Hallo allen,
hierbij mijn eerste bericht op Motor-Forum
Ik ben sinds een 5-tal jaar bezitter van een Yamaha Fazer FZS600 van 2002.
Hij heeft ondertussen ocharme 16.000km op de teller.
Om een lange voorgeschiedenis kort te schetsen:
Als het buiten aan het vriezen was en ik vertrok met de moto begon deze na 1km te sputteren, zo erg dat ik meer dan 3000 toeren moest doen om hem draaiende te houden en dan viel hij soms nog stil. Enkel als het vroor.
Moto daarvoor binnen gedaan, er werd niets gevonden. Echter bij de volgende vriesdag terug hetzelfde.
Gelukkig waren er weinig vriesdagen waar ik met de moto door moest.
Van de winkel waar ik toen ging was ik niet zo tevreden meer.
Begin dit jaar bij iemand anders geweest en mijn klachten doorgegeven (o.a. dus dat probleem bij vriesweer) en een vreemde tik/gesleep.
Wat heeft die persoon allemaal gedaan:
- de carburateurs ultrasoon gereinigd
- de ontsteking goed gezet want stond niet goed
- afgeregeld op de testbank (meer koppel en meer pk volgens de grafieken die hij laten zien heeft)
Toen ik daar startte sputterde de moto even maar na veel gas geven (tegen mijn idee van nooit een koude motor zo hoog in toeren laten gaan) was dat in orde.
Naar huis gereden en de moto reed veel beter dan voorheen!
2 weken later wou ik een toerke gaan rijden: motor startte goed maar bij gas geven hield hij in en maakte een raar lawaai. Een soort van brom/gesputter.
Ik geraakte ook bijna niet weg, moest 3000 toeren doen en zeer traag koppeling lossen.
Naar de winkel gereden, kwam opgereden en de beste man hoorde sebiet dat hij op 3 cilinders draaide.
Andere bougies gestoken: niet opgelost
temperatuur gecontroleerd: 2 uitlaten waren 15 graden kouder dan de andere
Moto daar gebleven, conclusie: andere benzinepomp gestoken
Moto gaan halen: bij aanzetten effe ingehouden maar nadien redelijk.
2 weken later gestart: blijkt dus nog altijd hetzelfde probleem te zijn
Nu zijn we er:
ben zelf beginnen kijken en testen:
Als ik bougiedop 4 los doe verandert er niets aan het toerental. Als ik de eerste losdoe draait hij nog slechter.
Mijn conclusie: geen ontsteking op bougie 4.
Echter: via het werkplaatshandboek vandaag de 2 bobines uitgemeten: Primaire en secundaire spoel zijn identiek aan elkaar en binnen de waardes
De weerstand van de bougiedoppen zijn alle 4 rond de opgegeven waarde
Wat ik wel gemerkt heb: de batterij lekt (witte afzetting rond de "plus") maar de gemeten spanningen zijn volgens mij goed. Moto start ook perfect.
Volgens het schema is er per bobine een stuurdraad uit de stuurdoos en een draad die naar de "plus"klem gaat. Echter als ik met de ohmmeter tussen de "plusdraad" en de massa meet zou er verbinding zijn??? op dat moment staat het contact wel af.
Mijn conclusie: ik weet niet meer waar zoeken
Iemand die suggesties heeft of voor wie dit een bekend fenomeen is?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Sportieve groeten,
Andy