Yamaha FJR 1300 Part 5

Even opgezocht. De RP08, 2003 en later hebben een rode sleutel omdat ze een anti diefstal contactslot hebben. Bij de RP04 niet (2001/2002)
 
Mijn FJR loopt bij lage toerentallen (onder de 3500 rpm) zeer onregelmatig. Dat wil zeggen schokkerig. Heeft ienmand een idee hoe dat komt? Alle tips zijn welkom!
 
- Oude brandstof.
- Slecht vonkende bougie.
- Synchronisatie van gasklephuis nodig.

Loopt de motor altijd onregelmatig of alleen als hij koud is, net warm aan het worden is of juist als hij warm is?
 
Net een grote beurt gehad...:/ Alles is gecontroleerd en afgesteld. Verse benz uiteraard. Heeft het alleen bij warme motor. Soort van aan/uit effect bij laag toerental. Bij gebruik van de cruisecontrole is het helemaal erg. Hogere toerentallen geen problemen maar door de bebouwde kom is het best lastig.
 
Dat zou ook nog de gasklepsensor kunnen zijn. Het aan- uit gevoel krijg je ook bij een storing in deze sensor.
Ik weet dat er een recall is geweest bij de RP21 voor het vervangen van de tps.
 
Als daar een storing in is, zou ik echter wel een motorstoring verwachten.
Wellicht kan je de storingscodes uit laten lezen.
 
Mijn FJR loopt bij lage toerentallen (onder de 3500 rpm) zeer onregelmatig. Dat wil zeggen schokkerig. Heeft ienmand een idee hoe dat komt? Alle tips zijn welkom!
Heb jij niet een vrij recent exemplaar? (dat meen ik me te herinneren). In dat geval zou ik de oorzaak idd zoeken in synchronisatie gasklephuizen, of mss nog aannemelijker de brandstof: ik herken het gedrag dat je beschrijft van de momenten dat mijn FJR last had van (condens)water in de brandstoftank. Kennelijk ontstaat dat, vooral als de motor regelmatig buiten overnacht, bij lage buitentemperaturen. In mijn geval ging het steeds vanzelf over, al dan niet na he5 tanken. Overigens had ik er alleen last van bij de RP23’s en de RP28, maar dat moet toeval zijn, want de oudere series zijn identiek qua brandstoftank en -ontluchting.
 
Dat zou ook nog de gasklepsensor kunnen zijn. Het aan- uit gevoel krijg je ook bij een storing in deze sensor.
Ik weet dat er een recall is geweest bij de RP21 voor het vervangen van de tps.
FJR RP21 bestaat volgens mij niet (RP21 is een V-Max) ;) welke bedoel je? De laatste TPS recall die ik als (voormalig) FJR-eigenaar ontving betrof de RP13 (2006-2012). Bij de latere versies herinner ik me alleen de massa-aansluiting (RP23) en de versnellingsbak (RP28), maar mss waren er na 2018 (toen nam ik afscheid van de FJR) nog recalls.
 
Heb jij niet een vrij recent exemplaar? (dat meen ik me te herinneren). In dat geval zou ik de oorzaak idd zoeken in synchronisatie gasklephuizen, of mss nog aannemelijker de brandstof: ik herken het gedrag dat je beschrijft van de momenten dat mijn FJR last had van (condens)water in de brandstoftank. Kennelijk ontstaat dat, vooral als de motor regelmatig buiten overnacht, bij lage buitentemperaturen. In mijn geval ging het steeds vanzelf over, al dan niet na he5 tanken. Overigens had ik er alleen last van bij de RP23’s en de RP28, maar dat moet toeval zijn, want de oudere series zijn identiek qua brandstoftank en -ontluchting.
Tis een binnenslaper.;) Ik tank alleen e5, vaak bij de tango, maar ook wel bij total of shell. Ook al een paar keer van die brandstoftoevoegingen geprobeerd maar helaas, niets helpt. Ik ga binnenkort een afspraak maken bij een bedrijf met een testbank. Misschien loopt ie wel te arm of juist te rijk. Word vervolgd! Btw RP 23 bj 2013
 
Bij de latere versies herinner ik me alleen de massa-aansluiting (RP23) en de versnellingsbak (RP28),
De terugroep voor de massa-aansluiting was toch voor de RP13, geproduceerd tussen 2006 en 2009? Ik dacht dat bij RP23 alleen de remlicht schakelaar voorrem vervangen werd?
 
De terugroep voor de massa-aansluiting was toch voor de RP13, geproduceerd tussen 2006 en 2009?
Zou ook kunnen, dan vergis ik me. De FJR-en volgden elkaar bij mij nogal snel op, want telkens stond er na anderhalf jaar 50k km of meer op de klok.

Ik dacht dat bij RP23 alleen de remlicht schakelaar voorrem vervangen werd?
Die heb ik beslist niet gehad, maar zou van latere datum kunnen zijn natuurlijk. Mijn eerste RP23 reed ik van 2013 t/m 2014, de tweede in 2015, en die maakte in 2016 plaats voor de KTM.
 
Laatst bewerkt:
Tis een binnenslaper.;) Ik tank alleen e5, vaak bij de tango, maar ook wel bij total of shell. Ook al een paar keer van die brandstoftoevoegingen geprobeerd maar helaas, niets helpt. Ik ga binnenkort een afspraak maken bij een bedrijf met een testbank. Misschien loopt ie wel te arm of juist te rijk. Word vervolgd! Btw RP 23 bj 2013
Hij loopt sowieso overwegend te arm, want dat moet van de wetgever. Dat was ook 1 van de redenen dat ik destijds met Akra’s reed: los van de iets grotere grondspeling die die dingen opleverden, zorgden ze er ook voor dat de injectie in het middengebied rijker afregelde. Condens kan verder natuurlijk ook bij binnenslapers optreden, tenzij het ding permanent in de woonkamer staat, maar gelet op wat je schrijft is dit niet de aannemelijke oorzaak. Je schreef volgens mij dat de motor net een grote beurt had gehad, dus waarom niet gewoon terug naar de desbetreffende dealer om het probleem daar te melden?

Vraagje: wat is het stationair toerental, als de motor op bedrijfstemperatuur is?
 
Laatst bewerkt:
FJR RP21 bestaat volgens mij niet (RP21 is een V-Max) ;) welke bedoel je? De laatste TPS recall die ik als (voormalig) FJR-eigenaar ontving betrof de RP13 (2006-2012). Bij de latere versies herinner ik me alleen de massa-aansluiting (RP23) en de versnellingsbak (RP28), maar mss waren er na 2018 (toen nam ik afscheid van de FJR) nog recalls.
Een V-Max :o
Dan haal ik de nodige zaken door elkaar, denk ik. Sorry :$

@Pietje1975 Beterschap met je rug in ieder geval en ik hoop maar dat de dealer kan vinden wat er aan de hand is.
 
Ik heb de vraag ook al in het techniekforum gesteld, maar misschien dat iemand hier het ook herkend. Ik zit met het volgende startprobleem bij mijn FJR:


Motor is uit 2003 en heeft 75k gelopen. Omdat ik eerst de accu verdacht heb ik die vervangen. Die is dus nieuw, maar het probleem is niet weg.

Mijn volgende opties zijn de startmotor of het startrelais, maar misschien hier iemand die dit ook gehad heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan