Yamaha FJR deeltje 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het blijken toch Angel ST's te zijn onder m'n motor. Tot nu toe voelt het goed afgezien van een trilling in de voorkant op snelheid en shimmy effect rond 70 tot 90 met een piek bij 76. Wel gelezen dat het shimmyen van de voorvork bij een FJR gebruikelijk is.
Meer mensen dat effect?

Ik neem even aan dat je het (licht) schudden van het stuur bedoelt, als je deze los laat?
Ja, heb ik ook met mijn Metz Z8 Interact. Maximum ligt bij mij ergens tussen 70 en 80 km/h (op de tellert)
Met stuur vast, onvoelbaar, met losse handjes even een schud-moment als je de snelheid terug laat lopen van hoger af.

Ik ervaar het niet als storend, omdat de amplitude nog wel wat meevalt. De CBF500 van mijn vrouw had dit effect veel erger, zelfs met het stuur vast een lichte trilling te voelen, met handen los eigenlijk niet te doen.
 
Ik voel m dus wel als ik het stuur gewoon vast houd. Zal heel goed het effect van de banden kunnen zijn en ik moet ook nog even naar de instelling van de vering en demping kijken.
Maar goed, gister opgehaald en gelijk met 30+ graden een 350km ofzo gereden en het bevalt goed. Wel fijn om die ruit in de laagste stand te kunnen zetten en zo iets meer rijwind te vangen.
 
sluit afstellen van balhoofd niet uit!

zijn FJR's gevoelig voor..ik merkte t altijd enorm wanneer t weer was bijgesteld.
 
Het blijken toch Angel ST's te zijn onder m'n motor. Tot nu toe voelt het goed afgezien van een trilling in de voorkant op snelheid en shimmy effect rond 70 tot 90 met een piek bij 76. Wel gelezen dat het shimmyen van de voorvork bij een FJR gebruikelijk is.
Meer mensen dat effect?
Is er statisch of dynamisch gebalanceerd? Een FJR voorwiel moet je echt dynamisch laten balanceren, juist vanwege deze klacht (daar zijn ze gevoelig voor).
 
Viel zojuist op de deurmat idd, dus zal e.e.a. dit w/e eens lezen. Eerste gedachte die ik had toen ik de aankondiging las was: KTM tegen FJR, appels en peren, want behalve dat er 2 wielen en koffers op zitten zijn die twee moto's volstrekt onvergelijkbaar, maar wel geinig.

Trouwens, hij is er. Maar dat is een vreselijk irritante mededeling zonder plaatje, dus:

[afbeelding]
Het was alweer een poosje geleden dat ik met FJR reed, dus weer eventjes kalm aan wennen, dingetjes naar mijn smaak afstellen, en dan na de 1000 beurt maar eens gaan opbouwen.

Eerste indruk: nou, ja, goh, het is een euh, tja, FJR dus... _O-

En na 13,000 km met de KTM afgeraggelt te hebben voelt het allemaal erg looiig en traag aan, wel heel soepel en stil. Zesbak schakelt goed, en alhoewel ik wat sceptisch was rijdt het wel heel relaxed met zo weinig toeren. Comfortabel dus, maar er blijft in zesde verzet maar bar weinig trekkracht over, dus het zal me benieuwen hoeveel gebruik ik van die nieuwe zes ga maken (sowieso gebruikte ik de oude 5 ook niet erg veel).
Onwillekeurig ben je heel veel aan het schakelen, lijkt wat ten koste te gaan van de effectieve vaart. Maar dat komt vast ook omdat de inrijperiode zojuist was aangevangen (max 4,500 t/min, give or take, voorlopig), want m.u.v. een kortere 5 en lange 6 zes zijn de verschillen qua overbrenging niet heel erg groot. En dat blok heeft zeker 10,000 km nodig om een beetje los te komen, komt goed.

Led lampjes staan de FJR goed, zeker aan voorzijde vind ik dat-ie eindelijk weer wat smoel heeft gekregen. Dat vond ik erg tegenvallen toen de RP23 de RP13 opvolgde. Enfin, nu piepers scoren.

Hoe vlot het inrijden in deze bakkende hitte ?

Gelukkig is het geen 2003-model... (gekend voor verschroeiende framewarmte...)


:]
 
Hoe vlot het inrijden in deze bakkende hitte ?

Gelukkig is het geen 2003-model... (gekend voor verschroeiende framewarmte...)

:]
Druk geweest, maar inmiddels 965 km op de klok. Bizar warm inderdaad, maar zolang je kunt blijven rijden is het te doen. Hoedanook, volgende week dus een 1000-beurtje, en dan kan de FJR wat losser gereden gaan worden. Valt trouwens wel op dat dit ding een stuk zuiniger is dan de vorige exemplaren: 1 op 19.5 gemiddeld tegen 1 op 16 à 17 met de vorige modellen, bij gelijke rijstijl.

Dit weekeinde de KTM uitlaten: meest beroerde toerfiets ooit als je mij vraagt (geen idee hoe het kan dat de pers over die eigenschappen zo positief is), maar wel erg vermakelijk om mee te sturen.
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik er toch wat kritischer naar kijken.
Welke banden gebruikten jullie onder andere? Vooral de recente.
 
Dank voor de tips heren.

Mijn vader heeft sinds een tijdje zijn laarzen al wat verhoogd, omdat er toch een nieuwe zool onder moest.
Vandaag gaat zijn FJR weer naar de oorspronkelijke hoogte :)
Ben benieuwd hoe het hem bevalt. Qua handling zal het lijkt mij alleen maar een verbetering zijn.
Sinds gisteren heeft mijn vader zijn FJR weer op de oorspronkelijke rijhoogte.
Hij is er zeer tevreden weer mee! Vertrouwde handling is weer terug.
Achteruit duwen als hij erop zit is een beetje lastig, maar ik zei al: "afstappen en duwen" en dat zag hij ook wel in :)
Hij gaat over een tijd het 2016 model kopen. Daarvan gaat hij wellicht het zadel aan laten passen, om hem ook (waar mogelijk) smaller te maken.
 
Ik kon gisteren mijn knieen dus echt niet tegen de tank houden. Had een spijkerbroek aan (jaja, ik weet het..) maar klemmen ging dus echt niet, zo heet werd de tank...
 
Hmmm, denk je niet dat de kleur van jouw motor de temperatuur van de tank nog verder opdrijft?
Spijkerbroek is natuurlijk niet echt handy-dandy, maar ik rijd de laatste tijd met een doorwaai pak (psychologische ondergrens temperatuur 20 graden), en die is nu ook niet echt ruim belegen met materiaal aan de binnenzijde van de broekspijpen.
 
Hmmm, denk je niet dat de kleur van jouw motor de temperatuur van de tank nog verder opdrijft?
Spijkerbroek is natuurlijk niet echt handy-dandy, maar ik rijd de laatste tijd met een doorwaai pak (psychologische ondergrens temperatuur 20 graden), en die is nu ook niet echt ruim belegen met materiaal aan de binnenzijde van de broekspijpen.

Zwart is zeker niet gunstig maar toen ik wegreed was het geen probleem, gedurende de rit werd het dus steeds heter...
 
Ik trok gisteren het voorste zadel los en toen kreeg ik spontaan een glimlach op m'n gezicht. Geen idee of het effect heeft maar toch.... volgens mij was dit niet bekend bij de verkoper.
full
 
Geinig! Of je er meer power van krijgt valt te bezien, maar ik heb me laten vertellen dat bepaalde jaartallen (ik dacht met name Gen 1 typen, en wellicht ook Gen 2) soms een beetje ongemakkelijk draaien in lager toerenbereik, en de Power Commander zou dat gladstrijken.

En anders, gewoon blijven glimlachen :)
 
Geinig! Of je er meer power van krijgt valt te bezien, maar ik heb me laten vertellen dat bepaalde jaartallen (ik dacht met name Gen 1 typen, en wellicht ook Gen 2) soms een beetje ongemakkelijk draaien in lager toerenbereik, en de Power Commander zou dat gladstrijken.

En anders, gewoon blijven glimlachen :)

Grappig dat je dat zegt. Heb deze week aardig wat kilometers gemaakt en merk inderdaad dat laag in toeren in bijvoorbeeld de 2de versnelling je wel wat koppeling erbij moet pakken om de boel niet te laten schokken, vooral dus in de stad of file...
 
Laatst bewerkt:
Mijn FJR (07) heeft op de rand van de tank vulopening behoorlijk roestvorming. Hebben jullie dat ook en/of wat is daar tegen te doen zonder dat die troep in je tank verdwijnt?
 
Ook ik ben gevallen voor deze mooie dame , na 6 jaar op een aprilia caponord te hebben gereden deze gekocht .
Is van het bouwjaar 2012 met 23000km op de klok , heerlijke machine gisteren ruim 220km gereden zonder last tekrijgen van mijn kont *O* *O*
full
 
Laatst bewerkt:
merk inderdaad dat laag in toeren in bijvoorbeeld de 2de versnelling je wel wat koppeling erbij moet pakken om de boel niet te laten schokken, vooral dus in de stad of file...

Deze ervaring heb ik niet (bj 08). Wel heb ik veel geexperimenteerd met het stelschroefje voor stationair toerental om dat goed te krijgen.
 
Dan ga ik er toch wat kritischer naar kijken.
Welke banden gebruikten jullie onder andere? Vooral de recente.
Uit m'n hoofd:

Bridgestone BT021, BT023, T30 en S20
Continental Road Attack 2 GT
Dunlop Roadsmart 2
Metzeler Z8 M/O
Michelin PR2, 3, 4 en 4 GT
Pirelli Angel GT en Diablo Rosso
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan