Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Geen idee; volgens mij heeft K&N ook wel een filter voor de MT09 tegenwoordig. Maar in hoeverre het echt de performance verbeterd....geen idee :)
 
Afgelopen vrijdag de 2016 MT-09 opgehaald voor mijn vrouw,ze was de gsxr750 behoorlijk zat met de zithouding.Dat weekend gelijk 1000km erop gezet in de Ardennen .
Wat mij op viel is dat in zijn 6 een behoorlijke fluit toon te horen is tussen 93km -121km p/u.
Ik heb het vermoeden dat het uit de luchtinlaat komt onder de tank.In zijn 5 rijdend met dezelfde snelheid hoor ik niks.Hebben andere met een 2016 fiets hier ook last van?
En hebben jullie al RVS remleidingen gemonteerd?. Zo,ja van welk merk..

[afbeelding]

Dat hebben eigenlijk alle MT09's. Komt van de rechter kant van het Blok. Is waarschijnlijk de lichtmachine die je hoort of de versnellingsbak die "zingt". Maar niks om je zorgen over te maken ;) Bij een langeduurtest in Motorrad is dat thema ook beschreven maar was alles in orde. :]
 
Iemand ervaring met motortuning met de mt09? Wat doet een andere uitlaat en luchtfilter? Ik heb het gevoel dat hij op sommige momenten wel wat adem tekort komt, maargoed ik moet nog hem met 1300km ook nog wat verder inrijden wellicht.

Met "tuning" bij de MT heb ik geen ervaring maar wel bij andere motoren. Het werkt alleen als combinatie. Alleen luchtfilter of uitlaat heeft weinig merkbaar effect. Alleen een vervanginsdemper geeft zelfs vaak minder vermogen/koppel. Je moet het combineren (airbox/luchtfilter, demper incl. systeem) evtl. met een andere ECU of een Powercommander oid. Dan kan je merkbaar een betere verbranding, lucht-management krijgen en meetbaar meer vermogen en koppel.
 
Dat hebben eigenlijk alle MT09's. Komt van de rechter kant van het Blok. Is waarschijnlijk de lichtmachine die je hoort of de versnellingsbak die "zingt". Maar niks om je zorgen over te maken ;) Bij een langeduurtest in Motorrad is dat thema ook beschreven maar was alles in orde. :]

Bedankt voor je Antwoord Zwizz750,misschien moet ze wat langer doorrijden in zijn 5 .
Weet iemand nog een website voor rvs remleidingen voor de MT09,waar je een complete set op maat gemaakte hebben..
 
Het lullige is dat ik weet dat ik de goede kant op draai haha, ik ga deze week even naar een dealer en dan kijk ik gewoon mee :)

Het is niet anders dan bij andere motoren. Oliefilter kan wat vastgeplakt zitten door de O-ring en een beetje vacuum gezogen. De aftapplug, wat trouwens een bout (!) is, hoort niet overdreven vast te zitten. Weet je zeker dat je de goede kant op draait, je zit n.l. wel op de kop te werken. Bout kan trouwens niet heel veel hebben, althans, de draad in het carter (aluminium).
 
Bedankt voor je Antwoord Zwizz750,misschien moet ze wat langer doorrijden in zijn 5 .
Weet iemand nog een website voor rvs remleidingen voor de MT09,waar je een complete set op maat gemaakte hebben..

Ik weet dat HEL deze setjes maakt. Zijn trouwens ook nog eens hele cleane remleidingen zonder dikke zeskanten enzo.
 
Ik weet dat HEL deze setjes maakt. Zijn trouwens ook nog eens hele cleane remleidingen zonder dikke zeskanten enzo.


Ik heb inderdaad net de Hel remleidingen gevonden een set van 7 leidingen (met ABS)
schijnt dat er van de 7 twee onder het zadel komen . Prijs 250€ '(
 
Ik heb inderdaad net de Hel remleidingen gevonden een set van 7 leidingen (met ABS)
schijnt dat er van de 7 twee onder het zadel komen . Prijs 250€ '(

Is een hele nette prijs voor 7 leidingen. Normaal is het eerder 50€ per stuk.
De ABS-pomp zit onder het zadel, vandaar ook het aantal van 7.
 
Laatst bewerkt:
Is een hele nette prijs voor 7 leidingen. Normaal is het eerder 50€ per stuk.
De ABS-pomp zit onder het zadel, vandaar ook het aantal van 7.

Misschien valt de prijs wel mee achteraf voor 7 leidingen...,wel mooi spul..
Aan de andere kant die onder het zadel zie je waarschijnlijk toch niet dus die zou je ook
niet kunnen doen.

Zal eens kijken waar ik het beste kan bestellen ,die van 250€ was op eBay zonder verzenden.
nVQflQ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien valt de prijs wel mee achteraf voor 7 leidingen...,wel mooi spul..
Aan de andere kant die onder het zadel zie je waarschijnlijk toch niet dus die zou je ook
niet kunnen doen.

Zal eens kijken waar ik het beste kan bestellen ,die van 250€ was op eBay zonder verzenden.
[afbeelding]

Absoluut. Als je voor stalen remleidingen kiest, moet je alles vervangen. Tenminste, als je een harder drukpunt wilt.
De truc is namelijk dat een staalomvlochten leiding minder uitzet. Als jij dan 1 leiding niet vervangt, is dat de zwakste schakel in de keten. Dus ook de leidingen naar de pomp vervangen.

Zelf vind ik de sponzigheid van de leidingen nog wel meevallen. Motor is nieuw, dus de eerste vijf jaar is het verschil minimaal.
 
Iemand ervaring met motortuning met de mt09? Wat doet een andere uitlaat en luchtfilter? Ik heb het gevoel dat hij op sommige momenten wel wat adem tekort komt, maargoed ik moet nog hem met 1300km ook nog wat verder inrijden wellicht.

Adem te kort komt? Dat ding trekt keihard door tot de begrenzer en gooit er bij 6000rpm nog een klein schopje extra achteraan. Ik had een Akra carbon demper onder die van mij en volgas bij een verkeerslicht wegrijden resulteerde altijd in voorwiel richting de hemel, doorschakelen tijdens de wheelie naar de 2 ging de voorkant even naar onderen en direct weer omhoog. Het motorblok is geweldig van de MT-09 maar de zithouding past totaal niet bij het karakter van de fiets vind ik. Het had eigenlijk net even wat sportiever ala speed/street triple moeten zijn.
 
Absoluut. Als je voor stalen remleidingen kiest, moet je alles vervangen. Tenminste, als je een harder drukpunt wilt.
De truc is namelijk dat een staalomvlochten leiding minder uitzet. Als jij dan 1 leiding niet vervangt, is dat de zwakste schakel in de keten. Dus ook de leidingen naar de pomp vervangen.

Zelf vind ik de sponzigheid van de leidingen nog wel meevallen. Motor is nieuw, dus de eerste vijf jaar is het verschil minimaal.

Het is meer voor de looks ...,mijn vrouw zal inderdaad het verschil niet merken tussen de standard remleidingen en staal omvlochten leidingen
 
Laatst bewerkt:
Adem te kort komt? Dat ding trekt keihard door tot de begrenzer en gooit er bij 6000rpm nog een klein schopje extra achteraan. Ik had een Akra carbon demper onder die van mij en volgas bij een verkeerslicht wegrijden resulteerde altijd in voorwiel richting de hemel, doorschakelen tijdens de wheelie naar de 2 ging de voorkant even naar onderen en direct weer omhoog. Het motorblok is geweldig van de MT-09 maar de zithouding past totaal niet bij het karakter van de fiets vind ik. Het had eigenlijk net even wat sportiever ala speed/street triple moeten zijn.
MotoRRmania rijdt een 2016 XSR900, en is volgens mij in de veronderstelling dat de XSR900 een MT09 met een retro saus is, wat klopt voor 90%, maar die resterende 10% kan nog wel eens zijn ‘probleem’ betreffen(lees: mappings zijn niet identiek).
 
Met "tuning" bij de MT heb ik geen ervaring maar wel bij andere motoren. Het werkt alleen als combinatie. Alleen luchtfilter of uitlaat heeft weinig merkbaar effect. Alleen een vervanginsdemper geeft zelfs vaak minder vermogen/koppel. Je moet het combineren (airbox/luchtfilter, demper incl. systeem) evtl. met een andere ECU of een Powercommander oid. Dan kan je merkbaar een betere verbranding, lucht-management krijgen en meetbaar meer vermogen en koppel.

Bedankt voor de goedbedoelde toelichting, ik heb ook met veel fietsen ervaring met tuning vandaar dat ik speciefiek ervaringen met het CP3 blok geinterreseerd ben.
 
Adem te kort komt? Dat ding trekt keihard door tot de begrenzer en gooit er bij 6000rpm nog een klein schopje extra achteraan. Ik had een Akra carbon demper onder die van mij en volgas bij een verkeerslicht wegrijden resulteerde altijd in voorwiel richting de hemel, doorschakelen tijdens de wheelie naar de 2 ging de voorkant even naar onderen en direct weer omhoog. Het motorblok is geweldig van de MT-09 maar de zithouding past totaal niet bij het karakter van de fiets vind ik. Het had eigenlijk net even wat sportiever ala speed/street triple moeten zijn.

Het kan altijd beter. Het blok presteert zeker al goed zeker gezien hij aan de EU4 castratie voldoet. Dus echt klagen is het niet, maar milieurestricties en hufterproof restricties belemmeren altijd de beste motorloop dat is een feit. De meesten denken bij 'vmax1700' 'hayabusa' en 'zzr1400' dat je gek ben dat je wilt tunen maar je wilt niet weten wat daar echt in zit. Vaak met een simpel kasje elimineer je de grootste begrezing vooral in de eerste toerenhelft en eerste versnellingen. Een blok dat echt 100% vrij ademt geeft meer voldoening, soeplesse en comfort en natuurlijk meer sensatie.
 
Het motorblok is geweldig van de MT-09 maar de zithouding past totaal niet bij het karakter van de fiets vind ik. Het had eigenlijk net even wat sportiever ala speed/street triple moeten zijn.

Ben ik het wel een beetje mee eens. Ik twijfel over het feit om een wat vlakker stuur te monteren, zodat je iets meer voorover zit. Heb nu soms last van mijn rug omdat bij harde acceleratie je bovenlichaam soms achterover 'klapt'.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vlakke zadel van de Sport Tracker erop gezet,ik zit nu vrij ver naar achter en heb vanzelf een sportievere zit en je kunt naar hartenlust gaan verzitten.
 
Ben ik het wel een beetje mee eens. Ik twijfel over het feit om een wat vlakker stuur te monteren, zodat je iets meer voorover zit. Heb nu soms last van mijn rug omdat bij harder acceleratie je bovenlichaam soms achterover 'klapt'.

sjorrit, de mt09 ala speed triple heeft Yamaha al voor je gemaakt: XSR900 ;) beetje tussen beide in. Waarom koop je geen racer als je de krachten niet door je romp wilt voelen? Of rij eens een Rocket3 die klapt je rug doormidden bij het staartbeen, kun je vervolgens genezen op een mt09 :+
 
Laatst bewerkt:
sjorrit, de mt09 ala speed triple heeft Yamaha al voor je gemaakt: XSR900 ;) beetje tussen beide in. Waarom koop je geen racer als je de krachten niet door je romp wilt voelen? Of rij eens een Rocket3 die klapt je rug doormidden bij het staartbeen, kun je vervolgens genezen op een mt09 :+

Tuulk. Misschien heeft het met mijn lengte te maken (2 [m]). Rocket III heb ik wel eens gereden trouwens :Y
 
Laatst bewerkt:
Helemaal niet slecht :N wij kwamen rond de € 273,- uit voor een complete kit.

Welke kleur heb je gekocht ,heb je misschien ook een fotootje ervan.
Mijn vrouw heeft de 2016 race blu ,ik ben nog niet zeker over de kleur van de leiding..
Gaat waarschijnlijk toch de kleur worden die ze mooi vindt O-)
 
Welke kleur heb je gekocht ,heb je misschien ook een fotootje ervan.
Mijn vrouw heeft de 2016 race blu ,ik ben nog niet zeker over de kleur van de leiding..
Gaat waarschijnlijk toch de kleur worden die ze mooi vindt O-)

Zie ze inderdaad voor ca. €250,- op ebay staan. HEL is een Engels merk, dus doe je voordeel met de Brexit ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan