verhaal van XTZebra klopt, spreek uit ervaring, Super-tenere is een wereldfiets, ben er drie keer mee naar zuid frankrijk en spanje gereden met twee personen. Gaf geen krimp.... totdat tijdens een weekendje groningen het koppelingshuis stuk liep. Klonk als een uitgelopen big end. Rekening 1250 gulden, reken nu voor 1 gulden 1 euro en je weet dat ik niet vrolijk werd. was in 1995, even geleden dus. Beetje rondvragen en het bleek dat meer XTZ rijders dit probleem hadden gehad. Allemaal zo rond de 40k . Yamaha wilde van geen coulance weten.
Nou, nooit meer een yamaha dus !!!! als was het maar uit principe.
Let wel, aan elke motor kan wel iets stuk gaan, dat was tot daar aan toe maar hoe Yamaha hier mee om ging toen was beneden alle nivo terwijl er duidelijk sprake was van een ontwerpfout. hoe dan ook, ik hen nog steeds goede herinneringen aan de super tenere !
nog een paar tips:
met dynojet kit en kn filters ging het verbruik van 1 op 13á14 naar 1 op 21 ! en niks geen minder power hoor, liep flat out 200km, en dat is hard op zo'n woestijnkameel.
gelijkrichter kun je ook preventief met koelpasta monteren op een koelblok uit de electronicazaak en wat meer in de rijwind plaatsen, gaat ie minder snel stuk.
zorg voor een goede bougiesleutel in de on board gereedschap set, anders krijg je ze er echt niet uit.
zorg dat de draaipunten van de achtervering goed gesmeerd blijven. deze wil nogal eens gaan kraken.
beste bandenkeuze voor overwegend asfalt, michelin tx66
veel succes ermee !!!
Heeft iemand al iets meer kunnen vinden over de xtz1000? Tot nog toe lijkt alle info die er over te vinden is hetzelfde artikel te zijn.
JEZUS!!! Wat is de vering van die xtz slap!! slaat door als je op een drempel wil springen!
Is er iets aan te doen? voor steek je wp ofzo, maar achter, is daar een goedkopere oplossing voor dan een andere schokbreker??
Wel lekker vlot als je hem doortrek, al vind ik ze voor een 2in lijn wel erg trillen, die FZR jammie liep super rustig, deze vind ik wat nerveus op het gas.
Al met al.... vind de ktm950 toch wel iets beter....
Ik vind de voorvering nog wel te doen, maar juist de achterkant dempt gewoon slecht, hij dijnt over iedere forsere hobbel.
Maar na wat afstellen is het wel iets beter geworden, uigaande demping minimaal -> maximaal doet alleen erg weinig
De koppelingskorf heeft transmissiedemperveren aan de achterzijde, die nogal bros zijn. Ze breken af in kleine deeltjes (of grotere delen) en gaan door je carter zwerven. Dit leidt in bijna 100% van de gevallen tot een vastlopend blok, total loss!
Doe je zelf een lol. Zet hem op de zijstandaard en open je rechterzijkap. Hier lekt geen olie uit, aangezien het dry sump is. Maak met een luchtsleutel je koppelingskorf los. Haal hem er in het geheel uit en inspecteer de achterzijde.
Hier zitten in de rijrichting een zestal veren, drie zware en drie lichte. Die zware breken dus. Heb je 6 dezelfde dikte? Perfect, want die zijn goed!
Het is een absolute must en geen hoax. Maar een uurtje werk, maar de schade is niet te overzien indien het fout gaat!