Het is een model 2006 (staat ook in de advertentie, en de 2007 in die kleur had stickers op tank en kuip, en handvatverwarming, en een niet-progressief en lichter draaiend gashendel). Het kenteken is afgegeven in 2014. Kennelijk is het ding voor of door de “vaste klant” geïmporteerd, die er vervolgens niet of nauwelijks mee reed… Km stand is voor de leeftijd uitzonderlijk laag, de meeste FJR nieuw-kopers deden dat stukje in de eerste 0.5 tot 2 jaar van het bestaan. Verder ziet de fiets er op de foto’s geweldig goed uit, waarbij de groeven in de remschijven imho dan weer een beetje afsteken.Hallo iedereen,
Ik ben in de markt voor een fjr1300 en nu heb ik deze onderstaande motor gezien. Ziet op de foto's heel goed uit. Volgens de verkoper, zijnde een dealer, is het link systeem aangepakt en er zit nog 6 maanden BOVAG garantie op. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik ga kijken?
Alvast bedankt.
Yamaha FJR1300 ABS (bj 2007)
€ 6.999,00
≥ Yamaha FJR1300 ABS (bj 2007) — Motoren | Yamaha — Marktplaats
25359km. Bouwjaar: 2007. in zeer nette staat verkerende FJR.ingekocht van een vaste klant welke delaatste jaren nauwelijks heeftgereden!Laatste grootlink.marktplaats.nl
Zo ver had ik nog niet eens gekeken dat die in 2014 geïmporteerd was. Bedankt! Daar heb ik dan weer rode vlaggen bij! Het hoeft inderdaad niet zo te zijn. Maar eens goed doorvragen aan de dealer.Het is een model 2006 (staat ook in de advertentie, en de 2007 in die kleur had stickers op tank en kuip, en handvatverwarming, en een niet-progressief en lichter draaiend gashendel). Het kenteken is afgegeven in 2014. Kennelijk is het ding voor of door de “vaste klant” geïmporteerd, die er vervolgens niet of nauwelijks mee reed… Km stand is voor de leeftijd uitzonderlijk laag, de meeste FJR nieuw-kopers deden dat stukje in de eerste 0.5 tot 2 jaar van het bestaan. Verder ziet de fiets er op de foto’s geweldig goed uit, waarbij de groeven in de remschijven imho dan weer een beetje afsteken.
Dat is op zich allemaal niet erg, gelet op jaar en prijs, maar ik zou toch even doorvragen naar de historie, i.h.b. de onderhoudshistorie, want die wil nog weleens kwijtraken bij import. Verder goed opletten of je sporen ziet van een schadeverleden (naden tussen kuipdelen en tank, spiegels op gelijke hoogte, staat de topkuip recht, spoort het ding gied tijdens de proefrit, etc.), of slijtage die kan duiden op een hogere km stand dan die nu getoond wordt. Zoek ook even uit of de motor alle updates heeft gehad, er waren door de haren heen een paar terugroepacties.
Geinig, en het klopt imho. Ik kocht destijds zo’n ding nieuw, om 3 maanden later weer op een FJR te stappen, om precies die redenen (en ook: vormgeving maakt dat je alle door het voorwiel opgeworpen vuil in je bek gesmeten krijgt). Gekgenoeg herkende niemand hier op MF mijn kritiek.En waarom de VFR1200 weer weggedaan?
Laat mij raden: zitpositie, te hoog verbruik, te weinig tankinhoud, en teveel vermogensbeperking in de eerste 3 versnellingen.
Er zijn een redelijk aantal Blackbirdrijders overgestapt op de VFR1200F, maar ze hebben ook bijna allemaal binnen 3 jaar weer iets anders gekocht.
Alles kan stuk, ook een FJR. Maar proefrijden (en heel erg goed en kritisch bekijken) kan idd geen kwaad.Ik zou zeggen ga proefrijden. De fjr is oerdegelijk en normaal gesproken niet kapot te krijgen.
Is helemaal niet erg zolang, je schrijft het zelf al, de onderhoudshistorie aanwezig is. FJR draait met normaal gebruik en onderhoud rustig 2 ton en misschien wel meer. Verstandig besluit, er worden genoeg nette machines aangeboden. Zo gewoon een nette met boekjes, 3 sleutels en bij voorkeur daarom geen import.Hoge km standen zoals rond de 60 a 70.000 is dat erg? Mits de onderhoudshistorie aanwezig aanwezig is.
Definieer aangepakt.....Hallo iedereen,
Ik ben in de markt voor een fjr1300 en nu heb ik deze onderstaande motor gezien. Ziet op de foto's heel goed uit. Volgens de verkoper, zijnde een dealer, is het link systeem aangepakt en er zit nog 6 maanden BOVAG garantie op. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik ga kijken?
Alvast bedankt.
Groot gelijk: staan laten. Ik had een paar jaar geleden een FJR uit 2008 gekocht (Engelse import). Er zaten geen boekjes bij, maar hij was zo mooi (gepoetst).... Wel gekocht, maar achteraf spijt. Ondanks de inzet van de verkoper veel gedoe gehad. Jaar later bij de echte Yamahadealer in onderhoud gedaan en toen bleek dat er een bougie moervast zat die er niet zomaar uit kon en dat de complete kabelboom vervangen moest worden. Link-systeem moest ook gesmeerd worden. Ook werd me verteld dat het eerdere onderhoud slecht was: het was geen frisse motor zoals ze dat noemden. Nog een jaar mee gereden, maar de FJR werd me te zwaar. En ingeruild op mijn huidige motor.De motor blijft staan! Vandaag uitgebreid bericht gehad van de dealer. Zitten geen boekjes bij, dus ook geen onderhoudshistorie. Geen idee uit welk land de motor geïmporteerd is. Enkele "jaren" geleden groot onderhoud uitgevoerd waaronder het linksysteem volgens de dealer. Echter onbekend wanneer en niet gedocumenteerd. Dealer kon hem niet laten staan omdat die zo mooi was zei die
Verder zoeken dus....
Klopt, bij sommige dealers - jawel: officiële merkdealers - bestaat dat aanpakken eruit dat men even een spuitbusje vaseline-spray toont aan het linksysteem, dat door die aanblik kennelijk van schrik ineens zelfsmerend wordt…Definieer aangepakt.....
De ene verkoper heeft daar namelijk een heel andere gedachte bij dan de ander.
Niet perse, mits er niet op onderhoud werd bezuinigd en er met een beetje respect voor de techniek werd gereden. Maar vergis je niet: er kan na 70000 km een boel slijtage optreden (rijwielgedeelte bijvoorbeeld) die in de papieren kan lopen, en er zijn genoeg motoren - ook FJR-en - waarbij al voor het bereiken van de 100k km de motor of de versnellingsbak in de soep draait. Dat laatste gebeurd gelukkig niet heel regelmatig, maar met de mogelijke slijtage hou je in het aankoopbedrag beter wel rekening.Hoge km standen zoals rond de 60 a 70.000 is dat erg? Mits de onderhoudshistorie aanwezig aanwezig is.
Ik zou niet al te huiverig zijn voor importmotoren, want in die prijsklasse ga je sowieso veel importmotoren aantreffen.Ik wist niet dat de zoektocht zo lastig zou zijn. Blijkt dat er veel import motoren tussen zitten en ik heb nu al twee keer meegemaakt dat ze totaal geen onderhoudshistorie erbij hebben
Ik zou als "dealer / motorverkoper" dat toch willen hebben.
Ook een motor particulier gezien. Deze beste man wist niet eens dat de motor een linksysteem heeft en dat deze onderhouden dient te worden...
Afgelopen weekend met MotoPort Echt gebeld en deze zouden deze komende week eentje binnenkrijgen. Info nog onbekend.
Nu had ik deze onderstaande nog gezien bij MotoPort Breda. Betreft een NL motor. Wel een 2006 model maar dat vind ik niet zo erg aangezien mijn budget niet veel hoger is.
Yamaha FJR 1300 ABS (bj 2006)
€ 6.950,00
≥ Yamaha FJR 1300 ABS (bj 2006) — Motoren | Yamaha — Marktplaats
42710km. Bouwjaar: 2006. Geheel originele FJR 1300 uitgevoerd met ABS, boekjes aanwezig.Kleur: GrijsVermogen: 106 kW (144 PK)Ledig gewicht: 271link.marktplaats.nl
Ja, dat klopt. Maar ik heb toch na een behoorlijk lange zoektocht eentje gevonden bij particulier die genoemde afstand niet eens in 6 jaar had gereden. Klinkt onwerkelijk, maar het was een zuivere. Nederlands RP23 model, historie erbij, met alle boekjes, 3 sleutels, afdekkapjes koffers, 2 servicebeurt facturen en originele aankoopfactuur op naam en adres van de verkoper. Originele Metzlers lagen er nog op, DOT 2414. (Deze zijn inmiddels vervangen voor nieuwe Dunlop RS3, omdat Pirelli GT2A niet leverbaar waren). Ik heb de gok toen gedurfd en nu staat hij na 1 jaar op bijna 12000 Km. Ik ben er zeer tevreden mee, dus ze zijn er wel.Gemiddeld 2700 km per jaar gereden met een dikke toerfiets als de FJR blijft verdacht. Goed opletten dus.
Als je geen haast hebt ga je vast een mooie Nederlandse tegenkomen. Ik heb er ook best wel lang over gedaan en trieste gevallen gezien. Ik persoonlijk durfde daarom toen een import niet aan, maar zoals al hierboven benoemd misschien ook weer niet al te huiverig zijn.Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het liefste wil ik gewoon een NL fiets. Het heeft geen haast en blijf ik zoeken. Die in Breda staat wel op mijn lijstje in ieder geval.
Ik zou wel even doorvragen op hoe dat zit met die ene eigenaar die de motor volgens RDW heeft gehad, want afgifte kenteken in 2006 snap ik, maar laatste tenaamstelling in 2010…?[…]
Yamaha FJR 1300 ABS (bj 2006)
€ 6.950,00
≥ Yamaha FJR 1300 ABS (bj 2006) — Motoren | Yamaha — Marktplaats
42710km. Bouwjaar: 2006. Geheel originele FJR 1300 uitgevoerd met ABS, boekjes aanwezig.Kleur: GrijsVermogen: 106 kW (144 PK)Ledig gewicht: 271link.marktplaats.nl