xt 500 kopen, waar op te letten

1 mrt 2004
165
0
ik ga zaterdag naar (hopelijk) me eerste motor kijken, een yamaha xt500 met aluminuim tank, gouden velgen en bagage drager,

wat zijn de zwakke pleken van een xt?

alvast bedankt!!

ik kan niet wachten tot zaterdag :}
 
XT oud model, GEEN zwakke plekken. DE oer off the road, voor die tijd ongekend. Hij wil nog al eens olie lekken, maar een motor van die leeftijd mag je dat vergeven. Als de prijs goed is, gewoon halen en in de loop van de tijd nieuw maken en nooit meer wegdoen!!!! Veel plezier.
 
Let op een aantal kleine zaken als:

* lekkende voetpakking -> carterontluchting niet goed,versleten zuigerveren,

* bonkig lopen -> bigend naar z'n mallemoer,

* slecht schakelen -> schakelvorkjes.

De XT500 is behoorlijk hufterproof,er zijn echter figuren die dit uitproberen.
Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en redelijk betaalbaar.
Succes met de aankoop en piccies! ;)
 
Als je aankomt ff aan het blok voelen of ze hem al een keer warm hebben
laten draaien zodat hij "makkelijk" start als jij er bent.
Proefritje maken waarbij hij echt warm wordt en dan kijken of hij gewoon regelmatig stationair loopt.
Na proefrit de bougie eruit halen en controleren of hij niet nat geslagen is.
Zal de eerste keer niet zijn dat er gelijk een overmaatse zuiger in moet.
Ook na proefrit uitzetten en na een minuut of 2 weer starten, kijken of hij
weer in 1 keer start. (bobine/cdi check)
Voor de rest zijn het prachtdingen om mee te rijden.
 
Speling in de transmissiedemper van het achterwiel
Doorrottend (origineel) achterspatbord
6 volt verlichting ( slechte verlichting is wel te verbeteren)
Knipperlichten die nauwelijks meer knipperen ( idem )
versleten remhevel in frame
Vastgerotte as v.d. achtervork ( merk je alleen maar bij demontage)
Verder alle lagers ( wiel, achtervork en balhoofd) controleren
Bekijk het frame goed rond het balhoofd of er geen scheurtjes zitten, bij een bepaald bj is het balhoofd versterkt.

Let op tikkende geluiden uit het blok, vaak zijn de kleppen aan de bovenkant ingeslagen.
Oliedruk controleren
Compressie idem
Krukashoofdlagers controleren.
Succes *D

O ja wat moet ie kosten, en koop je bij een particulier ?
 
Alles al zo'n beetje genoemd zie ik. Warme motor bij aankomst is jammer (slechte starter?), te laag oliepeil duidt op verwaarlozing (peilen na 10 min. draaien).

Als je hem besluit te kopen, laat je dan goed uitleggen hoe je hem start (en goed blijven onthouden :+ ).

Succes!
 
Hoi, heb zelf ook een xt 500 gehad, spiksplinternieuw uit de showroom.

Het zijn zeer geliefde motoren voor het dievengilde.( dus zet hem op slot, ook als je ff iets moet doen )

Denk vooral aan de terugslag met starten, en dat de kickstart indicator goed staat.( kijk glaasje op de cilinder )

In elk geval veel plezier het zijn echt moord machines. ( in de goede zin van het woord )

Gegroet.
 
Ps.

Koop je hem particulier?

Wat vragen ze nu voor een xt500?

Wat is het bouwjaar?

Gegroet.
 
XT oud model, GEEN zwakke plekken. DE oer off the road, voor die tijd ongekend. Hij wil nog al eens olie lekken, maar een motor van die leeftijd mag je dat vergeven. Als de prijs goed is, gewoon halen en in de loop van de tijd nieuw maken en nooit meer wegdoen!!!! Veel plezier.

:^ kewle fiets hoor, en zeker zo origineel mogelijk houden / maken.. die dingskes zijn best wat waard nml....

oh; piccie :+
 
de prijs is zeer zacht 1300 euro, dus wil goed kijken of er nix mis mee is,

ik heb wel ervaring met sleutelen maar dat is beperkt tot het reviseren en opknappen van oldtimer schakelbrommertjes, bedankt voor de tips hier heb ik wel veel aan
 
Dat blijft een mooie motor, die XT 500.
XT500_vente_aldo.jpg


Maar zijn ze inderdaad zo diefstal-gevoelig ja?
 
als ze die van mij jatten vind ik ze knap, hij zit aan de grond verankert met een stalen u gevormde buis, gegoten in beton

dan staat er achter de ruit waar hij tegenaan staat nog een bewegings melder, als er iemand aan de motor komt gaat op mijn kamer een alarmpje af, dus die krijgen ze bij me huis nooit weg
 
als ze die van mij jatten vind ik ze knap, hij zit aan de grond verankert met een stalen u gevormde buis, gegoten in beton

dan staat er achter de ruit waar hij tegenaan staat nog een bewegings melder, als er iemand aan de motor komt gaat op mijn kamer een alarmpje af, dus die krijgen ze bij me huis nooit weg

L :+ L

gaat ie aanstaande zaterdag kijken, maar zijn motor staat nu al bij em aan de grond verankerd :P


Volgens mij gaat de koop wel door.

[lagereschool-scandeer-mode]
van driehiel is vuh-lie-hiefd!...van driehiel is vuh-lie-hiefd!... })
[/lagereschool-scandeer-mode]
 
als ze die van mij jatten vind ik ze knap, hij zit aan de grond verankert met een stalen u gevormde buis, gegoten in beton

dan staat er achter de ruit waar hij tegenaan staat nog een bewegings melder, als er iemand aan de motor komt gaat op mijn kamer een alarmpje af, dus die krijgen ze bij me huis nooit weg

En als je een keertje niet thuis ben,... :?


:9
 
dan ben ik weg op de xt :P

ik installeer er nog wel een simpel alarm systeem op, gewoon voor als ie in de stad staat, nog tips??

alvast bedankt
guus
 
nog een paar vragen:
hoe controleer je bij de xt het olie pijl? met koude motor warme motor??

en de olie druk?
en hoe check ik de compressie? wanneer is het voldoende?
dit zijn nog effe een paar vraagjes die ik heb

alvast bedankt
guus
 
nog een paar vragen:
hoe controleer je bij de xt het olie pijl? met koude motor warme motor??

en de olie druk?
en hoe check ik de compressie? wanneer is het voldoende?
dit zijn nog effe een paar vraagjes die ik heb

alvast bedankt
guus


oliepeil checken doe je door bij warme motor eventjes stationair draaien en dan gewoon peilen.

compressie meten doe je gewoon door op de kickstarter te gaan staan :+ als je er te gemakkkelijk doorheen stampt is de compressie niet goed maar bij de meeste xt's is deze wel goed

maar laat je idd goed de startprocedure uitleggen ook hoe je bij een warme motor moet starten (warmstartknopje ;) )
 
Hoi, heb zelf ook een xt 500 gehad, spiksplinternieuw uit de showroom.

Het zijn zeer geliefde motoren voor het dievengilde.( dus zet hem op slot, ook als je ff iets moet doen )

Denk vooral aan de terugslag met starten, en dat de kickstart indicator goed staat.( kijk glaasje op de cilinder )

In elk geval veel plezier het zijn echt moord machines. ( in de goede zin van het woord )

Gegroet.

:9

De mijne is idd gejat.
Had overigens toch versleten zuigerveren; dus daar zou je op moeten letten.
 
nog een paar vragen:
hoe controleer je bij de xt het olie pijl? met koude motor warme motor??

en de olie druk?
en hoe check ik de compressie? wanneer is het voldoende?
dit zijn nog effe een paar vraagjes die ik heb

alvast bedankt
guus

Shit overheen gelezen

Oliepeilen met warme motor.
Oliedruk; bovenste kleine boutje op oliefilter losdraaien, motor starten en er moet na maximaal 10 a 20 seconden een flinke stroom olie uitkomen.
Compressie; zuiger tegen de compressie zetten, voet op kickstarter houden en proberen door te duwen, moet niet of nauwelijks mogelijk zijn, gaat dit wel dan is de zuiger niet goed meer, echter kan ook door een hangende of versleten klep komen.
Compressie kun je ook meten met compressiemeter moet dacht ik tussen 8 en 12 bar zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan