens mijn kundig inzicht wel met een weekje of 2 rond kunnen zijn, zodat ik nog met Leo's all-road rit mee kon doen.
... tenminste dat was het idee
tegenslag 1) Mijn lokale Honda dealer (Flipsen Tilburg) wist mijn te vertellen dat de kruk-drijfstang (OEM Honda) alleen als complete unit verkocht werd voor 880euro ex.
Daar ben ik niet mee akkoord gegaan aangezien ik wist dat er firma's (Carillo, Pro-X, etc) zijn die losse drijfstangen (kits) verkopen voor mijn type motor.
Ik heb een motoren-revisiebedrijf (CMT centrale motoren revisie Tilburg) gevonden die mij wel wilde helpen en een drijfstangsetje kon bestellen uit Amerika, en mijn krukas kon persen.
tegenslag 2) Er waren toch wat krassen in de cilinderwand dus had ik besloten om de cilinder op te boren en te honen en er een nieuwe big-bore (wiseco)zuiger in te steken.
Echter het reviesiebedrijf merkte dat normaal honen geen zin had op een nicasil gecoatte wand, en omdat zij daar niet de juiste middelen voor hadden, hadden ze ook de bestelling van de zuiger maar ge-annuleerd.
Affijn zo verstreken de geplande 2 weken al snel voorbij.
Het revisiebedrijf heeft op mijn aandringen alsnog de onderdelen besteld en geleverd, mijn krukas geperst en netjes werk afgeleverd voor relatief weinig $$
(190euro voor drijfstang + lager en 80euro om te persen)
tegenslag 3) Ik ben met de cilinder naar een ander bedrijf gegaan (ATM in Oirschot) Zij zijn gespecialiseerd in nicasil-coaten en hadden zelfs ervaring met mijn type blok en het opboren naar 680cc. dus vol vertrouwen heb ik het daar achtergelaten met de belofte dat het na een week geklaard zou zijn..
In de destijds heersende hittegolf heeft ATM (naar zeggen) 2 dagen stroomstoring gehad waardoor het iets langer zou duren.
Het heeft 4 weken geduurt.
Ze hebben uiteindelijk wel keurig werk geleverd (alleen niet erg snel)
tegenslag 4) Inmiddels had ik de carterdelen eens grondig ge-inspecteerd en opgemerkt dat er een stukje carter inwendig stukgeslagen was.
Deze (bleek later) was bedoeld om de olie op te vangen alvorend het retour gepompt wordt. vrij vertaald: zonder schotje geen wheelies meer...
Dit diende dus eerst gelast te worden.
Op advies ban ik naar Jos Verstappen (niet de off-road F1 coureur) gegaan in Boxtel, die gespecialiseerd is in alu-carterdelen.
Voor slechts 100euro wist hij de carterdelen weer keurig te lassen, slijpen, schuren tot ze er weer als nieuw uit zagen!
tegenslag 5) Ik had bij Flipsen nieuwe lagers besteld omdat ik de volgegruisde lagers niet meer wilde behouden. maar de lagers die hij geleverd had leken anders te zijn. alhans de linker krukas-lager was geleverd als een kogellager ipv een rollager. Na navraag en een print-out van de exploded view wist hij mij te overtuigen dat het waarschijnlijk een technische wijziging was en dat dit weldegelijk de juiste waren..
tegenslag 6) Ik had niet het goede gereedschap om 2 van de oude lagerschalen uit de carterdelen te krijgen, dus ben ik teruggegaan naar Flipsen in de hoop dat die wel de special-Honda-tools zouden hebben.
Die hadden ze dus niet.. Maar hij kon toch de lagerschalen voor mij verwijderen, dus OK, carter achtergelater, en later die middag telefoon: de lagerschalen zijn verwijderd.. maar... een onderliggend busje is ook gesneuveld (hij bleek ze met een dremel kapot geslepen te hebben )
tegenslag 7) Ik baalde er al stevig van dat ik die zaterdag niet verder kon maar goed het is niet anders, busje besteld, weekje later terug om busje op te halen.
tref ik een briefje op de ruit: wegens vakantie 3 weken gesloten
tegenslag 8) 3weken later terug om dat verrekte klote busje op te hale en nu eidelijk aan de wederopbouw te kunnen beginnen, merk ik op dat er op het printje van de exploded view nog een afdek-ring naast de gewijzigde krukaslager afgebeeld stond en dat ik die niet geleverd gezien had. Kijkt hij nogmaals in zijn computer, zie ik keurig een rollager staan.
wat blijkt: had die joker mij alle lagers van een XR600 verkocht
Op 1 of 2 na, allemaal verkeerd!
tegenslag 9) affijn weer een week later terug, de goede lagers opgehaald.
sta ik ze later voorzichtig in mijn carter te persen... krak.. scheur in mijn carter.. GDVR-D-GDVR
kon ik weer terug naar Jos Verstappen in Boxtel
tegenslag 10) na de beloofde week was hij nog niet klaar,
na de daarna beloofde week was hij de helft vergeten, na de daarna beloofde week was hij zeilen terwijl afgesproken was dat ik het carterdeel zou komen halen... <zucht>
Maar uiteindelijk.. 3,5 maand verder had ik dan eindlijk alle onderdelen bij elkaar en na 2 middaagjes sleutelen kwam er weer een bekende roffel uit de uitlaat: DE XR LEEFT WEER!!!
Het verhaal heeft hier al even gestaan, dus vele kennen het al, maar na de server-crash is het weer verloren gegaan. vandaar dat ik het nog maar eens post.
na 30.000km gereden te hebben gereden (artikeltje 5 rijstijl) met mijn HRC-XR650R op slechts 1 olie(+filter) wissel (jaja ik weet het... Ik volg mijn eigen goede adviezen niet op) kreeg ik een vastloper op de linkerbaan van de snelweg.
Gelukkig had mijn linkerhand een bliksemreflex en ben ik rustig naar de vluchtstrook gerold, maar ik had al meteen door dat het goed fout was.
Na een middagje demonteren was de conclusie: mijn big-end lager had het begeven.
de drijfstang stond wat scheef op de krukas, blauw aangelopen
Het blok vol gruis en puin, etc. etc.
Dus nadat ik mijzelf voor de kop geslagen had, en belooft had voortaan keurig mijn onderhoud zou plegen, ben ik aan de wederopbouw begonnen.
dat moest volgens mijn kundig inzicht wel met een weekje of 2 rond kunnen zijn, zodat ik nog met Leo's all-road rit mee kon doen.
... tenminste dat was het idee
tegenslag 1) Mijn lokale Honda dealer (Flipsen Tilburg) wist mijn te vertellen dat de kruk-drijfstang (OEM Honda) alleen als complete unit verkocht werd voor 880euro ex.
Daar ben ik niet mee akkoord gegaan aangezien ik wist dat er firma's (Carillo, Pro-X, etc) zijn die losse drijfstangen (kits) verkopen voor mijn type motor.
Ik heb een motoren-revisiebedrijf (CMT centrale motoren revisie Tilburg) gevonden die mij wel wilde helpen en een drijfstangsetje kon bestellen uit Amerika, en mijn krukas kon persen.
tegenslag 2) Er waren toch wat krassen in de cilinderwand dus had ik besloten om de cilinder op te boren en te honen en er een nieuwe big-bore (wiseco)zuiger in te steken.
Echter het reviesiebedrijf merkte dat normaal honen geen zin had op een nicasil gecoatte wand, en omdat zij daar niet de juiste middelen voor hadden, hadden ze ook de bestelling van de zuiger maar ge-annuleerd.
Affijn zo verstreken de geplande 2 weken al snel voorbij.
Het revisiebedrijf heeft op mijn aandringen alsnog de onderdelen besteld en geleverd, mijn krukas geperst en netjes werk afgeleverd voor relatief weinig $$
(190euro voor drijfstang + lager en 80euro om te persen)
tegenslag 3) Ik ben met de cilinder naar een ander bedrijf gegaan (ATM in Oirschot) Zij zijn gespecialiseerd in nicasil-coaten en hadden zelfs ervaring met mijn type blok en het opboren naar 680cc. dus vol vertrouwen heb ik het daar achtergelaten met de belofte dat het na een week geklaard zou zijn..
In de destijds heersende hittegolf heeft ATM (naar zeggen) 2 dagen stroomstoring gehad waardoor het iets langer zou duren.
Het heeft 4 weken geduurt.
Ze hebben uiteindelijk wel keurig werk geleverd (alleen niet erg snel)
tegenslag 4) Inmiddels had ik de carterdelen eens grondig ge-inspecteerd en opgemerkt dat er een stukje carter inwendig stukgeslagen was.
Deze (bleek later) was bedoeld om de olie op te vangen alvorend het retour gepompt wordt. vrij vertaald: zonder schotje geen wheelies meer...
Dit diende dus eerst gelast te worden.
Op advies ban ik naar Jos Verstappen (niet de off-road F1 coureur) gegaan in Boxtel, die gespecialiseerd is in alu-carterdelen.
Voor slechts 100euro wist hij de carterdelen weer keurig te lassen, slijpen, schuren tot ze er weer als nieuw uit zagen!
tegenslag 5) Ik had bij Flipsen nieuwe lagers besteld omdat ik de volgegruisde lagers niet meer wilde behouden. maar de lagers die hij geleverd had leken anders te zijn. alhans de linker krukas-lager was geleverd als een kogellager ipv een rollager. Na navraag en een print-out van de exploded view wist hij mij te overtuigen dat het waarschijnlijk een technische wijziging was en dat dit weldegelijk de juiste waren..
tegenslag 6) Ik had niet het goede gereedschap om 2 van de oude lagerschalen uit de carterdelen te krijgen, dus ben ik teruggegaan naar Flipsen in de hoop dat die wel de special-Honda-tools zouden hebben.
Die hadden ze dus niet.. Maar hij kon toch de lagerschalen voor mij verwijderen, dus OK, carter achtergelater, en later die middag telefoon: de lagerschalen zijn verwijderd.. maar... een onderliggend busje is ook gesneuveld (hij bleek ze met een dremel kapot geslepen te hebben )
tegenslag 7) Ik baalde er al stevig van dat ik die zaterdag niet verder kon maar goed het is niet anders, busje besteld, weekje later terug om busje op te halen.
tref ik een briefje op de ruit: wegens vakantie 3 weken gesloten
tegenslag 8) 3weken later terug om dat verrekte klote busje op te hale en nu eidelijk aan de wederopbouw te kunnen beginnen, merk ik op dat er op het printje van de exploded view nog een afdek-ring naast de gewijzigde krukaslager afgebeeld stond en dat ik die niet geleverd gezien had. Kijkt hij nogmaals in zijn computer, zie ik keurig een rollager staan.
wat blijkt: had die joker mij alle lagers van een XR600 verkocht
Op 1 of 2 na, allemaal verkeerd!
tegenslag 9) affijn weer een week later terug, de goede lagers opgehaald.
sta ik ze later voorzichtig in mijn carter te persen... krak.. scheur in mijn carter.. GDVR-D-GDVR
kon ik weer terug naar Jos Verstappen in Boxtel
tegenslag 10) na de beloofde week was hij nog niet klaar,
na de daarna beloofde week was hij de helft vergeten, na de daarna beloofde week was hij zeilen terwijl afgesproken was dat ik het carterdeel zou komen halen... <zucht>
Maar uiteindelijk.. 3,5 maand verder had ik dan eindlijk alle onderdelen bij elkaar en na 2 middaagjes sleutelen kwam er weer een bekende roffel uit de uitlaat: DE XR LEEFT WEER!!!
Laatst bewerkt: