Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Nu het aangekaart wordt, ben ik daar ook wel benieuwd naar.

Mijn gen 3 hoeft geen ECU Flash, omdat de SC Project STR-1 met kat en killer nog altijd goed loopt, maar toch ga ik het doen om de standaard restricties weg te halen + een iets beter lopende motor te krijgen.

Maar wat zijn de effecten van een DNA filter? Normaliter natuurlijk een wat opener geluid en men zegt betere performance.
Maar hoeveel beter is dit? Met auto's hoor je vaak dat ze niet per definitie zo veel betere performance geven, plus dat bij warme dagen het niet altijd beter is.

Bovendien: wat gaat dit doen met het geluid? Word je dan niet gek van het extra geluid onder je? Ik vind de standaard inlaat van de MT09 gen 3 namelijk al erg goed klinken en zeker bij belasting zie je aan reacties om je heen wel dat hij wat teweeg brengt (lees: je breekt wel wat nekken van liefhebbers 😂 )
 
Bij mij blijven de cat en killer er ook gewoon in, dus geen reflash ... of ik het nodig heb om de restricties te verwijderen ... met mijn rijstijl waarschijnlijk niet, dus ik laat dat verder zo als het is.

Effecten van het DNA filter ... tja ik weet het niet. Ik vond het op de beemer toch ook altijd wat makkelijker rijden, wat vrijer als het ware. Of dat hier ook zo is ... geen idee, we gaan het zien als ik hem binnen heb. Hetzelfde voor het geluid, beetje wat horen vind ik niet erg zo lang het normaal blijft. Als het een klereherrie wordt, dan haal ik hem er weer uit.
 
Inmiddels keuze gevallen op een carbon Termignoni 👌. Alles eruit, geen kat en klinkt subliem onder de SP.

Van de winter DNA filter aanschaffen en volgend voorjaar op de testbank voor een ECU flash en afstellen. Step by step 20221015_152649.jpg20221015_152659.jpg
 
Gister en vandaag nog heerlijk even kunnen rijden. Schade is niks meer van te zien door oa vervangen spiegel en koppelingshendel. Schade carterdeksel gespoten door collega werk. Netjes gedaan. Inmiddels wat upgrades gedaan Gilles dingetjes en velg stickers aangebracht.
 

Bijlagen

  • 3E09F8C7-66F1-42DE-8C3F-2D4A238DD291.jpg
    3E09F8C7-66F1-42DE-8C3F-2D4A238DD291.jpg
    394,9 KB · Weergaven: 70
Nou vandaag mee gereden (DNA air filter) ..... geluid, hoor weinig verschil .... in de toeren net wat meer maar alleszins binnen de perken. Loopt lekker maar ik heb niet het idee dat het veel uitmaakt. Zou ik hem nog een keer kopen ? Nee, denk het niet. Als ie op is dan gaat het gewone filter er weer in.
Wellicht dat het nog wat uitmaakt als de andere demper eronder zit, maar dat zien we dan wel.

IMG_3299.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het grootste(enige echte?) verschil is toch dat dit soort filters schoon te maken en herbruikbaar zijn?
Er gaat meer lucht doorheen dan het normale filter, dat is de belangrijkste reden denk ik en daarbij inderdaad herbruikbaar. Op zal hij niet snel zijn maar of ik er een nieuwe voor ga kopen als ie op is ……
 
Iemand toevallig ook deze cover om de tellerunit geplaatst?
Hoe hebben jullie deze bevestigd?
 

Bijlagen

  • 0D27299B-D3CF-4A5D-A280-89BB50C99FB8.png
    0D27299B-D3CF-4A5D-A280-89BB50C99FB8.png
    48,9 KB · Weergaven: 18
Als ik achter op het zadel van de mt09 druk dan kan ik deze iets naar beneden bewegen. Zit iets speling op? Is dat bij meerdere zo het geval?
 
Bij mij zit er geen speling op, ik heb wel de comfort seat maar dat lijkt me niet zoveel uitmaken. Wel een andere vraag over het zadel. Is deze gemaakt van leer? Ik wil hem netjes houden dus dacht hem wat vet te geven. Overigens net terug van drie dagen rijden. Valkenburg, Spa en Eifel. Ruim 700 km........heerlijk!
 

Bijlagen

  • IMG_3889.jpeg
    IMG_3889.jpeg
    265,8 KB · Weergaven: 39
  • IMG_3901.jpeg
    IMG_3901.jpeg
    574,7 KB · Weergaven: 38
Er gaat meer lucht doorheen dan het normale filter, dat is de belangrijkste reden denk ik en daarbij inderdaad herbruikbaar. Op zal hij niet snel zijn maar of ik er een nieuwe voor ga kopen als ie op is ……
Corrigeer me als ik het mis heb, maar is het niet zo dat de motor pas optimaal gebruik kan maken van de extra luchttoevoer wanneer de ECU erop aangepast is?
 
Corrigeer me als ik het mis heb, maar is het niet zo dat de motor pas optimaal gebruik kan maken van de extra luchttoevoer wanneer de ECU erop aangepast is?
Ja klopt als je echt alles optimaal wil hebben dan moet je hem laten aanpassen. Inlaat, uitlaat en ECU voor een betere mapping. Ik vond hem op de beemer altijd wat vrijer rijden met in dat geval een K&N filter. Alleen nu merk ik niet zoveel verschil dus vandaar de opmerking .... ik weet niet of ik het nog een keer zou doen. Ik weet intussen wel dat ik (ik doe toch geen flashen van de ECU) gewoon weer naar standaard ga als deze op/weg/vol is.
 
Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een MT09 uit 2021. De motor heeft ongeveer 6500 op de klok, is helemaal standaard en ik ben de tweede eigenaar. De kracht, het geluid en het sturen is natuurlijk feest :9~ Ware het niet dat ik een paar dingen heb opgemerkt tijdens het rijden in de afgelopen 3 weken:

1. Dat na pak m beet een half uur rijden de motor anders klinkt. Het lijkt erop dat er iets gebeurd waardoor de motor meer trilt/resoneert. De trekkracht lijkt ook negatief beïnvloedt te worden. Uitzetten en weer aanzetten of een tijdje doorrijden verhelpt het probleem, maar na een tijdje begint het trillen/resoneren weer.
2. Heel bokkerig in de lage toeren. Constant 50 rijden in zijn 2 of 3 met het gas een klein beetje open resulteert in gas open-gas dicht-gas open-gas dicht.. rijdt niet heel lekker. Motor lijkt ook uit te willen vallen bij stationair draaien of tijdens het wegrijden. Er blijkt een terugroepactie voor te zijn, kijken of het met een ECU update verholpen wordt.
3. Gisteren tijdens het starten met koude motor viel de motor uit ne de eerste start. Na de tweede start bleef hij wel draaien, maar bij het wegrijden merkte ik dat de motor meer gas wilde dan gebruikelijk.
4. Hier schrok ik een beetje van: Gas dicht terugschakelen vanuit 5 naar 4 en 3 kreeg ik in de 4e versnelling een duw in mijn rug, terwijl ik geen gas gaf of de koppeling inhield of liet opkomen. Ik keek nog achterom, maar geen auto te bekennen die me zou hebben kunnen aanrijden. Het lijkt erop dat de motor uit zichzelf "hoestte"...

Ik rijd trouwens in mode 3 met TCS op 2.

Zijn hier MT09 rijders die soortgelijke klachten (hebben) ervaren?

Hopelijk kan volgende week de ECU een update krijgen en kijken of het daarmee opgelost wordt -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan