xs 400

Fredvans

Die hard MF'er
9 nov 2005
921
176
Rotterdam
Via deze een vraag m.b.t. de remklauw aan de voorkant van de Yamaha.
Ik heb een xs uit 81 is een type 4g5 nu wil ik wat aanvullende info over remklauwen van Yamaha. Ik ben de motor aan het ombouwen maar de rem staat vrijwel vast en ben eigenlijk op zoek naar een remklauw die zonder aan te passen direct op de vork gemonteerd kan worden. Ik moet nog een niewe remleiding kopen omdat het hoge stuur vervangen is door een soort superbike stuur waardoor bestaande leiding veel te lang is.
In het wpl kan ik ook niet de juiste hoeveelheid (CC) olie vinden om de vork te vullen.
Is een enkele rem aan de voorkant, het liefts een compleet systeem met rond remreservoir.
full
 
Waarom haal je de remklauw niet uit elkaar en maakt alles eens goed zuiver. Indien nodig een revisiesetje erin en het is weer een nieuwe.
Alle XS remklauwen zijn hetzelfde en kan je zo over zetten.
Ik zou wel staalommantelde remleiding nemen want dan remt het ook nog eens een stuk beter.
 
Ik heb al een aantal malen de klauw uit elkaar gehaald en geheel opgeknapt, remcilinder meteen heel fijn schuurpapiertje gladgeschuurd enz.
Geolied en in elkaar gezet, echter door aan mijn andere motor te sleutelen (caferacer) heeft deze motor moeten wachten. Als ik dan na een periode van enkele maanden de cilinder probeer te bewegen gaat deze zelfs met de grote tang niet rond. Ik denk er dus serieus over een ander aan te schaffen.
Zoals je al aangeeft met staal om vlochten, kan de kosten niet zijn.

In het haynes handboek voor de xs modellen tot bj. 78 staat 130ML voor de olie per vork.
Twijfel dit ook voor mijn bouwjaar geldt?
Maar ongetwijfeld zijn er hier mensen die mij iets meer daarover kunnen vertellen.
PS. mooie caferacer heb je gebouwd!
 
Ik heb de rem al div. malen uit elkaar gehaald en dan een paar maanden later krijg ik de remcilinder zelfs met een tang niet bewogen.
Vandaar mijn vraag m.b.t. de uitwisselbaarheid van!
Met staal om vlochten heeft inderdaad de voorkeur kan de kosten niet meer zijn voor enkele remschijf.
Doordat ik met mijn andere motor (Caferacer) bezig ben heeft deze al 1,5 jaar staan wachten. Nu wil ik er eind april/mei meer rijden gewoon voor de stad, is denk ik sneller warm dan andere motor.
In het Haynes wpl. voor XS modellen tot 1978 staat 130Ml/CC per voorpoot.
Ik vermoedt dat er in de latere type meer olie moet maar weet het niet zeker.
Je schijnt ook terug te kunnen meten, weet alleen niet hoeveel cm.

PS. mooie caferacer heb je gebouwd, blijven gaven modellen.
 
Heb je remcylinder ingevet met dat speciale "remmenvet" ?
Dat ziet eruit als een soort vaseline, maar het is geen vaseline. Dat werkt bij mij gewoon goed. Bedenk dat remvloeistof goed agressief is, het is ongeveer bruikbaar als verfafbijt :( (heb daar namelijk ervaring mee ;( ). Dus op net geschuurd kaal staal kan het lekker inwerken. Remzuigertjes zijn niet voor niets voorzien van speciale afwerklagen.

Er zijn tubes van te verkrijgen (dat is dan wel een aanschaf van "eens in je leven") want hoe ik dat ooit op moet krijgen, ik zou het niet weten :N _O-

Voor de rest, je XS400 ziet er uit dat het zeker wat kan worden. Al zal er nog menig uurtje aan besteed moeten worden. Maar dat is natuurlijk ook de hobby *D

Je mag ook langskomen met de remklauw, R'dam Naaldwijk is niet zo ver... De tube die ik heb is lang nog niet leeg. Kan je gelijk zien dat XS-en modulair zijn (heb namelijk 3 stuks XS750 staan ;) ).
 
Als je niet persé een originele Yamaha klauw wilt,zou je een adapteplaat kunnen maken en op MP een Brembo tweezuigerklauwtje kunnen zoeken.Kost niet veel,remt stukken beter.
Heb zelf een SR gehad,dus kan het weten.
 
Ik ben ook aan een xs400 van het type 4g5 aan het werken (mijn onderwerpje : yamaha xs400 cafe/classic racer).

Bij mij zat de remklauw van de voorrem ook volledig vast. De remblokken waren schuin afgesleten, hoe dit komt, weet ik niet. Omdat de rubbers er echt niet meer goed uitzien en ik niet zoveel van remmen ken, heb ik voorlopig de remklauw van mijn xs750 (van 1978) er op gemonteerd, die zag er nog iets beter uit na het nodige poetswerk. De bevestigingsgaten passen 1 op 1.
Ik heb er nog geen remolie opgedaan, dus ik weet niet zeker of het zal werken, omdat de remschijf van de xs400 wel een stuk dunner is dan die van de xs750 (of dat iets uitmaakt, weet ik eigenlijk niet????). Maar ik ga het wel proberen. Als dit werkt, dan ga ik deze remklauw (van de 750 dus) wel volledig reviseren en misschien ook een stalen remleiding monteren.

Welk kontje (polyester?) heb jij er op staan? Waar heb je dit vandaan? Heb je misschien een betere foto van de achterkant aub? Ik ben nog aan het twijfelen wat ik daarmee ga doen. Als jij weet waar ik een kontje kan kopen dat min of meer past op de xs400, zou ik daar heel blij mee zijn. Alvast bedankt.
 
Wim:
Bedankt voor het aanbod, hou het zeker in gedachten.
Ik ken het vet niet, is het geen zuurvrije vaseline?

Texoot:
Het was nou net niet de bedoeling om met pasplaten te gaan werken.
bedankt in ieder geval.

Vivian:
Leuk project ook.
Was in eerste instantie ook van plan om caferacer van te maken.
Maar aangezien ik al een heb, heb ik besloten wat anders te maken.
Ik heb jammer genoeg geen betere foto's van het zitje aan de achterkant dan deze, doe er je voordeel mee.
Ik moet het frame nog aan helen met een beugel in de ronding van het zadel.
Moet tenslotte kentekenplaat enz. kunnen monteren.
Harry van de Kruis heeft specifieke zitjes voor de xs.
Weet je toevallig hoeveel olie in de vorkpoten moet omdat je exact dezelfde motor hebt.
full
 
Is geen zuurvrije vaseline. Zal wel ff een fotootje maken van de tube.

En die Guzzi is zeker niet verkeerd.... Sterker nog ziet er gewoon fantastisch uit !

Maar aan de remschijven te zien rijdt hij niet vaak.
 
Bedankt
En van dat weinig rijden, dat klopt ook.
De schijven roesten in de folder al, heeft niet te maken met het aantal ritjes.
Gebruik hem als ik ga toeren met mijn zoon of met vrienden, eigenlijk te weinig als ik erover nadenk. Probleem is dat ik geen ruimte aan huis heb dus altijd eerst ergens heen moet. In de stad is hij te lomp vandaar de xs ombouw.
Wacht het fotootje even af, thanks
 
Vivian:
Leuk project ook.
Was in eerste instantie ook van plan om caferacer van te maken.
Maar aangezien ik al een heb, heb ik besloten wat anders te maken.
Ik heb jammer genoeg geen betere foto's van het zitje aan de achterkant dan deze, doe er je voordeel mee.
Ik moet het frame nog aan helen met een beugel in de ronding van het zadel.
Moet tenslotte kentekenplaat enz. kunnen monteren.
Harry van de Kruis heeft specifieke zitjes voor de xs.
Weet je toevallig hoeveel olie in de vorkpoten moet omdat je exact dezelfde motor hebt.[afbeelding]

Zitje sluit blijkbaar toch niet zo mooi aan op het frame, als ik het op de foto goed kan zien... Ga je dit nog aanpassen?
Ik weet niet precies hoeveel olie in de vorkpoten moet. Dit staat bij mij ook nog op het 'to do-lijstje'.
 
Zitje en tank sluiten redelijk aan, is denk ik vervormd door de hoek van de foto.
Ik weet nl. niet hoe de aansluiting door jou is bedacht.
Onder de tank komt nog het rubber waardoor tank iets hoger komt te liggen en aansluiting iets beter wordt.
Ga het niet aanpassen, moet gewoon goed zijn.
Ik wil deze motor bouwen als budget bike zonder af te doen aan veiligheid.
Waar heb je de vork rubbers gekocht?
 
Ik heb al een aantal malen de klauw uit elkaar gehaald en geheel opgeknapt, remcilinder meteen heel fijn schuurpapiertje gladgeschuurd enz.
Geolied en in elkaar gezet, echter door aan mijn andere motor te sleutelen (caferacer) heeft deze motor moeten wachten. Als ik dan na een periode van enkele maanden de cilinder probeer te bewegen gaat deze zelfs met de grote tang niet rond. Ik denk er dus serieus over een ander aan te schaffen.
!


Weet jij wat olie met rubber remcups doet?
Leg er maar eens een in een bakje met olie, dan zie jij het wel.

Niet zo gek dat je de remzuiger er niet meer uit krijgt.
Je moet bij ieder onderdeel van het remsysteem wegblijven met olie.
Je moet blauw remmenvet gebruiken bij montage.
Dat is daar voor gemaakt. Dus ook geen vaseline.
 
Ik heb geen idee wat er dan gebeurd maar zo te horen is het niet goed.
Wat gebeurd er eigenlijk, droogt het uit, zet het uit geen idee?

Ga het nogmaals uit elkaar halen en eens kijken waar ik dat vet kan kopen waat je het over hebt of waar eerder in topic over wordt gesproken.
 
Ik heb geen idee wat er dan gebeurd maar zo te horen is het niet goed.
Wat gebeurd er eigenlijk, droogt het uit, zet het uit geen idee?

Ga het nogmaals uit elkaar halen en eens kijken waar ik dat vet kan kopen waat je het over hebt of waar eerder in topic over wordt gesproken.


Je gaat het wel zien.
Het zet uit en wordt heel sponzig.
Daarom zitten nu jouw zuigers vast.

Bij de betere automaterialenzaak kan jij remmenpasta/vet kopen.
Koop een nieuw revisiesetje, haal de remmen uit elkaar.
Maak alles goed schoon met remmenreiniger zodat alle olie er uit is.
En monteer alles met remmenpasta.
Dan gaat het wel goed, ook als het eerst langere tijd blijft staan.
 
Zitje en tank sluiten redelijk aan, is denk ik vervormd door de hoek van de foto.
Ik weet nl. niet hoe de aansluiting door jou is bedacht.
Onder de tank komt nog het rubber waardoor tank iets hoger komt te liggen en aansluiting iets beter wordt.
Ga het niet aanpassen, moet gewoon goed zijn.
Ik wil deze motor bouwen als budget bike zonder af te doen aan veiligheid.
Waar heb je de vork rubbers gekocht?

Okee, als je eens een betere foto hebt, wil ik die wel graag zien.

Mijn vorkrubbers heb ik enkele maanden geleden gekocht op een tweedehandsbeurs voor motoronderdelen. Ik heb ze gekocht bij een stand met Zundapp-onderdelen. Deze hadden de rubbers voor de juiste maat van vorkpoten. Ik heb er onderaan wel een stukje moeten afdoen, omdat ze anders steeds bovenaan bleven hangen na het inveren van de voorvork.
 
Bedankt, ik ga straks de vorkpoten vullen.
Ik ga proberen de remmen uit elkaar te halen indien mogelijk zonder al te veel geweld.
Ben nu de div. onderdelen aan het spuiten, frame nog wat laswerk rondom zadel en dan kan ook dat gespoten worden en het spul weer in elkaar.
Tank en zitje moeten nog gespoten worden enz.
Moet nog wel iets bedenken voor de bekleding van het zitje,iemand ideeën met in het achterhoofd houdend dat het een budget bouw is.
 
Is dat moeilijk, de vorkpoten demonteren en opnieuw vullen?

Oude lederen jas, wat vulling uit een oud zadel en iemand die kan naaien? Zo ga ik het proberen op te lossen.
 
Voorvorkpoten verversen bij oudere motoren is vaak makkelijker dan nieuwe motoren. ;)

Oude motoren hebben vaak een klein schroefje onderin de poot zitten, als je die eruit draait komt er oude olie uit (vaak stinkende zwarte prut :( ). Ook mijn XS-en zijn in het rijke bezit van een dergelijk schroefje. Ben ik heel blij mee :Y Want bij mijn Fazer moet ik de voorvorkpoten verwijderen om de olie te kunnen verversen ;( .

Bovenzijde is vaak een beetje kloten om de dop te verwijderen. Als je geluk hebt is het een schroefdraadsysteem. Wel opletten er staat veerdruk op de dop. Dus opletten dat de dop niet wegschiet (richting je ogen of zoiets... :X ).
Wat ook kan is dat de dop meer een soort circlip (weet de echte technische naam niet, maar het is een soort veer in het rond en in groef in de voorvorkpoot valt) is vastgezet. Dan de dop iets indrukken en de clip ziet te verwijderen. De clip kan dan wegschieten, weer erop voorbereid.
Het verwijderen leverde bij mij het nodige gescheld en getier op....

Dan kan je de veer verwijderen en na het uitlekken van de oude olie kan je nadat het schroefje weer is gemonteerd nieuwe olie in de voorvorkpoot gieten. Voor de hoeveelheid zie het werkplaatshandboek.

Hopelijk kan je met het bovenstaande uit de voeten *D
 
Toen ik een revisiesetje besteld had voor mijn remklauw zat er een klein zakje remmenvet bij.
En dat is precies het zelfde als wat er in die blauwe tube zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens deze service manual moet er 142cc in. Die 130cc is inderdaad van oudere types.
Moet je niet de luchtkamer meten? Als er olie achter blijft heb je nog een verkeerd aantal cc in de vork. Zo moet het althans bij 'moderne' fietsen :+ weet niet of de grote van luchtkamer erin staat?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan