Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

en wat zijn de bevindingen? Ik wacht nog steeds op mijn gewone mt09 21...
In een zin:
Het is een superfijne rij-machine!

In meer details:
Het is een heel makkelijk te rijden machine. Licht, wendbaar, snel, gebalanceerd. Ik voelde me er heel snel vertrouwd mee en kon hem vrij snel pushen (voor zover de nieuwe banden en het natte weer dat toelieten😁).

Highlights:
Rijbeleving
Motor (ondanks de 5300 rpm limiet😁)
Sturen
Quickshifter
Ride-ability

Lowlights:
Alles (echt alles; motor en berijder) zit onder de modder na rijden in de regen
Weinig ruimte voor de navi plus dat ie niet zo mooi in het blikveld kan zitten

Edit:
Nog ff een aanvulling:
Vergeleken met de 2018 SP waar ik op gereden heb rijdt de nieuwe strakker en zekerder. Met meer gevoel. Ook is de gasrespons (ook in de sportstand) veel beter: niet meer dat schokkerige dat het vorige model had. Ook het dashboard is mooier en de machine zelf ook (vind ik).

Vergeleken met de ‘gewone’ 2020 versie waar ik op gereden heb rijdt de nieuwe SP stukken (en dan ook echt stukken) beter! Vooral de vering is beter maar ook de gasresponse en het rij- en stuurgevoel (dat ik bij de ‘gewone’ nogal vaag en onnauwkeurig vond). Ik durfde de ‘gewone’ niet te pushen op de Lekdijk. Zo onzeker vond ik hem rijden.
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond een Cruise Control van MCCruise besteld voor mijn 2018 SP; Cruise Control for Yamaha MT-09 / FZ-09

Met name besteld omdat ik geen fan ben van snelwegkilometers (wie wel?) maar soms ontkom je er niet aan en zodoende gezocht naar een stukje extra comfort. Ik heb het een tijdje geprobeerd met zo'n "vastzetter" van de gashandel maar dit werkt niet echt goed, je blijft continu "bijstellen".
Op de 2021 SP is CC standaard geïnstalleerd maar om daar een nieuwe SP voor te bestellen gaat me wat ver, naast het uiterlijk waar ik nog niet aan kan wennen.

Systeem komt uit Australië en kost inclusief verzenden ca. €520,-, hier komt dan nog de handlingskosten van de pakketdienst en BTW bij, totaal zal het rond €650,- zijn verwacht ik. Dit is inclusief 5% korting die ik gekregen heb op de basisprijs van de CC.
Mocht je aanschaf overwegen, gebruik dan kortingscode "advrider" bij het bestellen (verstrekken van de code is in overleg met MCCruise gedaan.) Indien je installatie-manuals wilt ontvangen stuur dan een mail aan MCCruise, zij willen het verspreiden hiervan in eigen beheer houden. Op de site staan ook twee Nederlandse dealers als leverancier, dit is echter niet meer het geval, bestellen kan alleen rechtstreeks bij MCCruise.
Voor de Tracer is er ook een systeem beschikbaar, dit is echter niet dezelfde als voor de MT09!

Als het systeem geïnstalleerd is zal ik een update doen!
Zoals eerder geschreven maandje geleden cruise-control van MCCruise besteld en na weekje of twee geleverd. Afgelopen weekend de tijd gevonden om dit samen met een motormaatje in te bouwen. Systeem bestaat simpel gezegd uit een centrale regelunit (wordt onder zadel in bergruimte geplaatst, zie foto) die gasklepsensor en kilometerpuls aan elkaar koppelt en zo de snelheid constant kan houden, ook bij berg op/af en tegenwind e.d. Tank moet verwijderd worden om bij twee connectoren te komen om signalen op te pikken.
Tevens bekabeling naar bedienknoppen (zie foto, ik heb voor de slim-switch gekozen, er is ook een versie leverbaar die boven de lichtschakelaar geplaatst wordt), remschakelaar en koppelingshendel (laatste twee om systeem uit te schakelen bij remmen of ontkoppelen).
Beschrijving die meegeleverd wordt voor specifiek de MT09 (zwart/wit geprint, ik had eerder al een kleurenversie per mail ontvangen die stuk duidelijker is) legt stap voor stap uit hoe systeem in te bouwen, e.e.a. ondersteund door duidelijke foto's. Met twee man uurtje of 4 bezig geweest om alles netjes in te bouwen. Als je een beetje handig bent is het prima te doen. Later deze week systeem gekalibreerd en aansluitend rondje gereden om te testen op juiste werking. Alles functioneert naar behoren. Het inregelen bleek best wel lastig, ik heb uiteindelijk de Engelse instructie vertaald naar het Nederlands om het wat eenvoudiger te maken. Tevens boven de SET en RES knop een klein tekststickertje geplakt wat het inregelen ook een stuk makkelijk maakt O-)

Systeem doet simpelweg alles wat een CC in bijvoorbeeld een auto doet en houdt de snelheid perfect constant. Voordat systeem bruikbaar is moet na iedere start eerst de rem één keer gebruikt worden om het systeem vrij te geven (rem is natuurlijk belangrijkste veiligheid om systeem uit te schakelen en moet dus iedere voor ieder gebruikt getest worden), in de praktijk zal dit geen probleem zijn, voordat je het systeem wilt/kunt gebruiken heb je de rem waarschijnlijk al meerdere malen gebruikt.

Kosten van dit alles? €650,- inclusief verzenden en BTW en 5% korting op basisprijs. Is dat het waard? Moet ieder voor zich weten, ik houd de MT nog wel een tijdje en dan kun je het uitspreiden over langere periode. Ik denk dat als Yamaha dit optioneel aanbiedt je aan hetzelfde bedrag komt. Ik vind het vooralsnog de investering waard, zelf woon ik in het midden van het land en er zijn hier diverse (traject)controles waar een foutje zo gemaakt is. Ik zie het tevens als een stukje comfort op langere doorgaande wegen.

Als je iets wilt weten, vraag het gerust!
 

Bijlagen

  • 20210414_195207_resized.jpg
    20210414_195207_resized.jpg
    141 KB · Weergaven: 45
  • 20210414_195308_resized.jpg
    20210414_195308_resized.jpg
    397,3 KB · Weergaven: 41
Weer een goed ritje gehad,lekker weertje *O*
Even posen nu we hier toch zijn :+
Wel een vraagje: Wat heeft iedereen hier qua eventuele upgrades voor de remmen ? Blijft nog altijd een minpuntje vind ik,mist wel wat power en gevoel... :/
Wou EBC HH remblokjes plaatsen maar is dit wel genoeg ? (En weet niet hoeveel stalen remleidingen afdoen i.c.m. al het ABS systeem ?)

Bekijk bijlage 1611871
Is die sticker op de luchthappers aftermarket ? zonee, iemand een linkje ? Dikke foto trouwens!
 
_DdddSC1633.png


Op zoek naar een comfortzadel voor in de nabije toekomst, ik denk dat ik eerder voor een Shad zou gaan.
Hoe zit het in de zithoogte van de comfortzadels? Zit je daar hoger op of is het eerder gelijk aan het originele zadel?
 
Is die sticker op de luchthappers aftermarket ? zonee, iemand een linkje ? Dikke foto trouwens!
Alstublieft :)
En thanks! *D
 
Of het vlakke zadel van de Street Rally,dat is ook iets hoger en zit een stuk comfortabeler als het originele.
 
Hoi hoi MT09’ers!

Vanaf vandaag hoor ik ook bij jullie: heb mijn nieuwe (2021) MT-09 SP vanochtend afgehaald.

Besloten om deze te kopen na een proefrit op een 2018 SP en een dagje huren van een 2020 “gewone”. Intussen alweer 250 km op mijn SP gereden (ondanks het takke weer)....

Mocht iemand vragen hebben....
Geen vragen, wel een verzoek voor foto's want de hoeveelheid content die er te vinden is valt mij tegen (kan ook zijn dat ik op dit punt gewoon nooit tevreden kan zijn tot ik die van mij woensdag aanschaf, dat kan ook)

Foto's dus graag! ❤
 
@The Young One & @Lucasfalt Ja daar heb ik juist het probleem mee :P
Heb liever een zadel dat even hoog zit (misschien max 1cm hoger) en ietsjes comfortabeler is dan de plank waar ik nu op zit, maar ik wil ook niet nog eens 400€ spenderen aan een zadel voor meer comfort.
 
Als je iets speciaals wil kost het meestal wat €€€€€.
Die vlakke zadels van de SR kom je regelmatig gebruikt tegen aan zachte prijzen.
Een vriend heeft er ook eentje gekocht voor nog geen €100 en is er zeer tevreden mee.
En anders moet je je standaard zadel laten aanpassen,dat kost minder dan een volledig nieuw kopen.
 
Geen vragen, wel een verzoek voor foto's want de hoeveelheid content die er te vinden is valt mij tegen (kan ook zijn dat ik op dit punt gewoon nooit tevreden kan zijn tot ik die van mij woensdag aanschaf, dat kan ook)

Foto's dus graag! ❤
Aanschaffen of ophalen?

Helaas, ik heb nog geen foto’s. Maar kun je wel vertellen dat de bike geweldig is. Zelfs tijdens het inrijden is ie krachtig en rijdt ie heerlijk....
 
Aanschaffen of ophalen?

Helaas, ik heb nog geen foto’s. Maar kun je wel vertellen dat de bike geweldig is. Zelfs tijdens het inrijden is ie krachtig en rijdt ie heerlijk....
Aanschaffen, wat ik tevens nog niet heb gedaan gezien ze deze naar alle waarschijnlijkheid pas kunnen leveren in Augustus. In elk geval de specifieke dealer in kwestie. Ik ga even op zoek naar een andere methode haha. Ik ben wel positief verrast. Ik was nog beetje twijfelachtig over de looks, maar ben helemaal om nu ik deze in het echt heb gezien.
 
Aanschaffen, wat ik tevens nog niet heb gedaan gezien ze deze naar alle waarschijnlijkheid pas kunnen leveren in Augustus. In elk geval de specifieke dealer in kwestie. Ik ga even op zoek naar een andere methode haha. Ik ben wel positief verrast. Ik was nog beetje twijfelachtig over de looks, maar ben helemaal om nu ik deze in het echt heb gezien.
Hier in de buurt waren er diverse dealers die hem als demo binnen hadden. Voor een bestelling dachten ze aan Mei. Ik zou er ff een paar bellen...
 
Lekker hoor! Volgende week afspraak gemaakt voor mijn MT-09 (2019) om de hyperpro progressieve voorvorkvering te laten plaatsen, 252 euro all in(vering incl. montage)! Hoe zijn jullie ervaringen met aftermarket voorvorkvering, ik hoop op een goede verbetering!
 
Heb 2 weken geleden mn voorvering vervangen voor Hyperpro, achter is alweer een half jaar geleden. De motor voelt nu veel stabieler aan! :)
 
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend mijn eerste motor ingeruild voor een MT-09 aangezien de Code80 vervallen is.
Vandaar dat ik hier graag mee kom lezen.
Het is er een geworden uit 2014 met 23.000 op de teller.
Ik ga deze (zoveel mogelijk) dagelijks gebruiken voor woon-werk verkeer, maar zeker ook voor plezier ritten.
Zal nog een foto maken als de zon weer eens schijnt;).
 
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend mijn eerste motor ingeruild voor een MT-09 aangezien de Code80 vervallen is.
Vandaar dat ik hier graag mee kom lezen.
Het is er een geworden uit 2014 met 23.000 op de teller.
Ik ga deze (zoveel mogelijk) dagelijks gebruiken voor woon-werk verkeer, maar zeker ook voor plezier ritten.
Zal nog een foto maken als de zon weer eens schijnt;).
Welkom! Veel plezier met de mt-09! *O*
 
Ik merk dat mijn quickshifter niet wilt schakelen als ik volgas optrek. Als ik het gas wat terugdraai, dan wilt hij dan weer schakelen. Hebben meer mensen hier last van?
 
Ik merk dat mijn quickshifter niet wilt schakelen als ik volgas optrek. Als ik het gas wat terugdraai, dan wilt hij dan weer schakelen. Hebben meer mensen hier last van?
Nog niet meegemaakt.. Ook eigenlijk nog nergens eerder tegengekomen dat mensen dat probleem hebben :?Al iets kunnen vinden ?
 
Goedemorgen,

Na een tijdje hier gelezen te hebben toch mijn eerst post! Omdat mijn eerste MT09 vorige jaar is gesloten, besloten om op 14 april de nieuwe SP te bestellen. Gisteren bericht gehad van de Dealer dat deze binnen is gekomen en volgende week wordt uitgeleverd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: BOTB
Terug
Bovenaan Onderaan