Yamaha FJR 1300 Part 5

Zal inderdaad (bij hetzelfde rem gedrag) van type remblok afhangen. Ik dacht dat organische blokken wat meer stoffen. Ik heb de originele erin zitten, die vind ik ook stoffen. Zijn gesinterde blokken. In ieder geval helemaal niks om je zorgen over te maken als verder alles goed functioneert.
 
Middelste bus zat zelf volledig vast.. FJR van 2003 met 80000 km
en die is het hete hangijzer cq wordt nooit gesmeerd terwijl het wel om de 10.000km moet.
Dealers moeten dan teveel werk verrichten en doen het dus niet, terwijl als je weet hoe en met een aanpassing is het een klusje van max een uurtje met koffie gedronken en babbel.
 
Heb nog niet zo lang geleden de remvoering/remblokken vernieuwt op de fjr 1300 heb er nu Brembo in zitten.
Gisteren even de motor gewassen en het viel mij op dat de velgen erg veel remstof op zit.
Weet zeker dat de blokken die ik hiervoor erin had dit niet zo was.
Herkent iemand dit.
Zoals anderen al aangeven, ligt ook aan de soort voering die je gebruikt...niet alleen aan het merk.
Ik heb nog de originele blokjes erop zitten, dat zijn geen sinter, en heb weinig tot geen last van vervuiling.
Op mijn vorige motor een ST1100 had ik sinter van Brembo, en veel meer vervuiling.
 
Zal inderdaad (bij hetzelfde rem gedrag) van type remblok afhangen. Ik dacht dat organische blokken wat meer stoffen. Ik heb de originele erin zitten, die vind ik ook stoffen. Zijn gesinterde blokken. In ieder geval helemaal niks om je zorgen over te maken als verder alles goed functioneert.
Ik heb juist tegenovergestelde ervaring...
Sinter gaf op mijn ST1100 veel vervuiling
Op mijn standaard af fabriek blokken nu op de FJR ( 2019) nauwelijks vervuiling (zal organisch zijn verwacht ik)
En dat terwijl ik bijna altijd met duo rij, meer massa tot stilstand moet brengen, grotendeels Eifel en Ardennen of Moezel.....vaker remmen.
 
Het contactslot van mijn trouwe werkpaard heeft kuren. Het was al een beetje “spelen” met de sleutel om hem om te kunnen draaien, maar nu ging het wel heel lastig. Na een nachtdienst wil ik toch rap naar huis 😉
Ik heb zitten zoeken maar kan niet echt wat vinden.
Weet iemand een adres waar ik een goed alternatief kan kopen. Of een goede originele. Het gaat om een 2001 model. Gr Jan
Ik heb dit bij al m'n Yamaha's al gehad. Bij de huidige FJR ook. Helpt het niet als je de sleutel ietwat richting de tank duwt en dan draait?
Dus sleutel in contact, dan de sleutel wat richting tank duwen en dan draaien. Zo lukt het toch bij mij : ).
 
en die is het hete hangijzer cq wordt nooit gesmeerd terwijl het wel om de 10.000km moet.
Dealers moeten dan teveel werk verrichten en doen het dus niet, terwijl als je weet hoe en met een aanpassing is het een klusje van max een uurtje met koffie gedronken en babbel.
Ik dacht alle 20k? Maar goee, is in ieder geval weinig (misschien zelfs nooit) gedaan.
Heb ook een aanpassing gedaan om dit in het vervolg wat makkelijker te maken : ). Beter eens te snel dan niet ; ).
 
Ik dacht alle 20k? Maar goee, is in ieder geval weinig (misschien zelfs nooit) gedaan.
Heb ook een aanpassing gedaan om dit in het vervolg wat makkelijker te maken : ). Beter eens te snel dan niet ; ).
Nooit gedaan zou mij niets verbazen.
in het boekje staat 10.000 km en gezien het soort vet en soort lager zou ik dat ook doen.
 
Nooit gedaan zou mij niets verbazen.
in het boekje staat 10.000 km en gezien het soort vet en soort lager zou ik dat ook doen.
Het werkplaatshandboek zegt:
- controle op werking iedere 10000 km
- smeren met Lithium vet iedere 20000 km
mijn ervaring; als je eea 1 keer goed gesmeerd hebt dan is iedere 20000 prima.
Bij mij zag het er na 20K altijd nog prima uit
 
Bij mij ziet het er -helaas- zo uit. Deze week nieuwe lagers en bussen bestellen. Middelste bus zat zelf volledig vast.. FJR van 2003 met 80000 km
Kun je niet eerst het stuk in warme / kookende olie laten inwerken misschien dat het vet eruit gaat en er beweging in komt je weet maar nooit.
 
Kun je niet eerst het stuk in warme / kookende olie laten inwerken misschien dat het vet eruit gaat en er beweging in komt je weet maar nooit.
Dat zou je kunnen proberen, maar ik denk toch dat het naaldlager beschadigd of aangevreten is. En je wilt toch geen speling hebben daar. Je kan het proberen, maar een nieuw lager is het beste met veel nieuw vet erin.
 
Bij mij ziet het er -helaas- zo uit. Deze week nieuwe lagers en bussen bestellen. Middelste bus zat zelf volledig vast.. FJR van 2003 met 80000 km
Die van jou ziet er tenminste nog herkenbaar uit als zijnde een naaldlager. Ik had een FJR 2003 met 80K waar letterlijk de uitdrukking 'FUBAR' gold: stukjes lager en vooral veel poeder.
 
Het werkplaatshandboek zegt:
- controle op werking iedere 10000 km
- smeren met Lithium vet iedere 20000 km
mijn ervaring; als je eea 1 keer goed gesmeerd hebt dan is iedere 20000 prima.
Bij mij zag het er na 20K altijd nog prima uit
Ok, ik heb alleen de handleiding geen werkplaatsshandboek.
Maar dan vraag ik me af wat dan controle moet voorstellen? en als je het gaat "controleren ' is vervangen van het vet een klein karweitje toch.
Dit was trouwens na de eerste 20.000 km, ziet er ook niet echt top uit.
 
Ok, ik heb alleen de handleiding geen werkplaatsshandboek.
Maar dan vraag ik me af wat dan controle moet voorstellen? en als je het gaat "controleren ' is vervangen van het vet een klein karweitje toch.
Dit was trouwens na de eerste 20.000 km, ziet er ook niet echt top uit.
Heel gewoon iedere 10K voelen of er overmatige speling op zit of dat er beschadigingen zijn. Om de 20K smeren. Dat is conform schema en ruim voldoende. Die foto’s zeggen niks zonder betrouwbare referentie over onderhouds historie. Als je dat zelf bent geweest 20 dkm terug dan doe je het niet goed😜😜.
Maar…. Sommige mensen vinden sleutelen leuk dus ieder 10K gewoon doen😉. Bij veel sleutelen is een werkplaatshandboek trouwens altijd een aanrader. Voor de 2003 kun je met wat gegoogle ze gewoon downloaden.
 
Ik heb dit bij al m'n Yamaha's al gehad. Bij de huidige FJR ook. Helpt het niet als je de sleutel ietwat richting de tank duwt en dan draait?
Dus sleutel in contact, dan de sleutel wat richting tank duwen en dan draaien. Zo lukt het toch bij mij : ).
Ja zo ongeveer hier ook. Beetje wd40 helpt ook. Ik heb via grandado voor 81 euro ofzo een contactslot gekocht, mocht het echt kapot gaat probeer ik dit.
 

Bijlagen

  • AEF0882B-B157-4B5E-B2CB-CEAF781AACA6.jpeg
    AEF0882B-B157-4B5E-B2CB-CEAF781AACA6.jpeg
    291 KB · Weergaven: 41
Heel gewoon iedere 10K voelen of er overmatige speling op zit of dat er beschadigingen zijn. Om de 20K smeren. Dat is conform schema en ruim voldoende. Die foto’s zeggen niks zonder betrouwbare referentie over onderhouds historie. Als je dat zelf bent geweest 20 dkm terug dan doe je het niet goed😜😜.
Maar…. Sommige mensen vinden sleutelen leuk dus ieder 10K gewoon doen😉. Bij veel sleutelen is een werkplaatshandboek trouwens altijd een aanrader. Voor de 2003 kun je met wat gegoogle ze gewoon downloaden.
Een naaldlager voelen voor spelling ? Ik denk dat als je daar speling in voelt je al ruim te laat bent en mag je het vervangen.

De motor staat op een brug en hangt met de achterkant in de lucht zodat de vering vrij is van gewicht, zou anders niet weten hoe je dan iets kunt voelen ...en dan is het nog maar een kwestie van schroefje los en vet erin....dus slechts 10 min meerwerk. Het optakelen is denk ik het meeste werk.

Die fotos. misschien niet heel goed uitgelegd, was bij de eerste 20.000 beurt nadat deze bij de dealer de beurt had gehad. De motor was toen 2 jaar oud. Het is een RP28 uit 2019
 
Heb nog niet zo lang geleden de remvoering/remblokken vernieuwt op de fjr 1300 heb er nu Brembo in zitten.
Gisteren even de motor gewassen en het viel mij op dat de velgen erg veel remstof op zit.
Weet zeker dat de blokken die ik hiervoor erin had dit niet zo was.
Herkent iemand dit.

Is ook mijn ervaring (wel met de "blauwe" remblokken, de organische dus); die slijten echt hard, en ja dat veroorzaakt wel veel remstof.

Maar: het remt enorm goed; echt niets op de remwerking aan te merken; en ze piepen / krijsen ook nooit.
Ik vind de Brembo's dan ook echt een aanrader, andere blokken slijten inderdaad wel wat minder hard, maar de remwerking is ook minder.
 
Ik vind de Brembo's dan ook echt een aanrader, andere blokken slijten inderdaad wel wat minder hard, maar de remwerking is ook minder.
en wat moeten remblokken doen...precies.
voorjaar gaan die originele eruit en komen brembos erin, zullen wel Sinter worden denk ik
 
Heren,
Mijn FJR staat op 80kW. Op de papieren althans. Iemand enig idee hoe ik kan zien of de moto al dan niet op vol vermogen staat?
Heb op het forum gezocht, maar niets gevonden. Bedankt,
J
 
Ik geloof dat de Belgische en/of de Franse uitvoeringen voor "consumenten" verlaagd waren in vermogen. Dit kun je in ieder geval zien aan de inlaatrubbers. Deze hebben een kleine doorgang, normaal hebben ze de volledige doorgang. En er moet iets gewijzigd worden met de aansluiting bij de ECU, een draadaansluiting moet gewijzigd worden. Ik heb daar ooit iets over gelezen op een Duits FJR forum. Als de inlaatrubbers de volledige opening hebben, zal hij wel gewijzigd zijn naar z'n originele vermogen.
 
Ik geloof dat de Belgische en/of de Franse uitvoeringen voor "consumenten" verlaagd waren in vermogen. Dit kun je in ieder geval zien aan de inlaatrubbers. Deze hebben een kleine doorgang, normaal hebben ze de volledige doorgang. En er moet iets gewijzigd worden met de aansluiting bij de ECU, een draadaansluiting moet gewijzigd worden. Ik heb daar ooit iets over gelezen op een Duits FJR forum. Als de inlaatrubbers de volledige opening hebben, zal hij wel gewijzigd zijn naar z'n originele vermogen.
Klikoo,
Bedankt voor uw antwoord! Ik bekijk het eens.
Tank is er toch af om de kleppen te controleren.
Iemand toevallig de link naar dat forum? Mijn Duits is zo slecht dat ik het niet kan vinden : ).
Bedankt!
Jonas
 
Als je alleen de tank eraf hebt kun je nog nergens aan, je zult heel wat moeten demonteren om aan de kleppen te kunnen.
Ff de vraagbaak raadplegen voordat je dalik zit te godverre..😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan