XTZ 660 ('92) brandstoftoevoerprobleem?

kameelracer

MF'er
3 jan 2011
94
0
Houten
Beste mederijders,

afgelopen weekend een XTZ 660 aangeschaft *O* ... alleen gisteren was er toch een probleempje.... '(

Met enige regelmatig, om de 10 - 20 km, valt de motor uit. Hij "sterft" langzaam alsof de benzine op is. Daarna kan ik hem gewoon weer starten zonder enig probleem.

Nu is dit vrij vervelend en gevaarlijk als je op een grote autoweg rijdt en je motor valt uit. Handje opsteken en naar rechts gaan maar dan moet er wel ruimte zijn ;)

Kan het de brandstofpomp zijn? (denk het niet want dan is het na het starten niet verholpen)

Het mengsel?

een van de filters?

iemand een idee?? en eventueel ook tips hoe het op te lossen ben namelijk nog een redelijke n00b :$

groeten,

MG
 
Ook als de brandstofpomp het niet doet, dan nog loopt de benzine door, als je tank tenminste niet helemaal leeg is. Als het nou weer gebeurt, open dan je tankdop eens en kijk of er onderdruk in de tank zit. Je hoort hem dan al sissen als je de dop open doet.
 
Doet het probleem zich eigenlijk vaker/sneller voor met een volle tank dan met een halfvolle tank?

Ik weet ook niet hoe technisch je bent, maar als de tankbeluchting het probleem niet is, probeer dan eens het volgende. Zodra de motor weer stopt, draai dan de aftapschroef van je vlotterbakje (sterschroefje aan de zijkant van je vlotterbakje) even open. Komt daar dan meteen een straal benzine uit, of slechts belletjes en druppeltjes?

Enne, is er een benzinefilter gemonteerd?
 
Laatst bewerkt:
Beste Bolski,

bedankt voor de tips.

het probleem doet zich voor bij zowel een 3/4 volle als geheel volle tank voor.

Ik had namelijk na de 1e keer maar even getankt voor de zekerheid. toen kon er nog 5 liter bij en was die geheel vol!

ik zal morgenavond eerst de test van de beluchting uitvoeren.

daarna het aftapschroefje open draaien -> waar zit het vlotterbakje? :$

Ik zal de resultaten dan hier even posten!

Geen idee of er een benzinefilter is gemonteerd....
 
Vlotterbakje, is dat bakje dat onderaan deze carburateur hangt.
vm34-1.JPG

Deze heeft een andere aftapschroef, maar het principe is hetzelfde.

Benzinefilter, ergens tussen je benzinekraantje (staat die wel volledig open?) en je carburateur.
benzinefilter_papier.jpg


Volgende stap is eventueel om je kraantje rechtstreeks op je carb aan te sluiten
 
Laatst bewerkt:
vandaag gewoon naar kantoor kunnen rijden zonder problemen.

op de terugweg maar een blokje extra om om te kijken of het probleem zich weer voor "wil"doen.

tank zit nog steeds barstensvol dus de omstandigheden blijven gelijk aan de vorige keer.
 
Terugweg is ie 1 keer stil gevallen... Was alleen net na het optrekken bij een stoplicht bij een 80 km. Weg... Dus snel in neutraal en starten.. Was geen ruimte om hem aan de kant te gooien. Nu de tank leger raakt is het probleem ook minder... Gok dus toch op de beluchting / ontluchting. Gebeurt dit alleen via de dop of is er ook nog ergens een slangetje?
 
Terugweg is ie 1 keer stil gevallen... Was alleen net na het optrekken bij een stoplicht bij een 80 km. Weg... Dus snel in neutraal en starten.. Was geen ruimte om hem aan de kant te gooien. Nu de tank leger raakt is het probleem ook minder... Gok dus toch op de beluchting / ontluchting. Gebeurt dit alleen via de dop of is er ook nog ergens een slangetje?
Alleen dop.

Rijdt hij verder gewoon netjes?
 
Hij ploft af en toe nog wel en soms loopt het (op lage snelheden) wat stotterig.

Binnenkort bij albert, jou wel bekend, langs om af te stellen.

Ik zal eens even kijken hoe ik de tankdop kan 'doorblazen'
 
Hij ploft af en toe nog wel en soms loopt het (op lage snelheden) wat stotterig.

Binnenkort bij albert, jou wel bekend, langs om af te stellen.

Ik zal eens even kijken hoe ik de tankdop kan 'doorblazen'
Als het Albert is van www.zenmotoren.nl dan kennen we hem wel en dat is een bekwaam vakman en goede monteur voor onderhoud en storingen etc aan je motor.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik weet niet of je probleem al opgelost is maar dit is ook een tip: benzinepomp verwijderen (werkt op het vacuum van de inlaat en is erg gevoelig voor luchtlekken en een zwak membraam). Slang van de kraan gewoon direct op de carburateur aansluiten. Heb ik ook gedaan; tevens een universeel filtertje ertussen gezet (2.95 bij de automaterialenzaak). Enig gevolg van het verwijderen van de brandstofpomp is dat je de tank niet helemaal leeg kunt rijden maar wie wil dit? De laatste 1.5 liter ligt lager dan de carburateur.

Succes en met groet, Hans
 
...................
Benzinefilter, ergens tussen je benzinekraantje ............... en je carburateur.
[afbeelding]

Volgende stap is eventueel om je kraantje rechtstreeks op je carb aan te sluiten
Kijk uit met zulke benzinefiltertjes; sommige hebben een pijl voor de doorstroom-richting en die mag nooit richting tank wijzen, per se alleen naar het verbruikspunt (carb). Types zonder pijl niet vertrouwen, even van 2 kanten doorheen blazen om te voelen of er niet toch een voorkeursrichting in zit. Bij verkeerd-om aantreffen niet "corrigerend" omkeren maar VERVANGEN anders geheid oud vuil je carb in.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Inderdaad de benzine pomp demonteren, maar nog belangrijker het zeefje in de carb schoonmaken!!! Vlotterbak demonteren, vlotter weghalen daar waar de vlotter mee wordt bewogen, pennetje eruit halen daarna sterschroefje lossen. Koperen busje eruit halen en daar ist het zeefje meestal verstopt. De benzinepomp is eigenlijk niet echt nodig, is eerder een storende factor zeker wanneer dat zeefje dicht zit. Met filtertjes altijd opletten, de meeste zijn eigenlijk voor de automotive geschikt!!

Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan