XSR900 startmotor kapot.

Rubenflex

MF'er
13 okt 2012
34
4
gouda
Na 4 jaar en 14k is mijn startmotor kapot. Nu is dit iets dat natuurlijk veel gebruikt wordt en slijt. Maar ik vind het snel. Ik ben ooit begonnen als automonteur (23jaar geleden) toen gingen ze wel een paar jaar langer mee. Ik heb Yamaha Nedeland gebeld en toen kreeg ik een of andere druiloor aan de lijn die redelijk ongeïnteresseerd mij verwijst naar de dealer en anders moet ik maar naar een andere dealer als ik het er niet mee eens ben...

Mijn vragen: Is dit snel? (Ik heb tot nu toe alleen oude motoren gehad) Zijn er andere xsr rijders die het al gehad hebben? Zou ik met mijn klacht nog ergens naar toe kunnen bij Yamaha? Ik ken iemand via fb die wil het wel bij Yamaha UK neerleggen (daar zouden ze wel normaal reageren zegt hij) maar dat lijkt mij wat omslachtig.
 
:^

In mijn pleidooi in post #6 om je verlies voor lief te nemen en er gewoon wat aan te laten doen zodat je weer lekker kan rijden ontken ik ook niet dat je op kan schakelen tot in Japan toe, maar ik denk dat je je tijd, en dat heb ik ook benadrukt, beter kan gebruiken en een paar overuren draaien om die motor te betalen en de rest voor geweldige sex dan heb je een beter rendement...
 
Rob je hebt wel gelijk ik zoek ook een beetje steun hier misschien. Ik ga hem zo halen betalen een beetje huilen maar dat ben ik na misschien 100m rijden weer kwijt. Maar ik had zo iets als en nog 10 of 20 xsr eigenaren waren met het probleem dan is er iets mis.
 
Ja, het ging om de vergelijking. Ik denk dat die startmotoren geen doorontwikkeling hebben gehad in de jaren. Je kan een Maandagmotor treffen, dan heb je pech
Neen, alles heeft een evolutie meegemaakt, al lijkt het startertje van jouw 3-pitter wel op die van een XS uit ‘79. Permanent magneet technologie, multi-fase, planetaire tandwielstelsels/reductieskastjes. In de autootjes vandaag de de dag met start/stop systemen gaan die dingen 200k/ plus 10 jaar, met elke stoplicht starten. Dit heeft jou motor niet, maar de basis hetzelfde
 
Zeker vet ding 8-) en idd 3pitter. @Rob ik ben niet Rick hoor ha ha. Hij staat bij Goedhart waar ik hem gekocht heb. Het is zeker ook stress en onbegrip. Hij kost 500+ nog arbeid. Het is voor hun de eerst die ze moeten vervangen en er zijn nog geen revisie motoren beschikbaar.

Voor 500 euro kan je hem ook eens naar een revisie boer brengen al kanhij niet aan onderdelen komen hij kan je wel vertellen wat er stuk is.
De onderdelen kan je dan als nog zelf regelen. opgelost...
 
Nee hij was niet vriendelijk. Hij was eerder toe aan een andere uitdaging. Als hij bij mij op de afdeling had gewerkt dan mocht hij van af nu alleen nog koffie halen _O-_O-:W_O-_O-

Ik heb in het verleden meerdere keren contact gehad met de importeur, en ik werd altijd keurig te woord gestaan en netjes geholpen, dus wie weet heb je gewoon net de verkeerde getroffen, of iemand die daar tijdelijk waarnam omdat de betreffende persoon op vakantie was. Misschien niet netjes, maar het zijn ook net mensen. En hij heeft ergens wel gewoon gelijk, de dealer is in zo'n geval gewoon het eerste aanspreekpunt en als iedereen alles waar hij/zij het niet mee eens is bij de importeur gaat claimen is het einde zoek. Ben wel van mening dat 4 jaar inderdaad wel erg kort is voor een startmotor, maar ik denk dat je daar in de eerste plaats met de dealer uit moet komen.
 
Een XSR heeft hetzelfde blok als een MT-09 en een Tracer 900.
Zo'n startmotor is dus zeer makkelijk tweedehands te vinden,want motorblokken van schademotoren worden ook massaal te koop aangeboden.
Maar een dealer verkoopt waarschijnlijk liever een nieuwe.
 
Ik werk op een commerciële afdeling bij een groothandel voor instalteurs. Wij zijn ook dealer van producten voor de NL markt. Als een eindgebruiker ons belt met een klacht nemen wij die ook serieus en doen niet lullig tegen hem. En gaan we navraag doen bij de fabriek.
Je werk B2B ipv B2C, helemaal anders.
De marges liggen helemaal anders.
De kennis bij motoren ligt bij de dealers, niet de importeur. Die kunnen alleen navragen bij dealers en de fabrikant.
Neen, alles heeft een evolutie meegemaakt, al lijkt het startertje van jouw 3-pitter wel op die van een XS uit ‘79. Permanent magneet technologie, multi-fase, planetaire tandwielstelsels/reductieskastjes. In de autootjes vandaag de de dag met start/stop systemen gaan die dingen 200k/ plus 10 jaar, met elke stoplicht starten. Dit heeft jou motor niet, maar de basis hetzelfde
In auto's met start/stop zit er al jaren een aangepaste startmotor.
Of een startmotor die geen universele motor is zoals de standaard startmotor.

Maar 14k en 4j lijkt me vreemd weinig maar ook geen productiefout.
Water/corrosie is waarschijnlijk de oorzaak. (gebruik je meestal een hogedruk reiniger om de motor te wassen?)
 
Dat kan nog veel goedkoper.
Maar stel dat dat 2e hands ding of een startmotor die niet bij yamaha vandaan komt binnen no-time kapot gaat? Wie betaald dan het arbeidsloon?

Vraag mij alleen af waarom er niet tot de optie reviseren bij een 3e partij is gesproken?
Heel simpel: de motor is naar een Yamaha dealer gebracht voor reparatie. Die constateert een defect en stelt voor het onderdeel te vervangen. Dat is wat een dealer doet.
 
Heel simpel: de motor is naar een Yamaha dealer gebracht voor reparatie. Die constateert een defect en stelt voor het onderdeel te vervangen. Dat is wat een dealer doet.
Niet helemaal
--------
@TS schreef:
Zeker vet ding 8-) en idd 3pitter. @Rob ik ben niet Rick hoor ha ha. Hij staat bij Goedhart waar ik hem gekocht heb. Het is zeker ook stress en onbegrip. Hij kost 500+ nog arbeid. Het is voor hun de eerst die ze moeten vervangen en er zijn nog geen revisie motoren beschikbaar.
---------
Dus waarom dan niet voor een revisie naar een revisiebedrijf sturen?
Qua wachttijd hoeft dat niet langer dan een paar dagen te duren.
Klant had wel goedkoper uit geweest.
Doe en denk richting klant :+
 
Je werk B2B ipv B2C, helemaal anders.
De marges liggen helemaal anders.
De kennis bij motoren ligt bij de dealers, niet de importeur. Die kunnen alleen navragen bij dealers en de fabrikant.

In auto's met start/stop zit er al jaren een aangepaste startmotor.
Of een startmotor die geen universele motor is zoals de standaard startmotor.

Maar 14k en 4j lijkt me vreemd weinig maar ook geen productiefout.
Water/corrosie is waarschijnlijk de oorzaak. (gebruik je meestal een hogedruk reiniger om de motor te wassen?)
Nope,
1)een starter in de hedendaagse start/stop auto is in de basis hetzelfde als een motorfiets. = lees: opbouw. Een auto heeft een solenoid welke het tandwielrondsel axiaal verschuift voor aangrijping in de starterkrans, bij een motor is hiervoor een eenwegkoppeling, kan wel aandrijven/niet gedreven worden. Yamaha past dus niet op n Opel

2) kennis ligt bij de importeur/fabriek, ervaring bij de dealer. De link is dat de importeur een korte schakel zijn tussen de dealers en engineering fabrikant. Kennis en ervaring. Als blijkt dat door een productiefout dingen vroegtijdig defect gaan, dan dient een dealer dit te melden, importeur terug te koppelen, engineering en fabrikant te checken of etc etc. Mijn BMW F800 is zo na 8 jaar onder behandeling geweest en mijn R1150 na 10 jaar van nieuwe onderdelen voorzien
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan