Yamaha Majesty 250

Einar

Rookie
25 jun 2007
10
0
Hoi beste scooterenthousiasten. Dit is de eerste keer na dik een jaar dat ik weer inlog. Vorig jaar kocht ik een nwe SYM Joyride 200 en sta op het punt deze in te ruilen voor een YAmaha 250 Majesty ABS van 1996. De reden van inruil is dat ik hoop mijn benen beter kwijt te kunnen op de Yamaha. Op de SYM raakt het rechterhandvat mijn rechterknie nog wel eens wanneer ik langzaam een straatje indraai. Lastig en niet ongevaarlijk. Omdat de buddy van de SYM 'getrapt' is kan je ook niet iets verder van het stuur af gaan zitten. Nu hoop ik maar dat die Majesty iets Koninklijker zit, als je voelt waarop ik doel.
Hebben jullie ervaring met het zitcomfort van de Yamaha? En, oh ja, er staat 26.000 op de teller. Moet er dan geen nwe aandrijfriem/snaar worden gemonteerd?

Als jullie meer ervaring hebben dan ik, en dat zal zeker zo zijn, laat dan iets horen!

Groet,
Einar
 
fotootje:

full
 
Einar, ik weet zelf niets van maar kan je wel twee adressen geven waar je er in ieder geval een klein beetje info over kunt vinden.

1) www.askanowner.nl en toets hier in: majesty 250 je krijgt dan 3 resultaten te zien.
klik dan op alle 14 resultaten weergeven.

Let wel deze site is niet erg actief. Een vraag daarop stellen zal niet veel effect hebben verwacht ik.

2) www.reviewcentre.com klik eerst links op de motorbikes sectie(iets naar onder scrollen) Dan:rechts in beeld: scooters and mopeds. Vervolgens:Yamaha en dan naar onder scrollen voor de majesty 250maxi.
8 resultaten hier.

En op deze site uiteraard: zoeken, boven in beeld en dan majesty 250.


Misschien kun je er iets mee, succes!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Frank! Ik laat weten wat ik evt ontdek.

Groet,
Einar
 
ik heb me laten vertellen dat de majesty 250 heel ruim is.

volgens mij zijn bij 26000 wel de rollen en riem aan de beurt(geweest)
in idergeval wel bij piaggio(majesty heeft een YP250 blok, piaggio honda blokkies)
 
He Frank, bedankt voor de sites. Vooral Askanowner is heel handig. Veel vragen en antwoorden dus. Iemand vroeg waar je op moet letten bij het kopen van een 2de hands scooter en iemand meldde dat bij een proefrit zo'n Majesty moeiteloos door moet stomen naar 120 p.u. . Als je hem daarna 'draaiende' op de bok zet, en uitzet, moet je letten op evt rare geluiden tijdens het uitdraaien van het achterwiel. Die geluiden beloven niet veel goeds. Advies: niet kopen!

Zealot, dank voor je reactie. Ik ga het uitproberen. Door drukte kon dat afgelopen week niet. ben erg benieuwd. Ja, die rol en die riemen. Weet jij hoe 'het voelt' als die versleten zijn? Trekt die dan niet meer goed? Alom weinig power? dat vind ik dus zo riskant aan een 2de hands scooter (of auto), je weet nooit zeker of je niet de (scooter)problemen van de vorige eigenaar (mee)koopt.

Fijn weekend allemaal!

Einar
 
Hallo Einar,

Ik heb sinds enige weken een Majesty 250 uit 1998 en deze bevalt mij erg goed.
Persoonlijk vind ik het veel leuker rijden dan een motorfiets. De mijne heeft nu ook bijna 26.000 km gelopen, en ik heb vorige week de motorolie en de versnellingsbakolie vervangen en de bougie. Het verbruik (veel 80 km wegen) ligt tussen de 1 op 25-28.
Zelf ben ik 1.84m en zit heerlijk.
Vraag bij de eventuele koop van de Majesty of er een ''owner's manuel'' (boekje) bij zit.
Hier staat veel info in, ook over het onderhoud.
Bijvoorbeeld dat de motorolie elke 3000 km ververst moet worden. Als de termijn voor het verversen is aangebroken gaat er een rood olielampje branden. Als je dit niet weet schrik je, en denk je dat je zonder olie staat. Dit lampje kan je resetten.
Er gaat 1,2 liter motorolie in, en 250 ml versnellingsbakolie.
Als je zelf de olie vervangt (wat gemakkelijk is) kost het dus niet veel.

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel.

Een enthousiaste Majesty rijder,

Jan-Hein.

Groeten Jan-Hein.
 
Hoi Jan Hein, ja dat olielampje heeft me al een keer flink laten schrikken op mijn SYM Joyride. Dat gaat om de 1000 km branden om je te herinneren aan de olie controlle. Bij thuiskomst las ik dit toen in het service boekje. Leuk dat jij een MAjesty hebt gekocht. Als jij, met je 1.84, er lekker op zit moet dat met 1 decimeter meer toch ook gaan? Zoveel kan dat niet uitmaken. Ben zeer benieuwd. De SYM is mijn eerste scooter. Ik reed hiervoor altijd motor. Begonnen met een Honda 400, toen een BMW R60, en hierna een BMW R80. IK ben het met je eens dat een scooter lekkerder rijdt. Ik zit er meer ontspannen op. Ook het schakelen mis ik niet.
Veel plezier met je Majesty!

Groet,
Einar
 
ik heb met honda lead 100 cc vorige week ingeruild voor een yp250 van 1998 met 29000 km er op
de eerste 100+ km zitten er op en me vriendin is er nu weer mee weg want ze vind em heerlijk rijden
comfort is veel beter, meer knieruimte
snelheid voor de wind 128, tegen wind 110
Dat is veel beter dan de 85 van de lead.
Geen koffer meer nodig wegens meer bergruimte onder seat.
nu nog even stationair toerental opschroeven en olie verversen.

Ik ben 192 cm lang en dat gaat prima
 
Laatst bewerkt:
ondertussen heb ik er aan lopen sleutelen

4 uur werk om stationair iets hoger te zetten
ik wil dat die op choke harder gaat lopen maar dat is niet gelukt
nu staat die te snel te draaien bij stoplicht
dus ik zet em maar uit
bandenspanning maakt behoorlijk uit in rij gedrag heb ik gemerkt
verder prima
 
Over bandenspanning gesproken:
Mijn Majesty 250 (2006) zou volgens het boekje een bandenspanning van voor 1.75 en achter 2 bar moeten zijn maar bij de dealer kreeg ik het advies 2.2 voor en 2.5 achter.
Dit laatste heb ik gedaan maar of dat nu goed is weet ik niet.

Over olie verversen gesproken:
Om de 3.000 km lees ik overal maar ook als je 450 km per week rijdt?
Ik heb nu 3.000 gereden en de olie ziet er nog niet echt zwart uit en ook het niveau is nog prima.

Wie heeft voor mij een goed advies?

(de dealer zei kom na 5.000 km maar terug voor een servicebeurt ( 15.000 km))

grtjs,
Hein
 
...Mijn Majesty 250 (2006) zou volgens het boekje een bandenspanning van voor 1.75 en achter 2 bar moeten zijn maar bij de dealer kreeg ik het advies 2.2 voor en 2.5 achter...
Wat zou kunnen is dat de voorgeschreven bandenspanning gebaseerd is op lichte Japanners; wij Europeanen zijn vaak toch wat zwaarder en dan kan een beetje meer spanning geen kwaad.
...Om de 3.000 km lees ik overal maar ook als je 450 km per week rijdt?...
Als jij zoveel rijdt hoef je echt niet elke 3000 Km de olie te wisselen.
Die korte termijn heeft de fabrikant voorgeschreven omdat veel scooters maar weinig rijden en vaak ook maar korte stukjes.
Met jouw intensieve gebruik kun je de termijn gerust verdubbelen; ik ging destijds met de Foresight nog wel verder en dat gaf helemaal geen probleem.
Houd wel het olieniveau in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor't advies Hybride,
hartstikke leuk dat jullie zoveel kennis vergaard hebben en ik ben van plan ook een aantal dingen zelf te gaan doen. In ieder geval olie verversen om te beginnen en zodra het binnen is mijn nieuwe grote Givi scherm er op zetten.
Je moet eenvoudig beginnen denk ik ;)
Grtjs,
Hein
 
Over bandenspanning gesproken:
Mijn Majesty 250 (2006) zou volgens het boekje een bandenspanning van voor 1.75 en achter 2 bar moeten zijn maar bij de dealer kreeg ik het advies 2.2 voor en 2.5 achter.


Over olie verversen gesproken:
Om de 3.000 km lees ik overal maar ook als je 450 km per week rijdt?






Hein


Hein,


Net als Hybride al schreef, kan je een olieververs beurt overslaan,schrik niet van je olielampje die dus wel aangeeft dat je moet verversen (even resetten door op het knopje te drukken met een stokje dat gebeurd om de 3.000 km ....dus)
ik ververs om de 6.000.(1,4 liter)

Banden spanning houdt ik op rond de 2.0 bar (hangt een beetje van je gewicht en belading af ,en wat voor wegdek je elke dag trotseert/asfalt/klinkers,enz)

Ed
 
Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat er geen oliefilter in de majesty 250 zit . En wat is nu 1.4 ltr?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vooral de eerste keren beter maar optijd verversen. (ieder moet het voor zichzelf maar uitmaken.)
Ik heb hierover wel enige info gewonnen op de duitse hgf site en de amerikaanse majesty site.
Daar komt ook weer de vraag wat is nu de betere olie voor majesty.
1/1full ..1/2 syntetische of normaal? >Full synth word afgeraden.
In mijn vorige gebruikte ik Shell 5-w40 half synth. voldeed prima. weinig olie verbruik ook na 33.000 km

ps .wel goed passende sleutels voor de aftap plug gebuiken. (ze draaien maar zo rond.)

Mijn banden spanning voor 2 bar > achter 2.2 bar (banden voorkeur bridgestone hoop) Groeten
 
ps .wel goed passende sleutels voor de aftap plug gebuiken
Mijn banden spanning voor 2 bar > achter 2.2 bar (banden voorkeur bridgestone hoop) Groeten


Inderdaad,een goedpassende sleutel gebruiken !!!!,had dus niet zo'n best passende,en schoot erlangs,bout een beetje rond geworden ,!!@@#$^%^$##@.....wat nu?
een slangetje erin gestoken vanaf de vulplug en even zuigen (wel op tijd je mond eraf,smaakt goor die olie)en de zwaartekracht doet de rest,heb een opvangbakje met een streep die precies 1,4 liter aangeeft en klaaroo.


Bridgestone Hoop rules bij mijn 'majesty'

Ed
 
Weet niet hoe groot die slang is Ed maar met een injectiespuit (grote) kun je ook aanzuigen. Even naar de apotheek en vertellen waar je hem voor gebruiken wilt geven de meeste er wel een...
 
Hey,Paul,

Inderdaad werkt ook prima, heb wat vrienden werken in /op een laboratorium,dus dat zit wel goed.

Ik dacht dat ik de enige was die dit soort dingetjes deed,maar het is jou ook niet vreemd

mvr gr.

Ed
 
Als de aftap bout rond is doet een goeie griptang wonderen.
(niet op gaan zitten te beitelen!)
Direkt maar weer een nieuwe bij easyparts bestelen.(voor reserve)
 
he gasten.

Ik ben misschien van plan om een 2e hands yamaha majesty 250 aan te schaffen voor 1300 euro.

Ik rij nu met een hiatan 150 t dus qwa vermogen ga ik er iets op vooruit.

Ik rij ongeveer 30 km op een dag woonwerk en soms 60 km.

Nu heb ik een testrit met de majesty gemaakt en hij trekt lekker vlot op vergeleken met mijn hiatan. Echter bij 105 km per uur houdt hij in terwijl hij volgens mij de 120 toch wel moet kunnen halen. Zou het alleen een aandrijfriem vervangen zijn of misschien wel iets meer. de motor heeft 30.000 km gelopen trouwens.

ik hoor het wel en wacht af. mzzl Oscar
 
Laatst bewerkt:
he gasten.

Ik ben misschien van plan om een 2e hands yamaha majesty 250 aan te schaffen voor 1300 euro.

Ik rij nu met een hiatan 150 t dus qwa vermogen ga ik er iets op vooruit.

Ik rij ongeveer 30 km op een dag woonwerk en soms 60 km.

Nu heb ik een testrit met de majesty gemaakt en hij trekt lekker vlot op vergeleken met mijn hiatan. Echter bij 105 km per uur houdt hij in terwijl hij volgens mij de 120 toch wel moet kunnen halen. Zou het alleen een aandrijfriem vervangen zijn of misschien wel iets meer. de motor heeft 30.000 km gelopen trouwens.

ik hoor het wel en wacht af. mzzl Oscar

klink als een snaartje,mischien een koppeling maar voor 100 euro ben je er dan wel een beetje..let even op de uitlaat, die van mij was een beetje op en kostemij ca 350 euro of zo voor een mooie leovince. btw als de snaar aan de beurt is.. beetje olie wisselen misschien?
maar als het blokje goed loopt,het kasje er mooi uitziet kun je geen buil vallen toch ?
 
Nu ik al de info hebt doorgespit, zit ik nu met vraag wat de verbruik van een Majesty 250 uit rond 1998-2000. Wat is de top ongeveer bij normale omstandigheden etc, en wat is de bekende kwalen?
 
Ik bezit sinds eind april een Majesty YP250 DX uit eind '99. Het gemiddelde verbruik dat ik eruit haal is 1:22 - 1:24. Niet megazuinig, maar goed genoeg voor een scooter met 40.000km op de teller :) Hierbij valt op dat hij het zuinigst is tijdens lange ritten met een constante snelheid, bijv. over de snelweg. Ook maakte het weinig uit of ik iemand achterop had of niet, ik was daar aangenaam over verrast.

Over de kwalen kan ik (nog) niets zeggen, en dat hoop ik nog even zo te houden. Wel is hij wat 'rommeliger' qua geluid/motorgevoel dan modernere scooters, en resoneert alles net even meer (vooral bij lage snelheden van onder de 40km/uur en rond de 80km/uur). Maar dat neem ik maar voor lief en zie ik niet echt als een kwaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan